Mere om RAM til G4
Fra : Jørgen Angel

Dato : 24-01-09 18:04

Da jeg for nogen tid siden bad om hjælp mht RAM i min G4 533 MHz
fortalte I, at der var 4 slots/pladser. System Profiler i OS9 viste da
også:
Memory overview
Disk cache: 8160K
Built-in memory: 896 MB
Number of empty RAM slots: 1 (DIMM3/J24)
PC133 CL3
Location Size Memory type
DIMM0/J21 128 MB SDRAM
DIMM1/J22 256 MB SDRAM
DIMM2/J23 512 MB SDRAM
Backside L2 cache: 1 MB

Nu blev maskinen åbnet for at sætte nye RAM-klodser i - og der var,
viste det sig, kun 3 pladser?!

Så blev der installeret OSX på en ny harddisk og den gamle beholdt sit
OS9.

Nu bliver det spooky. Så viste System Profiler i OS9 pludselig kun 3
pladser.
Startende fra OSX-disken viste oversigten 4 pladser - med den 4. plads
tom!!

I kan se billeder af de to oversigter her:
http://www.angel.dk/G4_RAM_OS9.jpg
http://www.angel.dk/G4_RAM_OS10.jpg

Er det ikke mærkeligt?

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-01-09 17:23

Nogen der kan forklare mysteriet?

Fra : Morten Lind

Dato : 26-01-09 17:48

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Nogen der kan forklare mysteriet?

Næeh - der er tre pladser, og det er det, sorry - don´t push

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-01-09 18:11

Morten Lind wrote:

> Næeh - der er tre pladser, og det er det, sorry - don´t push

Kun hvis det er en DigitalAudio model. Hvis det opr. er en
GigabitEthernet Server, skal der være 4 pladser...

Jørgen. - Prøv lige at checke, om det er fordi dit grafikkort sidder og
dækker for 'J24'. - Der er ikke mange millimeter plads mellem J24 og AGP
slottet, så hvis dit grafikkort er en type med aktiv køling, vil
blæseren godt kunne sidde og dække for den sidste RAM slot. - Jeg havde
selv et rimelig heftigt grafikkort med aktiv køling m.m. i en Sawtooth
450mhz, og den måtte jeg tage ud for at kunne montere RAM i J24 soklen.

Du kan hurtig afgøre, om det er en DigitalAudio eller
Sawtooth/GigabitEthernet. - Hvis højttalertilslutning og LINI IN/OUT
sidder helt foroven, så er det en DA, sidder de nede lige over PCI
pladserne, er det en ST/GE.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-01-09 23:55

> [...]
> Sawtooth/GigabitEthernet. - Hvis højttalertilslutning og LINI IN/OUT
> sidder helt foroven, så er det en DA, sidder de nede lige over PCI

Jeg tror ikke der er noget grafikkort der dækker for noget. Der er i
maskinen hvad den er født med.

Det der undrer mig er, at SystemProfiler i OS9 siger tre slots og i OSX
siger fire...??

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-09 00:39

Jørgen Angel wrote:

> Jeg tror ikke der er noget grafikkort der dækker for noget. Der er i
> maskinen hvad den er født med.
>
> Det der undrer mig er, at SystemProfiler i OS9 siger tre slots og i OSX
> siger fire...??

Ja, det plejer at være omvendt, at det er OS 9's systemprofil, der er
forkert på den. - Jeg har kun én nogenlunde fornuftig forklaring på det,
og det er, at det så må være en første generations DigitalAudio.

Bundkortet i den første DA er nemlig et modificeret bundkort fra en
GigabitEthernet Server 533mhz, hvor der jo 4 fysiske RAM slots, og hvis
den ene slot er dækket af - forstået sådan, at selve RAM-holderen ikke
er monteret, men selve chippen er den samme, vil SystemProfil jo reg. 4
pladser.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 27-01-09 09:19

> [...]
> den ene slot er dækket af - forstået sådan, at selve RAM-holderen ikke
> er monteret, men selve chippen er den samme, vil SystemProfil jo reg. 4

Det forklarer det.
Er der noget om, at da Apple modificerede den satte de nogle små dimser
(husker ikke lige hvad de hedder)i som "nedgraderede" den til 533mHz. Og
hvis man flyttede rundt på dimserne fik den sin oprindelige, hurtigere
hastighed?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-09 15:05

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> (husker ikke lige hvad de hedder)i som "nedgraderede" den til 533mHz. Og
> hvis man flyttede rundt på dimserne fik den sin oprindelige, hurtigere

Nej, det er en helt anden processor, der sidder i de modeller. - Lige nu
kan jeg faktisk hellr ikke huske, hvad de små dimser hedder... - jumpere
selvfølgelig..., men nej, der er ikke flyttet om på noget.

Meget kort sagt, så er der 1 CPU type for PCIGraphics og Sawtooth -
1.-gen G4. - Disse to har deres egen monteringssokkel. Næste generation
er GigabitEthernet og DigitalAudio, - 2.-gen. G4. - De har en anden
sokkeltype - samme som QuickSilver, men selve CPU'en er anderledes. GE
og DA arejder ved 100mhz/5v bundkort+CPU. Den nye type G4 som sidder i
QuickSilver arbejder ved 133mhz/12v, men er stadig en 2.-gen. G4.

Og modsat CPU'erne fra DA, kan CPU'erne fra QS jumpes (neddrosles), så
de kan bruges i en DA, - så hvis du fx. har en 867mhz eller 933mhz QS
CPU, kan den ændres til at køre 100mhz/5v og derved bruges i en 533mhz
DA. - Jeg har solgt flere CPU'er fra QuickSilver til folk, der har
DigitalAudio, når jeg har opgraderet QS til fx. 1,4ghz eller dual 1,8ghz.

3.-gen. G4 er den type, der sidder i MDD. Den har sin helt egen
specielle montering og kan ikke bruges andre steder, - eller andre
CPU'ere kan ikke bruges i MDD.

Med 4. gen. G4 gik de igen tilbage til den sokkeltype, der sidder i
DA+QS, men selve processoreren er helt anderledes bygget op. Det var
meningen, at det vr denne type, der skulle have siddet i det, der blev
til G5, men pga. at Motorola/Freescale ikke kunne levere de fornødne
hastigheder til tiden, valgte Apple at bryde kontrakten og skifte til
IBMs G5 processor. - Hvilket de nok ikke skulle have gjort.

FreeScale G4/7447A og 7447A Type II og 7447Ab Type II yder ved given CPU
frekvens fuldt ud det samme som G5 processorerne. Og hvis Apple havde
ventet og lavet fx. et 333mhz bundkort, ville en Dual G4/2,0ghz 7447Aa
Type II være ca. 12,5% hurtigere end den G5 Dual 2,0ghz, der kom på
markedet med IBM processor.

Jeg har en QuickSilver, der er opg. til en Dual G4/1,8gz. Den har før
været testet mod flere G5 maskiner, og på trods af, at den kun har en
133mhz bundkort, så er den kun små 10% langsommere end en født G5 Dual
1,8ghz. Til testen er brugt samme rådata til en 30 min. færdig video. Og
det er vel at mærke ikke mig, der har lavet disse tests.

Den CPU, der sidder i din DA _kan_ overclockes til en 667mhz ved at
flytte rundt på de jumpere, der sidder inde under selve CPU modulet, men
jeg vil /IKKE/ tilråde, at det gøres. Den vil blive ret ustabil og med
tendens til at hele maskinen vil fryse for et godt ord.

Med alt det, du har i din DA, vil det være bedre og langt mere sikkert,
hvis du kunne finde fx. en 933mhz CPU fra en QuickSilver og så drosle
den til 100mhz/5v istedet for de 133mhz/12v, den kører med og så sætte
den i istedet for din 533mhz. - 933mhz vil give noget mere fut i den end
533mhz...

Alternativt kunne du jo købe fx. en PowerLogix dual 1,6ghz (som Per
Rønnes) i USA, men en DA 533mhz ligger lige på grænsen til, at det kan
betale sig at ofre de ca. 2800kr., det vil koste. - Du vil nok kunne
købe en MDD Dual 1,25ghz med FW 400 til ca. samme pris, og med den
bevarer du samtidig muligheden for både OS 9.x boot, så du kan bruge
dine SCSI enheder, - men samtidig også få muligheden for at kunne køre
leopard 10.5.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 27-01-09 16:01

> Meget kort sagt, så er der 1 CPU type for PCIGraphics og Sawtooth -
> 1.-gen G4. - Disse to har deres egen monteringssokkel. Næste generation
snip

Hold da op. Hvis jeg forstod en brøkdel ville jeg føle mig velbevandret.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-09 20:47

> Næeh - der er tre pladser, og det er det, sorry - don´t push

På min G4/867 [nu med 1,6 GHz dobbeltprocessor] er der også kun tre
pladser. Officielt kan de hver tage en 0,5 GiB RAM klods, hvilket giver
en max RAM på 1,5 GiB, hvilket der i dag er i, men mon ikke pladserne
kan klare 1 GiB klodser?

Som slet ikke fandtes da maskinen blev lavet.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-01-09 23:51

Per Rønne wrote:

> [...]
> pladser. Officielt kan de hver tage en 0,5 GiB RAM klods, hvilket giver
> en max RAM på 1,5 GiB, hvilket der i dag er i, men mon ikke pladserne

Nej, det kan den ikke. DigitalAudio og QuickSilver kan desværre kun
registrere 1,5gb i alt. - Jeg har prøvet..-( - Det ville ellrs være
rigtig rart at få 3gb i 'vore' monstre...

> Som slet ikke fandtes da maskinen blev lavet.

Jo, det gjorde de nu, men de kostede næsten lige så meget som en ny
maskine. - TechWorks 1gb PC-133 CL1,5 kostede i USA mere end 13.700Dkr.
(omregnet) $2195USd for en 512mb modul....

Det samme gælder også for de tilsv. MDD 867mhz-1,42ghz. De kan max. reg.
2gb - 4x512mb DDR PC-2100 for de mindste, PC-2700 fra 1ghz og op. - Jeg
har dog ikke selv prøvet at smide en 1gb modul i min MDD...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-01-09 23:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> men mon ikke pladserne
> kan klare 1 GiB klodser?

Tror du virkelig?? Lidt surt at sidde med tre indkøbte 1GB klodser og
det så ikke virker...

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-09 09:46

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Tror du virkelig?? Lidt surt at sidde med tre indkøbte 1GB klodser og
> det så ikke virker...

Jeg ville i givet fald højst have købt en - i første omgang.

Men ikke engang det 'turde' jeg ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-01-09 23:55

Jeg fik ved en fejl bestilt 4 256 klodser. Er det en type RAM der er et
marked for i dag? Eller skal jeg spørge forhandleren om han vil tage
dem tilbage hvis jeg køber 3 stk. 500 klodser?
Emballagen er stadig forseglet som da jeg modtog dem.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-09 00:43

Jørgen Angel wrote:
> [...]
> dem tilbage hvis jeg køber 3 stk. 500 klodser?
> Emballagen er stadig forseglet som da jeg modtog dem.

Nej, markedet for 256mb moduler er næsten lig 0, så prøv om de vil bytte
til 512mb istedet for. - Og har du bestilt via nettet, har du jo iflg.
Købeloven 14 dages returret. - Men check lige rent fysisk ved at kigge
efter, at der kun er tre pladser, inden du genbestiller...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 27-01-09 09:18

> [...]
> Købeloven 14 dages returret. - Men check lige rent fysisk ved at kigge
> efter, at der kun er tre pladser, inden du genbestiller...

Har købt dem hos MidtData og der er gået 14 dage. Må høre hvad de siger.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-09 09:55

> Har købt dem hos MidtData og der er gået 14 dage. Må høre hvad de siger.

Hvornår modtog du dem? Det er vist det der er afgørende. Og nøjagtig 14
dage - så burde du stadig kunne nå det; i dag. Og kun i dag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Angel

Dato : 27-01-09 10:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvornår modtog du dem? Det er vist det der er afgørende. Og nøjagtig 14
> dage - så burde du stadig kunne nå det; i dag. Og kun i dag.

Det er mere end 14 dage siden. MidtData vil ikke tage dem retur selv om
jeg køber 500 klodser og lægger penge oven i. De var lykkelige for at
slippe af med dem.
Skal jeg bruge dem som bogmærker eller er der nogen chance for at sælge
dem? Hvor langt skal jeg ned?

Der sad en 512 og en 256 i. En af mine venner havde en 512. Så jeg har
tæt på det maksimale (2 stk 512 + 1 stk 256). Det var kun for at være på
den sikre side, at jeg ville have nye klodser af samme mærke i. Men det
ser ud til at køre okay.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-09 10:57

> [...]

> slippe af med dem. Skal jeg bruge dem som bogmærker eller er der nogen
> chance for at sælge dem? Hvor langt skal jeg ned?

smid dem på QXL ?

/thomsa

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-09 12:46

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Skal jeg bruge dem som bogmærker eller er der nogen chance for at sælge
> dem? Hvor langt skal jeg ned?

Du skal mindst ned på 0 kroner; folk vil jo skulle bruge tid på at smide
dem ud.

Muligvis kan du forære dem væk til folk der har maskiner, der stadig kan
bruge dem, og hvor der altså er ledige RAM-pladser. Prøv på
dk.marked.privat.edb.mac.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Angel

Dato : 27-01-09 13:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Du skal mindst ned på 0 kroner; folk vil jo skulle bruge tid på at smide
> dem ud.
Jamen så er det jo afklaret.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-09 15:12

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> tæt på det maksimale (2 stk 512 + 1 stk 256). Det var kun for at være på
> den sikre side, at jeg ville have nye klodser af samme mærke i. Men det

Du kan da prøve at sælge de ubrugte (plomperede) moduler i gruppen
<dk.marked.privat.edb.intern> eller i dba.dk for omk. 75kr. pr. modul.

mvh. Erik Richard