Danske tegn i RSS
Fra : Martin Ploug

Dato : 25-01-09 19:03

Hej

Jeg er ved at eksperimentere med at få vist RSS
feeds fra Gaffa.dk.

Jeg har fundet et script fra
http://www.scriptol.com/rss/rss-reader.php

- det der hedder "Displaying directly a feed on a page,
without to enter the URL." under Demos i bunden af siden.
Det virker umiddelbart fint nok, men scriptet tager ikke
højde for danske tegn som æ, ø og å - disse tegn vises ikke
korrekt.
Det er vel fordi der i scripptet ikke er defineret, hvilken
tegnsætning (ISO) der skal bruges.

Men kan jeg tilføje den danske ISO i PHP-scriptet, og hvor
og hvordan gør jeg det i så fald?

Tak.

Mvh. Martin

Fra : Dan Storm

Dato : 25-01-09 19:23

Martin Ploug skrev:
> [...]
> korrekt.
> Det er vel fordi der i scripptet ikke er defineret, hvilken

Du har nogenlunde ret. 'Problemet' ligger i at strengene er konverterede
til UTF-8.

> Men kan jeg tilføje den danske ISO i PHP-scriptet, og hvor
> og hvordan gør jeg det i så fald?

Du skal utf8_decode() den streng du får. Jeg gider ikke at gå scriptet
igennem, så du får lidt pseudokode:

<?php

   $rss = $RSS_Retrieve("http://gaffa.dk/rss.xml");

   echo utf8_decode($rss->item[0]["title"]);

?>

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Martin Ploug

Dato : 31-01-09 15:48

> [...]