Rejse med nevø - igen
Fra : Jebir

Dato : 23-01-09 12:29

Hej hej

Som nævnt i en tidligere post står vi og skal til London, sammen med min
kærestes 13-årige nevø til marts.
Men hvordan forholder det sig med at rejse med "andre folks børn"? Er der
noget vi skal være opmærksomme på, skal vi have nogle bestemte papirer, en
fuldmagt el. lign., eller hvordan står vi?
Han har selvfølgelig eget pas.

- Mikkel

Fra : Armand

Dato : 23-01-09 14:23

Jebir skrev:
> [...]
> der noget vi skal være opmærksomme på, skal vi have nogle bestemte
> papirer, en fuldmagt el. lign., eller hvordan står vi?

Kan man få sit eget pas er man at regne for enkeltperson!

--
Armand.

Fra : jk

Dato : 23-01-09 15:02

On Fri, 23 Jan 2009 12:28:33 +0100, "Jebir" <jebir@jebir.dk> wrote:

> [...]
>noget vi skal være opmærksomme på, skal vi have nogle bestemte papirer, en
>fuldmagt el. lign., eller hvordan står vi?

Tal med nærmeste politikontor/paskontor. Han skal vel indføjes i Jeres
pas. Det var mine børn da.

mvh

John

Fra : SparreZ

Dato : 23-01-09 15:07

> Tal med nærmeste politikontor/paskontor. Han skal vel indføjes i Jeres
> pas. Det var mine børn da.

Da ikke hvis han som Mikkel skriver har sit eget pas?

--
Christian

Fra : oz3bto

Dato : 23-01-09 15:34

"SparreZ" <sparrez@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Da ikke hvis han som Mikkel skriver har sit eget pas?
>
> --
> Christian

stadig en god ide .. Mindsker også risikoen for at div. toldere o.l. tror
at i har bortført ham

Fra : Carsten Keller

Dato : 23-01-09 15:16

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message
> On Fri, 23 Jan 2009 12:28:33 +0100, "Jebir" <jebir@jebir.dk> wrote:
> Tal med nærmeste politikontor/paskontor. Han skal vel indføjes i Jeres
> pas. Det var mine børn da.

Det bruger man ikke mere. Og jeg tror nu aldrig det har været muligt at få
andre folks børn ind i "fremmede" menneskers pas...

Keller

Fra : oz3bto

Dato : 23-01-09 15:35

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> "jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message
>
> Det bruger man ikke mere. Og jeg tror nu aldrig det har været muligt at få
> andre folks børn ind i "fremmede" menneskers pas...
>
> Keller

Det er det. Ellere rettere var
Jeg blev som barn skrevet i naboens pas da jeg tit var med dem i tyskland
Sener blev jeg skrevet i min brors + hans makker da jeg tit var med dem i
lastbilen sydover

Fra : Søren

Dato : 26-01-09 09:13

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget vi skal være opmærksomme på, skal vi have nogle bestemte papirer, en
> fuldmagt el. lign., eller hvordan står vi?

Det er ikke et problem med toldmyndighederne hvis han har sit eget pas.

Men nærlæs flyselskabets betingelser, de kan have nogle specielle regler for
børn ledsaget af andre end forældrene, f.eks. kræve fuldmagt.

mvh Søren

Fra : Armand

Dato : 26-01-09 23:58

Søren skrev:
> [...]
>
> Men nærlæs flyselskabets betingelser, de kan have nogle specielle regler for
> børn ledsaget af andre end forældrene, f.eks. kræve fuldmagt.

I så fald vil det være en overtrædelse af EU-regler, derved at enhver
grænse mellem EU-landene ikke bør være anderledes end en
national-regional grænse!
I samme ånd bliven man jo heller ikke længere pas-kontrolleret ved den
dansk-tyske grænse, og hvem skulle så kunne beklage sig over at man i
Flensborg var i selskab med en teenager der ikke er i direkte familie?
Måtte pågældende teenager med eget pas heller ikke rejse alene?? I
benægtende fald, er der så forskel på hvem han ellers følges med på
rejsen???

--
Armand.

Fra : Søren

Dato : 27-01-09 08:24

> [...]
> Måtte pågældende teenager med eget pas heller ikke rejse alene?? I
> benægtende fald, er der så forskel på hvem han ellers følges med på

Du har fuldstændig ret, men eu lovgivningen har indtil nu ikke hindret
diverse flyselskaber fra at lave deres egne regler, se bare på al det bøvl
der er med priserne på deres hjemmesider (de skjulte gebyrer)

Så det kan godt være man har "EU-RET", men når man står i lufthavnen og
flyselskabet siger noget andet, så er det træls at skulle vente med sin
londontur til der har været en retsag.

Så for at undgå problemer er det nemmere og sætte sig ind i flyselskabets
regler (ofte skrevet med småt og fylder 800 sider).

Det er lidt ligesom med højre svingende lastbiler, hvad hjælper det du har
ret i de skal holde tilbage for dig som cyklist, hvis du ligger under to
tvillingehjul.

Mvh
Soren

Fra : Armand

Dato : 27-01-09 20:09

Søren skrev:

> [...]
>
> Så det kan godt være man har "EU-RET", men når man står i lufthavnen og
> flyselskabet siger noget andet, så er det træls at skulle vente med sin

Du mener altså at en 13-årig med eget pas og betalt flybillet kan
risikere at blive afvist som ene-rejsende, og at flyselskabet kan smyge
sig udenom en given efterfølgende klagesag derover??

--
Armand.