Ais og Garmin 182
Fra : Per Pedersen

Dato : 25-01-09 23:45

Hej !

Er der nogen der ved om jeg kan køre AIS signal (Nmea VDM) ind i min Garmin
182 også det kommer med over på min PC sammen med GPS signalet så jeg kan
bruge det på Sea Clear ?

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-09 07:21

"Per Pedersen" <No_mail@get.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der ved om jeg kan køre AIS signal (Nmea VDM) ind i min
> Garmin 182 også det kommer med over på min PC sammen med GPS signalet så

Garmin 182 kan ikke vise AIS data. Der findes ingen opdatering af software
til 182eren som gør det muligt.

Man skal ha en Garmin 292 eller nyere for at det er muligt at se AIS data.

Mvh.

T Danielsen

Fra : Per Pedersen

Dato : 26-01-09 08:51

"Tage Danielsen" <tage(a)baad.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til 182eren som gør det muligt.
>
> Man skal ha en Garmin 292 eller nyere for at det er muligt at se AIS data.

Ok !

Men kan ikke jeg tilsluttet AIS modtager til den indgang der er på Garmin så
AIS signalet kommer ind på min PC sammen med GPS signalet ?

Jeg vil kun bruge AIS på min PC !

Hvis jeg ikke kan det, så skal jeg jo bruge 2 com porte på PC. Kan Sea
Clear det ?

Mvh. Per

Fra : Jimmi Aakjær (8310)

Dato : 26-01-09 10:25

Hej Per

Du skal bruge en ekstra comport - SeaClear kan bruge op til 3

/Jimmi

Fra : Harding Larsen

Dato : 26-01-09 14:51

Hej Per,

Man sender GPS signalet gennem AIS-modtageren og derfra til
PC´en, se:

http://www.yachtbits.com/nasa/ais_engine.php

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 26-01-09 19:28

"Harding Larsen (slet WY29H)" <harding@WY29Hlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12329782750.693311855168592@dtext.news.tele.dk...
:

> http://www.yachtbits.com/nasa/ais_engine.php

hej
det er da rigtig billig hos dem.
http://www.yachtbits.com/nasa/nasa_navtex_pro_engine_navtex_for_pc.php

men hvorfor opgiver de 3 priser ?

mvh
HO

Fra : Finn

Dato : 26-01-09 20:33

Hej,

Mon ikke RRP betyder Recommended Retail Price = Vejlende udsalgspris
Og så har du deres pris uden (ex-VAT) og med moms.

Mvh,
Finn

Fra : HO

Dato : 26-01-09 20:57

"Finn" <virker_ikke@none.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Mon ikke RRP betyder Recommended Retail Price = Vejlende udsalgspris
> Og så har du deres pris uden (ex-VAT) og med moms.

Takker - jo det er nok det de mener.

MVH
HO

Fra : Per Pedersen

Dato : 26-01-09 22:42

Hej !

Tak for svaret !

Jeg er nu ved at test min Easy Ais hjemme fra da båden ikke er i vandet nu !

Jeg kan ikke den til at virke med Sea Clear ! har fundet den rigtig port og
Baud rate er sat 38,4kb. Men der sker ikke noget med de 2 dioder på
modtageren !

Hvordan skal jeg indstille Sea Clear ?

Fra : McLudo

Dato : 26-01-09 23:18

Hej

Hvilken com port bruger du på pc ´en ??

Mener du skal sætte baud til 4800 eller 9600 på din pc´s comport.

Mvh

Gert

Fra : Per Pedersen

Dato : 27-01-09 05:18

Hej !

Jeg bruger Com1 det står i manualen at den skal køre 38,4kb !

Jeg har brugt Easy Ais bau tester og den siger at den er Ok !

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 08:27

> Hej !
>
> Jeg bruger Com1 det står i manualen at den skal køre 38,4kb !
>
> Jeg har brugt Easy Ais bau tester og den siger at den er Ok !

Hej Per,

nu ved jeg ikke hvad for en ais modtager du har - MEN... hvis du ingen
aktivitet har på de 2 dioder som formodentligt angiver henholdsvis strøm på
samt ais-aktivitet, så check lige at du har sat strømtilslutningen rigtigt
til - OG at din antenne er god - for hvis du ikke har en ordentlig antenne
på (alt efter hvor du afprøver den) så modtager du ingen ais signaler. Der
er jo tale om en vhf modtager og da du skal modtage signalerne fra skibe på
havet, i en vis afstand - så er det vigtigt at din antenne sidder så du
reelt kan modtage ordentligt. Men skriv lige hvad det er for en modtager.

venlig hilsen

JN

Fra : Per Pedersen

Dato : 27-01-09 15:09

Hej !

Jeg bruger en EasyAis modtager !

Der er strøm på !

Det er de 2 lysedioder der viser om den lytter på kanal A eller Kanal B som
ikke lyser !

Jeg synes ikke at der er nogle indstillings muligheder i Sea Clear til en
AIS Modtager ?

Hvordan skal Sea Clear indstilles ?

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 16:33

> [...]
> som ikke lyser !
>
> Jeg synes ikke at der er nogle indstillings muligheder i Sea Clear til en

Hej Per,

ok - og din antenne ? (uden antenne - intet signal)

M.h.t. Seaclear må andre træde til - det er ikke noget jeg er helbefaren i.

venlig hilsen

JN

Fra : Per Pedersen

Dato : 27-01-09 18:30

Hej !

Min Antenne er sådan en her http://www.midtkom.dk/pdf/30932.pdf

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 19:07

> Hej !
>
> Min Antenne er sådan en her http://www.midtkom.dk/pdf/30932.pdf
>
> Mvh. Per

Hej igen,

ok - antennen er helt fin - så forudsat at du ligger i et godt
modtageområde, burde du altså få signal - hvis du kan høre almindelig skibs
vhf trafik på din radio der hvor du opholder dig - så skulle du også få ais
signal. Alt efter hvor du bor (afstand fra nærmeste trafikerede kyst -
Øresund, Storebælt o.s.v.) så prøv dig frem.

Og mens vi er ved "hardwaren"... check lige at dit antennekabel er ok også -
en "lus" på det vil jo udelukke al modtagelse.

Jeg har selv ais modtager ombord (tilsluttet min kortplotter) - og kan
liggende omkring Vallensbæk, når jeg benytter antenne i mastetoppen, følge
ais-skibstrafik helt fra sydspidsen af Hven og til et pænt stykke ned i
Østersøen - dog har jeg aldrig haft tilsluttet skidtet herhjemmefra - kun i
båden.

venlig hilsen

JN

Fra : Per Pedersen

Dato : 27-01-09 21:39

Hej !

Nu virker min EasyAis !

Jeg har hente en anden version af Sea Clear !

Tak for hjælpen !

Fra : blueocean

Dato : 26-01-09 11:44

On 26 Jan., 19:28, "HO" <h...@nospamvejen-net.dk> wrote:
> "Harding Larsen (slet WY29H)" <hard...@WY29Hlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
> [...]

Hej
Jeg bruger NASA AIS engine sammen med min PC , jeg køre Garmin 182
signalet ind via en Com port og AIS ind via anden Com port, til pc,
der har jeg tilsluttet en Com port multiplexer der så sender det hele
til en USB port til PC, det virker fortrineligt sammen med mit NV-
Navigation software og Maptech søkort.

Gert

Fra : BitNissen

Dato : 26-01-09 20:07

Hej Gert

Hvilken multiplexer bruger du ?

Jeg har set at RayMarines MiniPlex-AIS ikke arbejder sammen med Nasas
modtager

/Jimmi
$