Hvorfor virker min doc type kun nogen gang~
Fra : Philip Brechmann

Dato : 28-01-09 17:48

Hej, jeg har i noget tid nu arbejdet på, http://memedia.dk mit
problem er nu at den syntes at på halvdelen af siderne viser den
æøå uden problemer, men lige pludselig mit i det hele viser den
alle mulige mærkelige tegn i stedet for åøæ hvordan kan det være?
har checket flere gange at jeg har den exact samme doc type og
charset på alle sider...

På forhånd tak for hjælpen..

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-01-09 17:54

Philip Brechmann wrote:
> [...]
> æøå uden problemer, men lige pludselig mit i det hele viser den
> alle mulige mærkelige tegn i stedet for åøæ hvordan kan det være?

Det er i hvert fald ikke DocType, der forårsager det problem.

> har checket flere gange at jeg har den exact samme doc type og
> charset på alle sider...

Det lyder som mismatch mellem defineret content-type og hvilket tegnsæt din
editor faktisk gemmer siderne i.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Brechmann

Dato : 28-01-09 21:34

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er i hvert fald ikke DocType, der forårsager det problem.

> Det lyder som mismatch mellem defineret content-type og hvilket tegnsæt din
> editor faktisk gemmer siderne i.
>
> --
Okay, hvad kan jeg gøre ved det? jeg bruger pt dreamweaver cs4 til at lave min
sidder i

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-01-09 23:57

Philip Brechmann wrote:

> Okay, hvad kan jeg gøre ved det? jeg bruger pt dreamweaver cs4 til at lave
> min sidder i

Jeg tror det kunne være en god ide, hvis du fortalte hvor du oplever disse
mærkelige tegn.

I min oKonqueror ovserverer jeg ikke umiddelbart nogle 'mærkelige' tegn.

Stig Johansen

Fra : ScooterGrisen

Dato : 28-01-09 16:51

Når du gemmer din hjemmeside kan du så ikke vælge hvilket format tekst
filerne skal kodes i ? altså jeg koder mine filer i UTF-8 også skal
der står i filerne at de er kodet i det format...

På din forside står der i kildekoden... <meta http-equiv="Content-
Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
Så du skal altså vælge at få kodet dine tekst filer i iso-8859-1 hvis
du vil det.

Ellers prøv først og skift browser uden at ændre noget og se om
problemer forsætter, det kan jo også være din browser som skifter
indstillinger af en eller anden grund.

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-01-09 06:15

ScooterGrisen wrote:

> Når du gemmer din hjemmeside kan du så ikke vælge hvilket format tekst
> filerne skal kodes i ?

Nu var det ikke min side, men Philip's.

Han skriver 'nogle sider', og 'midt i det hele'.
Jeg har prøvet at kigge på et par stykker, og ser ikke umiddelbart noget
underligt.

Det må være muligt at præcisere problemet lidt mere, så man ikke skal
nærlæse alle hans sider, for at finde et eventuelt problem.

Stig Johansen

Fra : Philip Brechmann

Dato : 29-01-09 08:40

Det drejser sig om en undermenu til siden grafisk design. Hjemmeside design
for at være helt præcist.

Fra : Philip Brechmann

Dato : 29-01-09 09:04

> Det må være muligt at præcisere problemet lidt mere, så man ikke skal
> nærlæse alle hans sider, for at finde et eventuelt problem.

Det drejser sig om bl.a. http://memedia.dk/gra.php?side=2

mvh
Philip

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-01-09 14:42

"Philip Brechmann" <pab-89@hotmail.com> wrote in message

> Det drejser sig om bl.a. http://memedia.dk/gra.php?side=2

Du har åbenbart gang i noget include, jfr
http://memedia.dk/gra.php?side=1
som giver fejlen:
Warning: include(includes/gra/sider/side1.php) [function.include]: failed to
open stream: No such file or directory in
/var/www/memedia.dk/public_html/gra.php on line 17

På siden
<
http://memedia.dk/gra.php?side=2>
kører du med iso-8859-1 karakterer ned til
<h1>Hjemmeside design</h1>
hereftere er det utf-8 tegn i paragraffen:

Hvis det er en fil, du includer, så er include-filen gemt med utf-8 i stedet
for ansi(iso-8859-1).

Hvis det er data fra en database, ligger data dér som utf-8.

Du skal have rettet disse data til iso-8859-1.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Philip Brechmann

Dato : 29-01-09 19:31

> Hvis det er en fil, du includer, så er include-filen gemt med utf-8 i stedet
> for ansi(iso-8859-1).

Det er en include fil, men hvordan har jeg mulighed for at gemme den som
iso-8859-1 har aldrig oplevet, at man sku gemme filerne seperat på den måde,
jeg plejer bare at declare det i mine meta tags

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-01-09 19:43

Philip Brechmann wrote:

> Det er en include fil, men hvordan har jeg mulighed for at gemme den som
> iso-8859-1

Det må være en indstilling i din editor og/eller file|save as.
Notepad (notesblok) kan f.eks gemme diverse typer.

> har aldrig oplevet, at man sku gemme filerne seperat på den
> måde, jeg plejer bare at declare det i mine meta tags

Der kan måske være en indstilling i din editor, der siger gem som utf-8.
Men ellers kan du åbne dem i notepad, og gemme dem som ansi.

Stig Johansen

Fra : Jahirah

Dato : 01-02-09 21:03

Jeg bruger normal EditPlus2 til at redigere mine sider i - denne gir mig
muligheden for at gemme i flere typer, der iblandt utf-8 og et par andre
stykker. Som standard mener jeg den står til at gemme i utf-8, og hvis du
evt. har brugt forskellige editorer kan disse også have forskellige
standarder?

Bare en tanke :)