Pris forespørgsel via mail - prisen binden~
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-01-09 21:26

Hvis man forespørger på en pris på en udlejningsejndom (i dette tilfælde et
sommerhus) og udlejer vender tilbage at det koster lad os sige 2000,-
kroner.

Vede bestilling er prisen pludselig blevet til 5000,- kroner da udlejer er
kommet til at ramme 9 måned fremfor 8 måned.
Spørgsmålet er om det ikke betragtes som et bindende tilbud (og derved +/-
10%?)

Det er sikkert som at banke i en dyne at få det igennem i praksis, men rent
juridisk er det vel bindende? (der er ingen forbehold taget på den pris der
er givet og der er blevet spurgt på den specifikke dato)

--
/Dennis
Diverse hardware sælges

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-09 23:57

Dennis Pedersen skrev:

> Hvis man forespørger på en pris på en udlejningsejndom (i dette tilfælde et
> sommerhus) og udlejer vender tilbage at det koster lad os sige 2000,-
> kroner.

Og i overskriften som jeg blev nødt til selv at kopiere, skrev
du:

   Re: Pris forespørgsel via mail - prisen bindende?

Der er ingen formkrav til en aftale i dansk ret. Mail, sms, fax,
røgsignaler, tegnsprog - alt er lige bindende.

> Vede bestilling er prisen pludselig blevet til 5000,- kroner da udlejer er
> kommet til at ramme 9 måned fremfor 8 måned.

Aftaleloven siger i § 32:

§ 32. Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved
    fejlskrift eller anden fejltagelse fra hans side har fået et
    andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens
    indhold, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet, indså
    eller burde indse, at der forelå en fejltagelse.

Hvis en normal pris er 5'000 kr., og man får en pris på 2'000
kr., så lugter det af at nogen er kommet til at lave en fejl, og
så kan man ikke fastholde udlejer på det tilbud.

> Det er sikkert som at banke i en dyne at få det igennem i praksis, men rent
> juridisk er det vel bindende?

Jeg tvivler.

--
Bertel

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 23-01-09 08:34

> Dennis Pedersen skrev:

> Hvis en normal pris er 5'000 kr., og man får en pris på 2'000
> kr., så lugter det af at nogen er kommet til at lave en fejl, og
> så kan man ikke fastholde udlejer på det tilbud.

Men det springende punkt er månederne, fordi de 2000,- er jo en reel pris
hvis man ser på måneden efter.

Jeg tænker bare hvis jeg giver et tilbud til en kunde på en dims, kunden
siger jatak - hvorefter man finder ud af prisen er helt forkert. Så kan jeg
godt forestille mig et ramaskrig der bliver når prisen pludselig stiger
150%.

/Dennis

Fra : Carsten

Dato : 23-01-09 09:04

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERN*daydreamer.dk> skrev i en meddelelse

> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Men det springende punkt er månederne, fordi de 2000,- er jo en reel pris
> hvis man ser på måneden efter.

Ja, men humlen ligger stadig i det som Bertel skrev. HVIS 2000,- nu havde
været en antagelig pris for den periode du spurgte på, så kunne du påberåbe
dig god tro og (forsøge at) fastholde udlejer. Spørgsmål til dig Dennis...
da du modtog udlejers svarmail med prisen tænkte du da..

1) fedest ! det var squ en ok pris - den tager jeg !

eller

2) hmmm, ham udlejer har da vist ikke fået sin morgenkaffe endnu. Den pris
er da vist ikke korrekt.

Det er historien med B&O tv'et til 2.000 kr. om igen. Hvis det tydeligvis er
for godt til at være sandt så er det også sådan...

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-09 09:25

Dennis Pedersen skrev:

> [...]
> godt forestille mig et ramaskrig der bliver når prisen pludselig stiger

Man får ikke ret ved at udstøde ramaskrig selv om nogle måske
tror det.

I en sag hvor der er givet et tilbud ved en fejl, er det en
vurderingssag om køber burde indse at der forelå en fejl. Selv en
underskrift binder ikke hvis det er tilfældet.

--
Bertel