|
| Nyt system skal forhindre bagendekollision~ Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 26-01-09 18:50 |
| | |
Klaus G. (26-01-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 26-01-09 19:22 |
|
> http://fpn.dk/motor/bil/article1575365.ece
>
> Vibrerende speeder hvis du kommer for tæt på den forankørende. Det lyder
> egentlig som en rigtig god ide!
"Systemet kræver dog, at bilen i forvejen har en såkaldt adaptiv fartpilot,
der holder en bestemt afstand til den forankørende bil. Continental-systemet
er således ikke til eftermontering."
Hm, lav for faen da noget gejl med en radar-dimsidut, så det kan monteres på
alle biler i stedet for? :)
Altså der er den som kan fittes på biler med adaptiv fartpilot og et kit til
alle andre biler.
--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
Per Beer Hansen (26-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 26-01-09 19:23 |
| | |
Kent Oldhøj (26-01-2009)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 26-01-09 19:38 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in
news:497dff7b$0$90273$14726298@news.sunsite.dk:
> Der står i artiklen, at det skal virke sammen med en bestemt type
> fartpilot. Er det ikke sådan, at hvis man kører med fartpiloten slået
> til, så har man vel ikke foden hvilende på speederen, eller hvad?
Nærliggende tanke, men nej. Systemet virker kun med en bestemt slags
fartpilot der (når den er aktiv) selv styrer afstanden til en evt.
forankørende.
Det nye er så at man udnytter fartpilotens evne til at måle afstanden til
den forankørende til at advare føreren også når fartpiloten ikke bruges.
Smart, men egentlig underligt bilfabrikkerne ikke selv har fået idéen.
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
Per Beer Hansen (26-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 26-01-09 19:43 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:Xns9B9FC7A106783kentoldhoj@oldhoj.dk...
>
> Nærliggende tanke, men nej. Systemet virker kun med en bestemt slags
> fartpilot der (når den er aktiv) selv styrer afstanden til en evt.
> forankørende.
Så meget havde jeg forstået
>
> Det nye er så at man udnytter fartpilotens evne til at måle afstanden til
> den forankørende til at advare føreren også når fartpiloten ikke bruges.
Som jeg læser det, så virker det vist kun med fartpiloten slået til, de
skriver jo blandt andet dette:
Ifølge Continental skulle systemet også medvirke til at nedbringe
CO2-udslippet, fordi systemet regulerer bilens hastighedshed i forhold til
den forankørende. Dermed skulle man opnå en mere glidende kørsel uden
voldsomme nedbremsninger og accellerationer. Det har positiv indvirkning på
brændstofforbruget.
Og så giver det vel ikke nogen mening, at speederen vibrerer, eller hvad?
Kører man med foden på speederen når fartpiloten er slået til?
(Jeg ved det ikke, da jeg ikke selv har sådan en monteret)
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Kent Oldhøj (26-01-2009)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 26-01-09 20:28 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in
news:497e0429$0$90266$14726298@news.sunsite.dk:
> Som jeg læser det, så virker det vist kun med fartpiloten slået til,
> de skriver jo blandt andet dette:
>
> Ifølge Continental skulle systemet også medvirke til at nedbringe
> CO2-udslippet, fordi systemet regulerer bilens hastighedshed i forhold
> til den forankørende. Dermed skulle man opnå en mere glidende kørsel
> uden voldsomme nedbremsninger og accellerationer. Det har positiv
> indvirkning på brændstofforbruget.
Det er en meget dårlig oversættelse af hvad Continental mener
Den funktion der hentydes til er når man kører så langsomt i kø at
fartpiloten ikke kan anvendes.
Her kan Continentals system stadig udnytte radaren, og via vibration
eller svagt modtryk, hjælpe føreren til at holde den rigtige hastighed i
forhold til den forankørende og dermed undgå konstant at
accelerere/bremse med øget brændstof forbrug til følge.
http://www.conti-
online.com/generator/www/de/en/cas/cas/themes/press_service/hidden/press_
releases/products/driver_assistance_systems/adaptive_cruise_control/pr_
2004_11_17_acdis/pr_2004_11_17_acdis_en.html
Bemærk iøvrigt at det er en over 4 år gammel nyhed der her bringes af
fpn.dk....
