nyhedsbrev fra Dansk Ef-forbund indeholder~
Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 18:34

Hejsa NG.

Jeg har i dag modtaget et nyhedsbrev fra Dansk EL-Forbund Ungdom.
(Spændende)
Men mailen er bare videresendt til 380 brugere, som nu har fået blåtlagt
sin mail-adresse.
Dette er nu sket 3 gange, med 2 tidligere henvendelser til DEF, som
lovede at de nok skulle få styr på det.
Men ak! Nu er den gal igen! :(

Hvad siger loven til dette?
Må en forening sådan uden videre give mail-adresser på medlemmer, til
andre medlemmer?

/Jacob

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-01-09 18:46

Jacob Fich wrote:

> Hvad siger loven til dette?
> Må en forening sådan uden videre give mail-adresser på medlemmer, til
> andre medlemmer?

Klar overtrædelse af persondataloven.

(det er givetvis sket ved en fejl).

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 18:58

Jesper Lund skrev:

> Klar overtrædelse af persondataloven.
>
> (det er givetvis sket ved en fejl).

Vil jeg også mene det er, og ja. Det er helt sikkert en fejl, men denne
fejl er sket en del gange efterhånden... :(

Fra : N_B_DK

Dato : 21-01-09 19:11

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message
> (det er givetvis sket ved en fejl).

Hvis den samme "fejl" sker gentagende gange, så har jeg meget svært ved
at tro på det er en fejl.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Knut

Dato : 21-01-09 21:03

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> wrote in message
> "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message
>

> Hvis den samme "fejl" sker gentagende gange, så har jeg meget svært ved at
> tro på det er en fejl.

Det kunne jo være manglende viden/erfaring med, hvordan man undgår det.

Knut

Fra : Jean Pierre

Dato : 21-01-09 21:52

> Det kunne jo være manglende viden/erfaring med, hvordan man undgår det.

Uvidenhed er et dårligt forsvar :p

Fra : Knut

Dato : 21-01-09 21:57

"Jean Pierre" <jpk09@hotmail.com> wrote in message

> Uvidenhed er et dårligt forsvar :p

Det er jo svært at gøre noget som overstiger evnerne!

KNut

Fra : Søren

Dato : 22-01-09 08:19

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> MVH. N_B_DK
> Pioneer CLD-D925 købes.
> Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2

Hvad skulle formålet være med at sende e-mail adresserne ud ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-09 10:07

Søren skrev:

> Hvad skulle formålet være med at sende e-mail adresserne ud ?

Hvis man vil sende en mail ud til mange mennesker og gør det på
den forkerte måde, så vil adresserne på alle modtagerne stå som
tekst i mailen. Det betyder at alle får alle adresser.

Afsenderen som ikke rigtig ved hvad han laver, tror bare at de
får en almindelig mail. Der er altså ikke noget bevidst formål
med at gøre det på den måde.

Sådan foregår det når an vælger den metode der kaldes CC (Carbon
Copy). Man skal vælge den der hedder BCC (Blind Carbon Copy). Den
fungerer på præcis samme måde - bortset fra at adresserne ikke
medtages som brødtekst.

Begge metoder betyder at man kan skrive én mail og få den sendt
til mange modtagere i ét hug.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-01-09 10:34

"Bertel Lund Hansen" skrev

> [...]
> Copy). Man skal vælge den der hedder BCC (Blind Carbon Copy). Den
> fungerer på præcis samme måde - bortset fra at adresserne ikke

Det først når man videresender en mail at adresserne havner i selve mailen,
ellers ligger de i "sendto"

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-09 11:56

Peter Lykkegaard skrev:

> Det først når man videresender en mail at adresserne havner i selve mailen,
> ellers ligger de i "sendto"

Det er forkert. Jeg har lige testet med en mail sendt til flere
adresser angivet i CC-boksen, og alle adresserne stod at læse i
alle mailene i brødteksten.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-01-09 12:32

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Det er forkert.

Næh, men man må konkludere at der er forskel på de forskellige mail
programmer
Outlook, OE, Gmail eller Hotmail viser ikke CC i brødteksten
Først når man laver svar eller videresend

- Peter

Fra : J

Dato : 22-01-09 16:04

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> programmer
> Outlook, OE, Gmail eller Hotmail viser ikke CC i brødteksten
> Først når man laver svar eller videresend

Mon ikke nogen her glemmer, at man - i hvert fald i nogle af de nævnte
e-mail-programmer - selv bestemmer, om Bcc-linjen skal vises eller ej...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-01-09 16:18

"J" skrev
> Mon ikke nogen her glemmer, at man - i hvert fald i nogle af de nævnte
> e-mail-programmer - selv bestemmer, om Bcc-linjen skal vises eller ej...
Du kan ikke "se" BCC i de mails du modtager :)

Hmmm
Nederst er "message source" fra en mail jeg har sendt til mig selv med
modtagere i CC og BCC
Det må være tilstrækkeligt "bevis" for at CC ikke står i brødteksten når man
modtager/læser emails

Vi er enige om at mailprogrammet indsætter nogle headers (Bla Afsender samt
CC) i brødteksten ved svar eller videresend

XFUT: dk.edb.internet.software.mail+news

- Peter

From: <polonline@hotmail.com>
To: "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com>
Cc: "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com>,
   <polonline@hotmail.com>
Subject: ierieruer
Date: Thu, 22 Jan 2009 12:26:36 +0100

------=_NextPart_000_021C_01C97C8C.AB46CF60

Dette er en test

- Peter
------=_NextPart_000_021C_01C97C8C.AB46CF60

<HTML><HEAD>
<META http-equiv=3DContent-Type =
content=3Dtext/html;charset=3Diso-8859-1>
<META content=3D"MSHTML 6.00.6000.16788" name=3DGENERATOR></HEAD>
<BODY id=3DMailContainerBody=20
style=3D"PADDING-RIGHT: 10px; PADDING-LEFT: 10px; PADDING-TOP: 15px"=20
bgColor=3D#ffffff leftMargin=3D0 topMargin=3D0 CanvasTabStop=3D"true"=20
name=3D"Compose message area">
<DIV><FONT size=3D2>Dette er en test</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=3D2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT size=3D2>- Peter</FONT></DIV></BODY></HTML>

------=_NextPart_000_021C_01C97C8C.AB46CF60--

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-09 16:38

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
> modtagere i CC og BCC
> Det må være tilstrækkeligt "bevis" for at CC ikke står i brødteksten når

Jeg tror i glemmer, at en mail ikke nødvendigvis bliver afsendt fra en mail
'klient', så det kan lige så godt være en (serverside) programmeringsfejl.

(FUT selv til en gruppe, der kan være interessant for evt. uddybning)

Stig Johansen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-01-09 17:17

"Stig Johansen" skrev

> Jeg tror i glemmer, at en mail ikke nødvendigvis bliver afsendt fra en
> mail
> 'klient', så det kan lige så godt være en (serverside) programmeringsfejl.

Man vil altid vælge at bruge en klient, der kan så være tale om en klient
uden egentligt brugerfjæs, men blot nogle metoder/egenskaber man kan anvende
fra det valgte sprog

Hvis man endelig vil lave en socket forbindelse til en mailserver så vil man
typisk lave et særskilt modul (en klient) og ikke lade kommunikationen med
mailserveren indgå i hovedprogrammet

XFUT: dk.edb.programmering

- Peter

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-01-09 06:41

Peter Lykkegaard wrote:

> "Stig Johansen" skrev

> Man vil altid vælge at bruge en klient, der kan så være tale om en klient
> uden egentligt brugerfjæs, men blot nogle metoder/egenskaber man kan
> anvende fra det valgte sprog

Det var ikke så meget et spørgsmål om teknik og 'ordkløveri'.
Pointen var at henqlede opmærksomheden på hvem den 'skyldige' er.
Hvis det bliver(manuelt) udsendt med en mailklient, så er der formentlig
tale om en brugerfejl.

Hvis der derimod er tale om et automatiseret system, så er det en
programmeringsfejl.

Hvis det tilmed er et system, der er købt udefra, så er det ikke sikkert man
har kontrol over fejlen.

