Tandrem eller -kæde ?
Fra : Ib

Dato : 24-01-09 20:14

Vi har kig på en Nissan Micra,
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58040841
Det sælger skriver med at den har kæde istedet for tandrem, det kan vel godt
passe, min Saab 900 har kæde såh..., men det med at den ikke skal skiftes,
findes der nogen dokumentation for det nogen steder på nettet ?

--
Ib

Fra : Henrik B.

Dato : 24-01-09 20:50

"Ib" <SpamAhead@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> godt passe, min Saab 900 har kæde såh..., men det med at den ikke skal
> skiftes, findes der nogen dokumentation for det nogen steder på nettet ?

Det lyder utroligt, hvis en lille bil, som Micra'en, skulle have kæde. Tror
mere på tandrem.

Saab har heldigvis altid kørt med kæde (pånær et par årgange med en
Opel-motor). Og det er korrekt at kæderne i Saab'erne holder stort set hele
motorens levetid (300.000+ km). Specielt på den gamle generation 900...

--
Saab 9-5 Aero Estate sælges!

Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-09 21:32

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev :

>Det lyder utroligt, hvis en lille bil, som Micra'en, skulle have kæde. Tror
>mere på tandrem.

Hvorfor skulle det være utrolig ?

Der har gennem tider været masser af små motorer med kæde ;)

--
Jan_stevns

Fra : Jan Petersen

Dato : 24-01-09 22:18

> Hvorfor skulle det være utrolig ?
>
> Der har gennem tider været masser af små motorer med kæde ;)

Især MC'er

Mvh
Jan Petersen

Fra : tp

Dato : 24-01-09 23:08

> Især MC'er

jep, og netop her undrer jeg mig, for DE skal nemlig skiftes trods det er
kæder (typisk ved 60.000km) ?!?!

Omvendt havde jeg en felicia der klarede 250.000km uden skift af kæde

Mvh TP
Fabia med rem
CBR1000 med kæde (er skiftet)
K1200RS (med kæde, trænger til skift efter blot 54.000km)

Fra : Brian Mørch

Dato : 25-01-09 00:19

Apropos.. Er remmen mere holdbar end kæde, siden det primært er førstnævnte
der bruges idag? Umiddelbart virker det ulogisk, men der må nok være en mere
plausibel grund.

Mvh
Moerch

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-09 01:07

"Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i meddelelsen
> Apropos.. Er remmen mere holdbar end kæde, siden det primært er
> førstnævnte der bruges idag? Umiddelbart virker det ulogisk, men der må
> nok være en mere

Nej tværtimod! Remmen benytter bilproducenterne af sparehensyn. Derfor ser
man også oftest at de dyrere biler kører med kæde. MEN! Flere og flere går
tilbage til kæde, heriblandt Ford, Fiat, Opel m.fl.

Fra : tp

Dato : 25-01-09 11:18

> Nej tværtimod! Remmen benytter bilproducenterne af sparehensyn. Derfor ser
> man også oftest at de dyrere biler kører med kæde. MEN! Flere og flere går
> tilbage til kæde, heriblandt Ford, Fiat, Opel m.fl.

Mindsker det ikke motorstøj med rem? En slidt kæde der klasker mod
motorvæggen kan ihvertilfælde høres

Fra : alexbo

Dato : 25-01-09 12:27

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev

> Mindsker det ikke motorstøj med rem?

Jo der er mange fordele med rem.
En rem er stort set lydløs.
En rem kræver ikke en olietæt kasse med smøring,
En rem er lettere det vil sige mindre egeninerti, hurtigere op og ned i
fart.
Hvad der giver mest modstand altså bruger mest brændstof ved jeg ikke, en
tung olieret kæde har måske mindre forbrug end en let tør rem.
Friktionen mellem kæde/rem og tandhjul/remhjul bliver formentlig afgørende i
disse tider hvor hver en dråbe tæller i forureningsregnskabet.
I forvejen er knastakselarangementet lagt den "dyreste" del at slæbe rundt
på for en motor, det stort og upraktisk.
En sideventilet er langt enklere i sin opbygning og er nærmest uopslidelig,
desværre giver den et dårligt flow i cylinderen.
En overliggende knastaksel er det stik modsatte, kompliceret og sart, så
langt væk fra olien at den tit tager skade.

Men jeg synes som udgangspunkt at rem er en bedre motorteknisk løsning end
kæde.

At nogen fabrikker ikke har kunnet holde kvaliteten af de tilhørende dele,
er sådan set ikke remmens skyld.
Opels mange problemer skyldes ikke remmen men at vandpumperne var dårlige,
at remhjulene ikke flugtede.
Jeg har ikke set en fransk eller japansk rem knække i utide.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-01-09 16:14

alexbo skrev:

> Jeg har ikke set en fransk eller japansk rem knække i utide.

Vi har såmænd ikke nød at se længere tilbage end til Peugeot 406 1,8 og
dens Citroen søster. De knækkede remme på stribe. Man opfandt en
fjedrende remstrammer som løsning på problemet.

Det har blandt andet Mekonomen måtte betale dyre lærepenge på. De var
ikke klar over det var et problem og solgte mange sæt med den dårlige
strammer. Jeg har fået et topstykke mm på den konto.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 25-01-09 18:48

"Ib Jakobsen" skrev

> Vi har såmænd ikke nød at se længere tilbage end til Peugeot 406 1,8

Så har jeg set det, eller i hvert fald læst om det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-09 22:23

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> Hvorfor skulle det være utrolig ?
>
> Der har gennem tider været masser af små motorer med kæde ;)

Ja, f.eks. Suzuki Wagon R+ MkI 1,2 l benzin motor var udstyret med
knastkæde.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 24-01-09 22:29

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> Hvorfor skulle det være utrolig ?
>
> Der har gennem tider været masser af små motorer med kæde ;)

Sikkert. Men hvad snakker vi i procenter? Og hvad konkret med Micra'en?

Fra : Kent Nielsen

Dato : 25-01-09 09:02

> Sikkert. Men hvad snakker vi i procenter? Og hvad konkret med Micra'en?

Nissan bruger / har brugt kæder meget.

Her er en vejledning i at adskille og samle på en micra:
http://www.micra.com.au/technical-articles/nissan-timing-chain-procedure.php

Kent Nielsen

Fra : Kent Nielsen

Dato : 25-01-09 09:09

> "jan_stevns" skrev i meddelelsen

Det ser så ud til at træerne ikke vokser ind i himlem med Nissans kæder, et
indlæg fra en UK gruppe hvor en spørger til støj fra kæderne, han får bl.a.
dette svar:

Start:
I worked at nissan for ten years and we have long experinced timing chain
problems

The most common engines that sufferd from chain sretch were the almera and
primera models (X99-54 plate) fitted with QG15 and QG18 engine.
The K11 model (1993-03) never sufferd from chain stretch (they just used to
snap!)

The K12 micra (your model) is fitted with a nissan timing chain and we did
have problems with the early K12 chains stretching, which causes loss of
power (due to the ignition timing being out) and you may get the engine
warning light on which usually flags up a fault with the camshaft position
sensor, again this is due to the timing being out.

The noise on start up has been common on the micra since the first models
from 1993. It is noticable more on cold mornings, as soon as the oil pump
starts getting oil to the top of the engine the noise goes.

I would not be to concerned at the moment about you're car, I know they have
fitted a modified chain on the later models so I wouldnt worry untill you
notice running problems with the car and/or engine warning lights.

Make sure it is serviced every 9,000 miles or 12 months (whichever is
sooner),
to keep ther warranty valid incase the chain needs attention in the future
Slut

Kent Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-01-09 10:26

Kent Nielsen skriver:

> [...]
> primera models (X99-54 plate) fitted with QG15 and QG18 engine.
> The K11 model (1993-03) never sufferd from chain stretch (they just used to

Svogers Primera fik skiftet "den vedligeholdelsesfri kæde", da den
begyndte at larme....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-01-09 00:36

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in

> Det lyder utroligt, hvis en lille bil, som Micra'en, skulle have kæde.
> Tror mere på tandrem.

Toyota bruger kæder på VVT-i motoren og den ender vist i alle deres
benzinbiler, incl. de helt små modeller.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-09 01:08

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen

> Toyota bruger kæder på VVT-i motoren og den ender vist i alle deres
> benzinbiler, incl. de helt små modeller.

Nu er VVT'i så ikke betegnelsen for en motor, men derimod Toyota's
ventilstyringssystem, så deet....

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-01-09 13:34

> Nu er VVT'i så ikke betegnelsen for en motor, men derimod Toyota's
> ventilstyringssystem, så deet....

Men de kalder motoren for en VVT-i motor hvis den har VVT-i - i hvert fald
når du snakker med en sælger :)

En HDi motor er jo også bare en diesel motor med HDi "systemet".

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-09 17:20

> Men de kalder motoren for en VVT-i motor hvis den har VVT-i - i hvert fald
> når du snakker med en sælger :)
>
> En HDi motor er jo også bare en diesel motor med HDi "systemet".

Netop. Siger intet om motorens størrelse.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-01-09 17:24

> Netop. Siger intet om motorens størrelse.

Absolut intet :) Så en lille bil i Micra størrelsen kunne sagtens have en
VVT-i motor med kæde istedet for tandrem (og der var vist der vi kom fra ;)

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-09 18:19

> Absolut intet :) Så en lille bil i Micra størrelsen kunne sagtens have en
> VVT-i motor med kæde istedet for tandrem (og der var vist der vi kom fra
> ;)

Nøøøh, for der er intet om at den SKAL være med kæde, for at kunne være en
VVT-i motor. Den gamle 1,8-liters motor var den første VVT-i motor - og den
havde elastik.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-01-09 18:51

> Nøøøh, for der er intet om at den SKAL være med kæde, for at kunne
> være en VVT-i motor.

Men derfor kunne den godt alligevel ;)

> Den gamle 1,8-liters motor var den første VVT-i
> motor - og den havde elastik.

Laver de VVT-i motorer med tandrem længere?

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-09 19:09

> Laver de VVT-i motorer med tandrem længere?

Sikkert ikke - men vi snakker jo også Nissan.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-01-09 19:27

> Sikkert ikke - men vi snakker jo også Nissan.

Her gik jeg og troede vi snakkede VVT-i og kædetræk ;)

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-09 19:38

> Her gik jeg og troede vi snakkede VVT-i og kædetræk ;)

Små motorer og kædetræk. Bilproducenternes venden tilbage til kædetræk..

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-09 09:45

> Men derfor kunne den godt alligevel ;)

Nej Alle Toytas VVT-I motore er med kæde!
Den første VVT-I motor var 1,0 i Yaris, derefter kom 1,3 og 1,5.
Mes Faceliftet af Avensis i 00 kom 1,6 og 1,8.
Den tidligere 1,8 i Avensis var en Learn Burn ikke en VVT-I

Den sidste motor Toyota havde med rem var deres 2,0 D4D med 116 hk. efter
den kom på 126 hk har den også kæde.
Jeg ved dog ikke med dieselen i Aygo da den jo er af fransk herkomst.

Nissan har mig bekendt som en af de få aldrig brugt rem.

Mvh Ove

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-01-09 01:21

Sat, 24 Jan 2009 20:49:58 +0100, skrev Henrik B., på 20 linier, i

Ja V4 motoren var sgu en god en.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : alexbo

Dato : 25-01-09 10:48

"Karsten Andersen" skrev

> Ja V4 motoren var sgu en god en.

