Hvor finder jeg en billig støjsvag (hobby)
Fra : Optimus Prime

Dato : 26-01-09 08:14

Min kære far fylder snart år og ønsker sig en ny kompressor da hans
nuværende (fra Harald Nyborg) larmer som en Boing 747 i fuld fart

Så kriteriet er støjsvag, ikke nødvendigvis en der kan stå på et
bibliotek, men altså også langt fra 747 forgængeren...

Det er bare sådan en lille kompressor, som passer til et værksted.
Findes der nogen modeller i kan anbefale (eller advare imod) - og jeg er
åben for at købe noget brugt hvis der findes et fornuftigt marked for
den slags?

Fra : Max

Dato : 26-01-09 08:21

Hej Optimus Prime

> Findes der nogen modeller i kan anbefale (eller advare imod) - og jeg
> er åben for at købe noget brugt hvis der findes et fornuftigt marked
> for den slags?

Skal du have en lydsvag kompressor, ja så skal du have en JUN-AIR,
men de koster. En billig løsning kan være en gammel gasflaske, en
pressostat og en køleskabskompressor.

http://www.erhvervspladsen.dk/Ads/SalesShow.asp?id=8231

--
Mvh Max

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 26-01-09 13:09

Max kom med denne ide:
> [...]
>
> Skal du have en lydsvag kompressor, ja så skal du have en JUN-AIR,
> men de koster. En billig løsning kan være en gammel gasflaske, en

Jeg kan kun bekræfte, at en billig støjsvag model ikke findes, og at
Jun-air er produktet du skal have fat i.
Kai

Fra : CC

Dato : 26-01-09 13:22

"Optimus Prime" skrev i en meddelelse
> [...]
> åben for at købe noget brugt hvis der findes et fornuftigt marked for den

Flyt 747'eren udenfor i et "bistade" - Altså en kasse hvor 747'eren kan få
frisk luft og komme af med varmen.
Bor hul i væggen og monter en etagegennemføringsbøsning - dem der bruges til
varmerør - for trykluftslangen
Sæt en stikkontakt op udenfor ved 747'eren. Denne stikkontakt skal være
styret af en afbryder i værkstedet.
(Det skal være en stikkontakt ellers skal det nemlig være en
reparationsafbryder/sikkerhedafbryder og de er langt dyrere)

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-09 17:05

> [...]
> (Det skal være en stikkontakt ellers skal det nemlig være en
> reparationsafbryder/sikkerhedafbryder og de er langt dyrere)

En kompressor må typisk ikke slukkes på stikkontakten.
Årsagen er vist nok at den kan stå med fuld kompression i cylinder når den
slukes og der er ikke godt når den skal startes igen.

/Kim

Fra : Max

Dato : 26-01-09 17:12

Hej Kim

> En kompressor må typisk ikke slukkes på stikkontakten.

Hvordan slukker man så for den ?

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-09 19:23

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Kim

> Hvordan slukker man så for den ?

På kompressorens egen tænd/sluk kontakt.

/Kim

Fra : Max

Dato : 26-01-09 19:42

Hej Kim

> På kompressorens egen tænd/sluk kontakt.

Hvis nu en sådan ikke forefindes ?

--
Mvh Max

Fra : CC

Dato : 26-01-09 18:04

"KimT" skrev

> En kompressor må typisk ikke slukkes på stikkontakten.
> Årsagen er vist nok at den kan stå med fuld kompression i cylinder når den
> slukes og der er ikke godt når den skal startes igen.

I henhold til Stærkstrømsbekendtgørelsen skal der foran enhver maskine sidde
en sikkerhedsafbryder. Den sikkerhedsafbryders skal være aflåselig således,
at maskinen kan holdes spændingsløs ved reparation eller anden
vedligeholdelsesarbejde. Altså en uvedkommen må ikke kunne starte maskine op
ved, at trykke på en knap.
I samme bestemmelser findes der undtagelser. Disse undtagelser kan fx. være
smeltesikringer (de kan nemlig fjernes), der sidder i en el-tavle i samme
rum lokale som maskinen. Eller det kan være en stikkontakt hvor
ledning/stikproppen fjernes.
Alt har til hensigt at beskyttet reparatøren/brugeren og ikke maskinen.

Hvis en kompresseor slukkes, og der er kompression i cylinderen, så tror jeg
helt afgjort, at den fuldføre sit "pumpeslag" eller stemplet glider baglæns
således, at det eneste sted der er tryk er i beholderen. Er sådan en ting
ikke selvudluftende, når den stopper? Det er vel det pift der høres, når
kompressoren stopper.

Fra : Leonard

Dato : 26-01-09 21:50

CC wrote:

> [...]
> beholderen. Er sådan en ting ikke selvudluftende, når den stopper?
> Det er vel det pift der høres, når kompressoren stopper.

Tro hører til i i kirken.
Min billige HN-kompressor, som også larmer ad h... til er kontakten
gået istykker på, så den kan kun slukkes ved at slukke på
stikkontakten. Gøres dette mens kompressoren kører kan den låse sig
selv og skal have lukket en hel del af trykket af inden den kan starte
igen.
Bare der slukkes for strømmen, når kompressoren ikke kører, så er det
ligegyldigt.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Klaus G.

Dato : 27-01-09 23:41

> [...]
> åben for at købe noget brugt hvis der findes et fornuftigt marked for den
Til dagligt køre jeg rundt med en Oliefri lav rpm kompressor med 2stempler.
Den larmer slet ikke nær så meget som alm. kompressorere, men dog stadig
noget jo.

Jeg kan bare ikke huske fabrikanten og har googlet som en gal. Men vil lige
se efter det i morgen hvis jeg ellers husker det :)

Den kan altså ikke lave lige så meget luft som de der brøler helt vildt, men
dog stadig 10bar og kan nemt trække en alm. sømpistol ved nogenlunde normalt
brug.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery