margin-top virker ikke
Fra : Kenneth

Dato : 27-01-09 23:23

Hej folkens,

Jeg er stødt på et problem, der er så simpelt, at jeg ikke kan
løse det :) Det drejer sig om hjemmesiden www.kennico.dk med
stylesheet www.kennico.dk/kennicoCSS.css.

Jeg har følgende to spørgsmål:

1. Hvorfor virker margin-top ikke for den røde boks?
2. Hvis jeg sætter en float: left; på den røde box, så passer
både margin-left og margin-top, men så forsvinder margin-top på
den hvide boks. Hvorfor?

Måske jeg har set mig blindt på det. Håber på jeres hjælp.

Kenneth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Phecdaret

Dato : 28-01-09 02:47

Videre er det ikke muligt at flytte den hvide box helt op til
toppen (margin-top:0px;).

For at gøre det hele mere underligt, så kan min kammrat se siden
helt perfekt. Jeg forstår det simpelthen ikke. Jeg har testet
med:

FF 3.0.5 (dansk)
IE 8.0.600118241 (engelsk)

og min kammerat

IE 7.0.5730.11 (dansk)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-01-09 17:22

Kenneth wrote:
> Hej folkens,
>
> Jeg er stødt på et problem, der er så simpelt, at jeg ikke kan
> løse det :) Det drejer sig om hjemmesiden www.kennico.dk med

Sætter du en padding-top:10px på #wrapper, kommer den røde boks ned.

Erik Ginnerskov

Fra : Kenneth

Dato : 28-01-09 18:25

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Sætter du en padding-top:10px på #wrapper, kommer den røde boks ned.

Super, tak for det. Men det irriterer mig nu stadig lidt, at jeg ikke
kunne løse det med margin ;)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-01-09 18:33

Kenneth skrev den 28-01-2009:

> Super, tak for det. Men det irriterer mig nu stadig lidt, at jeg ikke
> kunne løse det med margin ;)

Margin er den ydre afstand til andre elementer i den samme container.
Der er ikke nogen elementer i din container, oven over boxen.
Padding er afstanden til andre elementer inde i elementet selv.

Det sagt, har du helt ret. Der er ikke enighed om fortolkningen - i
hvert fald ikke om visningen.
Hvilket også illustreres af at sættes 10px på som padding, bliver
margin pludselig effektiv også, og elementet rykker 20px ind (i FF).

Kan du ikke bruge det til andet, så har du nu oplevet, at man skal
tænke grundigt over, om man skal bruge margin eller padding - specielt
når man ikke bruger border.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : ScooterGrisen

Dato : 28-01-09 17:01

Et godt sted og lærer CSS http://www.w3schools.com/css/default.asp

Det der med float det syns jeg har været forvirrende men prøv sådan
her når du skal floate.

Først laver du dit indhold <div style="border:1px solid red; width:
400px; height:200px; margin:20px;">her er noget indhold</div>
Hvis du vil floate det så lav en ny tag udenom dit indhold. for
eksempel
400px; height:200px; margin:20px;">her er noget indhold</div></span>

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 29-01-09 18:19

ScooterGrisen <fedblindkat@yahoo.dk> skrev :

>400px; height:200px; margin:20px;">her er noget indhold</div></span>

Man må ikke have et blockelement inde i et inlineelement (som

Man kan have det inde i en anden <div>
--
Kerim

Fra : Kenneth

Dato : 29-01-09 12:59

Tak for jeres svar - det hele virker nu :) Jeg havde bl.a. rodet
rundt i position:relative/absolute. Men ja, bokse inden i bokse
uden indhold bladet med padding giver en del kvaler!

Fra : Jahirah

Dato : 01-02-09 21:09

Nu har jeg selv rodet med hjemmesider, html og css i en del år -
men det var virkelig begrænset hvor meget jeg vidste i lang lang
tid. Derfor havde jeg ekstremt mange problemer med at specielt
positionere og bokse samt mange andre ting...

Indtil jeg kom herind forbi, og blev introduceret for Jørgens
side http://webdesign101.dk

Jeg kan VIRKELIG anbefale at bruge den som et lettere
opslagsværk! Og hvis du il gå rigtig hårdt til den sku du låne
eller købe 3 af hans udgivelser;

Webdesign - Illustreret håndbog
Webdesign med stylesheets
Webdesign med XHTML

Jeg fik de 3 ovenstående til jul og de er eminente som både
opslagsværker og for forståelse af hele conceptet. Specielt
Webdesign med Stylesheets har gjort mig væsentligt klogere!

God fornøjelse!