Skilte der viser hastighed (-soverskridels~
Fra : claus b.p.

Dato : 23-01-09 11:09

Et af de allerstørste problemer i diskussionen om den ene eller anden måde
at kontrollere hastigheden / få denne ned på er, at man ofte ikke gør
forarbejdet ordentligt, og laver før- og eftermålinger, når man laver nogle
tiltag for at begrænse hastighed.
Men er der nogen der kender til, eller ved om der findes statistikker for,
nogen af de steder hvor man har opsat disse lystavler, der advarer folk hvis
de kører for stærkt, om disse tavler virker? (Ulykkestal /
hastighedsmålinger)
Der står fx. lystavler ved Gørløse, som jeg umiddelbart vurderer er gode til
at huske folk på at de nu er på vej ind i byzone.
Men der står også en tavle ved Islevhusvej hvor man kører fra Rødovre
Kommune ind i Københavns Kommune, og hvor man i Rødovre mener at vejen er en
70km/t vej, mens beboerne på Islevhusvej har fået gennemtrumfet at
hastigheden skulle ned fra 60 til 50 km/t, og der ser skiltet ikke ud til at
have nogen virkning?
Vi har haft diskussionen om hastighedsgrænserne, men virker disse tavler?
(Måske endda lige så godt som stærekasser?)

/Claus
--
Citat: "I love the smell of burning Gatso's"

Fra : alexbo

Dato : 23-01-09 11:58

"claus b.p." skrev

> [...]
> at kontrollere hastigheden / få denne ned på er, at man ofte ikke gør
> forarbejdet ordentligt, og laver før- og eftermålinger, når man laver

Jamen er det rigtigt, og hvilke målinger er relevante?
Man kan måle hastighederne før og efter en ny fartbegrænsning, det vil man i
visse tilfælde direkte kunne se bliver målt, det fortæller om ændringen
havde effekt på hastigheden.
Det vigtige må da være effekten på uheldstallene det kan man ikke
umiddelbart se om nogen har målt.

Hvor har man ændret hastighedsbegrænsningerne uden noget forarbejde?
Hvilket forarbejde bør gøres og hvordan bedømmer man om det er gjort?

Jeg synes det største problem ved diskussionerne er alle de løse og for
manges vedkommende direkte tåbelige påstande.
Dumme politikere og pengemaskiner dukker jævnligt op i diskussionerne, det
kan man ikke tage alvorligt, jeg kan ikke i hvert fald.

Nu kan vil alle have vores kæpheste, for nogen er det hastigheden, for andre
er det andre ting.
Jeg kan f.eks. ikke forstå at disse højresvingsdrab er gratis, ikke én
lastbilchauffør der har kværnet en cyklist ned i asfalten har mistet kortet,
de får bare en lille bøde, på størrelse med en fartbøde.
Det kan ikke undre at de fortsætter med at drikke kaffe og tale i telefon
mens de maser rundt om hjørnerne.
Det gør mange personbilkørere også men konsekvenserne er som regel ikke helt
så dramatiske.

Jeg synes man skal sætte stærekasser op i lyskurvene, filme alt, klippe
kørekortet over hos rødkørere og bilister der er uopmærksomme i svingene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo Havmøller

Dato : 23-01-09 12:45

> Nu kan vil alle have vores kæpheste, for nogen er det hastigheden, for
> andre er det andre ting.

Rigtigt. Men dem der bestemmer (politikeret, rådet for større
færdselssikkerhed osv.) tager hinanden i hånden og messer "farten dræber",
og ignorerer fuldstændigt om årsagen til ~400 dræbte sidste år havde noget
med farten at gøre eller ej.

Leo Havmøller.

Fra : alexbo

Dato : 23-01-09 13:04

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev

> [...]
> og ignorerer fuldstændigt om årsagen til ~400 dræbte sidste år havde noget

Det er nogenlunde hvad jeg mener med tåbelige udsagn,
bare noget pladder om at de dem der bestemmer ikke forstår en skid af det
hele.

I de sidste mange år er der strammet op på køreundervisning, spritgrænsen,
klippekort for alle mulige forseelser udover farten, udbygning af vejnet,
alle mulige steder bliver der sat ind, men børnehavens mantra er som
sædvanlig at de der bestemmer er dumme.
De er kun ude efter farten, ihh hvor er de dumme.

