Lov- Rettigheder for leje-bolig
Fra : Kim

Dato : 27-01-09 10:36

Jeg og andre beboere har i mange år haft vaskemaskine- og tørretumbler
stående på vores badeværelser

Nu har vores boligselskab påtvunget alle os lejere at alle badeværelser
skal 100% renoveres, hvad jeg mener er ok, da de trænger til det

Men kan boligselvskabet (FSB) påtvinge os lejere der har
vaskemaskine- og tørretumbler til at det må de ikke have mere ?

Har de ikke en forpligtelse til at lave badeværelserne på en måde
så vi kan beholde vores badeværelser ( og stadig tage et brusebad )?

Det mht plads til maskinen. vandtilslutning, El-tilslutning, afløb
til maskine og bruser, tilslutning af vand til vaskemaskinen.

Det er da en væsentlig forringelse så jeg vil høre om vi
almindelige lejere har nogle rettigheder som boligselskabet
skal tage hensyn til.

Mvh Kim

Fra : Jubii

Dato : 27-01-09 15:09

"Kim" <yea@invalid .dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det er da en væsentlig forringelse så jeg vil høre om vi
> almindelige lejere har nogle rettigheder som boligselskabet

Det er kun en væsentlig forringelse hvis boligselskabet havde opstillet
maskinerne og så undladt at installere dem igen efter renovationen.
Har jeres opstilling af maskinerne på noget tidspunkt været godkendte af
boligselskabet som sikre og lovlige?

Fra : N_B_DK

Dato : 27-01-09 16:30

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message

> Det er kun en væsentlig forringelse hvis boligselskabet havde
> opstillet maskinerne og så undladt at installere dem igen efter
> renovationen.

Hvad baserer du det på ? Du ved det sikkert ikke, men det er ikke alle
steder der er mønt vaskeri lige om hjørnet.

> Har jeres opstilling af maskinerne på noget tidspunkt været godkendte
> af boligselskabet som sikre og lovlige?

Hvis der er strømudtag, og kloak til vandet, hvad er det så lige du vil
have de skal godkende ? og boligselskabet kan næppe godkende nogen som
helst installationer som sikre eller lovlige, de har de næppe
autorisation til.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-01-09 19:15

> [...]
> have de skal godkende ? og boligselskabet kan næppe godkende nogen som
> helst installationer som sikre eller lovlige, de har de næppe autorisation

De kan så absolut nægte at der skal være vaskemaskine og tørretumbler. Støj,
gamle vandrør, afløbet kan ikke klare belastningen osv. Det er husejer i sin
gode ret til.

Er det ikke noget, du har fået tilladelse til, kan du jo ikke sige at det er
en væsentlig forringelse, da du ikke er stillet dårligere end før.

Mvh Maria

Fra : Kim

Dato : 28-01-09 05:31

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev
> De kan så absolut nægte at der skal være vaskemaskine og tørretumbler.
> Støj, gamle vandrør, afløbet kan ikke klare belastningen osv. Det er
> husejer i sin gode ret til.

Jeg og andre har i mange år haft vaskemaskine på badeværelset,
lovligt inastalleret af elektriker samt med vandtilslutning, med vores
inspektørs fulde viden og accept. Det er jo også ham som går rundt
og syner lejlighederne med synsmanden inde fra FSB:

> Er det ikke noget, du har fået tilladelse til, kan du jo ikke sige at det
> er en væsentlig forringelse, da du ikke er stillet dårligere end før.

Vores inspektør har vist det altid, og har aldrig sagt at vi ikke må,
han har tvæt i mod hjulpet med vandtilslutning og elektrikker til EL

Så jo det er væsentlig forringelse.

Jeg har boet her i mange år ( over 20 ) og har i starten altid
vasket i vaskekælderen. Til sidst blev jeg bare træt af hvordan andre
beboere ødelage maskinerne, fyldte dem med ulækkert beskidt tøj,
overfyldte sæbeskålen med parfymeret vaskepulver, så ens tøj kom
til at lugte ulækkert, møj beskidte vaskerum, andre beboere der
tog ens vasketur, og hvis man så gjorde hvad inspektøren sagde
man skulle, bare tage deres tøj ud, så blev man truet med vold og
lignende, bare for at nævne nogle få ting.

/Kim

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-01-09 19:20

"N_B_DK"

> Hvad baserer du det på ?

Længe siden du har boet i lejebolig?

- Peter

Fra : Kim

Dato : 28-01-09 05:23

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev
> [...]
> maskinerne og så undladt at installere dem igen efter renovationen.
> Har jeres opstilling af maskinerne på noget tidspunkt været godkendte af

Vi har selv betalt og opsat vaskemaskinerne, lovligt med el og vand,
samt vores inspektør har set det uden bemærkninger. Han hjalp med
i tidernes morgen at få sat en studs på til vandforsymimgen.

/Kim