Spørgsmål ang lejeregler (leje til familie~
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 23-01-09 08:40

Hejsa

Jeg står måske i en situation hvor jeg ikke lige har et sted at bo pr
1-marts, dvs jeg har faktisk en masse muligheder, men hvilken mon jeg skal
vælge.

Landet ligger således at min søster's kæreste ejer et hus som hun flyttede
ind i. Nu har de købt et nyt hus i fællesskab, men kan ikke få solgt det
gamle. Han skylder ikke alverden på det gamle hus, men så kommer
spørgsmplet.

Må jeg bo til leje i det gamle hus som en slags "opsynsmand", dvs ti len lav
husleje der evt dækker hans renter på huslånet eller noget ? de vil jo gerne
have en der holder lidt øje med huset, evt til markedet for hussalg ændrer
sig til det lidt mere positive.

Hvor officielt skal sådan noget være udformet osv osv, der skal være kabeltv
og internet linie, som skal stå i mit navn, så vi kan nok ikke skjule det.
Men findes der nogle regler ang "visevært" agtige forhold eller noget ?

På forhånd tak
Jacob

Fra : Jubii

Dato : 23-01-09 12:56

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kabeltv og internet linie, som skal stå i mit navn, så vi kan nok ikke
> skjule det. Men findes der nogle regler ang "visevært" agtige forhold

Privat udlejning står meget frit med hensyn til lejen. Dvs.der er ingen
mindstepris, men dog en maxpris, der dog skal klages over.
Brug en standard lejekontrakt, der blot udfyldes med de ting der står.
Derefter er du lejer som alle amdre lejere og kan indsætte de ting du
har lyst til. Altså kabeltv og internet m.m. Der kan evt stå noget om
reetablering ved lejens udløb. Men er det indlagt er det jo et
salgsargument at det er der.
Der er ikke nogen regler for lejers stilling i lejeforholdet så ingen
officielle papirer eller andet. Det hele er rent privat, og følges
lejeloven er der ingen andre der skal vide noget om jeres lejeforhold
eller andet.

Fra : Carsten

Dato : 23-01-09 13:47

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> Privat udlejning står meget frit med hensyn til lejen. Dvs.der er ingen
> mindstepris, men dog en maxpris, der dog skal klages over.

...husk dog at der også er en 3. spiller med - nemlig SKAT...

http://www.penge.dk/cm/1.2012

Carsten

Fra : Jubii

Dato : 23-01-09 15:28

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i meddelelsen

> ..husk dog at der også er en 3. spiller med - nemlig SKAT...

Da ikke for lejer.

Hvis du blander lejen størelse ind i en evt. ansættelse som vicevært
uden løn, er der et problem med skat for lejer, ellers ikke. En
ansættelse med løn er jo blot et alm. selvangivelsesregel.

Det må de 2 parter finde ud af selv.

Fra : Carsten

Dato : 23-01-09 20:01

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> Da ikke for lejer.

Er du sikker ???

Jvf. http://www.skat.dk/display.aspx?oId=133793&vId=201947 så skriver
SKAT...

"Hvis en ejendom udlejes til familie, venner eller bekendte til en lavere
husleje end markedslejen, foreligger der delvis fri bolig, som er
skattepligtig. Der skal betales skat af forskellen mellem huslejen og
markedslejen. Det gælder også, hvor forældre lejer ud til deres børn til en
husleje under markedslejen. Da lejeindtægter er skattepligtige, skal udlejer
medregne hele den leje, der normalt skulle betales, i sin indkomst.
Udlejning til forældre, stedforældre, svigerforældre eller bedsteforældre
beskattes dog under visse betingelser lempeligere hos udlejer."

Carsten

Fra : Jubii

Dato : 24-01-09 10:17

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> Er du sikker ???

Jeg skrev.

Hvilket var en generel betragtning og ikke en betragtning til emnet.
Derfor er leje til familie ikke inde i billedet og normale lejevilkår
gælder.
Så skat vil i det generelle tilfælde ikke komme ind i billedet for
lejer.
Og ingen mindstepris, skal tolkes at man ikke går under lejeværdien.