Copyright, licensregler - Kommer vi på kan~
Fra : Webpoint

Dato : 23-01-09 22:00

Jeg har en datter på 7, som i øjeblikket er indlagt på Skejby Sygehus på
grund af en ondartet kræftsvulst ( Rhabdomyosarkom ). På grund af det, har
hun privat undervisning og den lærer som hun har, er tilfældigvis også
musiker i sin fritid.

Det har de så kombineret, ved at Kathja - min datter - har skrevet teksten
til en kærlighedserklæring til hendes hund og læreren har hjulpet hende, med
at mixe det ned på en kendt melodi.

Denne melodi, er en af Carolines sange og det som jeg nu gerne vil vide, er
om vi må lægge Kathja´s sang ud på hendes egen website, således venner og
klassekammerater kan høre den, uden at vi kommer i klammerier med
ophavsrettigheder og lign. ?

For lige at skære det ud i pap ! - Vokalen er min datters. Melodien er
Carolines eller en anden komponist

Mvh.

Kim

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-09 01:29

Webpoint skrev:

> [...]
> om vi må lægge Kathja´s sang ud på hendes egen website, således venner og
> klassekammerater kan høre den, uden at vi kommer i klammerier med

I skal have tilladelse af ophavshaver og musikere, og så
skal I betale til KODA og sikkert også til Gramex. Du kan
læse lidt mere ved at følge nedenstående link, hvor du også
finder relevante links til KODA og Gramex:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker-multimedia.php#ophavsret

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-01-09 06:21

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> læse lidt mere ved at følge nedenstående link, hvor du også
> finder relevante links til KODA og Gramex:

Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men hvad nu _hvis_ adgangen af
begrænset til "venner og klassekammerater" ?q

Så er der vel ikke tale om fremførsel i "offentlige rum", eller hvad KODA nu
kræver.
I min optik ville jeg sammenligne det med en 'privat fest'.

Med hensyn til brug af _melodi_ skal jeg heller ikke udtale mig om, men
tænker på de endeløse 'dansktopsange', der er baseret på andres melodier.

Gad vide om de har fået tilladelse af de oprindelige kunstnere ?

Stig Johansen

Fra : Robert Piil

Dato : 24-01-09 11:11

Stig Johansen skrev:
> Med hensyn til brug af _melodi_ skal jeg heller ikke udtale mig om, men
> tænker på de endeløse 'dansktopsange', der er baseret på andres melodier.
>
> Gad vide om de har fået tilladelse af de oprindelige kunstnere ?

Det kan du godt regne med de har, hvis det er udgivet og melodien stadig
er omfattet ophavsretten.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-09 12:38

Stig Johansen skrev:

> Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men hvad nu _hvis_ adgangen af
> begrænset til "venner og klassekammerater" ?q
>
> Så er der vel ikke tale om fremførsel i "offentlige rum".

Hvis jeg har forstået loven korrekt, vil fremførelse til en
privat fest være lovlig. Men afspilning eller download fra
en hjemmeside er fremstilling af eksemplarer, og det ændrer
en adgangsbegrænsning ikke på. Ophavshaver har eneret til at
fremstille eksemplarer.

> Med hensyn til brug af _melodi_ skal jeg heller ikke udtale mig om, men
> tænker på de endeløse 'dansktopsange', der er baseret på andres melodier.
>
> Gad vide om de har fået tilladelse af de oprindelige kunstnere ?

Det har de, og de betaler også pænt til ophavshaver.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-01-09 13:56

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Det har de, og de betaler også pænt til ophavshaver.

Og gør de ikke, kommer der en sag ud af det.

Mick Jagger endte med at blive krediteret for The Verves "Bittersweet
Symphony" tilbage i 1997.
http://www.youtube.com/watch?v=Zx3m4e45bTo

Fra : Webpoint

Dato : 10-03-09 12:10

Syntes lige jeg ville give en update på denne !

Det er nu lykkes os at få skriftlig tilsagn fra alle parter i at vi må
fremføre sangen på egen hjemmeside ( www.5270.dk ), men vi må ikke publicere
den på facebook og lign.

Så det var jo en fin løsning for os !

Tak for alle svarerne