Fjernelse af linie under links
Fra : Jesper Rømer

Dato : 29-01-09 00:14

(Hvordan) kan man fjerne stregen under et link i HTML... så den
slet ikke er synlig ???

Helst ikke noget med CSS helst ren html....

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : ScooterGrisen

Dato : 28-01-09 16:41

Det kan du ikke i HTML.

Men i CSS er det let nok.

Fra : Birgit Holme

Dato : 29-01-09 01:21

Jesper Rømer wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> (Hvordan) kan man fjerne stregen under et link i HTML... så den
> slet ikke er synlig ???
>
> Helst ikke noget med CSS helst ren html....

Hvorfor i alverden vil du ikke have dine links til at være let
genkendelige?

Der er da ikke noget mere irriterende end at komme til en side,
og så man skal gætte sig til hvad der er link og hvad der ikke
er.
Sådan en side vil så absolut ikke få ros af mig.

Se her hvordan du enkelt laver dine link så de ser lige sådan ud
som du vil have dem
http://www.w3schools.com/css/css_pseudo_classes.asp

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-09 03:08

Birgit Holme skrev:

> Hvorfor i alverden vil du ikke have dine links til at være let
> genkendelige?

På Fidusos sider har jeg fjernet understregen i menuen. Det mener
jeg ikke går ud over genkendeligheden.

Jeg er enig i at der bør være streg under links i brødteksten, og
jeg mener også at man skal undlade at bruge understreg til andet
end det.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-01-09 06:19

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg er enig i at der bør være streg under links i brødteksten, og
> jeg mener også at man skal undlade at bruge understreg til andet
> end det.

Se, dét kunne være en forklaring på et lille mysterium (for mig).
Men set i det her lys giver det jo god mening.

[1] = nyere (x)html versioner.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-01-09 21:56

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg er enig i at der bør være streg under links i brødteksten,

I det mindste skal links i brødtekst visuelt skille sig ud fra den øvrige
tekst. Om det er med understregning, med anderledes tekstfarve eller med
anderledes baggrundsfarve, er principielt ligegyldigt.

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-09 01:00

Erik Ginnerskov skrev:

> I det mindste skal links i brødtekst visuelt skille sig ud fra den øvrige
> tekst. Om det er med understregning, med anderledes tekstfarve eller med
> anderledes baggrundsfarve, er principielt ligegyldigt.

Jeg kan godt se hvad du mener - men hvis man ikke kan stole på at
links er understregede, så vil alle afvigende farver blive
opfattet som links. Det forhindrer så at man kan bruge dem til
andet. Derfor vil jeg altid understrege brødtekstlinks.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-01-09 03:04

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg kan godt se hvad du mener - men hvis man
> ikke kan stole på at links er understregede, så vil
> alle afvigende farver blive opfattet som links.

Er det ikke dig der er lidt gammeldags i opfattelsen?

> Det forhindrer så at man kan bruge dem til andet.

Jeg har gennem mange år prøvet noget andet end
understregningen, blandt andet på http://html-faq.dk
- det har fungeret fint, især i brødteksten, hvor det er
ret tydeligt hvad der er links eller ej.

> Derfor vil jeg altid understrege brødtekstlinks.

Prøv noget nyt næste gang du designer noget! Der
findes uanede muligheder i css

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-01-09 07:02

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev

> Jeg har gennem mange år prøvet noget andet end
> understregningen, blandt andet på http://html-faq.dk
> - det har fungeret fint, især i brødteksten, hvor det er
> ret tydeligt hvad der er links eller ej.

Her kan det så siges at linkene er blå, præcis som man forventer af
gammeldags klassiske links. Og dermed er de letgenkendelige, understreget
eller ej.

OK! Det kan kollidere med den blå farve i kodeeksemplerne, men her forventer
man jo ikke just noget link.

Set med konservative briller:
Mens Bertel har holdt fast ved understregningen, har I holdt fast ved den
blå farve, selv i menuen hvor stort set alt ellers er tilladt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-09 07:47

Allan Vebel skrev:

> Jeg har gennem mange år prøvet noget andet end
> understregningen, blandt andet på http://html-faq.dk
> - det har fungeret fint,

Hvor ved du det fra?

> især i brødteksten, hvor det er
> ret tydeligt hvad der er links eller ej.

Nej, det er ikke tydeligt. Man skal igennem et par eksperimenter
før man bliver klar over hvad der er links. Hvor mange brugere
har meldt tilbage hvor mange fejlklik de lavede inden de fattede
fidusen?

Når der derimod er en menulignende liste med links, er det ret
indlydende at det er links, og så betyder deres udseende ikke ret
meget.

På siden

   http://html-faq.dk/2004.asp

næsten helt nede under "Nederst i koden" kan man se tre
forskellige afvigende elementer. Man kan ikke umiddelbart gætte
hvad der er links.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-01-09 09:04

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> [...]
>
> næsten helt nede under "Nederst i koden" kan man se tre
> forskellige afvigende elementer. Man kan ikke umiddelbart gætte

Det mener jeg nu er meget indlysende.
Den første afvigelse er dette: <div id="preload">
Et kodeeksempel forventer man vel ikke er et link.
Den næste er det røde. Det plejer jo at være en advarsels- eller
"OBS"-tekst.
Det er også sådan jeg bruger rød tekstfarve, og det er sådan jeg har set det
de fleste andre steder på nettet.

Den eneste tilbageværende afvigelse er så de ting der rent faktisk er links.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-09 09:34

Philip Nunnegaard skrev:

> Det mener jeg nu er meget indlysende.

Jeg tror at jeg opfatter links som brugerens redskaber, og dem
skal man ikke pille ved. Men man kan vænne sig til meget, f.eks.
også at rullebjælkerne skifter farve eller at der er flere sæt af
dem.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-01-09 13:17

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvor ved du det fra?

Fra masser af tilbagemeldinger - folk kan godt se
at det er links.

> Nej, det er ikke tydeligt. Man skal igennem et par
> eksperimenter før man bliver klar over hvad der
> er links.

Nu har siden eksisteret siden 2003, og du er den
første der siger at det ikke er tydeligt

> Hvor mange brugere har meldt tilbage hvor mange
> fejlklik de lavede inden de fattede fidusen?

Jeg kan se i statistikken at brugeren klikker på disse
links, så nogen har da fattet fidusen.

> http://html-faq.dk/2004.asp
>
> næsten helt nede under "Nederst i koden" kan man
> se tre forskellige afvigende elementer. Man kan
> ikke umiddelbart gætte hvad der er links.

Her er den blå og fed - som på alle andre sider - what
else do you need!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-09 21:27

Allan Vebel skrev:

> Nu har siden eksisteret siden 2003, og du er den
> første der siger at det ikke er tydeligt

Sidernes indhold er af høj kvalitet, og så bruger man ikke energi
på at hæfte sig ved detaljer.

Jeg betragter det selvfølgelig heller ikke som et væsentligt
problem. Jeg foretrækker blot at man allerførste gang man ser en
side straks kan skille links fra teksten.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-01-09 21:38

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg foretrækker blot at man allerførste gang man ser en
> side straks kan skille links fra teksten.

Det er så stof til eftertanke at du ikke umiddelbart kan det (hvis vi
forudsætter at du ikke kendte siden i forvejen), selv om jeg mener at
jeg kan.

Selv er jeg dog gennem det seneste års tid vendt tilbage til at lade
links i brødtekst være understreget.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-09 21:53

Philip Nunnegaard skrev:

> Det er så stof til eftertanke at du ikke umiddelbart kan det (hvis vi
> forudsætter at du ikke kendte siden i forvejen), selv om jeg mener at
> jeg kan.

Jeg kender naturligvis siderne, men det er længe siden jeg har
brugt dem.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-01-09 01:26

Bertel Lund Hansen skrev:

> Sidernes indhold er af høj kvalitet, og så bruger
> man ikke energi på at hæfte sig ved detaljer.

Jamen, jeg hæfter mig altid ved detaljer, og det
ved du.

Jeg bare endnu fået øje på problemet med at
mine links er blå og fede - i stedet for blå og
understregede.

> Jeg betragter det selvfølgelig heller ikke som et
> væsentligt problem. Jeg foretrækker blot at man
> allerførste gang man ser en side straks kan skille
> links fra teksten.

Kommer jeg ind på en side med links i brødteksten,
kan de være vidt forskelligt formateret, det kan være
helt traditionelt med blå og understreget, eller det
kan være med en bestemt farve/baggrund.

Jeg vænner mig lynhurtigt til den måde det er lavet
på, medmindre det er lavet helt tåbeligt - jeg har jo
været ude for at links ligner brødteksten, og først
viser at det er et link når musen når ned over - det
er en uheldig udformning.

Gennem alle de år jeg har lavet hjemmesider, har
jeg altid fundet en måde at gøre det på, og det er
aldrig endt med understregede links - jeg har altid
syntes at det er en gammeldags måde at gøre det
på - og kunderne har været tilfreds med resultatet.

Det skyldes nok at jeg synes at understregede ord
er direkte grimt, stregen dækker de bogstaver der
går ned under linjen, så g, j, p, q og y bliver berørt
af stregen.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 01-02-09 18:51

Allan Vebel wrote:

> [...]
> - det har fungeret fint, især i brødteksten, hvor det er
> ret tydeligt hvad der er links eller ej.

> Prøv noget nyt næste gang du designer noget! Der

Hvad mener I om stiplet understregning af links i brødtekst?

Lisbet

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-02-09 21:12

"Lisbet Laursen" <lisbet.olnospam@gmail.com> skrev

> Hvad mener I om stiplet understregning af links i brødtekst?

Ved stiplet linje forventer jeg at der popper en lille hjælpetekst op.

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-02-09 02:02

Lisbet Laursen skrev:

> Hvad mener I om stiplet understregning af links i
> brødtekst?

Jeg har altid set understregningen som noget der
gør et ord vanskeligere at læse, det er den største
grund til at jeg undgår den.

Er den "solid", "dotted" eller "dashed", gør ikke
tingene bedre - linjen dækker fortsat over den
nederste del af bogstaverne.

Bruges det i en menu, hvor man har mulighed for
at flytte stregen væk fra teksten, kan det bruges
med stor effekt i kombination med a:hover[1].

Det ser bare ikke så kønt ud i en brødtekst, det får
linjerne til at hoppe og danse hvis man bruger
padding.

[1] Eksempel i menuen på http://marna.dk

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : N/A

Dato : 31-01-09 22:14

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-01-09 03:40

Birgit Holme skrev:

> Hvorfor i alverden vil du ikke have dine links til
> at være let genkendelige?

Et link kan sagtens være letgenkendeligt uden at
have den karakteristiske skreg under.

Man kan formatere et link på utallige måder med
css.

> Der er da ikke noget mere irriterende end at
> komme til en side, og så man skal gætte sig til
> hvad der er link og hvad der ikke er.

Her er vi helt enige.

Vi er bare ikke enige om at man ikke kan formatere
et link til ikke at være en blå og understreget tekst

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : erik.ginnerskov@gmai~

Dato : 31-01-09 04:22

On 30 Jan., 00:59, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Jeg kan godt se hvad du mener - men hvis man ikke kan stole på at
> links er understregede, så vil alle afvigende farver blive
> opfattet som links.

Dermed afskærer du dig egentlig fra at bruge understregning til det,
man indenfor typografi plejer at bruge understregning til - for tænk
hvis folk skulle tro, at det er links.

> Det forhindrer så at man kan bruge dem til
> andet. Derfor vil jeg altid understrege brødtekstlinks.

Jeg vil nu mene, at hvis der er en konsekvens i markeringen af links,
så de er genkendelige gennem hele sitet, er folk normalt ikke så dumme
at de ikke kan finde ud af det.

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-09 13:27

erik.ginnerskov@gmail.com skrev:

> Dermed afskærer du dig egentlig fra at bruge understregning til det,
> man indenfor typografi plejer at bruge understregning til - for tænk
> hvis folk skulle tro, at det er links.

Det er ikke mig der har afskåret mig fra det. Det er fremkomsten
af HTML med den vedtagelse at links skal være understregede.
Uanset hvordan man vil udforme sine links, kommer man ikke udenom
at understregede elementer vil blive klikket på mange gange -
eller i hvert fald peget på - forgæves..

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-01-09 15:35

<erik.ginnerskov@gmail.com> skrev

> Dermed afskærer du dig egentlig fra at bruge understregning til det,
> man indenfor typografi plejer at bruge understregning til - for tænk
> hvis folk skulle tro, at det er links.

Jeg ville dog ikke turde at lave understreget tekst, uanset om jeg havde
understregede links eller ej.
Netop fordi jeg forventer at mange vil tro at det er links.

> Jeg vil nu mene, at hvis der er en konsekvens i markeringen af links,
> så de er genkendelige gennem hele sitet, er folk normalt ikke så dumme
> at de ikke kan finde ud af det.

Det tror jeg heller ikke. Så var internettet dødt i dag.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-02-09 10:33

Philip Nunnegaard wrote:

> Jeg ville dog ikke turde at lave understreget tekst, uanset om jeg
> havde understregede links eller ej.
> Netop fordi jeg forventer at mange vil tro at det er links.