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
Per Beer Hansen (26-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 26-01-09 20:37 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:Xns9B9FD018B7878kentoldhoj@oldhoj.dk...
>
> Det er en meget dårlig oversættelse af hvad Continental mener
>
> Den funktion der hentydes til er når man kører så langsomt i kø at
> fartpiloten ikke kan anvendes.
>
> Her kan Continentals system stadig udnytte radaren, og via vibration
> eller svagt modtryk, hjælpe føreren til at holde den rigtige hastighed i
> forhold til den forankørende og dermed undgå konstant at
> accelerere/bremse med øget brændstof forbrug til følge.
>
> http://www.conti-
> online.com/generator/www/de/en/cas/cas/themes/press_service/hidden/press_
> releases/products/driver_assistance_systems/adaptive_cruise_control/pr_
> 2004_11_17_acdis/pr_2004_11_17_acdis_en.html
>
> Bemærk iøvrigt at det er en over 4 år gammel nyhed der her bringes af
> fpn.dk....
OK, alt det fremgik jo ikke af den side som Stidsen linkede til.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Finn Guldmann (26-01-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 26-01-09 19:40 |
|
Per Beer Hansen skrev:
>> Vibrerende speeder hvis du kommer for tæt på den forankørende. Det lyder
>> egentlig som en rigtig god ide!
> Der står i artiklen, at det skal virke sammen med en bestemt type
> fartpilot.
> Er det ikke sådan, at hvis man kører med fartpiloten slået til, så har
> man vel ikke foden hvilende på speederen, eller hvad?
>
Hvis man bruger ACC (Adaptive Cruise Control) har man ikke noget at
bruge vibrator til,menmankommer joheller ikke fortæt på. Det sørger ACC for.
Der hvor ACC kommer ind i billedet ved vibratoren er at der jo skal være
en afstandsradar som systemet kan bruge.
Men jeg bider mærke i en detalje fra artiklen, nemlig at de skriver at
44% af ulykkerne, i Europa, er bagende kollisioner. Det burde få nogen,
med forstandens fulde brug, til at interessere sig for at få overholde
de mest basale krav om afstand.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden
| |
Torben Scheel (27-01-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 27-01-09 10:00 |
|
Finn Guldmann wrote:
> Men jeg bider mærke i en detalje fra artiklen, nemlig at de skriver at
> 44% af ulykkerne, i Europa, er bagende kollisioner. Det burde få nogen,
> med forstandens fulde brug, til at interessere sig for at få overholde
> de mest basale krav om afstand.
>
Det er da lavt? 56% er så side-, eller frontalkollisioner? Eller er
eneulykker også regnet med? Bagendekollisioner må være den mindst
farlige af de 3 typer, lad os arbejde på at hæve procentsatsen for den
type ulykker
Lies, damned lies, and statistics.
--
vh
Torben
| |
Finn Guldmann (27-01-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 27-01-09 13:52 |
|
Torben Scheel skrev:
>> Men jeg bider mærke i en detalje fra artiklen, nemlig at de skriver at
>> 44% af ulykkerne, i Europa, er bagende kollisioner. Det burde få
>> nogen, med forstandens fulde brug, til at interessere sig for at få
>> overholde de mest basale krav om afstand.
> Det er da lavt? 56% er så side-, eller frontalkollisioner? Eller er
> eneulykker også regnet med? Bagendekollisioner må være den mindst
> farlige af de 3 typer, lad os arbejde på at hæve procentsatsen for den
> type ulykker
> Lies, damned lies, and statistics.
>
Men prøv at se på hvad der kontrolleres for, afstand<>hastighed.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden
| |
Leif Neland (27-01-2009)
| Kommentar Fra : Leif Neland |
Dato : 27-01-09 10:05 |
|
Finn Guldmann skrev:
> Per Beer Hansen skrev:
>>> Vibrerende speeder hvis du kommer for tæt på den forankørende. Det lyder
>>> egentlig som en rigtig god ide!
>> Der står i artiklen, at det skal virke sammen med en bestemt type
>> fartpilot.
>> Er det ikke sådan, at hvis man kører med fartpiloten slået til, så har
>> man vel ikke foden hvilende på speederen, eller hvad?
>>
> Hvis man bruger ACC (Adaptive Cruise Control) har man ikke noget at
> bruge vibrator til,menmankommer joheller ikke fortæt på. Det sørger ACC
> for.
>
> Der hvor ACC kommer ind i billedet ved vibratoren er at der jo skal være
> en afstandsradar som systemet kan bruge.
>
> Men jeg bider mærke i en detalje fra artiklen, nemlig at de skriver at
> 44% af ulykkerne, i Europa, er bagende kollisioner. Det burde få nogen,
> med forstandens fulde brug, til at interessere sig for at få overholde
> de mest basale krav om afstand.
>
Ide:
En bagudvendt radar, tilsluttet et display i bagruden, der viser den
bagudkørende hans afstand, og bødestørrelsen.
Ide2:
Enheden udstyres med videokamera for og bag, samt gps.
Hvis kamerabilen følger hastighedsgrænsen, eller hastigheden er
begrænset af den forankørende, så kan videofilmen bruges til
bevisførelse til bøde/klip-udstedelse.
Lad forsikringsselskaberne give rabat til de, der kører rundt med disse
anlæg, naturligvis under forudsætning af at de selv kører fornuftigt.
På grund af muligheden for road-rage er det nok sikrest at uploade film
med det samme, så bøllerne ikke tror de kan redde kørekortet ved at
tvinge kamerabilen til standsning og ødelægge anlægget.
Leif
PS: Nogengange ville jeg ønske jeg havde en "Batman-projektør", der
kunne proijere et "110km"-skilt i hovedet på de bagfrakommende, der
åbenbart har overset ssskiltene i vejkanten.
Eller "Din hastighed 72km/h" fremad til de, der kører 80 på speedometret...
| |
Finn Guldmann (27-01-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 27-01-09 13:58 |
|
Leif Neland skrev:
> Ide:
> En bagudvendt radar, tilsluttet et display i bagruden, der viser den
> bagudkørende hans afstand, og bødestørrelsen.
>
I stedet for bødestørrelsen havde jeg overvejet grønne tal for afstand
nok og røde tal for for lidt afstand. Naturligvis i forhold til
hastigheden.
> Ide2:
> Enheden udstyres med videokamera for og bag, samt gps.
> Hvis kamerabilen følger hastighedsgrænsen, eller hastigheden er
> begrænset af den forankørende, så kan videofilmen bruges til
> bevisførelse til bøde/klip-udstedelse.
> Lad forsikringsselskaberne give rabat til de, der kører rundt med disse
> anlæg, naturligvis under forudsætning af at de selv kører fornuftigt.
> På grund af muligheden for road-rage er det nok sikrest at uploade film
> med det samme, så bøllerne ikke tror de kan redde kørekortet ved at
> tvinge kamerabilen til standsning og ødelægge anlægget.
>
Mener du p-biler eller almindelige biler når du skriver "kamerabilen"?
> PS: Nogengange ville jeg ønske jeg havde en "Batman-projektør", der
> kunne proijere et "110km"-skilt i hovedet på de bagfrakommende, der
> åbenbart har overset ssskiltene i vejkanten.
> Eller "Din hastighed 72km/h" fremad til de, der kører 80 på speedometret...
>
Jeg har overvejet om ikke det kunne bruges at der kom fartvisere op
andre steder end i begyndelsen af div. byzoner. (Incl. på motorveje.)
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden
| |
Armand (02-02-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-02-09 22:46 |
|
Henrik Stidsen skrev:
> http://fpn.dk/motor/bil/article1575365.ece
>
> Vibrerende speeder hvis du kommer for tæt på den forankørende. Det lyder
> egentlig som en rigtig god ide!
>
Radar-afmålt?
Vi bliver sq snart grillstegte førend vi når frem med alle de
microbølger trafikken er fyldt med :-|
--
Armand.
| |
|
|