Jeg vidste sådan set på forhånd at tråden ville gå den vej i en helvedes
fart, alt alt for stærkt, så jeg er allerede stået af.
Øv bøv I er bare dumme.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo Havmøller

Dato : 23-01-09 12:48

> [...]
> nogen af de steder hvor man har opsat disse lystavler, der advarer folk
> hvis de kører for stærkt, om disse tavler virker? (Ulykkestal

Hele Vejle amt (ved ikke hvad region det hører under idag) har været
plastret til med dem i mange år.
Om det har haft nogen hastigheds-nedsættende effekt ved jeg ikke.
Men jeg ved at unge mennesker ofte morer sig med at få dem til at vise 99.

Leo Havmøller.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-01-09 13:30

Leo Havmøller <rtxleh@nospam.nospam> wrote in

> Men jeg ved at unge mennesker ofte morer sig med at få dem til at vise
> 99.

Hvilket så er blevet klaret, nogle steder, ved at lave bump lige efter
måleren :)

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-01-09 16:13

Fri, 23 Jan 2009 12:47:37 +0100, skrev Leo Havmøller, på 12 linier, i
> [...]

>Om det har haft nogen hastigheds-nedsættende effekt ved jeg ikke.
>Men jeg ved at unge mennesker ofte morer sig med at få dem til at vise 99.

Eller 119
Det er forskellige der er sat op.

Jeg må nu indrømme det er sjælden jeg sætter min hastighed efter dem.
Men helt afgjort hjælper de.
Jeg køre forbi en hverdag, på en 70 km/t landevej.
Jeg ser tit nogle der sætter deres hastighed ned efter den har
blinket.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Armand

Dato : 23-01-09 14:04

claus b.p. skrev:

> Vi har haft diskussionen om hastighedsgrænserne, men virker disse tavler?
> (Måske endda lige så godt som stærekasser?)

Sjovt nok har sheriffen kunnet stille dem op alle de steder hvor jeg (og
trafikken jeg følger?) kører lige under 70 i byzone, hvilket jo er til
et klip
Så jeg har taget disse tavler som en advarsel om at der kan stå en
radarfælde en anden dag og vurderet min faktiske hastighed derudfra. Men
jeg skal ikke sige mig fri for om jeg kører det samme (måske godt
hjulpet af trafikken omkring mig :-/ ) et stykke tid efter at den er
flyttet (til et andet sted hvor jeg kører 68!) :-/

200 meter indenfor bygrænsen på den af mig mest benyttede indfaldsvej
står der én permanent opstillet, og dén har fået mig til at slippe
gassen og tilstræbe at komme ned på 50 inden skiltet (men står der en
radarfælde lige indenfor bygrænsen en dag koster det nok penge :-/
Så dén har medført en ændret adfærd hos mig!
Problemet lige dér er at indenfor synsvidde fra byzoneskiltet er der et
lyskryds, som "trækker" hvis det er grønt, hvad det oftest er fordi det
er styret fra den kun let trafikerede sidevej, og kommer man først
igennem dét med forhøjet fart befinder man sig efterfølgende på en
"bakke ned"(*) hvor det ikke nytter kun at slippe gassen, så
hastigheds-tavlen er en fin måde at få farten ned i tide, og dermed også
for de efterfølgende 1½ km!

(*):
Tyskerne siger "berg-auf" og "berg-ab" mens vi herhjemme tilsyneladende
kun har et udtryk for at køre opad á: "stigning" :-/

--
Armand.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-01-09 16:20

> (*):
> Tyskerne siger "berg-auf" og "berg-ab" mens vi herhjemme tilsyneladende
> kun har et udtryk for at køre opad á: "stigning" :-/

Ned ad bakke og op ad bakke ...

--
Per

Fra : claus b.p.

Dato : 25-01-09 01:51

Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Ned ad bakke og op ad bakke ...
"Mis med de blå øjne" ?

/Claus

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 00:57

Per Henneberg Kristensen skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Ned ad bakke og op ad bakke ...

"..........og kommer man først igennem dét med forhøjet fart befinder
man sig efterfølgende på ned af bakke" ????

--
Armand.