Hvad skal der til for at annulere en købsk~
Fra : PD

Dato : 24-01-09 15:35

Hej.

Vi er blevet i tvivl om den bil vi har bestilt til levering på mandag, for
noget passer åbenbart ikke på stelnummeret...
- vi kan ud fra alt det info om VIN nummer man kan finde på nettet, ikke
bestemme årgangen af den "sprit" nye bil vi skal hente på mandag...

Vi er jo blevet lovet en der er kommet hjem i november 2008, og deraf skulle
stå som en 2009 model...
- men stelnummeret passer ikke til hverken 2008 eller 2009...
Der er fejl på plads 9 og 10 i det nummer der er skrevet ned på
købskontrakten...

Men er det nok til at hæve købet, at stelnummeret er forkert på kontrakten
??
- vi vil på ingen måde ende op med en 2008 (eller 2007) model, nu hvor vi ER
blevet lovet at det er en der er kommet på lager i nov. 2008...
(Jo hvis afslaget i prisen er stort nok, så er en 2008 akseptabel)

Mvh.

Fra : Mogens

Dato : 24-01-09 15:40

"PD" <pd@unpm.dk> skrev i en meddelelse

> Vi er jo blevet lovet en der er kommet hjem i november 2008, og deraf
> skulle stå som en 2009 model...

Du kan jo starte med at finde ud af forskellen på de 2 årgange. Hvd er
forskellen helt præcis?
(det er sjældent, en japansk ikke er ændret fra år til år)

Fra : PD

Dato : 24-01-09 15:46

Hej...

Ja, det kunne jeg, men jeg aner ikke hvor man skal søge den slags info...

Fra : Mogens

Dato : 24-01-09 15:46

"PD" <pd@unpm.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det kunne jeg, men jeg aner ikke hvor man skal søge den slags
> info...

Hvad har du købt?

Fra : PD

Dato : 24-01-09 16:15

Mazda5 Advance, 7 personers, 2.0 benzin/146 Hk

Fra : Mogens

Dato : 24-01-09 16:40

"PD" <pd@unpm.dk> skrev i en meddelelse

> Mazda5 Advance, 7 personers, 2.0 benzin/146 Hk

2009-udgaven er letgenkendelig på de nye baglygter:
www.mazda.dk/showroom/mazda5

Pisseirriterende for dig med den utryghed...

Fra : Mogens

Dato : 24-01-09 16:42

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> 2009-udgaven er letgenkendelig på de nye baglygter:
> www.mazda.dk/showroom/mazda5

Nye baglygter
Et nyt og markant design baglygter er standard på alle Mazda5 modeller. På
Sport-versionen er baglygterne desuden udstyret med diodelys, som giver
endnu bedre sigtbarhed.

Fra : PD

Dato : 24-01-09 16:46

Hej.

> 2009-udgaven er letgenkendelig på de nye baglygter:
> www.mazda.dk/showroom/mazda5

Ja hvis man så vidste hvordan en 2008´er så ud, så kunne man måske nok se
forskel...

> Pisseirriterende for dig med den utryghed...

Ja det er da meget irreterende...

Fra : Mogens

Dato : 24-01-09 16:49

"PD" <pd@unpm.dk> skrev i en meddelelse

> Ja hvis man så vidste hvordan en 2008´er så ud, så kunne man måske nok se
> forskel...

Som sagt er baglygterne ændrede på 2009-udgaven

Fra : PD

Dato : 24-01-09 16:49
Fra : Lars

Dato : 24-01-09 15:53

Hej

>Men er det nok til at hæve købet, at stelnummeret er forkert på kontrakten
>??

Ja, der er tale om en "væsentlig mangel" hvis i får en helt anden
årgang end det kontrakten lyder på - og så kan du hæve købet

Fra : PD

Dato : 24-01-09 16:21

Hej.

> Ja, der er tale om en "væsentlig mangel" hvis i får en helt anden
> årgang end det kontrakten lyder på - og så kan du hæve købet

Der står ikke direkte nogen årgang på slutsedlen faktisk...
- det er der slet ikke plads til...

Fra : alexbo

Dato : 24-01-09 16:02

"PD" <pd@unpm.dk> skrev

> Vi er jo blevet lovet en der er kommet hjem i november 2008, og deraf
> skulle stå som en 2009 model...
> - men stelnummeret passer ikke til hverken 2008 eller 2009...

Biler bliver ikke fremdateret, så en bil produceret i 2008 vil aldrig blive
dateret 2009 i stelnummeret.

På vej ud til jeres Mazdaforhandler vil jeg foreslå at I kører forbi en
anden forhandler går ind på lageret og beder lagermanden slå bilen op.
Så kan han fortælle hvornår den er produceret og hvilken årgang modellen
hører til.

mvh
Alex Christensen

Fra : PD

Dato : 24-01-09 16:18

> Biler bliver ikke fremdateret, så en bil produceret i 2008 vil aldrig
> blive dateret 2009 i stelnummeret.

Ok...

Det troede jeg bare ud fra det jeg har læst andetsteds i denne NG...
Der stod at en bil fra efteråret 2008 normalt er en model 2009...
- men det gælder måske ikke stelnummeret ??

> På vej ud til jeres Mazdaforhandler vil jeg foreslå at I kører forbi en
> anden forhandler går ind på lageret og beder lagermanden slå bilen op.

Det vil jeg da gøre...
- det var da en smart ide...
Tak...

Fra : -=JF=-

Dato : 24-01-09 16:25

alexbo skrev:

> Biler bliver ikke fremdateret, så en bil produceret i 2008 vil aldrig blive
> dateret 2009 i stelnummeret.

Produktionsåret bliver (vel?) ikke fremdateret, men det er da ganske
normalt at man kan købe næste års model i slutningen af indeværende år.

--
Mvh. John

Life is what happens while you are busy making other plans.
John Lennon

Fra : BJ

Dato : 24-01-09 16:29

"-=JF=-" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Produktionsåret bliver (vel?) ikke fremdateret, men det er da ganske
> normalt at man kan købe næste års model i slutningen af indeværende år.

Betaler man ikke dyrt for det, når bilen skal sælges ?

Her har automobilsælgeren en helt anden opfattelse af årgangen, men ikke når
han skal videresælge den.....

Det er vel lidt som at tisse i bukserne...det varmer kun én gang..;)

mvh/Bjørn J.

Fra : -=JF=-

Dato : 24-01-09 16:53

BJ skrev:

> Betaler man ikke dyrt for det, når bilen skal sælges ?
Hvis det overhovedet gør en forskel må det vel være på positivsiden,
idet en 09'er jo er nyere og, alt andet lige, dyrere bil.

> Her har automobilsælgeren en helt anden opfattelse af årgangen, men ikke når
> han skal videresælge den.....
Kun gud, allah og jehova ved hvad der foregår i hovedet på en
brugtvognaforhandler

Fra : BJ

Dato : 24-01-09 16:57

"-=JF=-" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kun gud, allah og jehova ved hvad der foregår i hovedet på en
> brugtvognaforhandler

LOL...du glemte Buddha..

mvh/Bjørn J.

Fra : -=JF=-

Dato : 24-01-09 17:03

BJ skrev:

> LOL...du glemte Buddha..

Mjoeh... Jeg er ikke så velbevandret i emnet

Fra : BJ

Dato : 24-01-09 17:08

"-=JF=-" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mjoeh... Jeg er ikke så velbevandret i emnet

Egentlig en skam for der er, mig bekendt, aldrig begået nederdrægtigheder i
Buddhas navn..

mvh/Bjørn J.

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-01-09 16:33

> "PD" <pd@unpm.dk> skrev

> Biler bliver ikke fremdateret, så en bil produceret i 2008 vil aldrig
> blive dateret 2009 i stelnummeret.

Bilens stelnummer fortæller hvilken model der er tale om, ikke
produktionsdato, og da de fleste fabrikker begynder at spytte næste års
model ud omkring 1/10 kan en 2009 sagtens være produceret i 2008. Endnu
værre bliver det så når bilen bliver indregistreret, en 2009 model bygget i
2008 kan være registreret som en 2010 model hvis den reg. 1. gang i
2010.....

Produktionsdato kan findes ud fra bilens løbenr, typisk de sidste 5-6 cifre
i stelnummeret.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : PD

Dato : 24-01-09 16:36

Hej....

I Wiki og en masse andre steder på nette står pos. 10 i VIN nummeret anført
som årgang...
- passer det ikke længere ??

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-01-09 16:40

"PD" <pd@unpm.dk> skrev i meddelelsen
> Hej....
>
> I Wiki og en masse andre steder på nette står pos. 10 i VIN nummeret
> anført som årgang...
> - passer det ikke længere ??

Jo, men det er _model_år_ der refereres til, ikke produktionsår.
Du kan altså sagtens have en 2009 model der er indregistreret 1.gang i
November 2008.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut. produceret i April 1998, 1 reg. 1/7 1998

Fra : PD

Dato : 24-01-09 17:05

ahaaa....

Dvs. at eks. kunne kan have en fabrikant xyz der kun skifter model hvert 10
år, så ville der stå det samme på den plads i vin-nummeret i 10 år ??

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-01-09 17:13

> [...]
>
> Dvs. at eks. kunne kan have en fabrikant xyz der kun skifter model hvert
> 10 år, så ville der stå det samme på den plads i vin-nummeret i 10 år ??

Nej, modelåret skifter hvert år, bare ikke 1/1 men 2-3 mdr. før.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : PD

Dato : 24-01-09 17:27

Hej...

Men så er vi jo tilbage ved at model-året ikke kan være "0", og at der som
minimum er fejl i serienummeret på bilen/slutsedlen...

Fra : alexbo

Dato : 24-01-09 17:58

"PD" <pd@unpm.dk> skrev

>Men så er vi jo tilbage ved at model-året ikke kan være "0", og at der som
> minimum er fejl i serienummeret på bilen/slutsedlen...

Det undrer mig du bliver ved med at skrive at der er noget galt i
betragtning
af din stærkt begrænsede viden om VINnummersystemet.

Mazda 323 1986
JMZBF136200130218

Toyota Corolla 2005
NMTEZ20E5OR118558

Peugeot 406 2003
VF38E6FZF81624302

Toyota starlet 1997
JT152EP9100112748

Citroen C5 2003
VF7DERFNC76355290

mvh
Alex Christensen

Fra : PD

Dato : 24-01-09 18:29

Kunne du så ikke i stedet deciffrere det for mig, nu da du ved så meget om
det ??

Ifølge wiki og flere andre steder på nettet, så er der en standard for VIN
numrenes opbygning...

- men det skal man måske ikke blindt stolr på ??

HVIS der var take om en 2009 ville der skulle stå F*9...
En 2008 ville være F*8...
2007 F*7

Eller tager jeg fejl ??

Der er en 30 års periode for dette system, startende med A, og sluttende med
9...
- efter 30 år starter det forfra...
2010 bliver A igen...

Eller tager jeg fejl ??

"0" og ej heller "O" er med på listen over produktions-år...

Fra : PD

Dato : 24-01-09 18:33

Ifølge wiki og flere andre steder på nettet, så er der en standard for VIN
numrenes opbygning...

- men det skal man måske ikke blindt stole på ??

HVIS der var tale om en 2009 ville der skulle stå F*9...
En 2008 ville være F*8...
2007 F*7

Eller tager jeg fejl ??

Der er en 30 års periode for dette system, start med A, og slut med 9...

Fra : alexbo

Dato : 24-01-09 19:33

"PD" <pd@unpm.dk> skrev

> Ifølge wiki og flere andre steder på nettet, så er der en standard for VIN
> numrenes opbygning...

Ja men når fabrikkerne ikke bruger standarden hjælper det ikke noget, det
skrev jeg i din anden tråd.
Det er din konstante påstand om at nummeret må være forkert jeg protesterer
imod.
Jeg har givet nogle eksempler på VINnumre der tydeligvis ikke følger
standarden.
Mazda følger ikke standarden og så kan du skrive nok så mange indlæg om den
standard, det ændrer ingenting.

>Kunne du så ikke i stedet deciffrere det for mig, nu da du ved så meget om
>det ??
Hvis jeg kunne så havde jeg gjort det.

mvh
Alex Christensen

Fra : PD

Dato : 24-01-09 20:29

Hej...

jamen fair nok så...

Mazda HAR fulgt standarden på et tidspunkt, så deraf troede jeg faktisk at
de fortsat gjorde det...

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-09 18:52

PD wrote:
> ahaaa....
>
> Dvs. at eks. kunne kan have en fabrikant xyz der kun skifter model
> hvert 10 år, så ville der stå det samme på den plads i vin-nummeret i
> 10 år ??

Nah, for 10 år siden brugte man vidst bogstaver for at angive årstallet. Fx.
kunne K være 1996.
Der findes helt klart en tabel over det på nettet, hvis man har tålmodighed
nok til at søge
Men jeg mener nu at det er 9. ciffer i stelnummeret som angiver årstallet på
visse bilmærker.

Fra : PD

Dato : 24-01-09 19:18

Det står her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_Identification_Number

9´ende ciffer er en checksum, 10´ende er årstal...

Og ja A var 1980, B=1981 osv. op til Y=2000
så blev 2001=1, 2002=2 osv op til 2009 der er 9...

I 2010 starter det hele forfra med A...

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-09 19:32

Brian Sørup wrote:
> Jo, men det er _model_år_ der refereres til, ikke produktionsår.

Er du 100% sikker på det?

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-01-09 20:31

"Peter" <peter> skrev i meddelelsen

> Er du 100% sikker på det?
Jeg er 98% sikker, sådan er det ihvertfald med Amerikanske biler.
Eftersom VIN beskriver model, motor/gear m.m vil det være unødigt besværligt
at to forskellige årsmodeller har samme ID i stelnummeret.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-09 22:13

Brian Sørup wrote:
> Jeg er 98% sikker, sådan er det ihvertfald med Amerikanske biler.
> Eftersom VIN beskriver model, motor/gear m.m vil det være unødigt
> besværligt at to forskellige årsmodeller har samme ID i stelnummeret.

Men dvs. at der er forskel på stelnummer og VIN nummer eller hvad?
Jeg har en bil der er fra 2006 ifølge stelnummeret (6-tal) men det er en
2007-model (produceret i september 2006).

Fra : alexbo

Dato : 25-01-09 22:34

"Peter" <peter> skrev

> Men dvs. at der er forskel på stelnummer og VIN nummer eller hvad?
> Jeg har en bil der er fra 2006 ifølge stelnummeret (6-tal) men det er en
> 2007-model (produceret i september 2006).

VIN nummer Vehicle Identification Number er stelnummeret.
Der er ikke noget krav om årgangsangivelse, hverken for produktionsdato
eller modelårgang.
Kravene er indsat nederst.

mvh
Alex Christensen

VINnummer.
3.1 . Det skal vaere angivet paa fabrikationsskiltet samt paa chassiset ,
rammen eller hvilken som helst anden tilsvarende strukturdel .
3.1.1 . Det skal bestaa af tre dele :
3.1.1.1 . Foerste del bestaar af en kode , der tildeles fabrikanten med
henblik paa at kunne identificere denne . Koden bestaar af tre skrifttegn
( bogstaver eller tal ) , der tildeles af de kompetente myndigheder i det
land , hvor fabrikanten har sit sociale hjemsted , i forbindelse med det
internationale agentur , der drives ifoelge bemyndigelse fra Den
internationale Standardiseringsorganisation ( ISO ) . Foerste skrifttegn
betegner et geografisk omraade , andet skrifttegn betegner et land inden for
et geografisk omraade , mens det tredje skrifttegn betegner en bestemt
fabrikant .
Saafremt fabrikanten fremstiller mindre end 500 koeretoejer om aaret , skal
det tredje skrifttegn altid vaere 9 ; til identifikation af denne fabrikant
tildeler den ovennaevnte myndighed ogsaa tredje , fjerde og femte skrifttegn
i tredje del .

3.1.1.2 . Anden del bestaar af seks skrifttegn ( bogstaver eller tal ) og
skal angive koeretoejets almindelige kendetegn . Saafremt et eller flere af
disse skrifttegn ikke anvendes af fabrikanten , skal de tomme pladser efter
fabrikantens eget valg udfyldes mod bogstaver eller tal .

3.1.1.3 . Den tredje del, bestaaende af otte skrifttegn , hvoraf de fire
sidste kun kan vaere tal , skal goere det muligt i forbindelse med de to
forste dele entydigt at identificere et bestemt koeretoej . Enhver ubenyttet
plads skal udfyldes med et nul for at naa op paa det samlede antal kraevede
skrifttegn .

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 00:54

Brian Sørup skrev:

> [...]
> Eftersom VIN beskriver model, motor/gear m.m vil det være unødigt
> besværligt at to forskellige årsmodeller har samme ID i stelnummeret.

Det er da også væsentligere at et sådant ciffer beskriver modellen (á
ændringer på "årgangen", frem for nøjagtig om den er produceret sidst i
december eller først i januar :-|

--
Armand.

Fra : Jan Vennike

Dato : 25-01-09 12:25

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo, men det er _model_år_ der refereres til, ikke produktionsår.
> Du kan altså sagtens have en 2009 model der er indregistreret 1.gang i
> November 2008.

Nemlig

Jeg har en VW Lupo årgang 2002 - men den er indregistreret 15/7-2001.

/Jan

Fra : Klaus G.

Dato : 25-01-09 23:07

> [...]
> ER blevet lovet at det er en der er kommet på lager i nov. 2008...
> (Jo hvis afslaget i prisen er stort nok, så er en 2008 akseptabel)
Tag en snak med FDM, de vil helt sikkert hjælpe jer. Hvis i altså er medlem
jo. De må have styr på det shit der :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery