Nummerpladetypografi
Fra : Martin Christiansen

Dato : 22-01-09 22:27

Hej, alle.

Det ser ud til, at der for ikke så lang tid siden er blevet skiftet
typografi på de danske nummerplader.

De nyere af slagsen ser ud til at have bogstaver/tal med en tykkere streg,
hvert tegn er blevet 'slankere', så de kan stå tættere (dvs. der kan komme
mere luft imellem grupperne), og i hvert fald 1-tallet har helt skiftet
udseende (det står nu på en 'fod', hvor det gamle 1-tal var uden fod).

Jeg har for sjovs skyld prøvet at lægge mærke til, hvor i nummerserien
skiftet er sket, og indtil nu har jeg indsnævret skiftet til at være sket et
sted imellem ZM 39 XXX og ZM 59 XXX.

Jeg har også observeret, at der tilsyneladende ikke findes ZN og ZO, men til
gengæld masser af ZP (selvfølgelig alle med den nye typografi).

Det kunne være sjovt ved fælles hjælp her i gruppen at snævre det yderligere
ind (altså hvis man kan lide den form for morskab ).

Hvis nu nogen tilfældigvis skulle VIDE, hvordan det forholder sig (f.eks.
arbejder på nummerpladefabrikken eller lignende!), så hold venligst
guldkornene tilbage, så 'legen' ikke bliver ødelagt lige med det samme!

Altså: Byd ind med jeres observationer....

-Martin.

Fra : orum@it.dk

Dato : 22-01-09 14:53

> [...]

> arbejder på nummerpladefabrikken eller lignende!), så hold venligst
> guldkornene tilbage, så 'legen' ikke bliver ødelagt lige med det samme!

Tjah.. Der er en hjemmeside for ALT i denne verden
Prøv http://nrpl.dk/

/Dan

Fra : Martin Christiansen

Dato : 24-01-09 11:55

<orum@it.dk> skrev i en meddelelse

>Tjah.. Der er en hjemmeside for ALT i denne verden
>Prøv http://nrpl.dk/

Æv, jeg kunne jo næsten have sagt mig selv, at der allrede var nogen, som
havde fundet på den 'leg', så hermed afblæser jeg den igen! Men jeg siger
tak for info.

PS. Det er da en rigtig god side, dén der...

Fra : Michael Lund

Dato : 22-01-09 23:13

Hørte i radioen før Jul, at produktionen af nummerplader har været i udbud
og at den nye producent der blev valgt, var tvunget til et nyt design - ikke
kun på grund af EU-flaget, men også fordi at den tidligere producent har
ophavsret på det gamle design.

Selv blev jeg ret overrasket over den melding, men det var dét der blev sagt
af en på-en-eller-anden-måde ansvarlig person.

Mvh.
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-09 23:42

On 2009-01-22 22:26:35 +0100, "Martin Christiansen"
<martin@martFJERNinogkarin.dk> said:

> [...]
> guldkornene tilbage, så 'legen' ikke bliver ødelagt lige med det samme!
>
> Altså: Byd ind med jeres observationer....

Lidt ekstra information:

Almindelige bilnummerplader
Når de nuværende almindelige bilnummerpladers bogstaver er opbrugt -
hvilket nærmer sig, da man er langt fremme med bogstavet Z, som er det
sidste bogstav i alfabetet, der anvendes - vil der komme en
bogstavkombination, der begynder med bogstavet F.

Papegøjeplader
Det nye nummerpladetype 'papegøjeplader', der blev taget i anvendelse
pr. 1. januar 2009, vil begynde med bogstavet G.