En totaksmotor med mislyd
Fra : Lars Hansen

Dato : 25-01-09 14:14

Hejsa

Jeg er igang med at renovere en ca. 30 år gammel Johnson 25 hestes
påhængsmotor.
Den bliver samlet ud af to motore som begge hade set bedre dage, og
projektet skrider hastigt frem.

Dog har der nu sneget sig et spørgsmål ind som undrer mig lidt.
Efter samling af selve motoren (Kun den rå blok med topstykke, stempler,
krumtap og diverse låg og dæksler) har den en mærkelig lyd når man tørner
den den ene vej.
Tørner jeg motoren den vej den skal køre, lyder den virkelig godt, men
tørner jeg den anden vej har den en mærkelig lyd som jeg ikke lige kan
beskrive.

Men burde en totakter ikke kunne tørnes begge veje uden problemer???

Er der for øvrigt nogle af jer der ved hvad forskellen er på Johnson´s gamle
Seahorse 20 hestes og 25 hestes???
Cylindre, stempler osv. er nøjagtigt samme størrelse, så det eneste jeglige
kan se skulle gøre forskellen er karburatoren, eller hvad???

På forhånd tak for kvalificerede svar.

Lars Hansen

Fra : claus b.p.

Dato : 27-01-09 23:08

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> beskrive.
>
> Men burde en totakter ikke kunne tørnes begge veje uden problemer???

Jeg kunne da gætte på at der fx. sidder en form for ventil i indsugningen,
som styrer indsugningen mere præcist end gamle dages stempelstyrede
totaktssystemer. Totakts motorer idag bliver mere og mere avancerede.
Hvorfor synes du det skulle være en ide at tørne den baglæns, ikke mindst
når den lyder forkert?

Mvh. Claus

Fra : Lars Hansen

Dato : 28-01-09 11:56

> [...]
> totaktssystemer. Totakts motorer idag bliver mere og mere avancerede.
> Hvorfor synes du det skulle være en ide at tørne den baglæns, ikke mindst

Hej Claus

Motoren er ca. 30 år gammel så jeg tror ikke der sidder meget ventil-agtigt
i indsugningen.
Egentlig har jeg heller ikke den store idé i at tørne motoren den gale vej,
men jeg er overbevist om at jeg den ene gang den var samlet kunne tørnes
begge veje uden problemer.

Men hvis bare den lyder rigtigt når den kører den rigtige vej skal jeg jo
nok ikke bekymre mig så meget......... måske........

Lars Hansen