DVD sider fast.
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 27-01-09 22:04

Hej har en iBook G4 hvor jeg har en DVD der bare ikke vil komme ud,
eller lade sig registrere.. Det er en original DVD HJÆLP!!!

Fra : Jesper

Dato : 27-01-09 22:13

fHenrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Hej har en iBook G4 hvor jeg har en DVD der bare ikke vil komme ud,
> eller lade sig registrere.. Det er en original DVD HJÆLP!!!

Prøv at holde musetasten nede under opstart.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 27-01-09 22:16

On 2009-01-27 22:13:29 +0100, spambuster@users.toughguy.net (Jesper) said:

> Prøv at holde musetasten nede under opstart.

Virker ikke, den køre bare (lige som der sættes et disk i) men intet sker..

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-09 22:59

Henrik Palshøj skrev:

> Virker ikke, den køre bare (lige som der sættes et disk i) men intet sker..

Spørgsmålet er om den fysisk kan komme ud eller støder på kanten.

Jeg har før haft success med at putte et ark papir ind så den glider på
kanten af det og over forhindringen.

Du har haft HELT slukket for maskinen også, ikke?

Fra : Henrik

Dato : 28-01-09 00:07

On 2009-01-27 22:58:35 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Spørgsmålet er om den fysisk kan komme ud eller støder på kanten.
Den kommer aldrig i bevægelse

> Jeg har før haft success med at putte et ark papir ind så den glider på
> kanten af det og over forhindringen.

Det er ikke problemet, har nu kontakt til drevet, kan læse skiven. Men
den vil ikke ejecte.

> Du har haft HELT slukket for maskinen også, ikke?

Jeps..... ;)

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-09 22:14

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Hej har en iBook G4 hvor jeg har en DVD der bare ikke vil komme ud,
> eller lade sig registrere.. Det er en original DVD HJÆLP!!!

Du kan altid prøve i Humac; de kan i hvert fald skille den ad, og få
DVDen ud ... og i øvrigt se om drevet er fejlbehæftet, og skal
udskiftes.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 27-01-09 22:17

On 2009-01-27 22:14:27 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Du kan altid prøve i Humac; de kan i hvert fald skille den ad, og få
> DVDen ud ... og i øvrigt se om drevet er fejlbehæftet, og skal
> udskiftes.

Ja ville ønske jeg boet next dore to humac :(

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-09 23:19

Henrik Palshøj wrote:

> Ja ville ønske jeg boet next dore to humac :(

Er det en af dem, hvor hele drevet kan trækkes ud? - så træk drevet ud
og find det lillebitte hul, der kan udløse mekanismen manuelt vha. en
udrettet papirklips. - Det er også muligt, du kan gøre det, selvom
drevet ikke kan tages ud. Prøv at kigge efter ved slidsen, om der yderst
i en af siderne er et lille hul til at stikke en clips ind i, - eller
hvis du kan få så meget lys ned i slidsen, så du kan se inde uder selve
mediet og komme til at skubbe til den lille arm, der trækker disken ind.
- Svjh. sidder den i højre side af DVD drevet.

Ved nogle - især ældre Pioneer drev - sker det nemlig at den lille arm
hopper over den spærrepal, den går imod, når disken skubbes ind. og det
plejer desværre også at være et tegn på, at drevet er slidt rent mekanisk...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-09 23:25

> Er det en af dem, hvor hele drevet kan trækkes ud? - så træk drevet ud
> og find det lillebitte hul, der kan udløse mekanismen manuelt vha. en
> udrettet papirklips.

en iBook G4 har et slot-load optisk drev ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-09 23:39

Thomas von Hassel wrote:
> en iBook G4 har et slot-load optisk drev ...

Det véd jeg da godt...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik

Dato : 28-01-09 00:05

On 2009-01-27 23:39:13 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Det véd jeg da godt...
>
> mvh. Erik Richard

Det er en TEAC DV-W28SLA

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-01-09 22:18

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Hej har en iBook G4 hvor jeg har en DVD der bare ikke vil komme ud,
> eller lade sig registrere.. Det er en original DVD HJÆLP!!!

Boot med at holde Command+Option+O+F tasterne nede. Når den er oppe (i
Open Firmware) taster du: eject cd <RETURN>. Når DVDen er ude taster du:
mac-boot <RETURN> for at komme ind i OS X, eller: shut-down <RETURN> for
at lukke ned. Husk at du skal bruge taster svarende til et US tastatur
for "-". Jeg mener det er der hvor det danske har "+" - til højre for
"0" (nul) i talrækken oven over bogstaverne.

--
.rotinom siht edisni deppart m'I !PLEH

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 27-01-09 22:28

On 2009-01-27 22:17:37 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> [...]
> for "-". Jeg mener det er der hvor det danske har "+" - til højre for
> "0" (nul) i talrækken oven over bogstaverne.

Den køre bare, men skyder ingen cd ud, det er som om den ikke har fat i
CDen....

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-01-09 22:38

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Den køre bare, men skyder ingen cd ud, det er som om den ikke har fat i
> CDen....

Kommer du rigtigt ind i Open Firmware?

--
.rotinom siht edisni deppart m'I !PLEH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-09 22:55

> Kommer du rigtigt ind i Open Firmware?

det lyder mere som en mekanisk fejl ...

/thomas

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 28-01-09 06:55

On 2009-01-27 22:55:07 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
>
> det lyder mere som en mekanisk fejl ...
>
> /thomas

Tror desværre du har ret :( Kan det overhoved betale sig at sende den
til humac? Er der nogen der ved hvad et nyt drev koster og hvad
operationen vil koste hos humac??

Er mest sur på mig selv, for maskinen startet med ikke at ville tage
den nye CD... Men så fik den et skub til... Dumt, Dumt, Dumt :(

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-09 08:44

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Tror desværre du har ret :( Kan det overhoved betale sig at sende den
> til humac? Er der nogen der ved hvad et nyt drev koster og hvad
> operationen vil koste hos humac??

ca. 1000 for drevet og ca. det samme for værkstedstid. ... slag på
tasken ... det er længe siden jeg har fået gamle iBook repaerert

Fra : Michael Horn

Dato : 28-01-09 14:17

> ca. 1000 for drevet og ca. det samme for værkstedstid. ... slag på
> tasken ... det er længe siden jeg har fået gamle iBook repaerert

Havde engang det samme problem med min minimac. Det var DVD'er der var
skæv, lidt som en tallerken.
Jeg måtte skille den ad og holde spærre-palen ned samtidigt med en tynd
kniv på toppen af dvd'en - sikke en omgang .... Men ud kom den.
Måske kan man tricket uden at skille den ad - det bare ikke så nemt at
se hvad man laver uden.
Michael Horn