Kristendom og idioti
Fra : Cyril Malka

Dato : 23-01-09 12:10

Goddag,

Idet jeg fik en "petit livre des gros mots", en slags slangordbog med
forklaringer over forskellige slangord og deres oprindelse. Så faldt jeg
(uden at slå mig) over ordet "Cretin", som også bruges på engelsk for at
betegne en "dumrian" eller en "person med subnormal intelligens".

Hvis man ser på ordets oprindelse, viser det sig at det kommer fra det
latin: christianus (kristen).

Ordet blev først brugt i Vaud område (i Schweiz) for bagefter at blive
brugt på fransk (hvilket det stadig gøres) og på engelsk.

Der er lidt om det, bl.a. her (på engelsk):

<http://www.answers.com/topic/cretin>

Om hvorfor kristne betragtes som idioter melder historien, desværre,
ikke noget om.

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
Følg mig på twitter: http://twitter.com/cyrilmalka
.... Catholic - which I was until I reached the age of reason.

Fra : Vidal

Dato : 23-01-09 12:35

Cyril Malka skrev:
> [...]
>
> <http://www.answers.com/topic/cretin>
>
> Om hvorfor kristne betragtes som idioter melder historien, desværre,

Det er den anden vej rundt. En lille misforståelse,
som let kunne være undgået, Cylle, hvis man viste
rettidig omhu.

http://www.gulfbend.org/poc/view_doc.php?type=doc&id=10352&cn=208

This term originally reflected the promising
perspective that people with mental retardation
were *still Christian* and should thus be treated
with kindness.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-01-09 12:40

Vidal skrev i

[ ... ]
> [...]
>
> This term originally reflected the promising
> perspective that people with mental retardation
> were *still Christian* and should thus be treated

Det er jo helt bevidst fra Cylles side, og ikke blot en misforståelse.
Malka'erne benytter jo enhver lejlighed til at tilsvinde alt hvad der har
med kristendom og kristne at gøre.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-01-09 13:41

Vidal skreiv:

> [...]
>
> This term originally reflected the promising
> perspective that people with mental retardation
> were *still Christian* and should thus be treated

Vi har merket oss at du kaller deg "kristen".
Selverkjennelse er normalt bra.

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-01-09 14:18

In article <4979bace$0$3714$8404b019@news.wineasy.se>,
Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> Vi har merket oss at du kaller deg "kristen".
> Selverkjennelse er normalt bra.

hehe.

Nu lyder ovenstående definition ikke særlig sandsynligt, for man kunne
lide så godt stadig have været jøde eller hedning.

På den anden side var de kristne ikke særlig velset hos romerne, som
betragtede dem som idioter og kaldte jo kristendommen for "et forbandet
overtro".

Dengang, lige som nu, sat kristendommen stor pris på uvidenhed. Man
skulle "bare tro" og skide være med de ting, der ikke hang sammen.

Kristne blev ikke anset til at være meget mere end løvemad rent faktisk,
hvorfor der var et stort antal martyrer.

.... Og for at være helt ærligt, synes jeg ikke ligefrem de kristne her i
gruppen udmærker sig ved deres intelligens.

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-01-09 14:40

Cyril Malka skrev i

[ ... ]
> Dengang, lige som nu, sat kristendommen stor pris på uvidenhed. Man
> skulle "bare tro" og skide være med de ting, der ikke hang sammen.

Ak ja, endnu en løgn fra en Malka.

Men det er vi jo så vant til fra den kant.

Fra : Vidal

Dato : 23-01-09 15:35

Cyril Malka skrev:

> hehe.
>
> Nu lyder ovenstående definition ikke særlig sandsynligt, for man kunne
> lide så godt stadig have været jøde eller hedning.

*Jøde* bruger man skam også som en betegnelse
for visse ikke-jødiske mennesker.

Hedning er vist en betegnelse i sig selv.

Nu ved de fleste nok, Cylle holder mest af egen
visdom, af hvad natur den så måtte være, men
prøv at se her:

http://www.askoxford.com/concise_oed/cretin?view=uk

Det er Oxford English Dictionary's online udgave.

Cretin:

ORIGIN from Swiss French crestin ‘Christian’, apparently
used to convey a reminder that handicapped people are human.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Karsten Krambs

Dato : 24-01-09 15:00

On Fri, 23 Jan 2009 15:34:38 +0100, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Nu ved de fleste nok, Cylle holder mest af egen
>visdom

Jeg husker stadig med smil på læben dengang da...

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Fra : N/A

Dato : 23-01-09 21:32

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-01-09 22:24

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse

> Vi har merket oss at du kaller deg "kristen".
> Selverkjennelse er normalt bra.

Har du egentlig noget at byde på, Harald Mossige, eller er det hele norsk,
indavlet fjeldvrøvl, som normalt begavede mennesker sjældent gider spilde
tid på?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-01-09 23:09

Jens Bruun skreiv:
> [...]
> indavlet fjeldvrøvl, som normalt begavede mennesker sjældent gider spilde

Hva /du/ velger å bruke tid på er for meg revnende likegyldig.

HM

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-09 00:58

> Hva /du/ velger å bruke tid på er for meg revnende likegyldig.

Det er jeg klar over. Vil du svare mig nu?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Harald Mossige

Dato : 26-01-09 03:06

Jens Bruun skreiv:
> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse

> Det er jeg klar over. Vil du svare mig nu?

Med hvilken autoritet forventer du svar?

HM

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-09 18:12

> Med hvilken autoritet forventer du svar?

Tak.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Patruljen

Dato : 23-01-09 08:07

On 23 Jan., 15:34, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>
> ORIGIN from Swiss French crestin ‘Christian’, apparently
> used to convey a reminder that handicapped people are human.

:)

Det er iorden. Vi skal huske at handicappede også er mennesker -

> --
> Venlig hilsen,
>
> Villy Dalsgaard

Ditto.

Fra : Vidal

Dato : 23-01-09 21:32

Patruljen skrev:

> :)
>
> Det er iorden. Vi skal huske at handicappede også er mennesker -

Njah, at de også er kristne ...

Ikke du, selvfølgeligt.

--
Venlig hilsen,