Færdselslov: Klemme cyklister for
Fra : Carsten Riis

Dato : 25-01-09 21:10

Hej alle

Hold kæft, hvor er jeg træt af bilister som lyskryds kører så tæt op ad
kantstenen, så man som cyklist ikke kan komme forbi.

Er det et lovkrav, at bilister partout skal klemme cyklister? Eller hvad?

Lovhenvisning imødeses.
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Per

Dato : 25-01-09 21:13

Carsten Riis wrote:
> [...]
> ad kantstenen, så man som cyklist ikke kan komme forbi.
>
> Er det et lovkrav, at bilister partout skal klemme cyklister? Eller

Færdselsloven

§ 16. I god tid før vejkryds skal kørende i de tilfælde, hvor kørebanen
har to eller flere vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning,
anbringe sig i vognbanen længst til højre, hvis der skal svinges til højre,
og i vognbanen længst til venstre, hvis der skal svinges til venstre. Den,
der skal lige ud, kan anbringe sig i den vognbane, som under hensyn til den
øvrige færdsel og den fortsatte kørsel er den mest hensigtsmæssige.

Stk. 2. Kørende, som i vejkryds ønsker at ændre færdselsretning, skal før
forberedelsen og udførelsen af manøvren sikre sig, at denne kan foretages
uden fare eller unødig ulempe for andre, som færdes i samme retning.

Stk. 3. Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod
kørebanens højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt.
Ved svingning til venstre skal køretøjet føres så langt som muligt ind mod
kørebanens midte eller, hvis kørebanen har ensrettet færdsel, mod kørebanens
venstre kant. Svingningen skal foretages på en sådan måde, at køretøjet, når
det forlader krydset, befinder sig til højre på den kørebane, det svinger
ind på.

mvh. Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-01-09 22:04

Per skrev den 25-01-2009 21:13:

> Færdselsloven

....snip §16 i færdselsloven

> mvh. Per

tak til Per.

De gange, hvor bilisten skal til højre giver det mening....men det er
ikke dem som jeg er træt af eller vil køre forbi. Bare dem som skal
lige ud eller når der er så langt hen til lyskrydset, at man sagtens
ville kunne komme med over som cyklist, men pga. biltrafikken, så kan
bilisten ikke.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-09 23:11

Per skrev:

> [...]
> anbringe sig i vognbanen længst til højre, hvis der skal svinges til højre,
> og i vognbanen længst til venstre, hvis der skal svinges til venstre.

Det er om placering i vognbanen.

> Stk. 3. Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod
> kørebanens højre kant som muligt.

Ved svingning - altså når svinget skal foretages. Der tales ikke
om hvordan man skal holde og vente på at komme til at svinge.

--
Bertel

Fra : Padre

Dato : 26-01-09 03:54

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Ved svingning - altså når svinget skal foretages. Der tales ikke
> om hvordan man skal holde og vente på at komme til at svinge.

Se herom § 26:
Stk. 6. Kørende må ikke svinge til venstre, før det kan ske uden ulempe for
modkørende færdsel. Ved svingning til højre må den kørende ikke være til
ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud. Er der i
forbindelse med vejen anlagt cykelsti, hvor færdsel i begge retninger er
tilladt (dobbeltrettet cykelsti), må kørende ikke svinge til venstre, før
det kan ske uden ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud.
Det samme gælder ved svingning til højre over for modkørende cyklister og
knallertkørere. Tilsvarende regler gælder ved kørsel over eller bort fra
kørebanen uden for vejkryds.

Sådan som jeg læser 2. punktum må højresvingende bilister ikke komme i vejen
for cyklister og knallertkørere, som skal ligeud.

--
Padre

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-01-09 09:33

Padre wrote:

> Sådan som jeg læser 2. punktum må højresvingende bilister ikke komme
> i vejen for cyklister og knallertkørere, som skal ligeud.

Hvis man som højresvingende bilist kører ind til højre kort før der skal
svinges og i øvrigt holder passende afstand til bagvedkørende cyklister,
er man heller ikke til ulempe. Cyklisterne kan og må køre venstre om
højresvingende biler.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-09 11:27

Erik Olsen skrev:

> [...]
> svinges og i øvrigt holder passende afstand til bagvedkørende cyklister,
> er man heller ikke til ulempe. Cyklisterne kan og må køre venstre om

Enig. Når først bilen er 'tæt på' krydset, er det helt fint at
den afskærer cyklister muligheden for at komme op på højresiden.

Det er den situation hvor snesevis af biler afskærer mig
muligheden for at komme gennem et kryds, der er træls og ulovlig.

    § 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og
    forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.

Bemærk "under hensyntagen til anden færdsel".

--
Bertel

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 26-01-09 12:10

Bertel Lund Hansen wrote:

> Enig. Når først bilen er 'tæt på' krydset, er det helt fint at
> den afskærer cyklister muligheden for at komme op på højresiden.
>
> Det er den situation hvor snesevis af biler afskærer mig

Bliver bilerne da holdende, siden du ikke kan komme videre ?

> muligheden for at komme gennem et kryds, der er træls og ulovlig.

Ja, det er næsten lige så træls som de bilister, der kører hele vejen
rundt i den yderste bane, i en flersporet rundkørsel.

--
Ejvind Kruse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-09 12:43

Ejvind Kruse skrev:

> Bliver bilerne da holdende, siden du ikke kan komme videre ?

Er du vitteligt i tvivl om hvilken situation jeg taler om?

--
Bertel

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 26-01-09 12:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> Er du vitteligt i tvivl om hvilken situation jeg taler om?

Hvad forhindrer dig i at stå af cyklen og trække hen til krydset,
hvis du har så travlt ?

Jeg er meget mere pissed-of af de fjolser, der ikke fatter at give
plads i en flersporet rundkørsel, fordi de er åh så bange for aldrig,
at komme ud i det yderste spor igen.

--
Ejvind Kruse

Fra : Padre

Dato : 26-01-09 13:11

"Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> wrote in message

> Hvad forhindrer dig i at stå af cyklen og trække hen til krydset,
> hvis du har så travlt ?

Det har vel ikke så meget med sagen at gøre? Iflg færdselsloven skal der
være plads til at cyklisten kan komme frem.

--
Padre

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 26-01-09 13:28

Padre wrote:
> "Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> wrote in message

> Det har vel ikke så meget med sagen at gøre? Iflg færdselsloven skal der
> være plads til at cyklisten kan komme frem.

Du læser loven, som fanden læser bibelen.

"Ved svingning til højre må den kørende ikke være til
ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud."

Der står ikke noget om, at du _skal_ kunne køre indenom ?

--
Ejvind Kruse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-09 14:36

Ejvind Kruse skrev:

> "Ved svingning til højre må den kørende ikke være til
> ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud."

Jeg taler ikke om svingning. Jeg taler om at holde så tæt på
kantstenen at man spærrer for cyklister. Det er ulovligt -
undtagen når man er så tæt på krydset at der er tale om
svingning.

> Der står ikke noget om, at du _skal_ kunne køre indenom ?

Nej, for der skal ikke køres indenom mens en bil svinger. Det er
køen før krydset der skal give plads (hensyn til anden færdsel).

--
Bertel

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 26-01-09 14:52

> Jeg taler ikke om svingning. Jeg taler om at holde så tæt på
> kantstenen at man spærrer for cyklister. Det er ulovligt -
> undtagen når man er så tæt på krydset at der er tale om
> svingning.

Man skal holde så langt til højre som muligt. Man skal altså ikke tage
hensyn til at der kan komme en cyklist bagfra senere.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 27-01-09 10:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg taler ikke om svingning. Jeg taler om at holde så tæt på
> kantstenen at man spærrer for cyklister. Det er ulovligt -
> undtagen når man er så tæt på krydset at der er tale om
> svingning.

Det er jo de samme vilkår der gælder for bilister, på veje
med fælles vognbane for højresvingende og ligeud kørende
trafik, der må man også pænt vente på, at dem der evt.skal
til højre, de sinker det hele

Se nu lige lidt ud over din egen forgaffel, Bertel.

--
Ejvind Kruse

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 12:27

> [...]
> til højre, de sinker det hele
>
> Se nu lige lidt ud over din egen forgaffel, Bertel.

Bortset fra at bilisterne sagtens kan gøre plads for cyklisterne, der er jo
plads til det.

--
Padre

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-09 15:03

Ejvind Kruse skrev:

> Det er jo de samme vilkår der gælder for bilister, på veje
> med fælles vognbane for højresvingende og ligeud kørende
> trafik, der må man også pænt vente på, at dem der evt.skal
> til højre, de sinker det hele

Cyklister kører ikke i samme bane som bilerne.

--
Bertel

Fra : Jesper Juul

Dato : 27-01-09 15:16

Bertel Lund Hansen skrev:

> Cyklister kører ikke i samme bane som bilerne.

Mystisk, det gør de tit her.

Jesper

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-01-09 19:00

Bertel Lund Hansen wrote:

> Cyklister kører ikke i samme bane som bilerne.

Det kender du tydeligvis intet til.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-01-09 19:41

> Cyklister kører ikke i samme bane som bilerne.

I den udstrækning vi taler om vognbane sådan som den er defineret i
Færdselsloven, så gør de nu tit (oftest).
Hvis der er tale om en anden bane, så er det uden betydning for det
juridiske i sagen.

/Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-01-09 21:36

"Bertel Lund Hansen"

> Cyklister kører ikke i samme bane som bilerne.

Hvad er problemet så mht højresvingende bilister?

- Peter

Fra : Stein

Dato : 28-01-09 16:07

"Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> skrev i meddelelsen
> "Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> wrote in message

> Det har vel ikke så meget med sagen at gøre? Iflg færdselsloven skal der
> være plads til at cyklisten kan komme frem.

Hvor står det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-09 14:34

Ejvind Kruse skrev:

> Hvad forhindrer dig i at stå af cyklen og trække hen til krydset,
> hvis du har så travlt ?

Hvad forhindrer bilisterne i at stå ud af bilen og gå?

> Jeg er meget mere pissed-of af de fjolser, der ikke fatter at give
> plads i en flersporet rundkørsel, fordi de er åh så bange for aldrig,
> at komme ud i det yderste spor igen.

Det giver ikke nogen ret til at bryde færdselsloven i andre
situationer at du er pissed-off.

--
Bertel

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 26-01-09 14:53

> Hvad forhindrer bilisterne i at stå ud af bilen og gå?

At det er forbudt at parkere lige op til et kryds?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-09 15:00

Jonas Jørgensen skrev:

> At det er forbudt at parkere lige op til et kryds?

Mit spørgsmål var en indirekte måde at sige på at cyklister har
lov at cykle, og at det ikke skal være nødvendigt at stå af og
gå.

--
Bertel

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 26-01-09 16:05

> Mit spørgsmål var en indirekte måde at sige på at cyklister har
> lov at cykle, og at det ikke skal være nødvendigt at stå af og
> gå.

Hvis der holder en bil i vejen må de jo så køre uden om eller holde tilbage.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-09 16:27

Jonas Jørgensen skrev:

> Hvis der holder en bil i vejen må de jo så køre uden om eller holde tilbage.

Eller forlange færdselsloven overholdt. Hvorfor skal det gøres
til et problem?

--
Bertel

Fra : Knut

Dato : 26-01-09 17:47

> Eller forlange færdselsloven overholdt. Hvorfor skal det gøres
> til et problem?

Færdselloven gælder for både bilister og cyklister. En bilist som ikke kan
komme forbi en anden må da pænt holde tilbage indtil der er plads - det vil
sige stoppe helt - det samme gælder vist for en cyklist - og ja så må han jo
stå af medmindre han er mægtig god til at balancere en stillestående cykel.

Knut

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 26-01-09 18:23

> Eller forlange færdselsloven overholdt. Hvorfor skal det gøres
> til et problem?

Det er simpelthen noget vrøvl. Bilister skal ikke reservere plads til
cyklister i højre side. De SKAL holde så langt til højre som muligt i
vognbanen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-09 19:24

Jonas Jørgensen skrev:

> Det er simpelthen noget vrøvl. Bilister skal ikke reservere plads til
> cyklister i højre side. De SKAL holde så langt til højre som muligt i
> vognbanen.

Tænk dig en færgekø på 5 kilometer. Bilerne skal dreje til højre
ved den forreste bil i køen for at komme ned til færgen.

Skal alle bilerne holde helt til højre mens de venter, så der
ikke kommer en cykel i vejen?

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-01-09 19:54

> [...]
> ved den forreste bil i køen for at komme ned til færgen.
>
> Skal alle bilerne holde helt til højre mens de venter, så der

Hvis de er i færd med en svingning, så skal de jo principielt.
Cyklister må så overhale venstre om.
(Det er en noget fortænkt situation, for jeg tror ikke den kan genfindes i
virkeligheden).

Der er masser af situationer, hvor man som bilist ikke kan forudse, hvornår
man kommer til at svinge (pga. enten lyssignaler eller medtrafikanter) og
her er man nødt til at trække ind til højre temmelig tidligt, for at være
sikker på at kunne nå det eller kunne gøre det uden at ende i en presset
situation med evt. cyklister.

Bøvlet med højresvingene bilister opstår faktisk ikke pga. af de der trækker
ind, men pga af alle dem der ikke gør det før i sidste øjeblik, og pga alle
dem der ikke fatter en brik af hvad der foregår, og placerer sig på vejen
som vinden blæser.

Eftrsom jeg både er vant til at køre i bil og på cykel i tætbefærdede
områder, så har jeg et meget tæt kendskab til situationen fra begge sider.
Jeg tænker tit, at trafikken dog ville glide meget nemmere, hvis alle biler
og alle cyklister var med på hvad der skal ske, og sørgede for at få det til
at ske nemmest muligt ved lige at lade hinanden få tid til at udføre de
nødvendige tilpasninger.
Cyklister vil meget gerne mase på, og skælde ud over bilister der trækker
ind.
Bilisterne på den anden side trækker temmelig ofte ikke ind, og det
forhindrer cykisterne i at kunne komme venstre om en række af svingende
biler.
Sikke dog et bøvl, fordi det åbenbart er for besværligt eller svært at huske
færdselsreglerne ...

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-09 21:07

Per Christoffersen skrev:

> Hvis de er i færd med en svingning, så skal de jo principielt.

Du vil da ikke påstå at de er i færd med en svingning 5 km fra
svinget?

> Cyklister må så overhale venstre om.

Det kan jo være at cyklisten også skal dreje til højre.

> (Det er en noget fortænkt situation, for jeg tror ikke den kan genfindes i
> virkeligheden).

Før der blev lavet broer til Langeland fra Fyn, var der de sidste
år bilkøer på mellem 5 og 10 km.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-01-09 21:19

> Du vil da ikke påstå at de er i færd med en svingning 5 km fra
> svinget?

I min bog er man igang med at svinge, når man gør de første praktisk
anstalter til at dreje (fremfor at køre lige ud).
Så jo, de er reelt igang med at svinge, - feks. skal de da også slå
blinklyset til. Ellers kan man jo ikke se, hvorfor de egentlig holder der
istedet for bare at køre videre.

> Det kan jo være at cyklisten også skal dreje til højre.

> Før der blev lavet broer til Langeland fra Fyn, var der de sidste
> år bilkøer på mellem 5 og 10 km.

Altså før 1966? - så er vi måske enige i den nutidige praktiske
betragtning...

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-09 00:39

Per Christoffersen skrev:

> I min bog er man igang med at svinge, når man gør de første praktisk
> anstalter til at dreje (fremfor at køre lige ud).

Du kan ikke finde belæg for i færdsesloven at man må være til
ulempe for cyklister når man ikke skal dreje i overskuelig
fremtid.

> Så jo, de er reelt igang med at svinge, -

Meget morsomt.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-01-09 19:23

> Du kan ikke finde belæg for i færdsesloven at man må være til
> ulempe for cyklister når man ikke skal dreje i overskuelig
> fremtid.

I hvilken udstrækning definerer færdselsloven da en svingning?
Eller er det kun den definition der findes i dit hovede, der kan være
gældende?

/Per

Fra : Padre

Dato : 26-01-09 22:25

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> (Det er en noget fortænkt situation, for jeg tror ikke den kan genfindes i
> virkeligheden).

På de gader her i Kbh hvor der ikke er cykelsti, opstår problemet jævnligt.

--
Padre

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-01-09 19:20

"Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> På de gader her i Kbh hvor der ikke er cykelsti, opstår problemet
> jævnligt.

Det er jeg lidt forbavset over at høre.
Jeg færdes hver eneste dag i byen, og jeg har endnu ikke set en færgekø på
fem kilometer.
Jeg kan heller ikke lige gennemskue, hvor den skulle kunne opstå således at
den er tilgene for cyklister.
Men fortæl endelig...

/Per

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 20:57

> [...]
> fem kilometer.
> Jeg kan heller ikke lige gennemskue, hvor den skulle kunne opstå således

Hvis du fædes i Kbh dagligt, så har du set situationen hvor en kø af
bilister holder for rødt på en gade uden cykelsti. De holder sådan at
cyklisterne kan passere indenom. Mange af dem skal til højre når de når frem
til lyskrydset, men alligevel holder de så cyklister kan passere indenom.
Det gør de fordi de ellers ville være være til unødig gene.

Om køens længde - jeg har da engang overhalet samtlige biler på Fasanvejen
fra Nørrebrogade til Roskildevej (en fredag kl 16:30), og det er vist
omtrent 5 km. Der er cykelsti, men havde der ikke været det, så havde jeg
skullet overhale indenom.

--
Padre

Fra : Knut

Dato : 27-01-09 21:01

"Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> wrote in message
> [...]
> fra Nørrebrogade til Roskildevej (en fredag kl 16:30), og det er vist
> omtrent 5 km. Der er cykelsti, men havde der ikke været det, så havde jeg

Eller blive bagved!!

Knut

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 26-01-09 19:58

> [...]
> ved den forreste bil i køen for at komme ned til færgen.
>
> Skal alle bilerne holde helt til højre mens de venter, så der

Nu er 5 km lidt længere end jeg havde forestillet mig. Men i den afstand jeg
også viser af med blinklyset vil jeg holde til højre.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-09 21:09

Jonas Jørgensen skrev:

> Nu er 5 km lidt længere end jeg havde forestillet mig. Men i den afstand jeg
> også viser af med blinklyset vil jeg holde til højre.

Så vi er enige om at man ikke må klemme ind til kantstenen før en
rimelig afstand fra svinget. Vi er måske bare uenige om hvor stor
den afstand er.

Vil du blokere for cyklister 200 meter fra krydset? 100 m? 50 m?

--
Bertel

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 26-01-09 21:24

> [...]
> den afstand er.
>
> Vil du blokere for cyklister 200 meter fra krydset? 100 m? 50 m?

Det er kommer an på omstændighederne. Hvis jeg holder og venter på at kunne
svinge til højre vil jeg køre ind til højre side.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-09 00:40

Jonas Jørgensen skrev:

> Det er kommer an på omstændighederne. Hvis jeg holder og venter
> på at kunne svinge til højre vil jeg køre ind til højre side.

Så er du til ulovligt til ulempe for cyklisterne.

--
Bertel

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 27-01-09 09:41

> Så er du til ulovligt til ulempe for cyklisterne.

Hvilket jeg så ikke er enig i.

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 09:57

"Jonas Jørgensen" <news3808@pogj.dk> wrote in message

> Hvilket jeg så ikke er enig i.

Begrundelse?

--
Padre

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 27-01-09 10:42

> "Jonas Jørgensen" <news3808@pogj.dk> wrote in message

> Begrundelse?

Jeg har lært at man skal holde en afstand på 1 - 1½ meter til cyklister. Det
vil jo så betyde at man i mange tilfælde skal køre tættere på midten af
vejen end i højre side, hvis man skal tage hensyn til at der kan komme en
cyklist bagfra. Hvis man derudover har til hensigt at man skal til højre
længere fremme, så er det altså ikke den rigtige placering på vejen.

Cyklister har ikke nødvendigvis ret til at kunne komme forbi på højre side
hvis der er kø.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 27-01-09 10:53

Jonas Jørgensen wrote:
> [...]
> længere fremme, så er det altså ikke den rigtige placering på vejen.
>
> Cyklister har ikke nødvendigvis ret til at kunne komme forbi på højre side

Forlang ikke en cyklist skal fatte det.
De bytter gerne deres indbildte "ret", for deres liv.

Det der med at vise hensyn og agtpågivenhed, det gælder
ikke for flertallet af cyklister, men kan gradbøjes alt efter,
hvor gammel og bitter man er.

--
Ejvind Kruse

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 12:28

> [...]
>
> Det der med at vise hensyn og agtpågivenhed, det gælder
> ikke for flertallet af cyklister, men kan gradbøjes alt efter,

Meget juridisk svaret -)

--
Padre

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-01-09 19:22

"Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Jonas Jørgensen" <news3808@pogj.dk> wrote in message

> Begrundelse?

Nu er det så ikke sådan man afgør om der er tale om en lovovertrædelse i et
retssamfund.
Her plejer man ligesom at forudsætte, at det er lovovertrædelsen der skal
påvises.

/Per

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 21:01

> [...]

> et retssamfund.
> Her plejer man ligesom at forudsætte, at det er lovovertrædelsen der skal

Nu tager vi jo ikke stilling til en lovovertrædelse her. Vi taler fx. ikke
engang om en konkret hændelse.

Vi diskuterer såmænd bare hvordan loven skal forstås, men det fordrer altså
at man kan påvise en baggrund for sin opfattelse.

Så hvilke paragraffer i færdselsloven, eller domme efter samme lov,
begrunder du din opfattelse med?

--
Padre

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 10:06

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev :

>Så er du til ulovligt til ulempe for cyklisterne.

næppe

Der er ulempe, og unødig ulempe .....

--
Jan_stevns

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 10:23

> Der er ulempe, og unødig ulempe .....

Det er jo ikke nødvendigt at holde helt ind til fortovskanten, hvis man
holder i en kø for rødt

--
Padre

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 11:00

"Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> skrev :

>Det er jo ikke nødvendigt at holde helt ind til fortovskanten, hvis man
>holder i en kø for rødt

det må du synes - det er kun 1 rigtigt sted for en cykel - foran,
bagved, eller på venstre side af en bil ....

Fattede cyklister det, ville vi ikke høre om alle de tragiske ulykker
--
Jan_stevns

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 12:31

<jan_stevns> wrote in message

> det må du synes - det er kun 1 rigtigt sted for en cykel - foran,
> bagved, eller på venstre side af en bil ....

Det er altså ikke korrekt:

§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et
køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant
sving. Cyklist og fører af lille knallert kan overhale køretøjer af andre
arter til højre.

--
Padre

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 13:15

> [...]

>sving. Cyklist og fører af lille knallert kan overhale køretøjer af andre

Tror du skal hæfte dig *meget* ved at der står "kan" og ikke *skal
kunne*

De har ikke krav på at kunne passere et iøvrigt lovligt placeret
køretøj højre om
--
Jan_stevns

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 17:33

<jan_stevns> wrote in message

> Tror du skal hæfte dig *meget* ved at der står "kan" og ikke *skal
> kunne*
>
> De har ikke krav på at kunne passere et iøvrigt lovligt placeret
> køretøj højre om

Du skrev at "det er kun 1 rigtigt sted for en cykel - foran, bagved, eller
på venstre side af en bil ...."

§ 21 fastslår altså, at det ikke er korrekt. Cyklister må gerne befinde sig
på højkre side af en bil.

Om bilen er lovligt placeret afhænger derefter af, om den er til unødig gene
for trafikken eller ej. Pointen er altså, at når bilen ikke er i færd med at
svinge, skal den gøre plads for passerende cyklister.

--
Padre

Fra : Knut

Dato : 27-01-09 18:00

> [...]
> på venstre side af en bil ...."
>
> § 21 fastslår altså, at det ikke er korrekt. Cyklister må gerne befinde

De må befinde sig til højre for bilen, hvis de i forvejen er der i forvejen,
men det betyder ikke at de må mase sig (eller har ret til at mase sig) op på
højre side af en bil, hvis pladsen er opbrugt - bliv bagved og vent til der
gives plads!
Det er både iht. FÆL og sikkerhedsmæssigt klogest.

Knut

Fra : Jesper Juul

Dato : 27-01-09 18:04

Knut skrev:
> [...]
> højre side af en bil, hvis pladsen er opbrugt - bliv bagved og vent til der

Hvis pladsen er opbrugt, kan man ikke køre op langs biler på højre side,
så det giver helt sig selv.

Fra : Knut

Dato : 27-01-09 17:58

> [...]
> køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et
> sådant sving. Cyklist og fører af lille knallert kan overhale køretøjer af

Men SKAL ikke overhale - er der ikke må plads må cyklisterne vente præcis
som biler, der ikke kan komme højre om en ventresvingende bil må vente.

Knut

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 21:04

"Knut" <e-poost@mail.dk> wrote in message

> [...]

modkørende færdsel. Ved svingning til højre må den kørende ikke være til
ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud.

Mao. nåpr det er muligt skal bilisten placere sig så ligeud kørende
cyklister og knallertkørere kan passere.

--
Padre

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-01-09 21:14

> [...]
>
> Mao. nåpr det er muligt skal bilisten placere sig så ligeud kørende
> cyklister og knallertkørere kan passere.

Sådan kan du ikke tolke på ordet ulempe, - der skal mere til.
Bilisten har samtidig en forpligtigelse til at placere sig mod vejens højre
kant.
De to ting skal vejes op imod hinanden, således at når man flytter sig mod
højre kant skal det ske uden ulempe, men at man godt kan være placeret mod
højre kant, og her være til gene for cyklisterne uden at forbryde sig mod
§26, stk. 6 eller for den sags skyld den generelle ulempe-regel i §3.

Er du i tvivl om dette, så vil jeg foreslå, at du konsulterer en kørelærer.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-02-09 18:17

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> "Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Sådan kan du ikke tolke på ordet ulempe, - der skal mere til.

Eller forestiller du dig også, at man skal parkere så en cykel kan komme
højre om bilen, jvf.:
§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på en
sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.

En parkeret bil må da være til lige så stor ulempe som en højresvingende ...

/Per

Fra : Knut

Dato : 03-02-09 18:20

> En parkeret bil må da være til lige så stor ulempe som en højresvingende

Nej da - endnu større!

Den højresvingende forsvinder (normalt) indenfor kort tid - den parkerede
kan jo tage dagevis!

Knut

Fra : anonym

Dato : 03-02-09 00:52

Padre skrev:
> [...]
>
> Mao. nåpr det er muligt skal bilisten placere sig så ligeud kørende
> cyklister og knallertkørere kan passere.

Ulempen kommer når billisten ikke har skåret cyklisterne af.
holder billisten korrekt tvinges cyklister venstre om en øjredrejende
bil (hvis de da ikke holder og venter) og ingen er til gene for nogen.

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-01-09 18:49

Padre wrote:

> Det er jo ikke nødvendigt at holde helt ind til fortovskanten, hvis
> man holder i en kø for rødt

Hvis man 10 m længere fremme skal til højre, så skal man hvis det er
muligt. Det er sådan reglen fortolkes i praksis, såvel i
køreundervisningen som ved køreprøver.

Jeg har - på grundlag af fortolkningen i køreundervisningen - forstået
det sådan at reglen gælder i hele længden af en særlig kørebane bestemt
for højresvingende, dvs. at straks man kører ind i en sådan kørebane,
bør man trække ind mod højre kant hvis det er muligt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-09 15:04

jan_stevns skrev:

> Der er ulempe, og unødig ulempe .....

Ja, og min pointe er at det er unødig ulempe hvis en bilist for
tidligt lukker af for cyklister.

--
Bertel

Fra : Stein

Dato : 28-01-09 16:04

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> næppe
>
> Der er ulempe, og unødig ulempe .....

Og Bertelulempe.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 27-01-09 10:22

Bertel Lund Hansen wrote:

> Så er du til ulovligt til ulempe for cyklisterne.

Tror du ikke, at du snart er moden til en vejledende køreprøve ?
Eller /har/ du allerede afleveret kortet ?

--
Ejvind Kruse

Fra : Stein

Dato : 28-01-09 15:28

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Så er du til ulovligt til ulempe for cyklisterne.

Hvor finder du det udsagn i færdselsloven.

Der er ikke noget der hedder "ulovligt til ulempe for cyklisterne"

Fra : Jesper Juul

Dato : 26-01-09 19:33

Jonas Jørgensen skrev:
> [...]
>
> Det er simpelthen noget vrøvl. Bilister skal ikke reservere plads til
> cyklister i højre side. De SKAL holde så langt til højre som muligt i

Men kun hvis de skal svinge til højre.

Jesper

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 26-01-09 19:59

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Men kun hvis de skal svinge til højre.

Selvfølgelig

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-01-09 19:35

> Eller forlange færdselsloven overholdt. Hvorfor skal det gøres
> til et problem?

Det bliver meget svært at påvise, at bilister, der holder helt til højre i
en vejbane ikke overholder færdselsreglerne.
(Og her ser vi så bort fra bilister, der evt. trækker ind til højre
umiddelbart før en cyklist, så det er til væsentlig ulempe for cyklisten.).
Det er simplethen ikke til at læse ud af Færdselsloven, at bilister er
forpligtiget til altid at sørge for, at der kan komme en cykel forbi på
højre side af bilen.
Hvis en sådan forpligtigelse var tilstede ville det jo reelt betyde, at man
aldrig kunne placere sig nærmere vejkanten end ca. 1½ meter (eftersom den
maksimale lovlige bredde på en cykel inkl. last er 1 m). Med en sådan kørsel
kommer man aldrig igennem en praktisk køreprøve...
I øvrigt kan jeg ikke se, at §49 sætter §21 ud af kraft. Ellers ville §15 jo
også sætte §21 ud af kraft, således, at der aldrig ville kunne overhales. En
spøjs situation.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-09 21:16

Per Christoffersen skrev:

> Det bliver meget svært at påvise, at bilister, der holder helt til højre i
> en vejbane ikke overholder færdselsreglerne.

Hvis de holder 200 meter fra et kryds og blokerer for cyklister,
så er de til unødig ulempe og tager altså ikke det nødvendige
hensyn til den øvrige færdsel.

> (Og her ser vi så bort fra bilister, der evt. trækker ind til højre
> umiddelbart før en cyklist, så det er til væsentlig ulempe for cyklisten.).

Selvfølgelig.

> Det er simplethen ikke til at læse ud af Færdselsloven, at bilister er
> forpligtiget til altid at sørge for, at der kan komme en cykel forbi på
> højre side af bilen.

Det sagde jeg heller ikke. Men de er forpligtet til ikke at
blokere for cyklister i unødigt stor afstand fra et kryds hvor de
selv skal svinge til højre (medmindre vejen er for smal).

Bilisterne i Horsens kører temmelig hensynsfuldt, men lige præcis
det med at klemme ind til kantstenen gør de rutinemæssigt uanset
hvor langt de har ned til krydset. Det ville somme tider tvinge
mig til unødigt at vente på det fjerde grønne lys hvis jeg ikke
kom forbi.

> [...]
> maksimale lovlige bredde på en cykel inkl. last er 1 m). Med en sådan kørsel
> kommer man aldrig igennem en praktisk køreprøve...

Der er slet ikke tale om at biler aldrig må bruge den bane hvor
cykler færdes.

> I øvrigt kan jeg ikke se, at §49 sætter §21 ud af kraft. Ellers ville §15 jo
> også sætte §21 ud af kraft, således, at der aldrig ville kunne overhales. En
> spøjs situation.

Jeg forstår ikke hvad du mener. Men der er ikke grund til at gå
nærmere ind i forkerte fortolkninger af færdselsloven.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-01-09 21:30

> Jeg forstår ikke hvad du mener. Men der er ikke grund til at gå
> nærmere ind i forkerte fortolkninger af færdselsloven.

Jeg er klar over du ikke forstår det, - det fremgår tydeligt.
§21 slår fast at man må overhale venstre om, og det gælder også cyklister.

/Per

Fra : Knut

Dato : 26-01-09 21:49

> [...]
> hvor langt de har ned til krydset. Det ville somme tider tvinge
> mig til unødigt at vente på det fjerde grønne lys hvis jeg ikke

Og hvorfor er det lige at det er så slemt at vente på grønt lys? Noget som
bilisterne jo tager i stiv arm! Egoist!

Knut

Fra : Stein

Dato : 28-01-09 15:32

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg forstår ikke hvad du mener. Men der er ikke grund til at gå
> nærmere ind i forkerte fortolkninger af færdselsloven.

Nej det klare du fint selv.

Fra : Padre

Dato : 26-01-09 22:31

> Det er simplethen ikke til at læse ud af Færdselsloven, at bilister er
> forpligtiget til altid at sørge for, at der kan komme en cykel forbi på
> højre side af bilen.

Loven fastslår ellers at cyklister skal passere biler indenom, og at man
(biler og alle andre) ikke må være til unødig gene for den øvrige trafik.
Eftersom vejen normalt altid vil være så bred, at der er plads til en cykel,
selvom der kune er én vognbane, kan jeg ikke se andet, end at der skal gøres
plads til cyklerne.

--
Padre

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 27-01-09 08:52

Padre wrote, On 1/26/09 10:31 PM:
> [...]
> selvom der kune er én vognbane, kan jeg ikke se andet, end at der skal gøres

100% korrekt

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-01-09 19:25

> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> Loven fastslår ellers at cyklister skal passere biler indenom, og at man

Hvor fastslår den det?
Og hvor slås det fast, at reglerne for overhaling ikke gælder cyklister?

> (biler og alle andre) ikke må være til unødig gene for den øvrige trafik.

Det er ikke unødig gene at placere sig korrekt ifht. en svingning.

/Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-01-09 12:46

"Ejvind Kruse" wrote

> Bliver bilerne da holdende, siden du ikke kan komme videre ?

I princippet ja
Hvis der er megen trafik så kommer bilerne først over i tredje eller fjerde
forsøg
Cyklisterne vil gerne forsøge at komme over i første forsøg, det kan ikke
lade sig gøre hvis bilerne spærrer
Problemet kan så være at der er så mange cyklister hele tiden at bilerne
reelt ikke har mulighed for at udføre et korrekt højresving mens der grønt

- Peter

Fra : Knut

Dato : 26-01-09 17:49

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
> [...]
> reelt ikke har mulighed for at udføre et korrekt højresving mens der grønt

Og er der så meget som 10 milimeter mellem dækket og kantstenen skal
cyklerne nok mase sig op på højre side, så de kan blokere fremdriften mest
muligt (for ikke at tale om at skramme bilen) - lær det dog kære cyklister
bliv i køen, hvor I skal være - det giver langt større respekt for jeres
behov.

Knut

Fra : Padre

Dato : 26-01-09 12:58

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in message

> [...]
> svinges og i øvrigt holder passende afstand til bagvedkørende cyklister,
> er man heller ikke til ulempe. Cyklisterne kan og må køre venstre om

Færdselslovens § 49, stk. 2. Cyklist skal altid holde til højre på den
vognbane, der er beliggende yderst til højre i færdselsretningen. Vognbanen
ved siden af kan dog om nødvendigt anvendes under overhaling, såfremt denne
ikke kan ske til højre.

Sådan som jeg læser stk 2 skal der være to vognbaner før cyklisten må
overhale bilisten udenom. Er der kun én vognbane vil jeg tro, at
højresvingende bilister skal holde tilbage for, og gøre plads til, ligeud
kørende cyklister.

--
Padre

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-01-09 19:05

Padre wrote:

> Sådan som jeg læser stk 2 skal der være to vognbaner før cyklisten må
> overhale bilisten udenom.

Jeg burde naturligvis have præciseret at mine betragtninger galdt ved
kryds med særlig vognbane for højresvingende, beklager.

> Er der kun én vognbane vil jeg tro, at
> højresvingende bilister skal holde tilbage for, og gøre plads til,
> ligeud kørende cyklister.

Jeg kan ikke se nogen steder i færdselsloven som påbyder bilister at
bruge en anden teknik ved højresving når der kun er en vognbane.

Fra : Padre

Dato : 26-01-09 20:15

> Jeg kan ikke se nogen steder i færdselsloven som påbyder bilister at bruge
> en anden teknik ved højresving når der kun er en vognbane.

Der er jo heller ikke tale om forskellige "teknikker", kun om bilisten må
afskære ligeud kørende trafikanter vejen og henvise dem til at overhale.

De hele handler jo om ikke at være til gene for trafikken

--
Padre

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-01-09 20:30

Padre wrote:

> Der er jo heller ikke tale om forskellige "teknikker", kun om
> bilisten må afskære ligeud kørende trafikanter vejen og henvise dem
> til at overhale.

FÆL §16 stk. 3 påbyder kørende ved svingning til højre at føre køretøjet
så langt ud mod kørebanens højre kant som muligt.

Hvornår mener du at denne regel ikke skulle gælde?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-09 21:17

Erik Olsen skrev:

> Hvornår mener du at denne regel ikke skulle gælde?

Hvis jeg cykler ligeud i et kryds venstre om en bil der drejer
til højre, så overhaler jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-01-09 21:27

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis jeg cykler ligeud i et kryds venstre om en bil der drejer
> til højre, så overhaler jeg ikke.

Goddag mand økseskaft.

Fra : Knut

Dato : 26-01-09 21:41

> Hvis jeg cykler ligeud i et kryds venstre om en bil der drejer
> til højre, så overhaler jeg ikke.

Nej du bliver da bare bagved bilen indtil højresvinget er fuldført - både
fordi færdselsloven påbyder dig det og for din egen sikkerheds skyld.
Undtagelse naturligvis hvis der er en cykelsti, hvor du lovligt kan køre
helt frem til krydset og hvor bilen derfor må afvente din passage før
svinget kan gennemføres.

