Fabrikantens garantiordning stiller kunden~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-01-09 03:53

Historien!

Jeg bestilte en HP TX2690 EO Intertainment tablet laptop til min datter
tilbage i medio november hos getmore.dk
Vi modtog maskinen d. 20 november, og ved udpakningen d. 21 stod det klart,
at skærmen var monteret forkert på laptoppen. Den sad skævt, så det ene
hjørne var ca 8 mm over laptoppens overflade, mens der i modsatte side kun
var 1 mm frigang. Det samme gjorde sig gældende, når låget var lukket.

Jeg overvejede at sende pc'en retur på min 14 dages fortrydelsesret, men
datteren var fuldstændig låst på, at dette var netop den model, hun ville
ha, og da jeg af egen erfaring vidste, at Getmore er ca. 3 uger om at
returnere pengene, og hun derfor ingen pc kunne få i den tid, valgte vi at
reklamere istedet.

Som sagt så gjort. jeg ringede til getmore Mandag d. 24. De til gengæld
udleverede et telefonnummer til HP's garantiservice, som jeg kontaktede
samme dag. Her fik vi at vide, at reparationen ville tage ca. 10
arbejdsdage.

Og det startede så flot. Dagen efter modtog vi en pakkelabel, så pc'en kunne
sendes U/B. Og samme dag var pakken sendt.
Efter 4 dage blev jeg ringet op af en tekniker fra INFOcare, der lige skulle
finde ud af, hvad fejlen helt konkret var.
Efter 12 arbejdsdage ringer jeg igen og forhører mig - Da er de nødvendige
stumper lige kommet.
Efter endnu en uge ringer jeg igen og får nu at vide, at reparationen ikke
har afhjulpet problemet, og teknikeren har bestilt en helt ny skærm til
pc'en, men at der er en meget lang leveringstid på denne reservedel. Faktisk
er forventet ankomst d. 22 februar. Jeg gør opmærksom på, at det er en
repationstid helt ud over det urimelige, og jeg beder dem derfor om at
omlevere PC'en istedet. Jeg blir bedt om at skrive en mail til værkføreren,
hvilket jeg gør med det samme, og herefter rykker jeg adskillige gange.
Først mellem jul og nytår får jeg så at vide, at HP har afslået en Buyback.
Så tager jeg fat i Getmore, der er gået fri hidtil. Selvfølgelig har deres
RMA-afdeling fri til d. 5. januar, så først der har jeg fat i dem. De afslår
at gøre noget ved sagen, da HP har afvist buyback. Jeg havde endda fat i
direktøren. Så tager jeg fat i HP's kundeservice - og indrømmet, de blir
flået rundt i manegen, hvor jeg forlanger at få maskinen omleveret. Jeg var
ganske enkelt ved at være skidesur! Og jeg gør meget kraftigt opmærksom på,
at forbrugerrådet stipulerer, at mere end 3 ugers reparationstid er
urimelig, og jeg derfor har ret til at kræve omlevering eller ophæve købet.
Men jeg formår stadig at holde tonen nogenlunde i ro. Men da hun stadig
nægter at omlevere maskinen beder jeg om at få lov at tale med direktøren
for foretagendet. Jeg får hans nummer, men da hans sekretær er så effektiv,
at selv hun ikke har tid til at svare sin telefon, kommer jeg ikke videre ad
den vej.
Dog blir jeg så kontaktet 2 dage senere, d. 7. januar fra HP's
kundeservice - samme person! Hun fortæller nu, at de har fundet en skærm til
maskinen i Norge og den er så på vej til INFO-care. Jeg siger så, at det er
jo glimrende, så får vi vel maskinen i løbet af ugen. Fredag d. 9. ringede
jeg så til INFO-care og hører til maskinen.
De ved ikke andet end, at leveringen af skærmen er uskudt til d. 15 marts.
Nu er manden ved at være sur. Jeg tager igang fat i HP's kundeservice - Det
er en ny person, så jeg er lidt blid ved ham - Han lover at undersøge sagen
og vende tilbage. 2 timer senere ringer kontaktpersonen tilbage fra HP -
Hende jeg hele tiden har duelleret med. Nu ville HP godt omlevere maskinen.
Så jeg får en mail med instruktioner og returadresse. Yderligere 4 dage går,
før jeg får den gamle defekte maskine retur, som så skal pakkes og afhentes
af DHL.
For at føje spot til skade brænder DHL mig selvfølgelig af om mandagen, så
jeg kan få lov at vente yderligere en formiddag hjemme - Og mage til bøvl
for at få lov til at komme af med pakken! Jøsses da. Jeg havde hellere gået
på posthuset og betalt selv. Nå, Email til Hp servicedamen med pakkenummer,
så hun kan sende den nye PC.
Jeg får svar retur, at hun sætter det i værk.
Det er så nu en uge siden og gæt hvad!

Jeg har stadig ingen laptop til tøsen.

Hvad jeg har lært af det her?

1. Prockter & Gamble må have overtaget HP, da deres garantiordning er lig en
pampers:
Lige til at lukke op og skide i.
2. Følg din intuition - DOA produkter skal bare sendes retur på
fortrydelsesretten, basta! Vær flink og vedlæg en fejlbeskrivelse, så andre
ikke også får det defekte produkt efterfølgende. Lad forhandleren bøvle med
at få ordnet skramlet med producenten.
3. Teenage tøser skal ALDRIG nogen siden have nogen som helst indflydelse på
hvilken PC, man vil give dem. De må stille sig tilfreds med det, de får -
Det andet er at stikke hovedet i en hvepserede.
4. Jeg havde egenligt planlagt at købe en 30" HP skærm til min stationære
maskine - Det tror jeg nu ikke lige er synderligt sandsynligt mere. Faktisk
er jeg ved at være derhenne, at jeg ikke vil modtage en reklamepen fra HP.
5. Tænk! - HP opfordrer en til at betale for at få udvidet garantiordningen
til 2 eller 3 år Og det er tilmed skidedyrt. Jøsses da - Jeg skal i
hvert fald ikke nyde noget.

Jeg synes det er helt hen i vejret, at store leverandører helt kan
tilsidesætte købelovens bestemmelser efter eget for godt befindende og sætte
egne regler istedet.
Det belastende er jo, at de får nølet sig færdige lige tilpas, inden
forbrugerrådet kan nå at komme i omdrejninger.
Er der overhovedet nogen mulighed for at få gjort noget ved det misforhold?

For min egen part, så drejer jeg helt igennem, hvis den lovede maskine ikke
er fremme inden torsdag.
så vil jeg slet ikke ha den længere. Så er det kun pengene retur, der kan
stille mig tilfreds.
Jeg føler mig trukket rundt i manegen.
Jeg har betalt godt 7500 kr for maskinen for over 2 måneder siden, og indtil
nu har tøsen stadig ingenting.
Det har kostet mig mindst 15 timer heraf mindst 2½ time i kø på telefonen.
og to komplet spolerede formiddage.

Allerværst er, at pc'en var en del af en aftale som blev flikket sammen i
utide med datteren, så jeg, for at kunne honorere min del af aftalen, har
måttet låne en del af pengene. Så jeg har tilmed fået lov til at betale for
at kaste mig ud i bøvlet. Det havde jeg helt sluppet for, havde jeg ventet
til nu, hvor jeg stadig ikke har nogen PC.
Som jeg ser det - Jeg er ikke tilfreds.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger