Stoppet afløb
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 26-01-09 21:42

Hej

Jeg tænkte lige at jeg ville prøve at stille et par spørgsmål herinde
inden jeg ringer efter en vvs'er.

Vi har bøvlet med et til dels stoppet afløb i vores køkken. Vi fandt ud
af det ved at opvaskemaskinen ikke kunne komme af med vandet hurtigt nok
og derfor stoppede med en fejl alarm. Vi prøvede at skrue meget op for
håndvasken og efter en 20 sekunder løber vandet kun meget langsomt ud.

Jeg har i dag haft fat i et rensebånd, som jeg kunne få ned i rørene og
fik da vist også prikket hul på et eller andet. Vandet løber i hvert
fald hurtigere ud, men nu er der opstået et andet problem. Efter vi har
brugt vand er der opstået nogle "gluk" lyde med korte mellemrum. Det er
meget irriterende at høre på.

Nogen der ved hvad det kan skyldes og ellers nogle gode råd til hvordan
man klare et stoppet afløb?

/BB

Fra : Peter Holm

Dato : 26-01-09 21:54

> Nogen der ved hvad det kan skyldes og ellers nogle gode råd til
> hvordan man klare et stoppet afløb?

et par liter afløbsrens - lad det stå nogen timer - skyld igennem

peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-01-09 22:05

> et par liter afløbsrens - lad det stå nogen timer - skyld igennem

Par liter??? Jeg ville bruge masser af varmt vand, ½ dl afløbsrens i nogle
timer og så masser af varmt vand igen. Afløbsrens i store mængder er skabt
til at ødelægge rørene og så koster det rigtigt penge.

Mvh Maria

Fra : Jakob M

Dato : 27-01-09 17:59

> Par liter??? Jeg ville bruge masser af varmt vand, ½ dl afløbsrens i nogle
> timer og så masser af varmt vand igen. Afløbsrens i store mængder er skabt
> til at ødelægge rørene og så koster det rigtigt penge.

Det kommer an på hvilket materiale rørene er lavet af. Stål sker der intet
med i forbindelse med afløbsrens (NaOH).

Mvh
Jakob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-01-09 23:01

> Det kommer an på hvilket materiale rørene er lavet af. Stål sker der intet
> med i forbindelse med afløbsrens (NaOH).

Hvor tit har du set afløb fra en håndvask i køkkenet i stål? Jeg var for
nylig i et rækkehus, hvor der stank af kloak ind i mellem. Det var to huse
længere henne, der havde brugt afløbsrens med jævne mellemrum. Nu var
kloakken så bare et hul ned til krybekælderen, hvilket hele blokken havde
"glæde" af.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 27-01-09 23:30

Hej Maria

> Hvor tit har du set afløb fra en håndvask i køkkenet i stål? Jeg var

Hvis støbejern gælder for stål, ja så har jeg da set rigtig mange
køkkenvaske med afløb i stål.

--
Mvh Max

Fra : Jakob M

Dato : 31-01-09 15:53

> Hvor tit har du set afløb fra en håndvask i køkkenet i stål?

Her i hytten er der. Hvordan det forholder sig andre steder kan jeg af gode
grunde ikke udtale mig om. Langt de fleste plasitktyper er i øvrigt
bestandige overfor NaOH i modsætning til glas.

Mvh
Jakob

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 26-01-09 22:09

Peter Holm skrev:

> et par liter afløbsrens - lad det stå nogen timer - skyld igennem
>
> peter

Ok, jeg har godt nok prøvet med en enkelt liter, men køber et par
stykker mere i morgen og lader det stå et par timer.

Er der forskel på afløbsrens eller er fakta's udmærket?

/BB

Fra : Max

Dato : 26-01-09 22:19

Hej Brian

> Er der forskel på afløbsrens eller er fakta's udmærket?

Find nu en der har lidt forstand på afløb og få ham til
at hjælpe dig, du risikere bare at gøre mere skade end
gavn når du ikke ved mere.

--
Mvh Max

Fra : Ralph

Dato : 26-01-09 22:21

"Brian Bendtsen" <bb@bellevuevej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget irriterende at høre på.
> Nogen der ved hvad det kan skyldes og ellers nogle gode råd til hvordan

Dine afløb samles i en brønd, den har et rør der går direkte ud i kloakken,
hvis dette rør stopper til, så vil "vand"standen i brønden stige og dine
afløb vil begynde at klukke, så slamsuger, måske en spade til at fjerne de
rødder der stopper afløbet og en spuling af udløbsrøret, du kan ligesågodt
få foretaget en spuling af indløbsrøret da dette ikke er opstået på en
eftermiddag, og der er måske aflejringer mellem huset og brønden. Dette er
IKKE en gør-det-selv opgave (medmindre du er glad for lort i spandevis)

--
Ralph

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 27-01-09 08:36

Ralph wrote:
> [...]
> måske aflejringer mellem huset og brønden. Dette er IKKE en
> gør-det-selv opgave (medmindre du er glad for lort i spandevis)

Til gengæld er det næppe en stor operation og hver en krone værd.

Fra : S.B.

Dato : 31-01-09 00:31

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Til gengæld er det næppe en stor operation og hver en krone værd.

Er brønden gravet fri, tager det ikke lang tid for en slamsuger/spulevogn
(nytter ikke meget at suge i det, på lang sigt)
selvf. under forudsætning af at der fra brønden af er et rør direkte ind til
din køkkenvask.
Ellers skal der en el-skærer på inde fra køkkenet af, brønden skal dog
stadig være frilagt

Søren
(der engang har kørt spulevogn i sammelangt 12 år)

Fra : Henning Lund

Dato : 27-01-09 17:36

Brian Bendtsen <bb@bellevuevej.dk> skrev:
> Hej

> Nogen der ved hvad det kan skyldes og ellers nogle gode råd
> til hvordan man klare et stoppet afløb?

Det er ikke bare vandlåsen under vasken der er stoppet? Har i
haft den adskilt?

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-01-09 20:30

Henning Lund wrote:

> Det er ikke bare vandlåsen under vasken der er stoppet? Har i
> haft den adskilt?

Det er også der jeg ville kigge først. Mange vandlåse kan nemt adskilles
og renses.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen