Hvad skal jeg være opmærksom på i s
Fra : Dak

Dato : 24-01-09 09:29

Nu hvor jeg skal afvige fra kbh-ystad ruten.

Tænker nu på regler osv. vedrørende trafik, parkering osv.

Vil jo nødigt køre f.eks. uden klistermærker osv. og så få bøde for det.
Et link til hvad deres skilte og evt. det som de tegner på vejbanen
ville også være godt.

--
Dak
"Daewoo Matiz 0.8 '99"

Fra : Knut

Dato : 24-01-09 09:33

Kør dog normalt - det er ikke meget anderledes end Danmark - bortset fra de
bruger blå/gule farver hvor vi bruger rød/hvide.

Knut

Fra : Mathias

Dato : 24-01-09 10:02

Du skal ikke drikke en øl mens du kører...!

Mvh Mathias

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-01-09 10:44

On Sat, 24 Jan 2009 09:29:27 +0100, Dak <dak_n@hotmail.com> wrote:

>Nu hvor jeg skal afvige fra kbh-ystad ruten.
>
>Tænker nu på regler osv. vedrørende trafik, parkering osv.
Udenfor den Danske del af Sverige køre svenskerne som oftes pænere end
danskerne, man kan dele dem i grupper.:
Dem der aldrig køre for stærkt og disse komme aldrig i nærheden af
fartgrænserne, de har rigtig godt tid, de er ikke mange.
Så er der dem der kører lige til fartgrænsen, ikke så meget som 1 km/t
for hurtigt, dem er der en del af.
Derefter er der dem der kører lige til fartgrænsen + 29 km/t. (Kører
man mere end 30 km/t for stærkt kan de inddrage kørekortet, dette
gælder også danske kørekort)
Til sidst er der dem der er ligeglade med fartgrænser de køre som det
passer dem og det kan være ret hurtigt, men der er ikke mange af dem.
Ovenstående gælder persombiler, ved lastbiler ser det ud til at de
kører alt det fartbegrænseren tillader, så de ligge mellem 87 og 92.

Generalt er de bedre til at holde afstand.

De har ofte masser af lys på landevejene der hvor til/fra-kørselerne
er.

Lad vær med at køre ud i nødsporet på landeveje, selvom du ser
svenskerne gøre dette for at lade dem bagved passerer, det er en
livsfarlig høflighed at udfører hvis man ikke har 100% udsyn over hvad
der måtte befinde sig af genstande i nødsporet. Disse veje med brede
nødspor er på retur i sverige til fordel for 2:1/1:2 veje (Dem skal du
nok opdage hvis du kommer på dem)

"Ude på landet" er der mange svenskere der er meget hjælpsomme, så
hvis man holder stille og det ikke er på en resteplads, ja så kan man
godt blive udsat for at der er flere, specielt ældre, der lige holder
ind for at høre om man har brug for hjælp. Ude på landet i sverige er
der ofte meget langt til mekanikeren.

Køre du diesel så vær sikker på at det er frostsikkert hvis du skulle
komme et sted hen hvor de har mere kulde end vi har i DK pt.

Sprinklervæske kan også være smart at have styr på, forbruget kan alt
efter vejrliget være enormt på en længere tur, Hvis du bruger meget
sprinklervæske så husk at dine lygter nok også skal have en vask.
Jeg har været ude for at måtte vaske lygter for hver 50 km, ellers var
der ikke nok lys til at se vejen.

Regn ikke med at du nødvendigvis kan udnytte hastighedsgrænsen når du
er på de små landeveje.

Afstandene i sverige er meget længere end vi er vand til i DK, så skal
du køre om natten ude på landet, så hav brændstof nok i tanken, det er
træls at holde ved en tankstation, være lige ved at løbe tør, og så
standeren har ædt enes kort og ikke givet noget brændstof. Har selv
prøvet det, kan ikke anbefales, så jeg tanker altid på tankstationer
med bemanding således at jeg ihvertfald kan komme derfra med mit
kontokort.

>Vil jo nødigt køre f.eks. uden klistermærker osv. og så få bøde for det.
>Et link til hvad deres skilte og evt. det som de tegner på vejbanen
>ville også være godt.
Skiltning er meget lig det vi har i DK, dog er skiltningen ved
vejarbejde/omkørsel meget bedre i sverige end i DK, og så skal man ned
i hastighed når de "foreslår" dette, det klarer de også med
skiltningen der er en chikane med skal ind i og der er ikke mange
andre muligheder end "ned i fart".

/Hans

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-01-09 12:07

"Dak" skrev

> Tænker nu på regler osv. vedrørende trafik, parkering osv.

En ting der har været ved at overraske mig et par gange på en tur til Osby
Når de lokalkendte kører på de mindre veje og møder skilte med
fotoapparatet, så bremses der rimeligt kraftigt for at komme ned på den
tilladte hastighed
Typisk sker det når man kører på landevej og kommer igennem de små flækker
Det er sikkert som amen i kirken at der er en stærekasse lige efter der er
skift til byzone
Sørg for at holde lidt mere end en fornuftig afstand da du ikke altid kan se
hvorfor der bremses :)

- Peter