Re: Ansvarlig for andres handling II
Fra : kaz

Dato : 24-01-09 10:51

Peter Lykkegaard wrote:
> "kaz"

> Dumhed fritager ikke for ansvar
> Tankpasseren burde have indset at salget af fyringsolie ikke var helt
> fint i kanten
>
> Der er sandsynligvis dømt efter mineralolieafgiftslovens § 25
> "Med bøde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt
> overdrager, erhverver, tilegner sig eller anvender varer, hvoraf der
> ikke er betalt afgift, som skulle have været betalt efter loven,
> eller forsøger herpå eller "
>
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=15758

Vi ved jo at det nu er bilejeren der er ansvarlig for at bilen kører for
hurtigt - ligegyldigt hvem der sidder bagved rattet.

Tror du ikke snart dem der anlægger motorvejene bliver ansvarlige (og
afkrævet bøder) for at folk kører for hurtigt?

Er dette jura i overhalingsbanen... eller i bakgear?

Fra : alexbo

Dato : 24-01-09 11:26

"kaz" <kazai@yahoo.de> skrev

> Vi ved jo at det nu er bilejeren der er ansvarlig for at bilen kører for
> hurtigt - ligegyldigt hvem der sidder bagved rattet.

Næh jeg ved det ikke, hvor ved du det fra?
Vil det sige at man kan få et klip i kørekortet for en
hastighedsovertrædelse mens man sidder i sofaen og ser håndbold?

Hidsigproppen derimod kan køre så stærkt han vil ansvaret er ejerens,
så er det værd at overveje autoleasing .

>Er dette jura i overhalingsbanen... eller i bakgear?
Indtil videre anser jeg det for nyhedsgruppejura, sådan en blanding af løse
rygter og ren digt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-01-09 11:41

> "kaz" <kazai@yahoo.de> skrev

> Næh jeg ved det ikke, hvor ved du det fra?
> Vil det sige at man kan få et klip i kørekortet for en
> hastighedsovertrædelse mens man sidder i sofaen og ser håndbold?

Det kan man selvfølgelig ikke.
Ved automatisk hastighedskontrol skal der være et genkendeligt billede af
føreren for at der gives bøde.
Bøden sendes til ejeren/registreret bruger af bilen med billedet vedlagt.
Hvis det ikke er ejeren, der har kørt for stærkt, kan han bare meddele
politiet hvem der har kørt.
Man er i øvrigt altid forpligtiget til at oplyse, hvem der har været bruger
af et registreret køretøj.

/Per

Fra : kaz

Dato : 24-01-09 13:08

Per Christoffersen wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

Til Alexbo: Ok det kan være det var lidt tidligt, men der har været snak om
det med henvisning til andre lande hvor det er en success.

> Det kan man selvfølgelig ikke.

Kan man ikke det?

> Ved automatisk hastighedskontrol skal der være et genkendeligt
> billede af føreren for at der gives bøde.

Skal der så: '...for at der KAN gives bøde'?

> [...]
> bare meddele politiet hvem der har kørt.
> Man er i øvrigt altid forpligtiget til at oplyse, hvem der har været

Nu kan der opstå mange situationer hvor en ejer ikke kan vide hvem der har
kørt bilen. Kan eller ønsker ejeren ikke at oplyse dette, så hænger ejeren
selv på bøden? Er det ikke sådan?

Hvor er denne oplysningspligt nedfældet i loven?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-01-09 13:20

"kaz" <kazai@yahoo.de> skrev i en meddelelse
> Nu kan der opstå mange situationer hvor en ejer ikke kan vide hvem der har
> kørt bilen. Kan eller ønsker ejeren ikke at oplyse dette, så hænger ejeren
> selv på bøden? Er det ikke sådan?

Hvis ikke det kan bevises at det er ejeren der har kørt bilen, så får han
ikke fartbøden.
Hvis han ikke vil oplyse hvem der har kørt bilen, så får han en bøde for
ikke at opfylde sin oplysningspligt. Men han får ikke en bøde for
fartoverskridelsen.

> Hvor er denne oplysningspligt nedfældet i loven?

Det er et sted i Færdselsloven, kan ikke lige huske §-en.

/Per