Ja men den sad ikke i en Saab 900 kun i Saab 96, og den har ikke kæde men
takthjul.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-09 10:52

"Karsten Andersen" <jyden_news@bitmanmail.dk> skrev i meddelelsen

> Ja V4 motoren var sgu en god en.

Udviklet af Ford - perfektioneret af Saab.

Fra : Brian

Dato : 25-01-09 18:50

Henrik B. wrote:

> Det lyder utroligt, hvis en lille bil, som Micra'en, skulle have
> kæde.

Det er tradition hos Nissan, ihvertfald i "gamle dage", for at køre med
kæde - så helt usandsynligt er det nu ikke.

Min søsters af samme model, er også med kæde.

/Brian

Fra : KASO

Dato : 25-01-09 10:15

> [...]
> godt passe, min Saab 900 har kæde såh..., men det med at den ikke skal
> skiftes, findes der nogen dokumentation for det nogen steder på nettet ?

Nissan bruger som udgangspunkt kæder. Efter Renaults overtagelse, kan der
forekomme dieselmotorer med tandrem.

Kæder er generelt stærkere end tandrem - og afhængig af konstruktionen kan
de holde bilens levetid. Der er dog ingen garanti for dette - men risikoen
for en knækket kæde med deraf dyre følger er langt mindre end for en knækket
tandrem, ligesom kæder ikke skal skiftes for en mindre formue hvert 4. år
som på mange biler med tandrem.

Jeg havde en gl. MB280S - den havde stadig samme kæde efter 22år/280.000km,
da jeg solgte den - og der var ingen mislyde.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-09 10:21

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> tandrem, ligesom kæder ikke skal skiftes for en mindre formue hvert 4. år
> som på mange biler med tandrem.

Ja, eller langt oftere!

Fra : KASO

Dato : 26-01-09 07:03

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Ja, eller langt oftere!

Jeps - afhængig af kørte km, selvfølgelig - hos nogle mærker kan man jo ikke
køre ret mange km på en tandrem....

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 25-01-09 10:37

On Sun, 25 Jan 2009 01:08:04 +0100, Henrik B. wrote:

> "Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen

> Nu er VVT'i så ikke betegnelsen for en motor, men derimod Toyota's
> ventilstyringssystem, så deet....

Nåja, men ellers er det nu rigtigt nok. I mandags sad jeg og småkedede
mig oppe hos Toyota i Hillerød mens de lavede service, og en af de ting
man kunne bladre i var prislisten for tandremskift. Der stod "bruger kæde"
ud for alle de nyere modeller.

Fra : alexbo

Dato : 25-01-09 10:42

"Ib" <SpamAhead@mail.com> skrev

> [...]

> godt passe, min Saab 900 har kæde såh..., men det med at den ikke skal
> skiftes, findes der nogen dokumentation for det nogen steder på nettet ?

Du har allerede fået mange svar, så der er ikke meget at tilføje, kæden
holder længe og er nem at skifte.

Den nye kæde køber man som en samlekæde i stedet for Nissans hele kæde,
skærer den gamle over, sætter den nye og gamle sammen, kører hele molevitten
rundt, samler den nye, og så kører det hele igen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib

Dato : 25-01-09 14:26

> [...]
> skærer den gamle over, sætter den nye og gamle sammen, kører hele
> molevitten rundt, samler den nye, og så kører det hele igen.

Det blev til en længere tråd, hvilket jo ikke er helt dårligt. Tak for
svarene og øvrige indlæg

--
Ib

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 25-01-09 11:16

On Sun, 25 Jan 2009 10:49:02 +0100, Henrik B. wrote:

> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i meddelelsen

> Det understreger netop det jeg fortalte, at flere og flere går tilbage
> til kæde!

Hey, hvem siger jeg modsagde dig?

> Havde du kigget i Toyota's prisliste for fem år siden, havde der været 1
> - 2 modeller med kæde - resten med elastik.

Nu glemmer Toyota jo ikke sådan deres gamle kunder, så det fremgik af
selvsamme prisliste hvis man kikkede lidt bagud.