Graviditet / fyring
Fra : OleO

Dato : 23-01-09 16:49

Hej Gruppe

1) Hvis min kæreste fortæller til sin arbejsdgiver, at hun er gravid, kan
hun så fyres dagen efter? (det går jeg ikke ud fra at hun kan?)

2) Min kæreste bliver fyret af sin arbejdsgiver og fortæller i den
forbindelse (mens hun står med opsigelsen i hånden), at hun er gravid. .
Er fyringen gældende?

3) Hvad hvis hun fortæller, at hun er gravid, dagen efter hun har fået
opsigelsen?

Mvh Ole

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-01-09 17:19

"OleO" <OleO@nospam.com> writes:

> 1) Hvis min kæreste fortæller til sin arbejsdgiver, at hun er gravid, kan
> hun så fyres dagen efter? (det går jeg ikke ud fra at hun kan?)

Ja, hun kan fyres ligesom alle andre, hvis der f.eks. er planlagte
nedskæringer i afdelingen. Men der er "omvendt" bevisbyrde, hvis hun
er gravid, da arbejdspladsen skal bevise, at hun ikke kan flyttes til
et andet job.

http://www.hk.dk/www/aktuelt/nyhedsarkiv/januar_2008/graviditet_foerte_til_fyring

Man er altså ikke generelt beskyttet fordi man er gravid.

> 2) Min kæreste bliver fyret af sin arbejdsgiver og fortæller i den
> forbindelse (mens hun står med opsigelsen i hånden), at hun er gravid. .
> Er fyringen gældende?

Jeg har ikke baggrund i domme el.l., men umiddelbart ja.
Arbejdsgiveren har jo ikke vidst at hun var gravid og derfor kan hun
heller ikke blive beskyttet på samme måde som gravide.

> 3) Hvad hvis hun fortæller, at hun er gravid, dagen efter hun har fået
> opsigelsen?

Det samme som overfor.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-09 18:35

> Man er altså ikke generelt beskyttet fordi man er gravid.

Korrekt, men der er omvendt bevisførelse i den slags sager jf.
Ligestillingsloven, så arbejdsgiveren skal bevise at fyringen *ikke* skyldes
graviditeten (også selv om medarbejderen ikke har fortalt om graviditeten).

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-01-09 18:56

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> writes:

> [...]
> graviditeten (også selv om medarbejderen ikke har fortalt om graviditeten).

Var det ikke også det jeg skrev?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-01-09 18:57

> [...]

> graviditeten (også selv om medarbejderen ikke har fortalt om graviditeten).

Overså lige sidste parantes. Hvis ikke arbejdsgiveren kender til
graviditeten, så er det vel ret nemt at bevise at fyringen ikke
skyldes graviditeten.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-09 20:31

> Overså lige sidste parantes. Hvis ikke arbejdsgiveren kender til
> graviditeten, så er det vel ret nemt at bevise at fyringen ikke
> skyldes graviditeten.

Nej, det er ikke.
Det er ikke utænkeligt at arbejdsgiveren kan se at en kvinde er gravid, selv
om hun ikke har fortalt det til arbejdsgiveren

Sager om afskedigelse af gravide kvinder er noget fagforeningerne er meget
obs på og næsten altid fører en sag på. Da der er meget skrappe krav til
bevisførelsen fra arbejdsgiveren, netop for at beskytte kvinder mod
uberettiget afskedigelse, taber arbejdsgiveren ofte den slags sager.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-01-09 22:27

> Nej, det er ikke.
> Det er ikke utænkeligt at arbejdsgiveren kan se at en kvinde er gravid,
> selv om hun ikke har fortalt det til arbejdsgiveren

Så skal hun være ret langt henne, og man skal meddele arbejdsgivren
graviditeten senest 3 måneder før froventet fødsel.

> [...]
> bevisførelsen fra arbejdsgiveren, netop for at beskytte kvinder mod
> uberettiget afskedigelse, taber arbejdsgiveren ofte den slags sager.

Med den konsekvens at nogle slet ikke ansætter kvinder, der kunne finde på
at blive gravide.

Mvh Maria

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-01-09 10:55

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> Så skal hun være ret langt henne, og man skal meddele arbejdsgivren
> graviditeten senest 3 måneder før froventet fødsel.

Jeg havde en underviser, som ikke anede at jeg var gravid, da jeg gik
fra en måned før fødslen - og det til trods for at jeg havde været ude
at kaste op i de fleste af hans timer og sågar under en mundtlig eksamen!

> Med den konsekvens at nogle slet ikke ansætter kvinder, der kunne finde på
> at blive gravide.

Ja, det er et frygteligt tveægget sværd.

Mvh Trine, der skal starte efter barselsorlov på mandag - manden tager
19 uger nu og udskyder 13 uger til senere - se, DET er en rigtig mand. :)

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Martin [TMM]

Dato : 24-01-09 11:10

Hej
Trine Kornum Christiansen wrote:
> Mvh Trine, der skal starte efter barselsorlov på mandag - manden tager
> 19 uger nu og udskyder 13 uger til senere - se, DET er en rigtig
> mand. :)

Nej, en mand der er under tøflen.

Mvh
Martin

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-01-09 11:17

> Jeg havde en underviser, som ikke anede at jeg var gravid, da jeg gik
> fra en måned før fødslen - og det til trods for at jeg havde været ude
> at kaste op i de fleste af hans timer og sågar under en mundtlig eksamen!

I min nærmeste familie har jeg et eksempel hvor en svigermor har spottet de
lykkelige omstændigheder hele 2 gange før kvinden selv var klar over hun var
gravid

HK har også kørt et par sager, og vundet dem, hvor arbejdsgiveren havde fået
kendskab til graviditeten, og så afskediget medarbejderen, ved at læse den
pågældende medarbejderes e-mails.

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-01-09 12:00

Allan Soerensen wrote:

> I min nærmeste familie har jeg et eksempel hvor en svigermor har
> spottet de lykkelige omstændigheder hele 2 gange før kvinden selv var
> klar over hun var gravid

Nogle, især lidt ældre kvinder, har næse for den slags. Andre, især
mænd, har så absolut ikke.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 25-01-09 20:48

OleO wrote, On 1/23/09 4:48 PM:
> Hej Gruppe
>
> 1) Hvis min kæreste fortæller til sin arbejsdgiver, at hun er gravid, kan
> hun så fyres dagen efter? (det går jeg ikke ud fra at hun kan?)

ja, sagtens.

> 2) Min kæreste bliver fyret af sin arbejdsgiver og fortæller i den
> forbindelse (mens hun står med opsigelsen i hånden), at hun er gravid. .
> Er fyringen gældende?

ja, den er altid gældende.

> 3) Hvad hvis hun fortæller, at hun er gravid, dagen efter hun har fået
> opsigelsen?

der kan ske masser af ting.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-01-09 09:52

"Master Fat Bastard" <master@fat_group.com> skrev i en meddelelse

> ja, sagtens.

Ja, men arbejdsgiveren bør være lidt nervøs, for han risikerer at skulle
bevise at fyringen ikke skyldes graviditet, hvilket kan være en næsten
umulig opgave.

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 26-01-09 20:29

Allan Soerensen wrote, On 1/26/09 9:51 AM:
> [...]
>
> Ja, men arbejdsgiveren bør være lidt nervøs, for han risikerer at skulle
> bevise at fyringen ikke skyldes graviditet, hvilket kan være en næsten

det er en pisselet opgave uden ben i i dag.