|
| ? Summasum + dækningsbidrag Fra : Per Krabbe / scanboa~ |
Dato : 28-01-09 09:35 |
|
Jeg sælger en ydelse - hvor jeg ved at jeg senere modtager en faktura fra
leverandøren på 25% af varens pris. Dvs. jeg sælger noget til 100 og betaler
25 for det.
Denne ydelse kan godt i et tilfælde være 100 DKK og i et andet tilfælde være
200 DKK i begge tilfælde skal jeg senere afregne 25% med leverandøren.
Skal jeg oprette en vare for hver variation eller kan jeg oprette 1 vare
hvor jeg sætter kostpris til 25% ? Og så bare rette salgsprisen når jeg
debiterer/laver fakturaen og så sørger Summa for at sætte kostprisen til 25%
af salgspris?
per
| |
Nico de Jong (28-01-2009)
| Kommentar Fra : Nico de Jong |
Dato : 28-01-09 13:08 |
|
> Jeg sælger en ydelse - hvor jeg ved at jeg senere modtager en faktura fra
> leverandøren på 25% af varens pris. Dvs. jeg sælger noget til 100 og
> betaler 25 for det.
>
> Denne ydelse kan godt i et tilfælde være 100 DKK og i et andet tilfælde
> være 200 DKK i begge tilfælde skal jeg senere afregne 25% med
> leverandøren.
>
> Skal jeg oprette en vare for hver variation eller kan jeg oprette 1 vare
> hvor jeg sætter kostpris til 25% ? Og så bare rette salgsprisen når jeg
> debiterer/laver fakturaen og så sørger Summa for at sætte kostprisen til
> 25% af salgspris?
>
Jeg synes du gør det unødvendigt indviklet. Nu bruger jeg ikke selv
Summasummarum.
Det mest reelle må være at du bogfører til 100 når du sælger, og bogfører
fakturaen til på 25 når du får den. Det du foreslår, synes at være at du
reserverer 25% af salgsbeløbet til "ubetalte kreditorer", dvs at du så får 2
bogføringsposter når du sælger og 2 når du betaler, dvs
- salgspostering
- reservering til ubetalt køb
- varekøbspostering
- modpostering ubetalt køb
Om det er god regnskabspraksis ved jeg ikke, men for mig at se er det ikke
helt retvisende
MvH
Nico
| |
Per Krabbe / scanboa~ (28-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Krabbe / scanboa~ |
Dato : 28-01-09 17:30 |
|
> Det mest reelle må være at du bogfører til 100 når du sælger, og bogfører
> fakturaen til på 25 når du får den. Det du foreslår, synes at være at du
> reserverer 25% af salgsbeløbet til "ubetalte kreditorer", dvs at du så får
> 2 bogføringsposter når du sælger og 2 når du betaler, dvs
> - salgspostering
> - reservering til ubetalt køb
> - varekøbspostering
> - modpostering ubetalt køb
>
> Om det er god regnskabspraksis ved jeg ikke, men for mig at se er det ikke
> helt retvisende
>
> MvH
> Nico
ok - det har jeg ikke lige nogen holdning til -
Jeg kunne godt tænke mig en kommentar fra én regnskabskyndig -
per
| |
|
|