må man søge oplysninger om....
Fra : HSLK

Dato : 22-01-09 11:52

Hejsa

Må en privat person eller ens arbejdesgiver spørge politiet, uden dit
samtykke, om man har fået frataget sit kørekort ???

knus Henriette.

Fra : /Peter

Dato : 22-01-09 12:27

"HSLK" <bankehytten@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Må en privat person eller ens arbejdesgiver spørge politiet, uden dit
> samtykke, om man har fået frataget sit kørekort ???

Alle må vel spørge politiet om hvad de lyster, så
spørgsmålet er vel om politiet vil eller må svare !

Fra : alexbo

Dato : 22-01-09 12:46

"HSLK" <bankehytten@yahoo.dk> skrev

> Må en privat person eller ens arbejdesgiver spørge politiet, uden dit
> samtykke, om man har fået frataget sit kørekort ???

Tja, de må godt spørge, men de må ikke få oplysningen.

Nogle af de store danske vognmænd har forsøgt at få oplysninger af den art,
evt. simpelthen abonnere på at få besked hvis en af deres chauffører mistede
kortet, det er ikke muligt, selv ikke med chaufførens tilladelse.

Jeg synes det er mærkeligt at et busselskab ikke kan få oplyst om en af
deres chauffører har mistet kortet.
At spørge ham selv gavner ikke ret meget, han kan i tide have anskaffet et
ekstra, så selv om man indførte at en gang om ugen skal de fremvise deres
kørekort giver det ikke sikkerhed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per

Dato : 22-01-09 18:46

alexbo wrote:
> [...]
> chaufførens tilladelse.
> Jeg synes det er mærkeligt at et busselskab ikke kan få oplyst om en

Enig - og det er parakdoksalt nok strafbart efter færdselsloven at overlade
føringen af et køretøj til en der ikke kan føre det lovligt !!

Så busselskabet kan blive dømt for overladelse - de skal, for at være på den
sikre side, se chaufførenes kørekort hver dag !!

*/ Per

Fra : Ralph

Dato : 23-01-09 00:27

> Så busselskabet kan blive dømt for overladelse - de skal, for at være på
> den sikre side, se chaufførenes kørekort hver dag !!

Ja, ja, det er godtnok, men du misser Alex' pointe: du og jeg med gyldigt
kørekort, kan til enhver tid melde det stjålet, og så aflevere den nye kopi
den dag det går galt, men så har vi stadig originalen som kan vises til
arbejdsgiveren - teoretisk i evigheder, de gange jeg er blevet stoppet af
polisen har de IKKE chekket kørekortets validitet, blot konstateret at jeg
har et

Dette kunne selvf. let imødegåes ved en udskiftning af kørekort hvert
10.-20. år, men det koster jo, så....

--
Ralph

Fra : Per

Dato : 25-01-09 21:19

Ralph wrote:

> [...]
> aflevere den nye kopi den dag det går galt, men så har vi stadig
> originalen som kan vises til arbejdsgiveren

JA - det kan man jo selvfølgelig, men så gør man sig skyldig i overtrædelse
af Straffeloven. (§ 163)

Du skriver under på en erklæring - under strafansvar - at du har mistet dit
kørekort.

Hvis du finder det originale igen - har du pligt til at aflevere det til
politiet.

- teoretisk i evigheder,
> de gange jeg er blevet stoppet af polisen har de IKKE chekket
> kørekortets validitet, blot konstateret at jeg har et

Det er så dårligt politiarbejde - de kan nemt se om det er et
erstatningskørekort de står overfor.

mvh. Per

Fra : alexbo

Dato : 25-01-09 22:41

"Per" skrev

> Det er så dårligt politiarbejde - de kan nemt se om det er et
> erstatningskørekort de står overfor.

Det betyder ingenting, for har man anskaffet et erstatningkort er det
selvfølgelig det man afleverer efter en spritdom,
det er jo det politiet ved man har, det originale har man meldt tabt.

Så når man bliver stoppet viser man sit originale kørekort.

Hvis man efter en spritdom afleverer sit originale man har meldt tabt, vil
de nok spørge efter det erstatningskort man har fået.

Skal man kringle sig uden om konsekvenserne af sine handlinger, skal man
tænke sig en smule om.

mvh
Alex Christensen

Fra : HSLK

Dato : 22-01-09 19:25

Hejsa

Tak for svaret, det er godt nok lidt skræmmende at det er sådan 8-o
Det burde være muligt for arbejdesgiverne at få den oplysning !

knus Henriette.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-01-09 20:20

> Tja, de må godt spørge, men de må ikke få oplysningen.

Sikker? Hos Falck er det i hvert fald anerkendt og accepteret at fratages
man kørekortet, så får Falck besked. Jeg ved ikke om det holder, og jeg ved
ikke om det kun gælder fordi de har erhvervskort.

I øvrigt kan arbejdsgiveren friholdes for ansvar, hvis han skal se
kørekortet en gang om året.

Mvh Maria

Fra : Knut

Dato : 22-01-09 18:28

"HSLK" <bankehytten@yahoo.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Må en privat person eller ens arbejdesgiver spørge politiet, uden dit
> samtykke, om man har fået frataget sit kørekort ???

Du kan nok ikke forbyde nogen at spørge eller på anden måde forhindre
det!!!!

Knut

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 25-01-09 20:34

Knut wrote, On 1/22/09 6:28 PM:
> "HSLK" <bankehytten@yahoo.dk> wrote in message

> Du kan nok ikke forbyde nogen at spørge eller på anden måde forhindre
> det!!!!
>
> Knut

norv hvor et godt klogt kløgtigt super exceptionelt brugbart svar!!!!
lige min kop te med meget mere af det brugbare lort i samme boldgade.

Fra : Per

Dato : 25-01-09 21:29

Master Fat Bastard wrote:

> norv hvor et godt klogt kløgtigt super exceptionelt brugbart svar!!!!
> lige min kop te med meget mere af det brugbare lort i samme boldgade.

Mange der svarer i denne gruppe er hverken Jurister eller politifolk, som jo
er egentlig uddannede i Jura.

Så de fleste svar skal tages med meget store forbehold.

mvh. Per

Fra : Knut

Dato : 25-01-09 21:48

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> Mange der svarer i denne gruppe er hverken Jurister eller politifolk, som
> jo
> er egentlig uddannede i Jura.
>
> Så de fleste svar skal tages med meget store forbehold.

Jeg svarer såmænd bare præcist på det der spørges om, nemlig om xx må spørge
politiet om yy.

Knut

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-01-09 21:38

HSLK skrev den 22-01-2009 11:51:
> Hejsa
>
> Må en privat person eller ens arbejdesgiver spørge politiet, uden dit
> samtykke, om man har fået frataget sit kørekort ???

Hmmm, Man kan vel indarbejde i ansættelseskontrakten om, at chaufføren
er forpligtet én gang om året at fremskaffe en bekræftelse fra Politiet,
at man stadig har kørekortet. Og at selve kørekortet ikke er
tilstrækkelig som bekræftelse (netop fordi man kan melde det stjålet og
lægge kortet derhjemme i skuffen....og når politiet så tager kortet, så
ligger det gamle stadig i skuffen lige til at bruge).

Det er mig så lidt af en gåde, at kørekort-oplysninger ikke kan gives,
når man har fuldmagt fra kørekort-indehaveren.

ovenstående er naturligvis min helt egen holdning.
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk