Stiklinge formering af træer.
Fra : Bjarne K.

Dato : 22-01-09 17:44

Pil kan stiklinge formeres, men med hvilke andre træer formeres på samme
måde. Har søgt lidt på google, og fundet ud af at man måske kan gøre det
samme med Eg, men ellers tales der mest om buske.

Nogen der ved, hvilke andre træer man kan formere på denne måde ?

Bjarne K.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-01-09 18:34

On Thu, 22 Jan 2009 17:43:37 +0100, "Bjarne K." <not@nej.ni> wrote:

>Pil kan stiklinge formeres, men med hvilke andre træer formeres på samme
>måde. Har søgt lidt på google, og fundet ud af at man måske kan gøre det
>samme med Eg, men ellers tales der mest om buske.

Jeg har aldrig set egetræer som stiklingeformerede. De er normalt sået
fra frø eller for de mere specielle sorter, podet.

>Nogen der ved, hvilke andre træer man kan formere på denne måde ?

Den eneste jeg lige kan komme på som også er stiklingeformeret er
forskellige typer af poppel.

Jeg er ikke sikker på om det skyldes at de er svære at stiklingeformere,
eller om det "bare" er fordi rigtig mange træer kan frøformeres.
Frøformering giver ofte langt flere planter med samme arbejdsindsats som
stiklingeformering.

Hov, hyldebærtræer formeres også ved stiklinger - men de er måske trods
alt mere buske end træer .....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Andersen

Dato : 22-01-09 19:27

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen

> Hov, hyldebærtræer formeres også ved stiklinger -

Ja, hvert efterår kan man opleve store flokke af solsorte, der drøner rundt
og planter stiklinger af hyldebær, så buskene efterhånden gror overalt

Preben
Slet SLETDETTE hvis du skriver direkte til mig.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-01-09 20:26

On Thu, 22 Jan 2009 19:27:13 +0100, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Ja, hvert efterår kan man opleve store flokke af solsorte, der drøner rundt
>og planter stiklinger af hyldebær, så buskene efterhånden gror overalt

Det hører jeg tit folk sige.
Men jeg har altså aldrig haft problemer med massevis af spirende
hyldebærbuske. Hverken her eller hvor jeg boede før. Og det til trods
for massevis af buske med bær og massevis af fugle i dem om efteråret.

Jeg kan i øvrigt vældig godt li' hyldebuske.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-01-09 10:45

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> stiklingeformering.
>
> Hov, hyldebærtræer formeres også ved stiklinger - men de er måske trods

Tak for hjælpen. Havde egentlig håbet på, at man kunne lave et eller andet
med gran, men så må jeg jo bare ud og samle kogler istedet.

Har massevis af hyld, men hverken dem eller pil tror jeg ikke egner sig til
læhegn. Med pil tænker jeg her på at vel er ret svære at styre.

Har tidligere købt træer til hegn, men hvis man selv kan lave dem, vil jeg
da helst det.

Bjarne K.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-01-09 11:49

On Sat, 24 Jan 2009 10:45:23 +0100, "Bjarne K." <not@nej.ni> wrote:

>Tak for hjælpen. Havde egentlig håbet på, at man kunne lave et eller andet
>med gran, men så må jeg jo bare ud og samle kogler istedet.

Nogen bestemt slags gran?
For nu du nævner gran, så er en hel del dværgtyper og specielle sorter
af gran stiklingeformeret. Sukkertopgran f.eks. Men det tager _meget_
lang tid. Svjv går der et års tid fra man stikker en sukkertopgran til
den har god rod.

>Har massevis af hyld, men hverken dem eller pil tror jeg ikke egner sig til
>læhegn. Med pil tænker jeg her på at vel er ret svære at styre.

Både pil og hyld er særdeles velegnede til læhegn. Hyld skærer man så
typisk helt tilbage efter 8-10 år, efter hvad jeg kan se heromkring. Pil
bruges lidt på samme måde, men der er mange forskellige slags pil.

Og læhegn er jo også mange ting. Når jeg tænker læhegn, så er det 2 - 3
rækker mellem markerne herude på landet. Skal dit læhegn stå i mellem to
huse i et villakvarter, så er både pil og hyld nok for voldsomme i
længden.

>Har tidligere købt træer til hegn, men hvis man selv kan lave dem, vil jeg
>da helst det.

Det er også skægt både at lave dem selv, og 10 år senere at kunne sige
man selv har lavet dem

Men på den anden side vinder du 1-3 år ved at købe planterne.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 25-01-09 11:50

> [...]
> af gran stiklingeformeret. Sukkertopgran f.eks. Men det tager _meget_
> lang tid. Svjv går der et års tid fra man stikker en sukkertopgran til

Har sat en del hvidgran, så det er nok ikke lige vejen frem med dem.

> [...]
> rækker mellem markerne herude på landet. Skal dit læhegn stå i mellem to
> huse i et villakvarter, så er både pil og hyld nok for voldsomme i

De skal stå i skel imellem 2 marker. Men det skal helst ikke brede sig for
meget. Min nabo skal helst kunne kører med sin traktor, tæt mod skel, uden
at jeg skal ud og skære ned hvert år.

> Det er også skægt både at lave dem selv, og 10 år senere at kunne sige
> man selv har lavet dem

Helt sikkert.

Jeg er nu også godt tilfreds med nogle dem vi har købt. Rødeg og hvidtjørn
er blevet meget store bare på 4 år.
Hvidgran er også godt med nu, hvoridmod fyr, stadig er nogle små gnallinger.

Endnu engang tak for infomationerne.

Bjarne K.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 25-01-09 15:05

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i en meddelelse

> "Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

Det vil jeg tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved. Det afhænger af,
hvilken slags læ, man vil have, og hvor vindomsust området er. Hverken pil
eller hyld danner tæt mur mod vinden. Mit forslag er en kombination af røn,
eksempelvis seljerøn, og thuja, så får man både over- og underlæ.

Mvh
Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-01-09 15:19

On Sun, 25 Jan 2009 15:05:01 +0100, "Aksel Pedersen"
<akselp@hotmail.com> wrote:

> [...]
>eller hyld danner tæt mur mod vinden. Mit forslag er en kombination af røn,
>eksempelvis seljerøn, og thuja, så får man både over- og underlæ.

Man skal slet ikke have en tæt mur når man laver læ.
Der skal være i omegnen af 40% gennemstrømning.

Thuja er ikke velegnet til læ, i hvert fald ikke i min del af landet.
Til gengæld er der en grund til at der er pil og/eller hyld i samtlige
læbælter plantet af hedeselskabet heroppe.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-01-09 16:14

> [...]
> eller hyld danner tæt mur mod vinden. Mit forslag er en kombination af
> røn, eksempelvis seljerøn, og thuja, så får man både over- og underlæ.

Pil er rigtig god til nem og hurtig læ. Vi har 15 meter mod vest, hvor der
er 400 m mark på den anden side, og det giver godt læ. Mod nord har vi Røn
osv, og det giver da også fint læ, men var 5 år om at komme op.

Mvh Maria

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 25-01-09 21:38

> Pil er rigtig god til nem og hurtig læ. Vi har 15 meter mod vest, hvor der
> er 400 m mark på den anden side, og det giver godt læ. Mod nord har vi Røn
> osv, og det giver da også fint læ, men var 5 år om at komme op.

Ok, det er nok rigtigt, hvad du og Mads skriver, og der er sikkert
forskellige slags pil, men den udgave, min nabo har, synes jeg er uegnet som
læhegn. De vælter ud og bliver meget brede, og sundhedstilstanden er ikke
god. De står i et fugtigt område.
Mvh
Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-01-09 09:35

On Sun, 25 Jan 2009 21:38:21 +0100, "Aksel Pedersen"
<akselp@hotmail.com> wrote:

> [...]
>læhegn. De vælter ud og bliver meget brede, og sundhedstilstanden er ikke

Der er _rigtig_ mange forskellige slags pil.
Man bruger mest dem med buskformet vækst i læbælter. Og de er også
typisk mellem dem som bliver klippet ned efter en årrække.

Læhegn kræver også en smule pasning - det kunne lyde som om din nabo
springer det over.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/