EU handel ? Ikea
Fra : Søren

Dato : 26-01-09 09:26

På Ikea.dk kan jeg køber varer og få dem leveret til døren.
Varerne leveres fra deres hovedlager i Sverige og til min adresse i DK.

På Ikea.se kan jeg købe de samme varer, men IKKE få dem leveret til DK, på
trods af transport og levering er nøjagtig den samme som hvis jeg købte på
Ikea.dk

Jeg vil selvfølgelig helst købe varerne på ikea.se da de er billigere, og da
varerne leveres fra samme lager som på ikea.dk, kan jeg ikke se hvorfor de
ikke vil levere (udover at de selvfølgelig vil beskytte deres danske dyre
afdeling)

Er det lovligt for det samme firma, at begrænse nethandel til kun at gælde
for det pågældende land, når firmaet har afdelinger i alle eu lande ?

I mine øjne går det mod reglerne om varernes fri bevægelighed.

Men er der en lov jeg kan bruge "imod" Ikea, eller skal jeg bare finde et
mere kundevenligt firma at handle med ?

Mvh Søren

Fra : SVT

Dato : 26-01-09 10:11

Hvordan kan det gå imod reglerne om varers fri bevægelighed?

De regler er til for at beskytte selskabers adgang til at afsætte varer i
andre EU-lande og ikke til at tvinge dem til at sælge varerne på en bestemt
måde.

Det er nok snarere et spørgsmål om konkurrenceret og noget du næppe vil
kunne gøre noget ved.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-01-09 11:04

"SVT" skrev

> Det er nok snarere et spørgsmål om konkurrenceret og noget du næppe vil
> kunne gøre noget ved.

Søren kunne jo have en postadresse i Sverige og hente varerne der?

- Peter

Fra : SVT

Dato : 26-01-09 11:09

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> "SVT" skrev

> Søren kunne jo have en postadresse i Sverige og hente varerne der?
>
> - Peter

Citat:

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-01-09 11:21

"SVT" skrev

> På Ikea.dk kan jeg køber varer og få dem leveret til døren.
> Varerne leveres fra deres hovedlager i Sverige og til min adresse i DK.
Nu insisterer Søren jo på at købe varerne billigere i Sverige

Fra : SVT

Dato : 26-01-09 11:40

> "SVT" skrev

> Nu insisterer Søren jo på at købe varerne billigere i Sverige
>
> "Jeg vil selvfølgelig helst købe varerne på ikea.se da de er billigere"
>
> - Peter

Spørgsmålet gik på hvorvidt, han kunne anvende lovgivningen som hjælp til at
tvinge Ikea til at levere møblerne til svenske priser til sin danske
adresse. Og nej det kan han ikke!
Sværere er det sgu ikke...

Fra : Søren

Dato : 26-01-09 12:27

"SVT" <derermangeting@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet gik på hvorvidt, han kunne anvende lovgivningen som hjælp til
> at tvinge Ikea til at levere møblerne til svenske priser til sin danske
> adresse. Og nej det kan han ikke!
> Sværere er det sgu ikke...
Fuldstændig korrekt.

Jeg kan altid tage til sverige og købe/hente dem, men det jeg ville var at
lave en nethandel i sverige med levering i danmark. Især fordi jeg skal købe
et komplet indbo til en 3 vær. lejlighed.

Og da varerne ville blive leveret fra hovedcentralen i sverige, uanset om
jeg købte varerne over dk eller se, så Ikea jo ikke blive påført yderligere
omkostninger ved at min handel foregik via se og ikke dk hjemmesiden.

Men Ikea.se vil IKKE levere i DK, så derfor det oprindelige spørgsmål.

Ikea går nu glip af en handel og tjener slet intet på mig, da jeg af princip
så handler i en anden butik. Der er andre steder jeg kan købe et komplet
indbo.

Mvh Søren

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-09 12:35

"SVT" <derermangeting@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> De regler er til for at beskytte selskabers adgang til at afsætte varer i
> andre EU-lande og ikke til at tvinge dem til at sælge varerne på en

Enig.

Fra : blue

Dato : 26-01-09 16:57

"Søren" <Soeren@soerenneilsen.dk> skrev i en meddelelse

> Men er der en lov jeg kan bruge "imod" Ikea, eller skal jeg bare finde et
> mere kundevenligt firma at handle med ?

Der er vist kommer rigeligt med svar i forbrugergruppen...