Da det tilsyneladende er sket flere gange, kunne det tyde på en vis
konsistens i problemet.

Eller kort sagt: Hvem bærer ansvaret?

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-09 07:45

Stig Johansen skrev:

> Eller kort sagt: Hvem bærer ansvaret?

Om ikke andet så den der gentager en fejlbehæftet operation
uanset at der er blevet klaget over den.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-01-09 09:04

"Stig Johansen" skrev

> Eller kort sagt: Hvem bærer ansvaret?

Du kan evt sammenligne med et bogføringsprogram der ikke overholder dansk
lovgivning mht regler for bogføring etc ...

- Peter

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-01-09 10:32

Peter Lykkegaard wrote:

> "Stig Johansen" skrev

> Du kan evt sammenligne med et bogføringsprogram der ikke overholder dansk
> lovgivning mht regler for bogføring etc ...

Hvor finder jeg et program, der ikke overholder bogføringsloven, eller
regnskabsloven eller Regnskabsbekendtgørelsen - eller hvad man kalder det
nu om dage ?

Stig Johansen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-01-09 11:52

"Stig Johansen" skrev

> Hvor finder jeg et program ...

Programmet er underordnet, var det ikke et spørgsmål om hvem der bærer
ansvaret i første omgang?

- Peter

Fra : Leif Neland

Dato : 10-02-09 13:22

Stig Johansen skrev:

> Hvor finder jeg et program, der ikke overholder bogføringsloven, eller
> regnskabsloven eller Regnskabsbekendtgørelsen - eller hvad man kalder det
> nu om dage ?

Jeg ved (fta svensk tv...) at der findes bogføringsprogrammer der kan
håndtere hvide og sorte penge i taxabranchen

Leif

Fra : Egon Stich

Dato : 10-02-09 13:41

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved (fta svensk tv...) at der findes bogføringsprogrammer der kan
> håndtere hvide og sorte penge i taxabranchen
>
> Leif

Interessant.
Kunne man få et link?

Egon

Fra : Leif Neland

Dato : 17-02-09 11:34

Egon Stich skrev:

> Interessant.
> Kunne man få et link?

Helt ærligt mand...

"Jeg ved (fta svensk tv...)" betyder at jeg husker at jeg har set det i
svensk tv. Og jeg har ikke kunnet se svensk tv siden jeg er flyttet til
Fyn for 1½ år siden.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-09 16:54

"J" skrev

[og jeg snupper det her fra et citat fra Peter Lykkegaards indlæg
for at holde debatten i mail-gruppen]

> Mon ikke nogen her glemmer, at man - i hvert fald i nogle af de nævnte
> e-mail-programmer - selv bestemmer, om Bcc-linjen skal vises eller ej...
> Du kan ikke "se" BCC i de mails du modtager :)

I RFC'erne kan man læse om hvordan man skal være meget omhyggelig
med hvad der skal vises når der bruges BCC. Det bør være sådan at
man kan stole på at modtagerne ikke kan finde andre adresser end
sin egen når den metode er brugt.

Jeg søgte lidt hist og pist i RFC'erne uden at finde noget om
hvordan CC skal behandles hvad visning angår.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-01-09 17:12

"Bertel Lund Hansen" wrote

> [og jeg snupper det her fra et citat fra Peter Lykkegaards indlæg
> for at holde debatten i mail-gruppen]

Du citerer forkert ...
Jeg har ændret lidt i dit indlæg

> Peter Lykkegaard skrev

> I RFC'erne kan man læse om ...

Bertels oprindelige påstand som jeg opponerer imod:

> [...]
> Copy). Man skal vælge den der hedder BCC (Blind Carbon Copy). Den
> fungerer på præcis samme måde - bortset fra at adresserne ikke

Mit svar til Bertel:
> Det først når man videresender en mail at adresserne havner i selve
> mailen,
> ellers ligger de i "sendto"

.... eller CC

Begge hører til io header afsnittet indtil man vælger svar eller videresend

- Peter

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-02-09 14:01

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> medtages som brødtekst.
>
> Begge metoder betyder at man kan skrive én mail og få den sendt

Mange mailservere har en begrænsning på fx. modtagere i Bcc feltet for
at forhindre spam/junk.

Den rette metode her er, at det omtalte forbund får lavet sig en rigtig
mailingsliste, som styres fra en mailserver og den der så kan sende
nyhedsbreve ud, skal så bare sende en mail til fx. nyhedsbrev@def.dk og
så sender den automatisk til de 380 brugere.

I den mail er der så en funktion om afmeldelse, hvilket betragtes som
god kotume, da man altid skal kunne afmelde sig i de pågældende mails.

Databasen vedligeholdes ved at brugerne selv logger ind og
tilmelder/afmelder sig nyhedsbrevet.

Den måde forbundet gør det på tyder på en dårlig IT mand eller
ligegyldighed.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : J

Dato : 17-02-09 16:59

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> ligegyldighed.

Måske endda begge dele.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-02-09 17:03

J <j@nospam.xy> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Måske endda begge dele.

Enig og desværre er der rigtig mange i det offentlige og den slags
institutioner.

Tror mange af de IT problemet det offentlige tit løbet ind skyldes
manglende kompetencer i egne rækker.

Fra : J

Dato : 18-02-09 01:07

> Enig og desværre er der rigtig mange i det offentlige og den slags
> institutioner.
>
> Tror mange af de IT problemet det offentlige tit løbet ind skyldes
> manglende kompetencer i egne rækker.

Medarbejderne skal jo til personalemøder, gangmøder og fanden og hans
pumpestok. I stedet skulde de passe deres arbejde.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-09 12:53

> Klar overtrædelse af persondataloven.

Hvordan det? Hvornår er mailadresser blevet personhenførbare?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-09 14:32

Christian R. Larsen skrev:

> Hvordan det? Hvornår er mailadresser blevet personhenførbare?

Tidspunkter er ikke så vigtige. Du mener ikke at en mailadresse
er knyttet til en person. Hvorfor ikke?

Er et navn? En adresse? De kan begge to ændres.

Persondataloven siger:

§ 3. I denne lov forstås ved:

   1) Personoplysninger:
   Enhver form for information om en identificeret eller
   identificerbar fysisk person (den registrerede)..

Jeg kan ikke se at det udelukker mailadresser.

--
Bertel

Fra : Knut

Dato : 21-01-09 21:04

"Jacob Fich" <jacob_duvednok_brafi.dk> wrote in message
> [...]
> Men ak! Nu er den gal igen! :(
>
> Hvad siger loven til dette?
> Må en forening sådan uden videre give mail-adresser på medlemmer, til

Hvorfor er din emailadresse 'blåtlagt'? Kunne det ikke være 'rødlagt' eller
'gullagt'?

Knut

Fra : J

Dato : 21-01-09 21:18

"Knut" <e-poost@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Jacob Fich" <jacob_duvednok_brafi.dk> wrote in message

> Hvorfor er din emailadresse 'blåtlagt'? Kunne det ikke være 'rødlagt'
> eller 'gullagt'?
>
> Knut

I det aktuelle tilfælde går det nok mod rødt.

Fra : J

Dato : 21-01-09 21:18

"Jacob Fich" <jacob_duvednok_brafi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men ak! Nu er den gal igen! :(
>
> Hvad siger loven til dette?
> Må en forening sådan uden videre give mail-adresser på medlemmer, til

Hvorfor skriver du Ef-forbund i emnelinjen?

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 22:06

J skrev:
> Hvorfor skriver du Ef-forbund i emnelinjen?

Det er en trykfejl, kan jeg se. ;)

Fra : bosol

Dato : 21-01-09 16:28

On 21 Jan., 19:34, Jacob Fich <jacob_duvednok_brafi.dk> wrote:
> [...]
> Men ak! Nu er den gal igen! :(
>
> Hvad siger loven til dette?
> Må en forening sådan uden videre give mail-adresser på medlemmer, til

Lignende har A-Kassernes Samvirke også gjort - jeg har ALLE pampernes
e-mail adresser incl. den senile LO-formand