Tilkøring af ny bil - og første service?
Fra : orum@it.dk

Dato : 28-01-09 08:49

Hej NG
Nu er det mange år siden jeg sidst købte sprit ny bil, derfor lige et
par spørgsmål her:
Forhandleren siger min nye dieselbil ikke skal til service før den har
kørt 20.000 km. og at der ikke er noget der hedder indkøringsperiode
mere. Altså ikke noget med at undgå for store accelerationer de første
500-1000 km. og ikke noget med at skifte olie efter de første 500 km.
Ka' det nu passe?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 16:55

orum@it.dk skriver:

> [...]
> mere. Altså ikke noget med at undgå for store accelerationer de første
> 500-1000 km. og ikke noget med at skifte olie efter de første 500 km.

Ja, ellers ville han nok ikke sige det. Den med "nyt blod" efter 500 km
er man gået væk fra for længe længe siden.

Hvis du ellers kører nogenlunde pænt og undlander at give den tæsk når
den er kold skal den nok holde - mindst lige så længe som karossen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Tom

Dato : 28-01-09 18:20

> [...]
>
> Hvis du ellers kører nogenlunde pænt og undlander at give den tæsk når
> den er kold skal den nok holde - mindst lige så længe som karossen.

Det har folkene på fabrikken og ved afskibningen mm. vel klaret på kold
motor

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 20:39

Tom skriver:

> Det har folkene på fabrikken og ved afskibningen mm. vel klaret på kold
> motor

Sådan var det engang.

Sådan en slæde som den jeg har er låst fra fabrikken til et vist
maksimum antal omdrejninger. Det slås først fra ved klargøringen hos
forhandleren (det er også først der km tælleren begynder at tælle).

Fra : Brian H

Dato : 28-01-09 20:53

> [...]
> maksimum antal omdrejninger. Det slås først fra ved klargøringen hos
> forhandleren (det er også først der km tælleren begynder at tælle).

Hvilken bil er det?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 21:09

Brian H skriver:

> Hvilken bil er det?

Volkefown

En bil lidt som denne:
http://vwfanatic.dk/Galleri/Galleri_G5SL_Ny.html
Tjek lidt nede under midten, hvor man ser display i bilen, der står
"tra"

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-01-09 00:44

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> http://vwfanatic.dk/Galleri/Galleri_G5SL_Ny.html

Du har da hygget dig med de folkepotter!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 06:43

"Hans Paulin (6310)" skriver:

> Du har da hygget dig med de folkepotter!

Rolig nu, det er ikke min.

Det der er Claus' wolkefouwn

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-01-09 09:49

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Rolig nu, det er ikke min.
>
> Det der er Claus' wolkefouwn

Jeg kiggede på samtlige VW'er: GTi, osv - er det ikke dine (tidligere)?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 28-01-09 18:05

> [...]
> mere. Altså ikke noget med at undgå for store accelerationer de første
> 500-1000 km. og ikke noget med at skifte olie efter de første 500 km.
Kør bilen som brugsforvirringen forskriver omkring tilkørsel og du skal
først til service når du nærmer dig 20.000km. Den med olieskift efter
500-1000km høre sig fortiden til. Folk der tror på at den slags er
nødvendigt på nye moderne biler, må også tro på julemanden! :)

Sjovt nok, er det typisk folk af "den gamle skole" som stadig holder liv i
den myte, for sådan var det dengang de blev udlært. Ja, men hallo. Der er
nok sket bare en liiiille smule mht. udvikling og fremstilling af motorere
de sidste 30-50år. :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 22:16

Klaus G. skrev:

> [...]
> nok sket bare en liiiille smule mht. udvikling og fremstilling af motorere

Og før man spilder tiden med at tøffe rundt i sin nykøbte bil kan man
lige tage forbi en af indskibnings-havnene og se hvorledes at ens nye
bil er blevet ræset i land af en havnearbejder (for ikke at tale om
hvorledes at de er blevet indskibet)

--
Armand.

Fra : Klaus G.

Dato : 28-01-09 22:51

> [...]
> tage forbi en af indskibnings-havnene og se hvorledes at ens nye bil er
> blevet ræset i land af en havnearbejder (for ikke at tale om hvorledes at
To ting :)

1.
Det er 2min allerhøjest. At køre de første 1000km og voldtage bilen er noget
helt andet.

2.
En skrev her i gruppen at f.eks. VW låser bilerne til et lavt max RPM, så de
ikke kan pines af folk som arbejder på akkord. Om der er andre der har gjort
sådan ved jeg ikke, men det kunne jeg nemt forstille mig. Plus det helt
sikkert vil blive set mere og mere i fremtiden.

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 23:31

Klaus G. skrev:
> To ting :)
>
> 1.
> Det er 2min allerhøjest. At køre de første 1000km og voldtage bilen er noget
> helt andet.

Først og fremmest er det den absolut jomfruelige teknik der prygles.
Hvad det måtte skade motoren kan man ikke genoprette ved at tøffe rundt
1500km derefter :-|
Dernæst: Det er dead cold engines, vi taler om!

At køre sin nye bil driftsvarm og derefter køre den op til topfart er
peanuts ved siden af :-|

> [...]
> sådan ved jeg ikke, men det kunne jeg nemt forstille mig. Plus det helt
> sikkert vil blive set mere og mere i fremtiden.

Det er godtnok nogle år siden jeg sidst var på havnen og se losning af
Toyota'er, men dé blev sq pryglet så jeg sagtens kan se baggrunden for
de nævnte transport-programmer!

Jeg har under en Italiens-ferie været på Ducati-fabrikken og kigge, og
dér gjorde man et stort nummer ud af hvor godt at de testede deres
motorcykler - Jo, tak: Lige fra samlebåndet til fuld prygl på rullefelt

--
Armand.

Fra : Tom

Dato : 29-01-09 16:16

> [...]
> gjort sådan ved jeg ikke, men det kunne jeg nemt forstille mig. Plus det
> helt sikkert vil blive set mere og mere i fremtiden.

Stiller mig nu lidt tvivlende på om fabrikkerne vitterlig skulle justere
omdrejningsbegrænseren længere ned indtil bilen havner hos forhandleren. Har
sgu aldrig hørt om nogle sælgere som lige skal omprogrammere bilen før den
sælges.

Desuden så er det storm i et glas vand at en motor skulle være mere følsom
de første 1000 Km i forhold til senere i dens liv. Vi taler altså om motorer
der let kører ½ million Km, så kan lidt omdrejninger i starten af livet ikke
tage 100-200.000 Km ud af dette liv....det nægter jeg at tro der findes
noget troværdig dok. for.

*Hvis man vil ha motoren holder længe så kører man bare ordentligt med den
ind til den er varm i hele dens levetid....men fordi en bil ind imellem får
tæsk af værkstedet eller ved afskibningen, det vil man næppe kun se på den
samlede levetid, endsige måle på nogen måde.

Hvis nogen så DR med indsamlingen til afrika, så kunne de være vidne til en
VW Fox (mener jeg det var) hvor fruen gav den fuld skrue så
omdrejningsbegrænsen tydeligvis var igang....sikkert på kold motor.....men
næppe noget som vil gøre at den Fox så kun kører 300.000 Km før den er
opslidt, men må da medgive at det ikke lød godt.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 29-01-09 01:54

On 29 Jan., 09:49, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Jeg kiggede på samtlige VW'er: GTi, osv - er det ikke dine (tidligere)?

Nix. Hjemmesiden tilhører ikke mig, men en "folkevognsfanatiker"...

Klaus

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-01-09 10:02

Klaus D. Mikkelsen (google groups) skrev:

> Hjemmesiden tilhører ikke mig, men en "folkevognsfanatiker"...

Dét må man nok sige
Hans
www.zofiaoghans.dk