Perler for svin ?
Fra : Ukendt

Dato : 23-01-09 13:23

"...din perle..."
"...din perker..."

Det videoklip der verserer på nettet
om en betjents tiltale til en fyr med
anden etnisk baggrund end dansk,
er 'frifundet' af Hanne Bech Hansen
begrundet med, der ved nærlytning
af optagelsen konstateres, der er
blevet sagt "..din perle..", så åbenbart
er et meget brugt ord af politiet
i ophedede situationer...

Fra : alexbo

Dato : 23-01-09 13:42

">> Eque <<" <-> skrev

> Det videoklip der verserer på nettet
>konstateres, der er blevet sagt "..din perle..",

Jeg har ikke selv hørt videoen men under søgning ramte jeg Politikkens
afstemning,

72% perker
28% andet

Du skriver ikke hvad du selv mener der blev råbt, men jeg mener at 28%
tvivl må være rimelig tvivl, uanset det lyder usandsynligt at en betjent
skulle råbe perle, men det er måske en intern joke så de kan råbe "perker"
uden at bruge ordet.

Hvis man kalder luderne for darling, perkerne for perle og bonderøven for
godsejer, så vare det noget før man bliver kaldt til samtale.

Jeg tror at PERLE råbt lige ind i fjæset bliver forårets store hit.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-09 14:09

> Du skriver ikke hvad du selv mener der blev råbt, men jeg mener at 28%

Jeg har hørt klippet et par gange, og fæstner
mig ved slutningen af ordet perle/perker som det udtales.

Siger man "perle", så slutter ordet med et "lyst 'e'", altså perl'e...
Siger man "perker", så slutter ordet med et mørkere "er", altså "perkar"
nærmest.

Og jeg fornemmer der sluttes med perkar' mere end perle'.

Fra : alexbo

Dato : 23-01-09 14:29

">> Eque <<" <-> skrev

> Og jeg fornemmer der sluttes med perkar' mere end perle'.

For mig lyder det mere af en 55-45 mere end en 72-28.

Men vil du mene at din fornemmelse er stærk nok til at den kan bære en
tjenestemandssag.
Er det uden rimelig tvivl klart for dig at der blev råbt perker, at
betjenten ville blive dømt og sandsynligvis fyret.

Hvis du skulle vælge mellem at rejse sag og give en skideballe hvad ville du
så vælge?

mvh
Alex Christensen

Fra : Robert Piil

Dato : 23-01-09 14:41

alexbo skrev:

> Men vil du mene at din fornemmelse er stærk nok til at den kan bære en
> tjenestemandssag.

Det mener jeg ikke.

> Er det uden rimelig tvivl klart for dig at der blev råbt perker, at
> betjenten ville blive dømt og sandsynligvis fyret.

Nej.

> Hvis du skulle vælge mellem at rejse sag og give en skideballe hvad ville du
> så vælge?

Det sidste, men hvis der er noget jeg mener man kan kritisere så er det
at politiet fastslår (som det fremstilles i pressen) at der uden for
enhver tvivl bliver sagt perle.

Jeg synes at mange af de officielle meldinger fra Politiets ledelse
bærer præg af at det ikke er særligt vigtigt for dem at deres personale
opfører sig korrekt og neutralt over for alle.

--
Robert Piil

Fra : alexbo

Dato : 23-01-09 15:30

"Robert Piil" skrev

> Jeg synes at mange af de officielle meldinger fra Politiets ledelse bærer
> præg af at det ikke er særligt vigtigt for dem at deres personale opfører
> sig korrekt og neutralt over for alle.

Ja det lyder jo ikke godt,
en ting er hvad en journalist kan få ud af en udtalelse, noget andet er en
officiel meddelelse.

Har du et link eller nogle citater fra sådanne meddelelser, så ville jeg da
gerne læse det.
Når det ligefrem er mange kan det ikke bare være en uheldig formulering af
en enkelt meddelelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Robert Piil

Dato : 23-01-09 16:34

alexbo skrev:

> [...]
> gerne læse det.
> Når det ligefrem er mange kan det ikke bare være en uheldig formulering af

Ikke lige ved hånden, men lad os holde os til det konkrete tilfælde.

Virker det ikke lidt rigeligt kækt af ledelsen at den slår fast hvad der
blev sagt, når der tydeligvis er tvivl om det alle andre steder?

--
Robert Piil

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-09 14:43

> Men vil du mene at din fornemmelse er stærk nok til at den kan bære en
> tjenestemandssag.

Det har jeg heldigvis ingen kommentar til.

> Er det uden rimelig tvivl klart for dig at der blev råbt perker, at
> betjenten ville blive dømt og sandsynligvis fyret.

Det har jeg heldigvis ingen kommetarer til.
Men Hanne er åbenbart ret sikker...