Knut

Fra : Jesper Juul

Dato : 26-01-09 21:46

Knut skrev:
> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Nej du bliver da bare bagved bilen indtil højresvinget er fuldført - både
> fordi færdselsloven påbyder dig det og for din egen sikkerheds skyld.

Hvor står der da noget om at man ikke må overhale bilisterne venstre om?

Jesper

Fra : Knut

Dato : 26-01-09 21:53

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Hvor står der da noget om at man ikke må overhale bilisterne venstre om?

Sorry - lidt rod i hvem der kører venstre om hvem.

Knut

Fra : Padre

Dato : 26-01-09 22:35

> FÆL §16 stk. 3 påbyder kørende ved svingning til højre at føre køretøjet
> så langt ud mod kørebanens højre kant som muligt.
>
> Hvornår mener du at denne regel ikke skulle gælde?

Det er jo ikke det, der er problemet.

Problemet er om bilisten skal gøre plads for en cyklist eller ej. Sådan som
jeg ser loven må bilisten ikke må afskære cyklisten når der ikke er plads
til at cyklisten kan passere bilisten venstre om.

--
Padre

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-01-09 18:41

Padre wrote:
> "Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in message

> Det er jo ikke det, der er problemet.

Der er det jo tildels som du fremlægger det, eftersom nogle regler
tilsyneladende er i konflikt.

> Problemet er om bilisten skal gøre plads for en cyklist eller ej.
> Sådan som jeg ser loven må bilisten ikke må afskære cyklisten når der
> ikke er plads til at cyklisten kan passere bilisten venstre om.

Hvis vejbanen ikke er bred nok til både bil og cyklist, er det jo
ligegyldigt hvordan bilisten placerer sig, så er der hverken plads til
højre eller venstre til cyklisten. Så må cyklisten blive bagved bilen.

Ellers må du forklare nærmere hvad du mener.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-01-09 19:26

> [...]
> som jeg ser loven må bilisten ikke må afskære cyklisten når der ikke er
> plads til at cyklisten kan passere bilisten venstre om.

Hvorfor dog ikke det?
Bilisten må afskære alle andre vejen, så selvfølgelig også cyklister.

/Per

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 21:05

> Hvorfor dog ikke det?
> Bilisten må afskære alle andre vejen, så selvfølgelig også cyklister.

Troll.

plonk

--
Padre

Fra : Knut

Dato : 27-01-09 21:14

> Troll.
>
> plonk

Nå ja - det er jo ikke sjovt at nogen fortæller sandheden eller et andet
sysnpunkt end hvad du står for.

Knut

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 22:43

"Knut" <e-poost@mail.dk> wrote in message

> Nå ja - det er jo ikke sjovt at nogen fortæller sandheden eller et andet
> sysnpunkt end hvad du står for.

Han manglede faktisk at komme med et argument, det var derfor, jeg plonkede
ham.

--
Padre

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 28-01-09 10:02

Padre wrote:
> "Knut" <e-poost@mail.dk> wrote in message

> Han manglede faktisk at komme med et argument, det var derfor, jeg plonkede
> ham.

Med et argument for hvad ?
Hvis du hverken kan komme højre eller venstre om en bil,
så må du pænt blive bagved, ligesom alle andre ?

--
Ejvind Kruse

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-01-09 21:18

"Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Troll.
>
> plonk

Løb du tøtr for argumenter eller hvad?
Det virker som om nogen er af den opfattelse, at cyklister er fredet,
således, at de altid skal kunne komme frem, Det kan man slet ikke læse ud af
den samlede Færdselslov.
Lige så vel som man må afskære andre bilister vejen (feks. hvis amn skal til
højre i en smal gade, hvor man ikke kan passeres venstre om), så må man også
gerne afskære cyklister vejen, hvis man skal til højre.
Selve flytningen mod højre kant skal selvfølgelig ske under hensyntagen til
de forskellige ulempe-regler, men når først man er derinde, så er der ikke
noget i vejen for at være der og blive der indtil man har gennemført sin
svingning.

Det vil enhver have lært, som har taget kørekort. Men man kan selvfølgelig
have glemt det igen ...

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-01-09 21:31

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Det vil enhver have lært, som har taget kørekort. Men man kan selvfølgelig
> have glemt det igen ...

Eller som køreskolen her:
http://www.em-koereskole.dk

Så kontant forklarer det:

'Skal man svinge til højre i et kryds, skal man trække helt ud til
kørebanens højre kant, og dermed lukke af for cyklister.'
http://www.em-koereskole.dk/teori_alment.htm

/Per

Fra : Stein

Dato : 28-01-09 15:40

> [...]

> som jeg ser loven må bilisten ikke må afskære cyklisten når der ikke er
> plads til at cyklisten kan passere bilisten venstre om.

Så må du pænt blive bag ved bilen, hvor svært kan det være.

Fra : Stein

Dato : 28-01-09 15:37

> [...]
> afskære ligeud kørende trafikanter vejen og henvise dem til at overhale.
>
> De hele handler jo om ikke at være til gene for trafikken

Forkert, det handler om dem der er størst kommer først. Og en gang imellem
glemmer cyklister det, og så må de ned og ligge.

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 26-01-09 16:58

> [...]
>

> Sådan som jeg læser 2. punktum må højresvingende bilister ikke komme i
> vejen for cyklister og knallertkørere, som skal ligeud.

Der er også steder hvor cyklister og biler der skal til højre, skal dele en
vognbane ( steder hvor cykelstien holder op 20 til 50 meter før krydset.)
Der oplever jeg mange gange at enten kører cyklist op på fortovet eller
venstre om det holdene køretøj der skal til højre da der ikke er plads
imellem køretøjet og kantstenen. Og det er sådan steder hvor der sker flest
uheld med cyklister der skal og højresvingende køretøjer.

Kim

Fra : Steen Hansen

Dato : 26-01-09 21:19

On Mon, 26 Jan 2009 16:57:45 +0100, "Kim Schmidt Wind"
<oz1juxXXX@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>imellem køretøjet og kantstenen. Og det er sådan steder hvor der sker flest
>uheld med cyklister der skal og højresvingende køretøjer.

Hvorefter cyklen gør holdt midt på fodgængerovergangen, og derved
forhindre gående i at komme over, og når det bliver grønt er lang tid
om at sætte igang, og derved sinke den højre svingende bilist i at
fuldføer sit sving hurtigst muligt, således at de bagved kommende
cyklister bliver irriteret over den langsomme bilist der ikke kan
finde ud af at komme hurtigt væk, så næste gang køre cyklisten uden om
den højresvingende bilist og placere sig midt i forgæmgerovergangen

Steen

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 27-01-09 05:56

"Steen Hansen" <bruges_ikke@live.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> finde ud af at komme hurtigt væk, så næste gang køre cyklisten uden om
> den højresvingende bilist og placere sig midt i forgæmgerovergangen

Hej Steen

Nå du kender også til det, men jeg kører en af disse store køretøjer hvor vi
for flere og flere spejle for at kunne se cyklisterne, men hvad nytter det
når de når det er mørkt køre uden lys.
Gid at der ved lov blev indført at cykellygter skulle have en vis størrelse.

Kim

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-01-09 13:06

"Kim Schmidt Wind" skrev

> Gid at der ved lov blev indført at cykellygter skulle have en vis
> størrelse.

Den er indført for længe siden
I bekendtgørelsen for cyklers indretning og udstyr står de krav, som
cykellygter og reflekser skal opfylde som minimum

Mindst én forlygte, der afgiver hvidt eller gulligt lys tydeligt synligt
forfra i mindst 300 meters afstand uden at virke blændende og er synlig fra
siderne.

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-01-09 18:59

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
>
> Mindst én forlygte, der afgiver hvidt eller gulligt lys tydeligt
> synligt forfra i mindst 300 meters afstand uden at virke blændende

Men hvad hjælper det når mange cyklister ikke bruger passende lygter?
Mange steder er det uhyggeligt svært at se cyklister der har
utilstrækkeligt lys på.

Jeg har en gang som højresvingende bilist været ved at ramme en cyklist
fordi jeg ikke kunne se hende på den mørke cykelsti, men først opdagede
hende da hun kom ud i det oplyste kryds.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 28-01-09 13:49

On 25/01/09 21:13, in article
497cc7e7$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Per" <mesked@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> det forlader krydset, befinder sig til højre på den kørebane, det svinger

Jamen så er den jo ikke længere! Tak Per :)

Fra : Frøken Jensen

Dato : 28-01-09 14:33

On 28/01/09 13:48, in article C5A612C1.34292%ask@me.com, "Frøken Jensen"
<ask@me.com> wrote:

> On 25/01/09 21:13, in article
> 497cc7e7$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Per" <mesked@hotmail.com>

> Jamen så er den jo ikke længere! Tak Per :)

Der tog jeg sandelig fejl!!:)
Det var en lang, men meget interessant debat...
(Jeg er blevet klogere og vil fra nu af lukke af for cyklister, når jeg skal
til højre.)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-01-09 21:14

> Hold kæft, hvor er jeg træt af bilister som lyskryds kører så tæt op ad
> kantstenen, så man som cyklist ikke kan komme forbi.

Det er ikke så længe siden, der var en tråd om det. VI er nogle, der har
lært at cykklister ikke må køre højre om en bil, og at vi derfor altid skal
placere bilen så langt til højre som muligt. Dermed undgår man også ulykker.

Mvh Maria

Fra : blue

Dato : 25-01-09 21:57

> Det er ikke så længe siden, der var en tråd om det. VI er nogle, der har
> lært at cykklister ikke må køre højre om en bil

Forhåbentlig ikke for mange, for det er forkert...

Fra : Ulvir

Dato : 25-01-09 22:41

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> lært at cykklister ikke må køre højre om en bil, og at vi derfor altid
> skal placere bilen så langt til højre som muligt. Dermed undgår man også

For mange år siden var der en cyklist der klemte sig mellem min bil (Morris
1000) og kantstenen. Hans pedal kom til at hænge fast i bilens bagerste
kofanger- og det endte med at jeg slæbte ham over krydset, inden cyklen kom
fri. Ingen personskade, men cyklen kom aldrig ud at køre igen. Fra den dag
har jeg altid placeret bilen tæt opad kantstenen..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-09 23:13

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> placere bilen så langt til højre som muligt. Dermed undgår man også ulykker.

Jeg lærte også af min kørelærer at sætte bilen helt ind til
højre. Men for fanden hvor er det irriterende når det er en
stribe biler på 100 meter hvor det tager mindst tre lysskift før
de kan svinge, mens jeg som cyklist ville kunne fræse forbi dem
alle sammen og komme til at svinge ved det næste grønne lys hvis
de gav plads.

Det er kun de tre-fire forreste biler der behøver klemme ind til
højre hvis de skal svinge til højre.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-01-09 19:39

> [...]
> de gav plads.
>
> Det er kun de tre-fire forreste biler der behøver klemme ind til

Måske, men det er en ualmindelig skidt ide, ikke at trække ind til højre,
hvis man skal svinge til højre.
Det ender som regel i kaotiske situationer der hvor rækken af biler forsøger
at trække ind, mens cyklister forsøger at trække ud for at overhale.
For cykler må jo ligesom alle andre gerne overhale venstre om.

/Per

Fra : Jesper Juul

Dato : 26-01-09 09:24

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> placere bilen så langt til højre som muligt. Dermed undgår man også ulykker.

Og dengang fik du også at vide at det ikke er rigtigt, så medmindre du
har fået fat i noget lovgivning der understøtter din påstand, er det
noget sludder.

Jesper

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-01-09 20:00

> Og dengang fik du også at vide at det ikke er rigtigt, så medmindre du
> har fået fat i noget lovgivning der understøtter din påstand, er det noget
> sludder.

Færdselslovens §16 stk. 3.

Mvh Maria

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-01-09 20:08

> Færdselslovens §16 stk. 3.

Der står stadig ikke noget om hvad cykler må i den situation.
Der står stadig kun hvad bilisten skal gøre, ligesom sidste gang du citerede
den §.
Hvis bilisten ikke trækker ind, må cyklisten gerne køre højre om.
(Cyklisten må sådan set også godt, selvom bilisten trækker ind, men kan så
bare ikke...).

/Per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-01-09 22:07

> Der står stadig ikke noget om hvad cykler må i den situation.
> Der står stadig kun hvad bilisten skal gøre, ligesom sidste gang du
> citerede den §.

Nu er det jo også bilens handling, vi taler om her.

> Hvis bilisten ikke trækker ind, må cyklisten gerne køre højre om.
> (Cyklisten må sådan set også godt, selvom bilisten trækker ind, men kan så
> bare ikke...).

Det er nemlig rigtigt.

Mvh Maria

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-01-09 22:20

NEj ikke kun. Du skrev:
.... VI er nogle, der har
lært at cykklister ikke må køre højre om en bil, ...

> Det er nemlig rigtigt.

Ja, men det var ikke det du skrev.

/PEr

Fra : Jesper Juul

Dato : 26-01-09 20:41

Maria Frederiksen skrev:

> Færdselslovens §16 stk. 3.
>
> Mvh Maria

Prøv at læse den.

Jesper

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-01-09 19:36

> [...]
> lært at cykklister ikke må køre højre om en bil, og at vi derfor altid
> skal placere bilen så langt til højre som muligt. Dermed undgår man også

Jeg ved ikke hvor du har lært det, men det er i modstrid med Færdselslovens
§21, som netop specificerer, at selvom overhaling skal foretages ventre om,
så må netop cykler og lille knallert gerne overhale højre om.

/Per

Fra : Knut

Dato : 26-01-09 21:50

> [...]
> Færdselslovens §21, som netop specificerer, at selvom overhaling skal
> foretages ventre om, så må netop cykler og lille knallert gerne overhale

Forudsat de kører på en cykelsti eller anden indretning reserveret
cykelkørsel!!

Knut

Fra : blue

Dato : 26-01-09 22:10

"Knut" <e-poost@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Forudsat de kører på en cykelsti eller anden indretning reserveret
> cykelkørsel!!

Vrøvl!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-01-09 22:20

"Knut" <e-poost@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> Forudsat de kører på en cykelsti eller anden indretning reserveret
> cykelkørsel!!

Nej.

/Per

Fra : Jesper Juul

Dato : 27-01-09 13:04

Knut skrev:
> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
>>
> Forudsat de kører på en cykelsti eller anden indretning reserveret
> cykelkørsel!!

Hvor finder du belæg for det henne ?

Jesper

Fra : Knut

Dato : 27-01-09 17:55

> Hvor finder du belæg for det henne ?

Hvor finder du belæg for det modsatte?

Knut

Fra : Jesper Juul

Dato : 27-01-09 18:03

Knut skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Hvor finder du belæg for det modsatte?
>
> Knut

Øhh, sidste gang jeg tjekkede var ting der ikke var forbudt, lovligt.

Jesper

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-01-09 23:50

Per Christoffersen wrote:
> [...]
> Færdselslovens §21, som netop specificerer, at selvom overhaling skal
> foretages ventre om, så må netop cykler og lille knallert gerne
Enig. Men der står ikke noget om, at de SKAL højre om bilernem, der skal
svinge til højre.

Da jeg fik kørekort, og jeg indrømmer at det er mange år siden, havde jeg
faktisk et spørgsmål til teoriprøven, der handlede om netop biler/cyklister
og højresving.
Svaret dengang var, at såfremt der holder cykler ved et stoplys, skal bilen
trække helt ud til højre, og blive bag cyklerne . Den må ikke påbegynde sit
højresving før cyklerne er væk. Er der ingen cykler, skal bilen trække helt
ud til højre og bagfra kommende cykler skal blive bag bilen og må ikke køre
frem før bilen har tilendebragt sit højresving. Dengang var det, så vidt jeg
husker, ikke tilladt for cyklister at køre venstre om højresvingende biler.

Om reglen gælder endnu skal jeg ikke kunne sige, men ellers burde man
genindføre den. en overholdelse af den, ville forhindre en del af de uheld
der sker med højresvingende lastbiler og cykler. De fleste andre kunne
undgås, hvis cyklisterne erkendte at lastbilen var størst - og derfor holdt
tilbage i stedet for at holde på deres ret, men det har jo ikke så meget med
jura at gøre

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-09 00:35

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev:

> [...]
> husker, ikke tilladt for cyklister at køre venstre om højresvingende biler.

Jeg er enig i at sådan skal en bil forholde sig - når den er tæt
på krydset, og ikke længe før.

> Om reglen gælder endnu skal jeg ikke kunne sige,

Det har vel aldrig været en paragraf i færdselsloven?

> [...]
> tilbage i stedet for at holde på deres ret, men det har jo ikke så meget med

Findes der en undersøgelse af hvordan cyklisterne har kørt når de
er røget under en lastbil?

--
Bertel

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 27-01-09 10:32

Bertel Lund Hansen wrote:

> Findes der en undersøgelse af hvordan cyklisterne har kørt når de
> er røget under en lastbil?

De har kørt med hovedet under armen.

--
Ejvind Kruse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-09 15:01

Ejvind Kruse skrev:

> De har kørt med hovedet under armen.

Har du et link til rapporten?

--
Bertel

Fra : Volger Garfield

Dato : 27-01-09 22:52

On Tue, 27 Jan 2009 15:01:04 +0100, Bertel Lund Hansen

>Har du et link til rapporten?

Du skal nok ikke holde vejret, til han finder et!

Volger

Fra : Stein

Dato : 28-01-09 15:58

> Har du et link til rapporten?

Det er DIN type der havner der nede pga dine holdninger.

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-01-09 21:18

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej alle
>
> Hold kæft, hvor er jeg træt af bilister som lyskryds kører så tæt op ad
> kantstenen, så man som cyklist ikke kan komme forbi.

Du skal ikke forbi, det har du helt misforstået. Det er for din sikkerheds
skyld, at bilisten kører helt ind til kantstenen, så han ikke kommer til at
ramme dig i højresvinget.

Preben
Slet SLETDETTE hvis du skriver direkte til mig.

Fra : Holst

Dato : 25-01-09 21:19

Carsten Riis wrote:

> Hold kæft, hvor er jeg træt af bilister som lyskryds kører så tæt op ad
> kantstenen, så man som cyklist ikke kan komme forbi.
>
> Er det et lovkrav, at bilister partout skal klemme cyklister? Eller hvad?

Bilister skal naturligvis ikke "klemme" cyklister. Men bilister skal
lægges sig så langt til højre på kørebanen som muligt, og cyklister skal
placere sig bag bilen - de skal ikke forsøge at klemme sig mellem bil og
kantsten for at komme foran bilen.

Fra : Anders Majland

Dato : 25-01-09 21:37

> [...]
> lægges sig så langt til højre på kørebanen som muligt, og cyklister skal
> placere sig bag bilen - de skal ikke forsøge at klemme sig mellem bil og

Men cyklisten har så til gengæld lov til at køre venstre om højresvingende
bilister. Så der kun hvis cyklisten også skal til højre at cyklisten behøver
holde i kø bag bilen ...

/A

Fra : /Peter

Dato : 25-01-09 21:40

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kantstenen, så man som cyklist ikke kan komme forbi.
>
> Er det et lovkrav, at bilister partout skal klemme cyklister? Eller

Har du ikke kørekort?
Har du ikke lært at cykle i skolen ?

Du skal ikke forsøge at kemme dig mellem fortov og bil
-bilen derimod skal ikke give plads for cykler i højre side.

Fra : Knut

Dato : 25-01-09 21:50

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message
> [...]
> kantstenen, så man som cyklist ikke kan komme forbi.
>
> Er det et lovkrav, at bilister partout skal klemme cyklister? Eller

Det er ikke for at klemme tværimod er det for at beskytte cyklisten mod at
komme i klemme ifm. sving til højre.

Cyklister har ikke nogen overhalelsesret højre om bilerne - må pænt blive
bagved lige så vel som bilisten må blive bagved, hvis denne komme sidst frem
til et stop.

Knut

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 25-01-09 21:50

Carsten Riis wrote:
> Hej alle
>
> Hold kæft, hvor er jeg træt af bilister som lyskryds kører så tæt op ad
> kantstenen, så man som cyklist ikke kan komme forbi.

Hold kæft hvor er jeg træt af cyklister der tror,
at færdselsloven ikke gælder for dem.

--
Ejvind Kruse

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-01-09 22:00

Ejvind Kruse skrev den 25-01-2009 21:49:

> Hold kæft hvor er jeg træt af cyklister der tror,
> at færdselsloven ikke gælder for dem.

Det kan man vist sige om alle grupperinger i trafikken

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-01-09 22:09

Knut wrote:

> Cyklister har ikke nogen overhalelsesret højre om bilerne - må pænt
> blive bagved lige så vel som bilisten må blive bagved, hvis denne komme
> sidst frem til et stop.

Hvis det ellers er fysisk muligt (uden at køre på fortovet), må cyklisten
gerne overhale/køre højre om billisten.

--
Jesper Lund

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 26-01-09 13:11

Carsten Riis formulerede søndag:
> [...]
> kantstenen, så man som cyklist ikke kan komme forbi.
>
> Er det et lovkrav, at bilister partout skal klemme cyklister? Eller hvad?

Jeg blev dumpet til min køreprøve i 1990, for at IKKE gøre det, så
dengang var der bestemt et lovkrav.
Kai

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 26-01-09 13:31

Fister Løgsovs wrote:
> Carsten Riis formulerede søndag:

> Jeg blev dumpet til min køreprøve i 1990, for at IKKE gøre det, så
> dengang var der bestemt et lovkrav.

Det er det stadigvæk.
Der er bare visse cyklister, der ikke kan se ud over deres egen forgaffel.

--
Ejvind Kruse

Fra : Frøken Jensen

Dato : 28-01-09 13:48

On 25/01/09 21:09, in article 497cc701$0$90267$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> kantstenen, så man som cyklist ikke kan komme forbi.
>
> Er det et lovkrav, at bilister partout skal klemme cyklister? Eller hvad?

Spørgsmålet blev for nylig stillet til direktøren for Færdselsstyrelsen, som
svarede, at bilister skal placere sig så tæt op ad kantstenen som muligt,
for at tvinge cyklisterne udenom og dermed undgå højresvingsulykker.

Personligt gør jeg ikke ovenstående, da jeg ikke synes det er særlig svært
at give plads til cyklisterne OG se mig ordentligt for...
Men det ville sørme være rart hvis vi kunne blive enige om at gøre det samme
allesammen - nu gør hver enkelt bilist jo som han eller hun selv lige
synes...

Fra : Stein

Dato : 28-01-09 16:02

"Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> samme
> allesammen - nu gør hver enkelt bilist jo som han eller hun selv lige

Var det så ikke en ide at du gjorde som alle andre belister.

Kvinder skal blive i bussen.

Fra : Knut

Dato : 28-01-09 16:44

"Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> wrote in message

> [...]
> samme
> allesammen - nu gør hver enkelt bilist jo som han eller hun selv lige

Du skal jo stadig se dig for - men hvis ikke du får lukket ordentligt af,
kommer du jo aldrig til højre, da cyklisterne blot vil fortsætte med at møve
sig frem højre om dig. Du generer derved den bil som holder bag dig - og
heller ikke kan komme med rundt til højre, blot fordi en flok cyklister
mener og tror de har førstekørselsret.

Knut

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-01-09 19:46

Fr ø ken Jensen wrote:

> [...]
> Men det ville sørme være rart hvis vi kunne blive enige om at gøre
> det samme allesammen - nu gør hver enkelt bilist jo som han eller hun

Synes du ikke du optræder letsindigt ved ikke at følge færdselslovens
anvisninger? Du overvejer forhåbentlig at ændre adfærd, hvis ikke før,
så den dag du kommer til at knalde en cyklist ned.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-01-09 21:22

"Erik Olsen" wrote

> Synes du ikke du optræder letsindigt ved ikke at følge færdselslovens
> anvisninger?

Hvor læser du at man skal blokere for cyklister ved højresving?
Overvej dit svar en ekstra gang før du sender det :)

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-01-09 21:45

Peter Lykkegaard wrote:
> "Erik Olsen" wrote

> Hvor læser du at man skal blokere for cyklister ved højresving?
> Overvej dit svar en ekstra gang før du sender det :)

Ingen af de andre af færdselslovens bestemmelser som har været nævnt i
tråden, tilsidesætter FÆL §16 stk.3.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-01-09 21:53

"Erik Olsen" skrev

> Ingen af de andre af færdselslovens bestemmelser som har været nævnt i
> tråden, tilsidesætter FÆL §16 stk.3.

Ordret:
"Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod kørebanens
højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt."

Hvor i ovenstående tekst læser du at man /skal/ blokere for cyklister ved
højresving?

- Peter

Fra : Henning

Dato : 28-01-09 22:11

On Wed, 28 Jan 2009 21:53:07 +0100, "Peter Lykkegaard"
> [...]

>højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt."
>
>Hvor i ovenstående tekst læser du at man /skal/ blokere for cyklister ved

"som muligt" - dvs. så hjulene næsten rører kantstenen. Holder der
allerede cyklister placerer man sig bag dem, stdig helt ude ved
kanstenen. Fakta er, at gør du ikke det til en køreprøve dumper du!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-01-09 22:46

"Henning" wrote

> "som muligt" - dvs. så hjulene næsten rører kantstenen. Holder der
> allerede cyklister placerer man sig bag dem, stdig helt ude ved
> kanstenen. Fakta er, at gør du ikke det til en køreprøve dumper du!

Sjovt nok dumpede jeg ikke da jeg tog kat C/D
Det er sjældent muligt at lave et højresving hvis hjulene næsten rører
kantstenen når man kører i en "større" bil

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-01-09 22:25

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
> muligt."
> Hvor i ovenstående tekst læser du at man /skal/ blokere for cyklister

Det har jeg vist heller ikke skrevet noget om.

Ved af følge §16 stk. 3 ved højresving har man muligheden for at
forhindre en potentielt farlig konflikt mellem den højresvingende bil og
en ligeudkørende cyklist. Bestemmelsen siger intet om at blokere for
cyklisten hvilket i praksis sjældent er muligt, medmindre vejen/gaden er
meget smal eller man ligefrem er så klodset at man påkører cyklisten.
Det må man helt klart ikke, bemærk det lille "... som muligt" i §16 stk.
3 samt de tidligere citerede bestemmelser om ulempe.

Det kan også være at jeg misforstår dig; i så fald må du forklare dit
ærinde. Jeg havde ellers indtryk af at du havde læst i det mindste
størstedelen af tråden.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-01-09 22:59

"Erik Olsen" skrev

> Det kan også være at jeg misforstår dig

Det er jeg sikker på

I en lille Aygo er det sikkert muligt at køre helt tæt op ad kantstenen
Forestil dig en en lidt større bil med trailer, eller biler over 3500kg
Der er tit masser af plads til at cyklisterne kan køre indenom .afhængig af
krydsets beskaffenhed

Jeg har for mange år siden kørt ledsagevogn efter en 160t Liebherr den har
nogle udfordringer mht højresving hvis den skal ind til kantstenen ...
Du er sikkert også bekendt med svingradius på en blokvogn

Hele denne diskussion bærer præg af at man kun tænker på sin egen situation
i dagligdagen

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-01-09 09:53

Peter Lykkegaard wrote:
> "Erik Olsen" skrev

> Det er jeg sikker på

Gider du lige styre dine spidsfindigheder. Når du sådan skifter fokus,
ville det klæde dig at skrive lidt om det. FÆL §16 stk. 3 er
fyldestgørende uanset bilens størrelse.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-01-09 11:57

"Erik Olsen" skrev

> Gider du lige styre dine spidsfindigheder. Når du sådan skifter fokus,
> ville det klæde dig at skrive lidt om det. FÆL §16 stk. 3 er
> fyldestgørende uanset bilens størrelse.

Reglen beskriver at man skal lave et så lille højresving som muligt
Det er ikke altid muligt at lave et så lille højresving at man spærrer for
evt cyklister
Det er en total misforståelse at reglen er indført aht cyklisternes velfærd

Udtalelser som fx denne:
"Du overvejer forhåbentlig at ændre adfærd, hvis ikke før, så den dag du
kommer til at knalde en cyklist ned."

Ja de tænder mig egentlig lidt af skal jeg gerne indrømme ....

- Peter

Fra : Padre

Dato : 29-01-09 13:31

> Det er en total misforståelse at reglen er indført aht cyklisternes
> velfærd

Ja det er også det, jeg gætter på. Jeg har altid regnet med at det må være
af hensyn til risikoen for at komme over i den modkørende vejbane. En aller
anden dag må jeg checke forarbejderne til den §

--
Padre

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-01-09 20:20

Peter Lykkegaard wrote:

> Reglen beskriver at man skal lave et så lille højresving som muligt
> Det er ikke altid muligt at lave et så lille højresving at man
> spærrer for evt cyklister

Det er jeg helt med på.

> Det er en total misforståelse at reglen er indført aht cyklisternes
> velfærd

Det kan man heller ikke læse ud af færdselsloven, men det er sådan den
virker i praksis (når bilisterne eller følger den), og det er det
argument som bruges i køreundervisningen.

> Udtalelser som fx denne:
> "Du overvejer forhåbentlig at ændre adfærd, hvis ikke før, så den dag
> du kommer til at knalde en cyklist ned."
>
> Ja de tænder mig egentlig lidt af skal jeg gerne indrømme ....

Hvis det skyldes eksemplet med en lastbil, så forstår jeg pointen der
også understreges af de mange højresvingsulykker hvor sådanne køretøjer
er involveret. Det kan vi sikkert få en meget lang tråd ud af.

Hvis du ikke kan se at §16 stk. 3 virker præventivt med mindre biler
(hvis den følges), har du måske været nede at rode rundt på asfalten for
få gange. Du har måske endnu kræfter nok til at køre dig ud af
problemer, men det bliver ikke ved.

Fra : Kim Larsen

Dato : 30-01-09 10:49

> [...]
>
> Hold kæft, hvor er jeg træt af bilister som lyskryds kører så tæt op
> ad kantstenen, så man som cyklist ikke kan komme forbi.

Vi bilister er også trætte af jer cyklister og jeres masen sig op på højre
side af vores biler sådan helt generelt. Vi er også trætte af alle jer
cyklisters øvrige ulovligheder og hasarderede kørsel.

> Er det et lovkrav, at bilister partout skal klemme cyklister? Eller
> hvad?

I skal holde jer bag bilen hvilket du ville vide hvis du havde et kørekort.
Ikke at jeg tror at færdselsloven trykker ret mange cyklister (såvel som
studenterhuen).

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-01-09 10:58

"Kim Larsen" skrev

> I skal holde jer bag bilen hvilket du ville vide hvis du havde et
> kørekort. Ikke at jeg tror at færdselsloven trykker ret mange cyklister
> (såvel som studenterhuen).

Ommer, du kan evt nærlæse §21 et par gange

- Peter

Fra : Jesper Juul

Dato : 30-01-09 11:00

Kim Larsen skrev:

> I skal holde jer bag bilen hvilket du ville vide hvis du havde et kørekort.

Hvor finder du belæg for det?

Jesper

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 30-01-09 17:01

Jesper Juul wrote, On 1/30/09 10:59 AM:

> Hvor finder du belæg for det?
>
> Jesper

kim larsen er en ynkelig forpulet trold, der kun vil lave ballade! glem ham.

Fra : Kim Larsen

Dato : 30-01-09 17:18

"Master Fat Bastard" <master@fat_group.com> skrev i en meddelelse

> kim larsen er en ynkelig forpulet trold, der kun vil lave ballade!
> glem ham.

Og det skulle komme fra en idiot som dig som ikke kan finde ud af
almindelige spilleregler for bug af Usenet ? Du er en psykisk svag person.

FUT:dk.videnskab.jura, dk.admin.netikette

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Knut

Dato : 30-01-09 17:23

> Hvor finder du belæg for det?

Helt enkelt - når der ikke er plads har man intet at gøre på siden af et
andet køretøj uanset om man er cykel, bil eller trucker.
En ting er at man som cyklist har lov at overhale andre højre om, men man
har sandelig ikke ret til det.

Knut

Fra : blue

Dato : 30-01-09 18:18

> Helt enkelt - når der ikke er plads har man intet at gøre på siden af et
> andet køretøj uanset om man er cykel, bil eller trucker.

Hvis der ikke er plads, giver det jo sig selv...

> En ting er at man som cyklist har lov at overhale andre højre om, men man
> har sandelig ikke ret til det.

Øh, man har lov, men ikke ret?

Fra : Jesper Juul

Dato : 31-01-09 14:02

Knut skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Helt enkelt - når der ikke er plads har man intet at gøre på siden af et
> andet køretøj uanset om man er cykel, bil eller trucker.

Næh, det giver da helt sig selv, hvis der ikke er plads så kan man ikke
køre op langs bilerne, men det var ikke det Kim Larsen påstod.

> En ting er at man som cyklist har lov at overhale andre højre om, men man
> har sandelig ikke ret til det.

Hvem har da påstået det?

Jesper

Fra : Knut

Dato : 31-01-09 14:52

> Næh, det giver da helt sig selv, hvis der ikke er plads så kan man ikke
> køre op langs bilerne, men det var ikke det Kim Larsen påstod.

> Hvem har da påstået det?

Der er da vist adskillige her i tråden som mere end svagt har antydet, at
bilisterne SKAL give plads til at cyklister kan komme højre om og fremad.
Det er hvad man må, såfremt pladsen er der, men ikke har noget til at kræve
pladsen.

Knut

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 31-01-09 15:10

"Knut" skrev

> [...]
> bilisterne SKAL give plads til at cyklister kan komme højre om og fremad.
> Det er hvad man må, såfremt pladsen er der, men ikke har noget til at

Lissom der er en del der har påstået at bilisten /skal/ køre tæt op ad
kantstenen ved højresving
Det er faktisk ikke korrekt
Man skal køre så langt til højre /som muligt/

Grundreglerne for al færdsel er helt overset i denne diskussion:

"§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at
der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og
således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også
vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen."

Jeg gentager lige for en sikkerheds skyld
"Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der
ikke (..) forvoldes (..) ulempe for andre"

Dette gælder selvfølgelig alle trafikanter også for cyklister såvel som
bilister :)

- Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-02-09 12:50

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Lissom der er en del der har påstået at bilisten /skal/ køre tæt op ad
> kantstenen ved højresving
> Det er faktisk ikke korrekt
> Man skal køre så langt til højre /som muligt/

- og det skal i praksis være helt ind til kantstenen.
Ellers kommer man ihvertfald ikke igennem køreprøven.

/Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-02-09 16:01

"Per Christoffersen"

> - og det skal i praksis være helt ind til kantstenen.
> Ellers kommer man ihvertfald ikke igennem køreprøven.

Kommer an på hvilken kategori der er tale om :)

- Peter

Fra : Henning

Dato : 01-02-09 18:14

On Sun, 1 Feb 2009 16:01:12 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>"Per Christoffersen"

>Kommer an på hvilken kategori der er tale om :)

Det er gældende for både bil og motorcyke. Samtidig skal du som
motorcykel være så "bred" at der ikke er plads til en bil på din
venstre side. Det var hvad jeg fik påpeget til både undervisning og
praktisk prøve.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-02-09 19:02

"Henning" wrote

> Det er gældende for både bil og motorcyke.

Allerede ved hængerkort til bil under 3500kg løber man ind i problemer ved
at køre på den måde, så det undrer mig at der holdes så stejlt på det med
kanstenen fremfor den aktuelle lovtekst?
Imo er det fejlindlæring - men selvfølgelig nemmer at huske

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-02-09 16:32

"Per Christoffersen" wrote

> - og det skal i praksis være helt ind til kantstenen.

Det afhænger af forholdene
Jeg kender et par steder hvor man vil dumpe med et drøn hvis man kører ind
til kanstenen lige før et højresving :)

- Peter

Fra : Jesper Juul

Dato : 31-01-09 15:27

Knut skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Der er da vist adskillige her i tråden som mere end svagt har antydet, at
> bilisterne SKAL give plads til at cyklister kan komme højre om og fremad.

Når bilister skal foretage et højresving?

> Det er hvad man må, såfremt pladsen er der, men ikke har noget til at kræve
> pladsen.

Enig.

Jesper

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-01-09 17:53

Carsten Riis wrote:
> [...]
> kantstenen, så man som cyklist ikke kan komme forbi.
>
> Er det et lovkrav, at bilister partout skal klemme cyklister? Eller hvad?

Alle trafikanter skal holde sig længst muligt til højre, det var
ihvertfald det jeg lærte i sin tid.

Som cyklist prøver jeg at undgå at befinde mig i den blinde vinkel,
lastbiler holder jeg mig altid bagved, når de holder for rødt (jeg er
ikke typen der holder på min ret, med risiko for at blive mast flad).
Generelt har jeg ikke noget imod at komme 3 sekunder senere frem, i hel
og upåkørt tilstand.

Som bilist kører jeg tæt til kantsten, for at udelukke en cyklist i min
blinde vinkel. Kan tænkes at det skaber vrede blikke, men jeg vil ikke
gøre cyklisters forældre/famillie kede af det, fordi de insisterer på at
holde på deres ret til at placere sig uovervejet.

Men som sagt, den trafikundervisning jeg har fået, i skole, kørekort og
diverse tillæg til ditto, har jeg lært at man skal holde sig længst
muligt til højre. Det burde være trivielt at finde en § der beskriver
det.

--
Don't waste space

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 30-01-09 18:21

"blue" <invalid@invalid.invalid> writes:

> Øh, man har lov, men ikke ret?

Der er forskel.

Må: Det er tilladt for en cyklist at overhale højre om, hvis der
ellers er plads.

Ret: Alle andre trafikanter er forpligtede til at sørge for at give
plads til cyklisters overhaling højre om.

--
/Wegge