Jeg har ofte brugt understregning i brødtekst- men teksten har stadig samme
farve som den øvrige tekst. Jeg har endnu ikke fået klager over, at nogen
har opfattet det som links.

Mine links har til gengæld konsekvent en afvigende farve (farvevalget
afhænger af sidens øvrige design), så folk kan opfatte det som noget
særligt. Det er mit indtryk, at det fungerer upåklageligt.

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-01-09 22:14

erik.ginnerskov@gmail.com skrev:

> Dermed afskærer du dig egentlig fra at bruge understregning til det,
> man indenfor typografi plejer at bruge understregning til - for tænk
> hvis folk skulle tro, at det er links.

Der er vel en grund til at <u>...</u>
er gledet ud af (X)HTML, hvad for
vistnok ikke er.

Hvad enten vi nu bryder os om det
eller ej specificerer standarden
en bestemt udformning af links.

Dermed vil jeg ikke sige, at man ikke
må formatere sine links som man har lyst.
Jeg synes bare, lidt ligesom Bertel,
at man må skele til hvad man kan kalde
folks forventninger. Se blot på Googles
hitlister. Dermed skabes en forventning
i hvert fald hos de mindre erfarne
netbrugere.

Som der fortsat findes en del af.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-02-09 10:39

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Dermed skabes en forventning
> i hvert fald hos de mindre erfarne
> netbrugere.

Sjovt nok henvender hjemmesideskolens indledende sider sig netop til de
brugere. Jag har - som nævnt i et andet indlæg i denne tråd - endnu ikke
fået beklagelser om, at det skulle være et problem, at mine links ikke er
understregede.

Erik Ginnerskov

Fra : erik.ginnerskov@gmai~

Dato : 31-01-09 05:56

On 31 Jan., 13:26, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Det er ikke mig der har afskåret mig fra det. Det er fremkomsten
> af HTML med den vedtagelse at links skal være understregede.

Står det i html-standarden eller er der bare tale om at folk har
vænnet sig til denne defaulte browservisning af ustylede links - så
folk tror, at sådan _skal_ det være?

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-09 15:25

erik.ginnerskov@gmail.com skrev:

> Står det i html-standarden eller er der bare tale om at folk har
> vænnet sig til denne defaulte browservisning af ustylede links - så
> folk tror, at sådan _skal_ det være?

Der er ikke tale om tro. Der er (kun) tale om vane.

Masn kan godt køre i venstre side af vejen. Folk i Danmark tror
ikke at man kun kan have højretrafik. Men det er besværligt for
os at vænne os til venstretrafik.

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 31-01-09 22:14

Fra : Jahirah

Dato : 01-02-09 20:57

Birgit Holme wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> er.
> Sådan en side vil så absolut ikke få ros af mig.

Blot som en kommentar :)

Jeg kan BESTEMT godt se fordelen i at fjerne understregelse af
links. Personligt har jeg ALDRIG brudt mig særlig meget om den
standard understregning som links har da det kun er pænt i meget få
tilfælde. Det er så bare MIN mening om den sag.

Jeg er dog samtidig enig i, at link SKAL være let genkendelige - min
egen måde at løse det på har altid været at lave a:link en anden
farve, end brødteksten :)

Men anyways....
Til trådholderen....
a:link, a:visited og a:hover i en style i head, eller i et eksternt
stylesheet - så er du godt kørende :)
a:aktive og a:focus er ikke nødvendigt i mange tilfælde, men kan
bruges specielt.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 29-01-09 07:27

"Jesper Rømer" <JTRoemer@hotmail.com> skrev

> (Hvordan) kan man fjerne stregen under et link i HTML... så den
> slet ikke er synlig ???
>
> Helst ikke noget med CSS helst ren html....

Hvad er der galt med css?
Med ren html kan det mig bekendt ikke lade sig gøre.

Fra : ScooterGrisen

Dato : 29-01-09 08:16

Come on Jesper join the dark side og brug CSS. UHAHAHAHA

CSS er rimelig rart

ved at skrive nogle få liniers kode kan du få alle dine links til at
se ud på en bestemt måde.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 29-01-09 19:51

"ScooterGrisen" <fedblindkat@yahoo.dk> skrev

> CSS er rimelig rart

> ved at skrive nogle få liniers kode kan du få alle dine links til at
> se ud på en bestemt måde.

Og vil han senere ændre farven eller andet på linkene, skal der kun ændres
ét sted fremfor 100-vis af steder, såfremt vi taler om ekstern CSS.