A/C virker ikke under 4 gr.?
Fra : oerumsalbum@gmail.co~

Dato : 22-01-09 15:13

Hej NG

I instruktionsbogen til en Ford Fiesta 2009 står: "BEMÆRK:
Airconditionsanlægget arbejder kun ved temperaturer over 4 grader".
Der er tale om manuelt A/C. Hvad er nu det for noget? Er der ikke A/C
hvis temp. er UNDER 4 gr. i udetemp.? eller kabinetemp.? eller måske
motortemp.?
Nogen der kan forklare mig det - er det normalt - og hvorfor lige det?

/Dan

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-09 23:38

oerumsalbum@gmail.com wrote in news:3be25007-719e-47cf-9ad1-
60257260e5ad@x16g2000prn.googlegroups.com:

> [...]
> motortemp.?
> Nogen der kan forklare mig det - er det normalt - og hvorfor lige det?

Det er sikkert et A/C anlæg der kun kan køle - og hvis indgangsluften så er
koldere end, i dette tilfælde, 4 grader så vil den begynde at varme luften
op og det er den vist ikke så glad for.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-01-09 09:53

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> er
> koldere end, i dette tilfælde, 4 grader så vil den begynde at varme luften

Dén var godt nok ny :)

--
Per

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-09 18:23

On Fri, 23 Jan 2009 09:52:46 +0100, Per Henneberg Kristensen wrote:

> Dén var godt nok ny :)

Og det er da også vås i en køleteknikers ører Sager er at det kan være
svært at opbygge tilstrækkeligt tryk i kondensatoren/udedelen ved lave
udetemperaturer. Det gør at vædsken kun langsomt tilflyder fordamperen inde
i bilen.

I et stationært kølesystem styrer man så blot kondensatorventilatoren, så
at man kan holde en tempereret kondensator, og derved et passende højt
tryk. Men i bilen vil fartvinden automatisk køle kondensatoren alt for
meget, i koldt vejr. :-/

Ikke alle klimaanlæg i biler er lige "angrebet" af denne defekt.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-01-09 19:13

Orla Pedersen skrev:

> Ikke alle klimaanlæg i biler er lige "angrebet" af denne defekt.

Næ, og nogen har også tænkt på at der ikke er grund til at køre med
vindmøllerne ved lavere temperaturer.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-09 19:43

On Fri, 23 Jan 2009 19:13:04 +0100, Ib Jakobsen wrote:

> Næ, og nogen har også tænkt på at der ikke er grund til at køre med
> vindmøllerne ved lavere temperaturer.

Min egen inclusive, men det ændrer ikke på fartvinden, og så er man
ligevidt. :-/ Det er nuengang en nødvendighed med højere temperatur, og
dermed tryk, på kondensatorsiden end i fordamperen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-01-09 19:57

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in

> Dén var godt nok ny :)

Ka jeg ik i det mindste få point for at forsøge? ;)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-01-09 11:22

> "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in

> Ka jeg ik i det mindste få point for at forsøge? ;)

Ingen problem.

Minus 10 point til den esbjergenser.

Skriv dem i glemmebogen :)
--
Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-01-09 13:29

> Ingen problem.

Godt :)

> Minus 10 point til den esbjergenser.

Jeg er ikke esbjergenser, jeg bor her bare ;)

> Skriv dem i glemmebogen :)

Den husker jeg ikke hvor jeg har lagt...

Fra : alexbo

Dato : 22-01-09 23:28

<oerumsalbum@gmail.com> skrev i

> [...]
>motortemp.?
>Nogen der kan forklare mig det - er det normalt - og hvorfor lige det?

Det er 4 gr. i udetemperatur, dels har man ikke brug for at køle 4gr. luft
yderligere ned, og hvis man gjorde det vil airconnen ise til.
Den ville tilsidst ligne en overiset fryser, det har den ikke godt af, isen
kunne måske endda mase kølelegemet i stykker.
Bemærkningen er for at undgå du tror der er noget galt når den undlader at
starte i frostvejr.

Sådan er det på alle biler.

mvh
Alex Christensen