BootCamp+ formattering af Windows
Fra : Axel Ærboe Hansen

Dato : 25-01-09 17:50

Har brugt energi på forgæves at putte Windows ind på min iMac Intel.
Har prøvet både med XP og Vista.
Problemet er at jeg ikke kan få lov til at formatere partitionen til
Windows.
i XP lyder medelelsen: Diskfejl
I Vista lyder beskeden når jeg er kommet til formateringen:
"Windows cannot be installed to this hard disk space. Windows must be
installed to a partition formatted as NTFS."

Hjælp, please.

AXEL

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-09 20:07

Axel Ærboe Hansen <aerboe@mail.dk> wrote:

> [...]
> "Windows cannot be installed to this hard disk space. Windows must be
> installed to a partition formatted as NTFS."

Hvorhenne bor du i landet? Det er nemlig svært at give direktiver over
usenet.

Men som jeg husker det vil BootCamp give en ntfs-partition, som du blot
fra XP disken skal reformattere, da den pågældende disk ikke kan bruge
Apples formattering.

Men som nævnt er det svært at klare over nettet. Bor du i København
burde du kunne komme til et møde i MacBruger, hvor du altid kan få
hjælp.

<http:/www.macbruger.dk>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Ærboe Hansen

Dato : 25-01-09 23:15

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:
Jeg er medlem af MacBruger, men bor desværre i Nyborg.
Problemet er at BootCamp åbenbart ikke laver en partition i
NTFS-formattering, og Vista forlanger
at partitionen skal være NFFS-formattering.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-01-09 23:25

> [...]

> Problemet er at BootCamp åbenbart ikke laver en partition i
> NTFS-formattering, og Vista forlanger
> at partitionen skal være NFFS-formattering.

eh .. for 3. gang .. du skal bruge Vista eller XP installationen til at
formaterere disken igen .. også selvom BootCamp installeren ser ud til
at have gjort det ....

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 26-01-09 00:03

Thomas von Hassel skrev:

> eh .. for 3. gang .. du skal bruge Vista eller XP installationen til at
> formaterere disken igen .. også selvom BootCamp installeren ser ud til
> at have gjort det ....

Se http://support.microsoft.com/kb/313348

Det er punkt 11 under "SÃ¥dan partitioneres og formateres harddisken ved
hjælp af Windows XP Installation".

Jeg brugte "Benyt NTFS-filsystemet ved formatering af partitionen
(hurtig)" og SÃ… virker det :)

Bemærk at det nulstiller disken totalt, men dit nuværende sted taget i
betragtning gør det nok ikke så meget - straks værre hvis den var helt fuld.

Fra : tomaten64

Dato : 26-01-09 07:59

Hej Axel,

Jeg kører Windows XP på min MacMini Intel maskine og har gjort det i ca. et
års tid nu.

Har du husket at du til installation af XP skal bruge en Windows
installations cd med mindst servicepack2? Man kan ikke installere fra en
"servicepack1" installations cd.
Hvis man senere skal opdatere til servicepack3 skal man lave en lille manuel
rettelse i en bestemt fil, ellers kommer der en fejlmeddelelse om at der
ikke er tilstrækkeligt med diskplads til at foretage opdateringen til
servicepack3.

I øvrigt siger reglen at man ikke kan installere Windows på en MacMini fra
andet end en rigtig førstegangs installations cd, og altså ikke en
systemopgraderings cd. Det kan man så alligevel godt, men man skal have
forberedt sig ved på forhånd at have eksternt cd koblet til maskinen. Ellers
kan man ikke få opgraderings cd'en til at finde den tidligere installations
cd som giver tilladelse til at bruge opgraderings cd'en. Problemet er at man
ikke kan få maskinen til at skubbe opgraderings cd'en ud af drevet under
selve installationen af Windows XP.

Jeg har ingen erfaring med installation af Vista.

mvh, tomaten64

Fra : Helge Hammer

Dato : 26-01-09 22:43

"tomaten64" <tomaten64(fjernes)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> manuel rettelse i en bestemt fil, ellers kommer der en fejlmeddelelse om
> at der ikke er tilstrækkeligt med diskplads til at foretage opdateringen

Det problem har jeg. Hvad er det for en fil og hvordan skal den tilrettes?

--
Helge.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-01-09 22:49

Helge Hammer <helge.hammer@elromail.dk> wrote:

> "tomaten64" <tomaten64(fjernes)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det problem har jeg. Hvad er det for en fil og hvordan skal den tilrettes?

<http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=466996>

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-01-09 19:19

tomaten64 <tomaten64(fjernes)@hotmail.com> wrote:

<snip>

> I øvrigt siger reglen at man ikke kan installere Windows på en MacMini fra
> andet end en rigtig førstegangs installations cd, og altså ikke en
> systemopgraderings cd.

Regel og regel. Rent licensmæssigt må du godt. Du skal bare (allerede)
have en licens til nogle (bestemte) tidligere versioner.

Jeg har iøvrigt aldrig set - jeg muligvis ikke kigget grundigt nok efter
- at man skulle fjerne den tidligere version - evt fra en anden
computer.

> [...]
> tilladelse til at bruge opgraderings cd'en. Problemet er at man ikke kan
> få maskinen til at skubbe opgraderings cd'en ud af drevet under selve

Ja, som der står om installationen: "Programmet gennemsøger din harddisk
og/eller dit cd-drev for at bekræfte, at du er berettiget til denne
opdatering".

Så det er en fejl ved Bootcamp, at man ikke kan switche cd-er under
installationen.

Jeg regnede med at bruge cd-drevet fra en anden Mac i Target mode. Men
nu har Apple i sin uendelige visdom fjernet den mulighed på de nye
Macbooks.

--
.rotinom siht edisni deppart m'I !PLEH

Fra : tomaten64

Dato : 27-01-09 19:42

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg regnede med at bruge cd-drevet fra en anden Mac i Target mode. Men
> nu har Apple i sin uendelige visdom fjernet den mulighed på de nye

Det med "reglen" er bare en henvisning til et eller andet som Apple skrev i
vejledningen til Bootcamp. Jeg mindes at der stod noget specelt angånde
Windows installation på lige netop MacMini'er. Det var lige netop det med cd
ombytningen som var problemet. Jeg har en XP opgraderings cd som skal se en
tidligere Windows installations cd for at kunne fortsætte
installationsproceduren. På en min gamle windows maskine kunne man godt
skubbe cd'en ud i forbindelse med installationen, men en Macmini kan ikke
finde ud af det. Men et eksternt cd drev til "kontrol" cd'en afhjælper
problemet. Så nu lever min XP pro videre på mac'en. Den kører alligevel
hurtigere end min 350 MHz Pentium II....

Ja, det er vel egentlig en slags fejl i Bootcamp at man ikke kan switche
undervejs.

/tomaten64

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-09 21:49

> [...]

> hurtigere end min 350 MHz Pentium II....
>
> Ja, det er vel egentlig en slags fejl i Bootcamp at man ikke kan switche

Der findes en måde at 'opgradere' en installations CD; det har jeg gjort
med min oprindelige XP, så der i dag er tale om en SP2. Ellers kunne jeg
ikke have installeret den med mere end 32 GiB [FAT32].

Metoden hedder noget med stream, men ikke helt stream. Ordet er desværre
gledet ud af hjernen i øjeblikket.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-09 21:54

Per Rønne skrev:

> Metoden hedder noget med stream, men ikke helt stream. Ordet er desværre
> gledet ud af hjernen i øjeblikket.

SlipStream.

Det svære er at få brændt resultatet korrekt, da der skal ligge en helt
bestemt klump data i starten for at man kan boote på den.

Jeg lavede øvelsen til både SP2 og SP3 for nyligt. Det er udover
konstrueringen af ISO-billedet, en ganske smertefri affære.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-09 22:11

> [...]
>
> Jeg lavede øvelsen til både SP2 og SP3 for nyligt. Det er udover
> konstrueringen af ISO-billedet, en ganske smertefri affære.

Ja, jeg finder lige denne side:

<http://computergeil.dk/guide-til-slipstreaming-af-xp-sp3.14415.ahtml>

Og opgraderings CDere:

<http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=260297>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-01-09 22:18

> [...]
>
> Jeg lavede øvelsen til både SP2 og SP3 for nyligt. Det er udover
> konstrueringen af ISO-billedet, en ganske smertefri affære.

Løser det (osse) problemet med at skulle bytte CDer? Eller var det fordi
Per havde en ikke-SP2 XP, som (osse) er et krav ved Bootcamp?

--
.rotinom siht edisni deppart m'I !PLEH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-09 22:43

Axel Hammerschmidt skrev:

> Løser det (osse) problemet med at skulle bytte CDer? Eller var det fordi
> Per havde en ikke-SP2 XP, som (osse) er et krav ved Bootcamp?

Det var ikke en upgrade-cd jeg behandlede. Jeg ved ikke hvad Per havde,
men jeg havde en XP fra før man opfandt servicepacks. Det var derfor
en oplagt anledning til at lave øvelsen.

Som det er nu booter jeg Windows i vmware og yderst sjældent direkte.
Der er fordelen ved at have en bootcamp partition i modsætning til en
virtuel disk, at den virtuelle disk regnes med i Time Machine backup
hvis den ændres. Det gør bootcamp partitionen ikke uanset om den ændres
eller ej. Eneste anden forskel jeg kan se, er at vmware vil have
adgangskode for at låse op for boot camp partitionen.

Det kører ganske fint. Jeg kan bruge de delte foldere til at lade
Windowsprogrammer tilgå filer jeg har liggende i min downloadfolder.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-09 04:57

Jeg slipstreamede den oprindelige XP Pro CD for at kunne installere XP
Pro direkte på en harddisk, på en partition større end 32 GB, på en
desktop PC. Ellers skulle jeg bruge to harddiske, installere XP Pro på
det fremtidige D-drev på en lille partition, opgradere til SP2,
formattere C-drevet som en ntfs-partition, og så installere XP Pro på
den, gennem den eksisterende installation, fra CD-en. Boote på C-drevet
op opgradere.

Det var den eneste måde at »snyde« XP på.

> Det var ikke en upgrade-cd jeg behandlede. Jeg ved ikke hvad Per havde,
> men jeg havde en XP fra før man opfandt servicepacks.

Ditto.

> [...]
> eller ej. Eneste anden forskel jeg kan se, er at vmware vil have
> adgangskode for at låse op for boot camp partitionen.

I hvert fald med Parallels er der så nogle 'ejendommeligheder' med
indstillingerne, når man skiftevis booter direkte og gennem Parallelels
i XP Pro.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-01-09 19:54

=?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?=:

> Det var ikke en upgrade-cd jeg behandlede. Jeg ved ikke hvad Per
> havde, men jeg havde en XP fra før man opfandt servicepacks. Det
> var derfor en oplagt anledning til at lave øvelsen.

De nye Macbooks har ej Firewire.

Er der adgang til et netværk under installation - så man kan bruge
en delt drev med Windows CD'en på f.eks en anden Mac og så lade
Windows installeren snuse til den?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-01-09 21:17

Axel Hammerschmidt:

> [...]
>
> Er der adgang til et netværk under installation - så man kan bruge
> en delt drev med Windows CD'en på f.eks en anden Mac og så lade

Og her er en anden vejledning med en "Upgrade":

[quote]

This workaround allows users to perform a "clean install". The
process is a bit tedious, but is not hard at all to complete. Users
have to perform these simple steps to perform a clean install of
Vista without a previous version of Windows installed with an upgrade
DVD:

Boot from the Windows Vista Upgrade DVD and start the setup program.

When prompted to enter your product key, DO NOT enter it. Click
"Next" and proceed with setup. This will install Windows Vista as a
30-day trial.

When prompted, select the edition of Vista which you have purchased
and continue with setup.

Once setup has been completed and you have been brought to the
desktop for the first time, run the install program from within
Windows Vista.

This time, type in your product key when prompted.

When asked whether to perform an Upgrade or Custom (advanced)
install, choose Custom (advanced) to perform a clean install of
Vista. Yes, this means that you will have to install Vista for a
second time.

Once setup has completed for the second time, you should be able to
activate Windows Vista normally. You can also delete the Windows.old
directory which contains information from the first Vista install.

There's no telling why Microsoft left this loophole wide open with
Windows Vista Upgrade DVDs, but this means that any retail upgrade
DVD can be used as a fully functioning full retail copy of Vista.

[/quote]

Vejledningen her er fra den 31. januar, 2007. Kilde:

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=5932

Er der nogen der har brugt den metode - altså uden et eksternt (USB?)
CD drev, som installationsprogrammet skal snuse til - idet W2K Pro og
XP jo kommer på CD?

Og er metoden stadig brugbar - idag? Eller virker installationen nu
på en anden måde?

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-09 22:04

Axel Hammerschmidt skrev:

> De nye Macbooks har ej Firewire.

Proshop har et eksternt USB2 DVD-drev til 316 kroner.

http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=167204

> Er der adgang til et netværk under installation - så man kan bruge
> en delt drev med Windows CD'en på f.eks en anden Mac og så lade
> Windows installeren snuse til den?

Ikke så vidt jeg ved.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-09 22:19

> Proshop har et eksternt USB2 DVD-drev til 316 kroner.

> http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=167204

Endda en DVD-brænder.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Ærboe Hansen

Dato : 26-01-09 09:47

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) skrev:
>Axel Ærboe Hansen <aerboe@mail.dk> wrote:
…Tak fordi du for 3. gang fortæller mig at jeg bare skal formatere
enten fra XP eller Vista.
Men som jeg har skrevet kommer der i XP ikke noget tilbud om at
formatere hverken i NTFS eller
FAR-format (jf. vejledningen side 13).
Og i Vista kommer kommer kun tilbudet om at vælge Disk 0 Partition 3
BOOTCAMP.
Når jeg trykker på det, kommer meddelelsen: "Windpws cannot be
installed to this hard disk
space. Windows must be installed to a partion formatted as NTFS."
Et eller andet må jeg jo gøre forkert.
mvh AXEL

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-09 13:07

Axel Ærboe Hansen <aerboe@mail.dk> wrote:

> Men som jeg har skrevet kommer der i XP ikke noget tilbud om at formatere
> hverken i NTFS eller FAR-format (jf. vejledningen side 13).

FAR? Mon ikke FAT32.

Og så er formatterer en af flere valgmuligheder nederst på skærmen, som
du skal vælge ved en F-tast.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Ærboe Hansen

Dato : 26-01-09 13:43

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:
…Tak til Per Rønne og andre

Nu er det lykkedes at installere XP. BootCamp spurgte ikke om hvor
stor en partition jeg ønskede
- til gengæld dukkede den side op hvor jeg kunne formatere Windows
partitionen, og derefter gik
det smertefrit.
Blot skal lyden stilles helt i bund, ellers falder jeg ned af stolen.
Det ser ud til at hastigheden er ca. 10 gange virtuel Windows via
VMWare Fusion.
mvh. AXEL

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-09 14:55

Axel Ærboe Hansen <aerboe@mail.dk> wrote:

> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:
> Tak til Per Rønne og andre
>
> Nu er det lykkedes at installere XP. BootCamp spurgte ikke om hvor
> stor en partition jeg ønskede

Den giver som standard en partition på 32G, men den størrelse er
indstillelig. FAT32.

> - til gengæld dukkede den side op hvor jeg kunne formatere Windows
> partitionen, og derefter gik det smertefrit.

> Blot skal lyden stilles helt i bund, ellers falder jeg ned af stolen.

Nå.

> Det ser ud til at hastigheden er ca. 10 gange virtuel Windows via
> VMWare Fusion.

Det kan ikke passe. VMWare Fusion og Parallels skulle ellers give 92% af
den hastighed der opnås med BootCamp-løsningen.

Du kan i øvrigt også bruge din installation fra de to virtuelle
løsninger.

Derudover vil du på sig få brug for en utility så du også kan skrive på
ntfs-partitioner fra Mac:

<http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : J.K.Arning

Dato : 26-01-09 15:18

--
I think Smithers picked me because of my motivational skills. Everyone
says they have to work a lot harder when I'm around.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-09 15:44

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> Har du en guide til det? jeg har ledt efter det tidligere men fandt intet.

Det står i VM Fusion / Parallels manualerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Helge Hammer

Dato : 26-01-09 22:47

> Det står i VM Fusion / Parallels manualerne.

Hvis der er en Boot Camp partition, finder de den automatisk under
installationen.

--
Helge.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-09 09:16

Helge Hammer <helge.hammer@elromail.dk> wrote:

> Hvis der er en Boot Camp partition, finder de den automatisk under
> installationen.

Og hvis man allerede /har/ installeret programmerne, må man se efter i
manualerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk