Arbejde i Norge
Fra : oz3bto

Dato : 27-01-09 18:52

Har fået muligheden for at få job i Norge i vinterhalvåret

Hvor finder jeg oplysninger om hvordan jeg skal bære mig ad ?

Agter at blive boende i DK og beholde adresse og lejlighed her samt arbejde
herhjemme i sommer halvåret

Arbejdsgiveren er Norsk og jeg vil blive aflønnet som en nordmand (Skal bla.
køre taxa)

Hvor skal jeg betale skat ?
Skal jeg søge nogen former for arbejds/opholds tilladelse ?

Overvejer dog at flytte derop .. Hvor finder jeg oplysninger om at gøre det
?

Håber på lidt hjælp i denne gruppe .. I ved jo ofte hvor tingene skal findes

Fra : obak

Dato : 27-01-09 19:24

Der er oplysninge på Skat.dk

Fra : Grethe Hoff

Dato : 27-01-09 20:18

> [...]
> det ?
>

> Håber på lidt hjælp i denne gruppe .. I ved jo ofte hvor tingene skal

Hei!
Vi fant en del opplysninger her da vi flyttet til Danmark:
http://www.norden.org/start/start.asp

Lykke til!

Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Grethe Hoff

Dato : 27-01-09 20:22

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Hei!
> Vi fant en del opplysninger her da vi flyttet til Danmark:
> [...]
Tror denne er bedre...:-/
http://www.hallonorden.org/forside/dk/forside.aspx

Fra : oz3bto

Dato : 27-01-09 23:33

> "Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> Tror denne er bedre...:-/
> http://www.hallonorden.org/forside/dk/forside.aspx

Lige den side jeg søgte efter

Lader jo til at det er lige til at gå til hvad enten jeg vil arbejde der
eller flytte deróp ..
Skatten skal tilsygenladen betales i det land man arbejder dvs. i mit
tilfælde norge

Noget du måske kan hjælpe med er hvad den normalt skatte % ligger på i Norge
... Har hørt 25%

Fra : Grethe Hoff

Dato : 27-01-09 23:44

> [...]
> tilfælde norge
>

> Noget du måske kan hjælpe med er hvad den normalt skatte % ligger på i

Skatten i Norge ligger normalt mellom 25 og 35%.
Jeg tror jeg holder meg her i Danmark selvom skatten er noe høy! Det er
mindre sne her!
--
Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : oz3bto

Dato : 27-01-09 23:57

> [...]
>>

> Skatten i Norge ligger normalt mellom 25 og 35%.
> Jeg tror jeg holder meg her i Danmark selvom skatten er noe høy! Det er

Kan godt lide sneen og naturen

Fra : Rene Efternavn

Dato : 01-02-09 23:22

oz3bto <no@in.dk> skrev:

(SNIP)

>Lige den side jeg søgte efter

> [...]

Hejsa,
Jeg arbejder for et rederi i England (UK), og bor i Danmark (DK).
eg kan principielt betale skat i DK eller UK alt efter hvad jeg
lyster.
Skatten er lavere i UK, så naturligvis betaler jeg indkomstskat
der....
Men, for træerne gror som bekendt meget sjældent helt ind i
himlen, jeg betaler stadig ejendomsskat i DK og jeg skal kunne
dokumentere overfor SKAT at jeg betaler skat i UK.
Det er meget nemt; en gang om året sender jeg en kopi af min
engelske årsopgørelse.

Jeg ved godt at du spurgte i forbindelse med Norge, men humlen
er såmænd bare at hvis du bori DK slipper du ikke helt for skat
og du skal være i stand til at bevise at rent faktisk betaler
skat af din indtægt.

At jeg så som sømand efter engelske regler kan få min skat
tilbage hvis jeg er ude af landet (UK) mere end 181 døgn på
årsbasis, og ferie/afspadsering tæller fuldt ud, er jeg så at
sige garanteret mine penge tilbage.
Men jeg har jo dokumenteret overfor SKAT at jeg har betalt skat
i det land min arbejdsgiver er registreret, og det giver mig jo
så også ret til at udnytte de regler de har.....

Ren

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-01-09 23:49

oz3bto skrev den 27-01-2009 18:51:
> [...]
> herhjemme i sommer halvåret
>
> Arbejdsgiveren er Norsk og jeg vil blive aflønnet som en nordmand (Skal bla.

Siden du bevarer rådigheden over boligen bevarer du din skattepligt til
Danmark (kildeskattenlovens §1).
men det er i sig selv ikke særlig slemt, da der i Ligningsloven §33A er
mulighed for at blive fritaget for skat af den udenlandske indtægt, når
man opholder sig mere end 6 måneder udenfor Danmark.

Derudover kan aftalen med Norge (en fælles aftale gældende for hele
Norden) fritage for beskatning i dit bopælsland, men kun betale i
kildelandet.

bopælsland = Danmark
Kildeland = Norge.

Hvis begge lande kan beskatte dig, så skal det afgøres om det er
bopælslandet eller kildelandet som skal give dig credit for det andet
lands betalte skatter, så du på den måde ikke betaler skat i begge
lande......hvis du skulle det, så havde du ikke mange penge tilbage til
dig selv .

> Skal jeg søge nogen former for arbejds/opholds tilladelse ?

arbejds-/opholds-tilladelse har intet med din skattepligt at gøre.

> Overvejer dog at flytte derop .. Hvor finder jeg oplysninger om at gøre det
> ?
>
> Håber på lidt hjælp i denne gruppe .. I ved jo ofte hvor tingene skal findes

Start med SKATs brochure om at arbejde ud i udlandet.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=87625&vId=201229

Dernæst er der en god kilde til information på:
http://www.nordisketax.net/

Du kan også finde Ligningsvejledningen vedrørende dobbeltbeskatning
(læs: reglerne om hvorledes man forhindrer dobbeltbeskatning) på:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102225&vId=202192

ovenstående er skrevet af mig som privatperson.
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Fra : J

Dato : 30-01-09 00:05

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102225&vId=202192
>

> ovenstående er skrevet af mig som privatperson.

Hvad skulle det ellers være?

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-01-09 10:43

J skrev den 30-01-2009 00:04:

> Hvad skulle det ellers være?

send mig en mail, hvis du ønsker svar på spørgsmålet

Fra : Lars

Dato : 01-02-09 17:07

In article <glnhj9$26ed$1@newsbin.cybercity.dk>, no@in.dk says...
> Arbejdsgiveren er Norsk og jeg vil blive aflønnet som en nordmand (Skal bla.
> køre taxa)

Lidt offtopic, jeg så i en lønstatistik, at lønninger i Norge generelt er lidt lavere end her i
dk.

www.da.dk/SuperShowAttachment.asp?PID=20070531214356LAK
side 3 i pdf dokumentet

--