Ikke indregistreret køretøj på offentlig v~
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 27-01-09 13:05

Hej NG,

Hvis man vælger at køre på offentlig vej (villaveje og gang- og cykelstier)
med et ikke indregistrereret køretøj - i det her tilfælde en
firehjulstrukken minitraktor - hvad er så fakta ud over at det er ulovligt?
Jeg søger specielt svar omkring uheld, hvor minitraktoren er indblandet. Fx.
uheld hvor der sker person eller tingskade - og her tænker jeg ikke på
føreren af minitraktoren!

Vedkommende har vel ikke nogen forsikring der dækker hans kørsel. Hvordan
står jeg som eksempelvis skadelidte? Jeg har en ulykkesforsikring, som
betaler for mig, men vil mit forsikringsselskab så skulle sagsøge
vedkommende for en erstatning?

På forhånd tak.

/Bjarne

Fra : N_B_DK

Dato : 27-01-09 16:26

"Bjarne Jensen" <bjarnejensen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> cykelstier) med et ikke indregistrereret køretøj - i det her tilfælde
> en firehjulstrukken minitraktor - hvad er så fakta ud over at det er

Kalder du også en plæneklipper for et køretøj ? (altså en af dem man
sidder på)

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-01-09 19:39

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> "Bjarne Jensen" <bjarnejensen@hotmail.com> wrote in message

> Kalder du også en plæneklipper for et køretøj ? (altså en af dem man
> sidder på)

Et køretøj er iflg. Færdselsloven:
9. Køretøj:

indretning på hjul, bælter, valser, meder eller andet, som er indrettet til
kørsel på vej, og som ikke løber på skinner. Færdselsreglerne for kørende
gælder, i den udstrækning de kan anvendes, også for ridende samt dem, der
fører heste eller driver kreaturer.

/PEr

Fra : Bondemand

Dato : 28-01-09 01:00

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kørende gælder, i den udstrækning de kan anvendes, også for ridende samt
> dem, der fører heste eller driver kreaturer.

12. Motordrevet køretøj:

køretøj, der er forsynet med motor som drivkraft. For kørestol, som er
konstrueret til en hastighed af højst 15 km i timen og kun med væsentlig
konstruktiv forandring kan ændres til større hastighed, gælder
bestemmelserne om cykel, hvor intet andet er bestemt. Motordrevne køretøjer
inddeles i motorkøretøj, traktor, motorredskab og knallert.

14. Motorredskab:

motordrevet køretøj, som hovedsagelig er indrettet som arbejdsredskab, og
som er konstrueret til en hastighed af højst 30 km i timen og kun med en
væsentlig konstruktiv forandring kan ændres til større hastighed.
Motordrevet køretøj, der er bestemt til at føres af en gående, anses som
motorredskab.

Fra : Lau

Dato : 28-01-09 00:20

> [...]
> står jeg som eksempelvis skadelidte? Jeg har en ulykkesforsikring, som
> betaler for mig, men vil mit forsikringsselskab så skulle sagsøge

Kan køretøjet normalt indregistreres?
Hvis ja, så har den normalt en lovpligtig ansvarsforsikring som dækker
forvoldt skade på ting og mennesker. Er en sådan ikke tegnet, så mener jeg
(lærdom fra forsikringshøjskolen i 1983) at skaderne dækkes fra en fælles
pulje, netop da forsikringen er lovpligtig. (Gælder ikke skade på selve
køretøjet)

Hvis nej, så er det chaufførens ansvarsforsikring der skal dække hvis
skadevolder har simpelt eller groft uagtsomt. Hændelige uheld og skader
lavet med forsæt dækkes ikke. Ansvarsdækningen har de fleste gennem
indboforsikringen. Er en sådan ikke tegnet, så må skadevolder betale af
egen lomme men det vil ofte kræve et civilt søgsmål.

Din egen ulykkesforsikring dækker kun hvis der er tale om en "udefra
kommende påvirkning af legemet med VARIG men til følge" - så dækker den
uanset du får erstatning fra anden side og de søger ikke regres mod andre
selskaber, da her er tale om en personforsikring.

Det er det bedste svar jeg kan give ud fra de få oplysninger du giver.

vh
Lau

Fra : Søren

Dato : 28-01-09 07:57

"Lau" <lauremovethis@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (lærdom fra forsikringshøjskolen i 1983) at skaderne dækkes fra en fælles
> pulje, netop da forsikringen er lovpligtig. (Gælder ikke skade på selve

Ja men bagefter vil "forsikringspuljeejerne" så forsøge at inddrive beløbet
fra den person der har ført køretøjet.

Pulje skal blot sikre at ofrene ikke lider tab, fordi en person ikke har
forsikret sit køretøj. Man vil altid gå efter at få pengene ind fra den
pågældende bagefter.

Så det er uden økonomisk risiko at køre uden forsikring i f.eks. en bil mv.

Mvh Søren