> Hvis du skulle vælge mellem at rejse sag og give en skideballe hvad ville
> du
> så vælge?

Hvorfor gi' en skidebalde, hvis det er iorden at sige "perle"
og det iflg. politiinspektøren er nærmest hverdagssnak blandt betjente ?
Hvorfor ikke lade folket dømme ved en 'afstemning' hvor flertallet
afgør, hvad de mener der blev sagt ?
Sådan en afgørelse ville faktisk være mest korrekt, medmindre
betjentene og deres overordnede har noget at frygte...
Men det kan naturligvis ikke lade sig gøre, men flertallet
vil pr. automatik ha' bedre øre end de få, som vil afgøre sagen...

Fra : alexbo

Dato : 23-01-09 15:02

">> Eque skrev>>

> [...]

> afgør, hvad de mener der blev sagt ?
> Sådan en afgørelse ville faktisk være mest korrekt,
Det har jeg ingen kommentarer til.

Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-01-09 16:08

"alexbo" skrev

> [...]
> betjenten ville blive dømt og sandsynligvis fyret.
>
> Hvis du skulle vælge mellem at rejse sag og give en skideballe hvad ville

Gad vide om der kommer en ny tendens fra diverse demonstrater der står
anklaget for at have sagt "sorte svin"?

"Jeg kan ikke genkende betjentens udlægning, jeg 100% sikker på at jeg sagde
"I har nogle sorte sind" og ikke som påstået "I er nogle sorte svin"

Mon den holder i byretten?

- Peter

Fra : Ole Christiansen

Dato : 23-01-09 14:15

> [...]
> godsejer, så vare det noget før man bliver kaldt til samtale.
>
> Jeg tror at PERLE råbt lige ind i fjæset bliver forårets store hit.

Iflg. afstemning på dr.dk nemer 54% at der bliver sagt "PERKER".

mvh Ole

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-01-09 14:26

"alexbo" skrev

> Du skriver ikke hvad du selv mener der blev råbt, men jeg mener at 28%
> tvivl må være rimelig tvivl

Hvis der blev råbt "perle" så burde betjenten på danskkursus så han kan lære
at udtale ordet rigtigt

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-01-09 16:03

"alexbo" skrev

> Du skriver ikke hvad du selv mener der blev råbt, men jeg mener at 28%
> tvivl må være rimelig tvivl, uanset det lyder usandsynligt at en betjent
> skulle råbe perle

Det sidste søm er ikke slået i den sag
http://politiken.dk/indland/article635711.ece

<quote>
»Der er meget lidt tvivl. Jeg kan med ret høj sikkerhed fastslå, at der
bliver sagt 'perk'«, siger Eddy Bøgh Brixen til politiken.dk
</quote>

- Peter.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-01-09 11:40

> ">> Eque <<" <-> skrev

> Jeg har ikke selv hørt videoen men under søgning ramte jeg Politikkens
> afstemning,
>
> 72% perker
> 28% andet

Jeg kan sagtens forestille mig visse befolkningsgrupper lave telefonkæde for
at få denne afstemning til at afstemme sig efter deres egne ønsker.

--
Per

Fra : alexbo

Dato : 24-01-09 12:31

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Jeg kan sagtens forestille mig visse befolkningsgrupper lave telefonkæde
> for
> at få denne afstemning til at afstemme sig efter deres egne ønsker.

Nu er folket dom jo heldigvis ikke indført, men det kan da sagtens tænkes at
blive resultatet, en telefonkæde eller et program der konstant ringer op,
det
er set før.

Jeg synes jeg kan mindes en afstemning i nordsjælland om et trafikprojekt
hvor der var flere stemmer end indbyggere.

Fornylig lagde Næstved kommune en video på You Tube

"Næstved Kommune med borgmester Henning Jensen i spidsen glæder sig over, at
borgmesterens appel om en omfartsvej nord om byen er blevet set af flere end
58.000 på hjemmesiden You Tube.

Men de glæder sig for tidligt. Der er nemlig tegn på, at det er et
computerprogram, der har genereret de mange hits.

De 58.000 hits gør videoen til en af de 20 mest sete politiske videoer i
verden. Og bringer Henning Jensen i katagori med USA's kommende præsident
Barack Obama."

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-01-09 15:54

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in

> Jeg kan sagtens forestille mig visse befolkningsgrupper lave
> telefonkæde for at få denne afstemning til at afstemme sig efter deres
> egne ønsker.

Det er nok mindst ligeså sandsynligt at folk ser videoen med undertekster
på hvor teksten skriver "perker" - det er meget svært at høre andet end det
der står i underteksten når lyden er så dårlig.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 25-01-09 14:39

On Fri, 23 Jan 2009 13:42:18 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>">> Eque <<" <-> skrev

>Jeg har ikke selv hørt videoen men under søgning ramte jeg Politikkens
>afstemning,
>
>72% perker
> 28% andet

Perker er nu et begreb der er misforstået som skælds ord selv om
perser nok ville være pæner sagt - men det må kommer af persien der i
sin tid var en stor kultur - der for sin tid var temligt fremme i
skoen som kultur ..så jeg ved ikke en gang om man reelt kan
klasifisere det som et skælds ord ?

--
MvH Bo M Mogensen
Some wish beer was rain , but it aint (stephen king)

Fra : /Peter

Dato : 23-01-09 14:32

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> begrundet med, der ved nærlytning
> af optagelsen konstateres, der er
> blevet sagt "..din perle..", så åbenbart

Underligt at man hænger sig i det, perker er et alm. dagligt udtryk for en
med ikke nærmere specificeret anden etnisk baggrund end dansk - men kan også
være en en etnisk dansker der skiller sig lidt ud fra mængden.

Fra : Brian H

Dato : 23-01-09 16:46

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i meddelelsen

> Underligt at man hænger sig i det, perker er et alm. dagligt udtryk for en
> med ikke nærmere specificeret anden etnisk baggrund end dansk - men kan
> også være en en etnisk dansker der skiller sig lidt ud fra mængden.

Ja man ka være (en) perker uden at ligne en...

Fra : Lars Raaby

Dato : 23-01-09 20:46

/Peter skrev:
> [...]
> med ikke nærmere specificeret anden etnisk baggrund end dansk - men kan også
> være en en etnisk dansker der skiller sig lidt ud fra mængden.

Er det forbudt at kalde en person for Perker?

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : /Peter

Dato : 23-01-09 21:15

"Lars Raaby" <Lars.Raaby@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Er det forbudt at kalde en person for Perker?

Så skulle alle de perkere der råber luder efter danske piger fanme også
spærres inde.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-01-09 20:58

Lars Raaby wrote:

> Er det forbudt at kalde en person for Perker?

Det kan være en overtrædelse af racismeparagraffen i straffeloven
<http://politiken.dk/indland/article634258.ece>

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-09 13:45

Jesper Lund skrev:

> Det kan være en overtrædelse af racismeparagraffen i straffeloven

Der er også fornærmelsesparagraffen:

§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller
    handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser
    for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede
    i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel
    indtil 4 måneder.

--
Bertel

Fra : mr

Dato : 24-01-09 11:28

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> begrundet med, der ved nærlytning
> af optagelsen konstateres, der er
> blevet sagt "..din perle..", så åbenbart

man får håbe at danskerne får større og vigtigere juridiske emner at
debattere og ta´ stilling til.
ligegyldighed fra kedsomhedens overdrev

Fra : Leo Havmøller

Dato : 26-01-09 06:03

">> Eque <<" <-> wrote in message
> [...]
> begrundet med, der ved nærlytning
> af optagelsen konstateres, der er
> blevet sagt "..din perle..", så åbenbart

Max point til Hanne Bech Hansen for opfindsomhed!

Leo Havmøller.

Fra : sluppermand

Dato : 26-01-09 16:10

On 24 Jan., 11:28, "mr" <m...@mail.dk> wrote:

> man får håbe at danskerne får større og vigtigere juridiske emner at
> debattere og ta´ stilling til.
> ligegyldighed fra kedsomhedens overdrev

Eller man kan vælge at se det som et udtryk for, at såfremt der ikke
andre nyheder at skrive om i aviserne eller køre på prime-time tv, så
går det rigtigt i DK. . . .

mvh
Kent.

Fra : J

Dato : 27-01-09 13:27

"sluppermand" <wuk@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Eller man kan vælge at se det som et udtryk for, at såfremt der ikke
andre nyheder at skrive om i aviserne eller køre på prime-time tv, så

Ja. Landets samlede problemer må være små.

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-01-09 15:05

> [...]
>
> Eller man kan vælge at se det som et udtryk for, at såfremt der ikke
> andre nyheder at skrive om i aviserne eller køre på prime-time tv, så

HELE Danmark griner af politiet i disse dage fordi politiet ikke bare kan
tage sig sammen og indrømme at betjenten sagde perker. Vi kan alle, undtagen
altså politiet, høre tydeligt at betjenten råbte perker ind i ansigtet på en
demonstrant. Politiet er til grin i denne her sag. Der bliver sikkert rift
om T-shirts hvorpå der står et eller andet med perle knyttet sammen med
politiet.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-01-09 21:59

> "...din perle..."
> "...din perker..."

"Perker" udtales med stød på første stavelse. Det gør "perle" ikke.

Jeg har ikke selv hørt optagelsen, men jeg har svært ved at forestille
mig en så dårlig lydkvalitet, at man ikke kan høre om der er stød i ordet.

--
Allan Olesen