Montering af bærbar i bilen....
Fra : KASO

Dato : 27-01-09 16:54

Jeg har en MB Viano Marco Polo (let autocamper), hvor det da kunne være
smart at bruge en bærbar til at vise film under kørslen - og efter
ankomsten. Der findes masser af muligheder for loftsmonterede DVD-afspillere
mm., men da jeg alligevel gerne vil have en bærbar med, ville det være
naturligt at bruge den til at se film på - og evt. TV (DVB-T). Jeg har ingen
forventning om et godt resultat på TV under kørslen - men DVD kunne være
fint. Min udfordring er at finde "noget", der på pæn vis kan bruges til at
fastgøre PC'en under kørslen (kun for bagsædepassagerer).

På forhånd tak for forslag!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-01-09 18:06

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in

> Min udfordring er at finde "noget",
> der på pæn vis kan bruges til at fastgøre PC'en under kørslen (kun for
> bagsædepassagerer).

De fleste bærbare har mulighed for at rotere skærmbilledet via software.
Dermed kan en bærbar monteres "med hovedet nedad" i loftet, så skærmen
vippes ned når man vil se film. Et trådløst tastatur og/eller mus løser
betjeningsproblemet.

Hvordan præcis din bærbare kan monteres i loftet på denne måde, afhænger
nok af din bærbare. Men der findes da løsninger:

http://www.mobilevehiclemounts.com/acc_aad.htm

Måske andre kender en "pænere/bedre" løsning nu idéen er kastet på
bordet.

Ellers tror jeg en hjemmesmedet kasse(her kan strømforsyning sidde skjult
og evt. kan der være plads til trådløst tastatur/headsets eller andet når
det ikke bruges) er løsningen.

Eller hvad med blot at montere en skærm i loftet? Den kan der tilsluttes
både DVD spiller, bærbar eller spilkonsol til:

http://www.xenarc.com/product/1530yr.html

Fra : KASO

Dato : 27-01-09 20:03

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> http://www.mobilevehiclemounts.com/acc_aad.htm
>
> Måske andre kender en "pænere/bedre" løsning nu idéen er kastet på

Interessant idé - tak! Jeg pusler lidt videre med den.....

> Ellers tror jeg en hjemmesmedet kasse(her kan strømforsyning sidde skjult
> og evt. kan der være plads til trådløst tastatur/headsets eller andet når
> det ikke bruges) er løsningen.

Den skal så heller ikke være for tung, når taget skal kunne løftes....

> Eller hvad med blot at montere en skærm i loftet? Den kan der tilsluttes
> både DVD spiller, bærbar eller spilkonsol til:
>
> http://www.xenarc.com/product/1530yr.html

Jeps - det er da en mulighed - jeg har dog ikke set skærme med så høj
opløsning i DK.....

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-09 13:22

Kent Oldhøj skrev:

> Hvordan præcis din bærbare kan monteres i loftet på denne måde, afhænger
> nok af din bærbare. Men der findes da løsninger:

Tror det skal være ret solidt, hvis man ikke vil have den i nakken hvis
man kører galt... Tror sådan et par kg godt kan slå selv den mest
tyrenakkede ihjel.

Fra : Henning

Dato : 27-01-09 18:08

On Tue, 27 Jan 2009 16:53:59 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>fint. Min udfordring er at finde "noget", der på pæn vis kan bruges til at
>fastgøre PC'en under kørslen (kun for bagsædepassagerer).

Kan det betale sig? Du får komplet DVD-anlæg til ~1.500,- med to
skærme.

Fra : KASO

Dato : 27-01-09 18:45

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Kan det betale sig? Du får komplet DVD-anlæg til ~1.500,- med to
> skærme.

Det er rigtigt - men 2 skærme på nakkestøtterne er ikke praktisk mht.
ledninger, når forstolene skal kunne dreje rundt, så de står modsat
køreretningen. Desuden er skærmene relativt små - og bagsædet befinder sig
+1m fra forstolene

Desuden vil jeg gerne kunne se TV (DVB-T), hvilket de løsninger, jeg har
set, ikke byder på.

Et ideelt alternativ kunne være en loftsskærm m. DVD og indbygget DVB-T
tuner - uden at det koster en herregård.....

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 19:23

> [...]
>
> Et ideelt alternativ kunne være en loftsskærm m. DVD og indbygget DVB-T
> tuner - uden at det koster en herregård.....

Og så en 12/220 V. inverter til at levere strømmen.

Per.

Fra : KASO

Dato : 27-01-09 20:06

"Per Olsen" <per.olsen-snabela-smoerumnet.dk> skrev i meddelelsen

> Og så en 12/220 V. inverter til at levere strømmen.

Sådan én har jeg - jeg mangler lige at få den monteret i bilen, en dag jeg
har et kvarter til overs

Jeg håbede dog på at finde en 12V-version...

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-09 19:14

> Sådan én har jeg - jeg mangler lige at få den monteret i bilen, en dag jeg
> har et kvarter til overs
>
> Jeg håbede dog på at finde en 12V-version...

Du får bedre TV og DVD billede ved at benytte et "rigtigt" TV frem for en PC
skærm og det er også billigere. Men computeren kan selvfølgelig mange andre
ting som et TV ikke kan....

Per.

Fra : KASO

Dato : 28-01-09 20:22

> Du får bedre TV og DVD billede ved at benytte et "rigtigt" TV frem for en
> PC skærm og det er også billigere. Men computeren kan selvfølgelig mange
> andre ting som et TV ikke kan....

Billigere er det ikke - da jeg har PC'en i forvejen - men jeg kan godt opnå
et bedre billede med et "rigtigt" TV - det er dog ikke et stort problem, da
det kun skal være kortvarig underholdning på turen. Jeg forventer alligevel
ofte at have en PC med til at gå på Internettet og til at gemme billeder
på - og jeg har såvel en 17" med indbygget DVB-T tuner som en 10", som kunne
være handy (men som kræver en løs tuner og at filmene er lagt ind hjemmefra,
da den ikke har DVD-drev).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-01-09 19:34

Henning skriver:

> Kan det betale sig? Du får komplet DVD-anlæg til ~1.500,- med to
> skærme.

Med 7" skærme mod den bærbares 15-17" - ja, så kan det godt svare sig.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : apollo14

Dato : 01-02-09 13:50

KASO skrev:
> [...]
> kørslen - men DVD kunne være fint. Min udfordring er at finde "noget",
> der på pæn vis kan bruges til at fastgøre PC'en under kørslen (kun for

http://www.mobil-office.dk/computerstands.html kunne være en god en at
bruge, du skal nok gå efter den der kan køres frem og tilbage med flexarme.