Microsoft fyrer 5000!!!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-09 22:54

...Skal spare 1,5 mia. USd her og nu...!

http://borsen.dk/it/nyhed/149530/newsfeeds_rss/

og sammenholdt med Apples overskud i samme kvartal, må det vist siges,
at det går rigtig skidt for M$...

Den anden dag var der sågar én, der sagde til mig, at Windows 7 var MS's
sidste chance for at overleve, men så galt går det nok ikke, selvom det,
jeg indtil nu har set til den, absolut ikke er noget at råbe hurra over.

- Alene Office pakken skulle vel være nok til at holde dem i live, men
det vil i så fald nok blive på et noget lavere niveau...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-01-09 23:08

> ...Skal spare 1,5 mia. USd her og nu...!
>
> http://borsen.dk/it/nyhed/149530/newsfeeds_rss/

Endnu engang har journalisterne ikke gjort deres arbejde godt nok.

Er er lidt flere facts:

<http://www.computerworld.com/action/article.do?command=viewArticleBasic
&articleId=9126598&intsrc=hm_ts_head>

""Let me make sure the math is clear: We are eliminating 5,000 jobs, but
we are also adding a few thousand jobs," Ballmer said during a
conference call today with Wall Street analysts.
In total, Microsoft will reduce its head count by 2,000 to 3,000 in the
next 18 months. Microsoft has 96,000 employees worldwide, reported The
Seattle Times today, up from 91,000 at the end of the last quarter."

> Den anden dag var der sågar én, der sagde til mig, at Windows 7 var MS's
> sidste chance for at overleve, men så galt går det nok ikke, selvom det,
> jeg indtil nu har set til den, absolut ikke er noget at råbe hurra over.

Reaktionerne mht. Windows 7 har ellers været mest positive ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 00:03

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> next 18 months. Microsoft has 96,000 employees worldwide, reported The
> Seattle Times today, up from 91,000 at the end of the last quarter."

Hm, hvem skal man egentlig tro på? - Den anden dag - faktisk i mandags
hørte jeg på BBC Radio, at der verserede rygter om, at der skulle fyres
omk. 10.000 i alt på verdensplan, og at MS forsøgte at nedtone det hele
ved at sige, at de ville vende tilbage efter offentliggørelsen af
regnskabet...

> Reaktionerne mht. Windows 7 har ellers været mest positive ...

Tja, det er vist meget blandet, hvad folk siger. - Det mest positive,
jeg har hørt, at Windows 7 er noget nær lig med XP i både ydelse og
stabilitet. Derimod er de testere, jeg kender, ikke begejstrede. Deres
analyser siger kort og klart, at MS må komme op med noget bedre, hvis
ikke det skal blive til en katastrofe for mS...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 06:28

> Hm, hvem skal man egentlig tro på?

Ingen. Dvs. du skal ikke stole på en tilfældig journalist, men selv
danne dit mediebillede. De fleste har nemlig deres egen agenda ... og
med bloggere og andre "new media" typer i farvandet er det endnu mere
grumset hvordan virkeligheden ser ud ...

> [...]
> analyser siger kort og klart, at MS må komme op med noget bedre, hvis
> ikke det skal blive til en katastrofe for mS...

Hvis det er bedre end Vista så er det da at skridt på vejen. Men jeg kan
faktisk heller ikke se store installationer skifte til Windows 7 lige
med det samme ... og det er stort problem, for det er der Microsoft skal
tjene de fleste af deres penge .. who cares om Joe the plumber køber en
ny maskine med Windows, det er de 10.000, 20.000 og opefter licenser der
er "big bucks" i...

/thomas

Fra : Terje Kvernes

Dato : 23-01-09 11:42

[ ... ]

> Hvis det er bedre end Vista så er det da at skridt på vejen.

Altså, man kan legge lista lavt, og så kan man la lista ligge på
bakken.

--
Terje

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 15:08

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> med bloggere og andre "new media" typer i farvandet er det endnu mere
> grumset hvordan virkeligheden ser ud ...

Aha, - det vil så sige, vi heller ikke skal tro på de opl., du kommer
med? - Hvad så med dit citat - "Endnu engang har journalisterne ikke
gjort deres arbejde godt nok"? - Her siger du jo direkte, at Børsen - og
TV2 Nyhederne - lyver, og det er det indlæg, du linker til, der er det
rigtige....

altså ét skridt frem og to tilbage....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 15:14

> [...]
> gjort deres arbejde godt nok"? - Her siger du jo direkte, at Børsen - og
> TV2 Nyhederne - lyver, og det er det indlæg, du linker til, der er det

Nej, jeg siger bare at alle smider tallet "5000" ud i overskrifterne ..
men bl.a. Børsen siger ikke noget om det i virkeligheden er en
omstukturering hvor man reelt skærer mellem 2000-3000 stillinger væk.
Faktisk siger Ballmer i sin mail at man håber at mange af de fyrede kan
"genplaceres" andre steder i Microsoft.

Man kan ikke nøjes med én kilde ...

> altså ét skridt frem og to tilbage....

sådan er det som regel ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 16:32

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> omstukturering hvor man reelt skærer mellem 2000-3000 stillinger væk.
> Faktisk siger Ballmer i sin mail at man håber at mange af de fyrede kan

Dvs., at 'din kilde' - ComputerWorld - skulle være mere korrekt, bare
fordi Steve Ballmers navn står nævnt som kilde? - Faktisk tror jeg mere
på de 5000 end på 2-3000. Artiklen i ComputerWorld er tilpas uldent
formuleret og uigennemskuelig...

Og endelig kunne det jo være, at det drejer sig om ca. 3000 regulære
fyresedler, mens resten sker ved naturlig afgang, så de stillinger ikke
genbesættes - præcis som sauer-Danfoss, der jo har meldt ud, at de skal
afskedige knap 600, mens der reelt er tale om ca. 250 - resten klares
ved naturlig afgang uden genbesættelse...

Desuden er tallet '5000' det antal, der på _verdensplan_ skal
afskediges, mens jeg læser Ballmers indlæg som værende udelukkende
møntet på USA/Canada.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 16:35

> [...]
>
> Desuden er tallet '5000' det antal, der på _verdensplan_ skal
> afskediges, mens jeg læser Ballmers indlæg som værende udelukkende

Fra balmers mail:

"As part of the process of adjustments, we will eliminate up to 5,000
positions in R&D, marketing, sales, finance, LCA, HR, and IT over the
next 18 months, of which 1,400 will occur today. We'll also open new
positions to support key investment areas during this same period of
time. Our net headcount in these functions will decline by 2,000 to
3,000 over the next 18 months. In addition, our workforce in support,
consulting, operations, billing, manufacturing, and data center
operations will continue to change in direct response to customer
needs."

Det er globalt ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 17:38

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> consulting, operations, billing, manufacturing, and data center
> operations will continue to change in direct response to customer

Der er ikke nævnt nogt som helst omkring hverken 'worldwide' eller
'global' - kun i hvilke departments, der skal spares/omlægges.

Men lad os så bare sige, det er globalt. - Reelt set indeholder fx.
MSDanmark/MSNorge alle afdelinger bortset fra produktionsafdelingen, -
så i værste fald kunne MS ganske enkelt lukke MSDanmark/MSNorge og
derved stort set spare hele puljen på én gang. - Og resten kan så spares
væk i selve USA ved naturlig afgang...

Jeg véd, det er sat lidt på spidsen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 17:45

> [...]
> så i værste fald kunne MS ganske enkelt lukke MSDanmark/MSNorge og
> derved stort set spare hele puljen på én gang. - Og resten kan så spares

Klart .. men nu er Danmark vist den største udviklingsafdeling uden for
Redmond, så mon ikke den overlever. Det sidste jeg har hørt er omkring
90 mand i danmark ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 18:41

Thomas von Hassel wrote:
> Klart .. men nu er Danmark vist den største udviklingsafdeling uden for
> Redmond, så mon ikke den overlever. Det sidste jeg har hørt er omkring
> 90 mand i danmark ...

Iflg. 18:30 Nyhederne på DRTV1, så skal mindst hver tiende ansat hos
Microsoft Danmark fyres.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-01-09 08:25

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> analyser siger kort og klart, at MS må komme op med noget bedre, hvis
> ikke det skal blive til en katastrofe for mS...

Tjah, XP er da ikke den værste milepæl. Skulle jeg vælge en Windows på
nuværende tidspunkt var det da netop XP der var bedste bud.

Efter de fik strammet kvalitetskontrollen op, har XP fungeret meget,
meget fint for mig. Jeg kan faktisk ikke mindes hvornår jeg sidst har
set en blå skærm.

Men sådan er der så meget - personligt ville jeg hellere have en Mac på
pinden :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 08:41

> [...]
>
> Efter de fik strammet kvalitetskontrollen op, har XP fungeret meget,
> meget fint for mig. Jeg kan faktisk ikke mindes hvornår jeg sidst har

Men nu bliver Microsoft jo ved med at skyde sig selv i foden ved igen og
igen at forlænge XP's liv.

Hvis det var Apple så var der blevet gjort kort process og efter dato x
ville du ikke kunne købe/licencere flere 10.x licener, bum færdig.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-01-09 08:51

Thomas von Hassel skrev:

> Men nu bliver Microsoft jo ved med at skyde sig selv i foden ved igen og
> igen at forlænge XP's liv.

Windows 7 er ikke gået ud af beta, og du får aldrig en IT-administrator
(altså en livsglad en af slagsen) til at skubbe en beta-Windows ud til
et helt firma.

XP er blevet forlænget fordi folk vil have XP i stedet for Vista, og
Microsoft ved godt hvor pengene ligger.

Lad os se hvad der sker når Windows 7 går ud af beta

> Hvis det var Apple så var der blevet gjort kort process og efter dato x
> ville du ikke kunne købe/licencere flere 10.x licener, bum færdig.

Tjah, det skyldes jo også at folk sædvanligvis GERNE vil have den nye
version af Mac OS X. Jeg har ikke hørt om nogen endnu der hellere ville
have 10.3 eller 10.4 i stedet for 10.5 (med mindre deres maskine var for
lille).

Jeg fastholder stadig at Vista blev SKUBBET ud af døren med lidt glasur
på af hensyn til BlueRay.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 08:54

> [...]
> et helt firma.
>
> XP er blevet forlænget fordi folk vil have XP i stedet for Vista, og

hvis microsoft havde dræbt XP umiddelbart efter Vista kom ud ville de jo
have tvunget folk over på Vista hurtigere.

> Lad os se hvad der sker når Windows 7 går ud af beta

klart .. jeg snakkede om XP vs. Vista :) ... men nu er der da _ingen_
der migrerer til Vista når Windows 7 er på trapperne, så nu har de også
skudt sig i den anden fod .. ;)

> [...]
> lille).
>
> Jeg fastholder stadig at Vista blev SKUBBET ud af døren med lidt glasur

Vista blev skubbet ud af døren pga. mange ting ...

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 23-01-09 20:42

Thomas von Hassel skrev:

> hvis microsoft havde dræbt XP umiddelbart efter Vista kom ud ville de jo
> have tvunget folk over på Vista hurtigere.

eller OSX…

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 21:13

Snorre Berg wrote:

> eller OSX…

Det er nok også derfor, de har valgt at fortsætte med XP. - De er bange
for faneflugt.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-09 15:28

> Jeg har ikke hørt om nogen endnu der hellere ville
> have 10.3 eller 10.4 i stedet for 10.5 (med mindre deres maskine var for
> lille).

Jo, du har - du husker bare ikke så godt

Hvis jeg havde installeret Mac OS X, 10.5 på min /alt/ for store og
kraftige maskine, der sagtens kan klare det, ville jeg opleve fikumdik,
når jeg brugte Illustrator og InDesign fra CS2.

Hvis jeg skal køre Mac OS X, 10.5, skal jeg som minimum opgradere til
CS3, gerne CS4.

Derfor vil jeg hellere have Mac OS X, 10.4.

Indtil jeg synes, jeg har råd til en opgradering.

Så hey, my man - vi findes ))

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 15:30

> [...]
> CS3, gerne CS4.
>
> Derfor vil jeg hellere have Mac OS X, 10.4.
>
> Indtil jeg synes, jeg har råd til en opgradering.

10.5 + CS2 er også en grim coctail ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-09 15:38

> 10.5 + CS2 er også en grim coctail ...
>
> /thomas

Netop, og det har jeg vidst fra dag et. Jeg vægter produktivitet over
eyecandy, og har iøvrigt ikke råd til at opgradere efter producenternes
forgodtbefindende.

Slet ikke, når der i mit tilfælde er tale om /to/ producenter

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 15:39

> [...]
> forgodtbefindende.
>
> Slet ikke, når der i mit tilfælde er tale om /to/ producenter

Du skal bare passe på med at komme for langt bagefter .. Adobe har det
med at klippe lidt af snoren så at sige mht. hvilke version du kan
opgradere fra ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-09 16:00

> Du skal bare passe på med at komme for langt bagefter .. Adobe har det
> med at klippe lidt af snoren så at sige mht. hvilke version du kan
> opgradere fra ..

> /thomas

Tak Thomas.

Jeg ved det godt, og planen er en opgradering til CS4 - jeg venter lidt
for at se, om "Premium"versionen kommer på dansk, ligesom
"Standard"versionen er det.

Sker det bliver det CS4 + Mac OS X, 10.6(da den jo bliver UB, ikke
sandt? ), og ellers bliver det Mac OS X, 10.5.......

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 16:14

> Tak Thomas.
>
> Jeg ved det godt, og planen er en opgradering til CS4 - jeg venter lidt
> for at se, om "Premium"versionen kommer på dansk, ligesom
> "Standard"versionen er det.

hmmm .. jeg tvivler ..

> Sker det bliver det CS4 + Mac OS X, 10.6(da den jo bliver UB, ikke
> sandt? ), og ellers bliver det Mac OS X, 10.5.......

nej .. du skal jo have en stor MacPro 8 core maskine med 16 GB ram ..
alt andet er for tøsedrenge ;)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-09 16:27

> hmmm .. jeg tvivler ..

Tjaeh - men så "nøjes" jeg med standardversionen - det er også godt nok.

> nej .. du skal jo have en stor MacPro 8 core maskine med 16 GB ram ..
> alt andet er for tøsedrenge ;)

Jeg har en PowerMac 2 core maskine med 16 GB RAM - den er fin nok

> /thomas

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-09 11:24

On 2009-01-23 16:26:38 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Jeg har en PowerMac 2 core maskine med 16 GB RAM - den er fin nok

ikke til 10.6...
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-09 16:42

> ikke til 10.6...

Det kan du vist ikke vide endnu, kan du?

Men hvis du ved mere end vi andre, synes jeg, du skal løfte sløret

Og hvis det ender med, at du får ret, så er Mac OS X, 10.5 glimrende på
min maskine.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-09 17:14

Morten Lind wrote:

> Det kan du vist ikke vide endnu, kan du?
>
> Men hvis du ved mere end vi andre, synes jeg, du skal løfte sløret

Din navnebror er sørgeligt nok igen ude med noget, han ikke véd noget
om. Og det kan jeg godt garantere for, han heller ikke gør! Uden at sige
mere, end jeg må, kan jeg dog sige, du roligt kan køre med både alm.
Core2, Core2Duo og andre af Intels processorer til Mac - altså alle
Intels typer - selv den lille IntelG5.

> Og hvis det ender med, at du får ret, så er Mac OS X, 10.5 glimrende på
> min maskine.

Indtil nu er de eneste krav, der synes at blive med SnowLeopard, at det
skal være Intel processorer, men det er _ikke_ afgjort endnu.

Og det er jo - igen - samme spekulationer som med skiftet fra 10.3.x til
10.4.x og fra 0.4.x til 10.5.x, så lad os se, hvad det ender med...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-09 17:30

> [...]
> mere, end jeg må, kan jeg dog sige, du roligt kan køre med både alm.
> Core2, Core2Duo og andre af Intels processorer til Mac - altså alle

Erik, jeg har jo en PowerMac(PPC), og det er dét, Morten responderer på.

> Indtil nu er de eneste krav, der synes at blive med SnowLeopard, at det
> skal være Intel processorer, men det er _ikke_ afgjort endnu.

Nemlig til det sidste, og det var dét, Morten skrev, og det er dét, jeg
ikke tror på

> Og det er jo - igen - samme spekulationer som med skiftet fra 10.3.x til
> 10.4.x og fra 0.4.x til 10.5.x, så lad os se, hvad det ender med...

Ja

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-09 17:48

Morten Lind wrote:

> Erik, jeg har jo en PowerMac(PPC), og det er dét, Morten responderer på.

OK, lid krakileri, - så hedder det ikke 2core, men 'dual'.

> Nemlig til det sidste, og det var dét, Morten skrev, og det er dét, jeg
> ikke tror på

Det kan du roligt gøre. Det ER IKKE afgjort endnu!

Som et lille kuriosum kan jeg tilføje, at Leopard 10.5.x kører helt
forrygende godt og hamrende hurtig på selv en gammel Sawtooth 400mhz
[helst med de max. 2gb RAM], når først man får den installeret vha. fx.
LeopardAssistant. - Jeg har ikke selv prøvet det, men har det fra en
bekendt, der har gjort det på både hans gamle Sawtooth og
GigabitEthernet 533mhz. Hans umiddelbare vurdering var en forøgelse i
både hastighed og performance i forhold til 10.4.x på omk. 35-40% -
altså hurtigere end selv 9.1/9.2...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-09 18:19

On 2009-01-25 17:47:31 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> GigabitEthernet 533mhz. Hans umiddelbare vurdering var en forøgelse i
> både hastighed og performance i forhold til 10.4.x på omk. 35-40% -

Nu er det ikke alle der holder fast i unsupported løsninger og cowboy tricks.

hardware "cut'et" i 10.5 er ikke et cut der basserer sig på teknologi,
men derimod blot et tjek på CPU'ens hastighed. Der er absolut ingen
grund til at 10.5 skulle kunne køre på en 867MHz PM G4 men ikke på en
800MHz PM G4.

et harwarecut der basserer sig på eks 64bit Intel er af en helt anden karakter.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-01-09 17:37

> [...]
> mere, end jeg må, kan jeg dog sige, du roligt kan køre med både alm.
> Core2, Core2Duo og andre af Intels processorer til Mac - altså alle

Hr. Reippuert siger at det er en _g5_ maskine som ikke nok til at køre
10.6 ... ikke noget om at diverse Intel chips ikke skulle være
understøttet.

Den sidste G5 der kom var faktisk med en dual core chip .. men havde
intet med Intel at gøre ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-09 17:53

On 2009-01-25 17:13:41 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

Erik du er sgu en gammel bitre mand - jeg ved at jeg utallige gange har
taget dig med snablen dybt begravet i såvel trussel som fantisi krukken
og du af den årsag bære nag men alligevel: Læs OG forstå!

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-09 17:49

On 2009-01-25 16:42:06 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Det kan du vist ikke vide endnu, kan du?

ikke 100% men jeg anser deleloper releases for at være et vink med en
vogstang. De seeds som er set uden for cupertino er kun til 64bit Intel.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 26-01-09 03:56

> ikke 100% men jeg anser deleloper releases for at være et vink med en
> vogstang. De seeds som er set uden for cupertino er kun til 64bit Intel.

Hmm..jeg må vel hellere begynde at overveje...

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-09 11:24

On 2009-01-23 15:39:08 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Du skal bare passe på med at komme for langt bagefter .. Adobe har det
> med at klippe lidt af snoren så at sige mht. hvilke version du kan
> opgradere fra ..

mht CS4 er de så desperarte at de lader dig opgradere fra stort set
hvad som helst.

eks er det billigere at gå fra CS2 til CS4 end det var at gå fra Ccs1
til CS2 og CS2 til CS3.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 16:39

Morten Lind wrote:

> [...]
> når jeg brugte Illustrator og InDesign fra CS2.
>
> Hvis jeg skal køre Mac OS X, 10.5, skal jeg som minimum opgradere til

Nu er jeg lidt forvirret... - Både CS1 og CS2 kører ganske udmærket på
10.5.x på både en MacPro, en QuickSilver og en MDD. - Derimod kører CS3
ikke godt på 10.5.x, men udmærket på 10.4.x...

> Derfor vil jeg hellere have Mac OS X, 10.4.
>
> Indtil jeg synes, jeg har råd til en opgradering.

Jeg kører også gerne med både 10.3.x og 10.4.x, men det er da kun for at
have mulighed for classic...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 16:43

> Nu er jeg lidt forvirret... - Både CS1 og CS2 kører ganske udmærket på
> 10.5.x på både en MacPro

Definer "udemærket" .. jeg ved ikke om du kører produktion på
CS2/10.5/Intel, men det kan godt være du kan starte den og arbejde i
den, men du kommer til at opleve mærkelige ting hvis du presser den.

> en QuickSilver og en MDD. - Derimod kører CS3
> ikke godt på 10.5.x, men udmærket på 10.4.x...

CS3 kører fint under 10.5 ... sålænge du har alle updates til CS3 smidt
på ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-09 17:49

> Definer "udemærket" .. jeg ved ikke om du kører produktion på
> CS2/10.5/Intel, men det kan godt være du kan starte den og arbejde i
> den, men du kommer til at opleve mærkelige ting hvis du presser den.

Jeg tror, Erik ikke producerer i CS2 under X, 10.5 - han har den bare,
og rigtigt - den kan da fint starte og den kan fint vise ting og sager -
den kan bare ikke arbejde

Hmm....jeg har hos Adobe læst mig til det modsatte, at CS3 specifikt er
tilpasset Mac OS X, 10.5 - det skal jeg dog ikke gøre mig klog på, jvf.
mine andre indlæg

> CS3 kører fint under 10.5 ... sålænge du har alle updates til CS3 smidt
> på ...

> /thomas

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 18:13

Morten Lind wrote:

> Jeg tror, Erik ikke producerer i CS2 under X, 10.5 - han har den bare,
> og rigtigt - den kan da fint starte og den kan fint vise ting og sager -
> den kan bare ikke arbejde

Jow da, men som lige skrevet, så bruger jeg kun Photoshop og InDesign...

> Hmm....jeg har hos Adobe læst mig til det modsatte, at CS3 specifikt er
> tilpasset Mac OS X, 10.5 - det skal jeg dog ikke gøre mig klog på, jvf.
> mine andre indlæg

Fordi en programpakke er specielt optimeret til 10.5, er det ikke
ensbetydende med, at den ikke kan køre på 10.4.x. - Men jeg kan da
tilføje, at den er træg på alt andet end 10.4.11 på både QS og MDD -
især på MDD'eren, men det er jo også kun en dual 1ghz, mens QS'eren er
en dual 1,8ghz...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 18:30

> Jow da, men som lige skrevet, så bruger jeg kun Photoshop og InDesign...

Hvis du ikke bruger hele pakken kan du ikke udtale dig om den er
funktionel eller ej under et givet system ...

> [...]
> tilføje, at den er træg på alt andet end 10.4.11 på både QS og MDD -
> især på MDD'eren, men det er jo også kun en dual 1ghz, mens QS'eren er

Hvis jeg så siger at CS3 flyver på en MacPro med 10.5.x, hvem har så ret
?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 19:29

Thomas von Hassel wrote:

> Hvis du ikke bruger hele pakken kan du ikke udtale dig om den er
> funktionel eller ej under et givet system ...

Selvfølgelig kan jeg det. Men jeg kan ikke sige noget om, hvordan de
programmer, jeg ikke bruger, vil være.

> Hvis jeg så siger at CS3 flyver på en MacPro med 10.5.x, hvem har
> så ret ?

Et program kan godt være stabilt, selvom det ikke er så hurtig...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 19:41

> Selvfølgelig kan jeg det. Men jeg kan ikke sige noget om, hvordan de
> programmer, jeg ikke bruger, vil være.

Pakken er en pakke fordi alle programmerne er vigtige ..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 19:48

Thomas von Hassel wrote:

> Pakken er en pakke fordi alle programmerne er vigtige ..

Ikke mere vigtig, end at du både kan kan købe, installere og bruge hver
enkelt program for sig.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 19:49

> Ikke mere vigtig, end at du både kan kan købe, installere og bruge hver
> enkelt program for sig.

Sikkert .. men hvis du siger at "CS3 eller CS4" .. så snakker du
implicit om pakken, ikke om de individuelle programmer ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-09 11:31

On 2009-01-23 17:48:59 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Hmm....jeg har hos Adobe læst mig til det modsatte, at CS3 specifikt er
> tilpasset Mac OS X, 10.5 - det skal jeg dog ikke gøre mig klog på, jvf.
> mine andre indlæg

CS3 opfører sig pænere under 10.4 end under 10.5. Især print fra
Indesign er bumlet.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 17:52

Thomas von Hassel wrote:

> Definer "udemærket" .. jeg ved ikke om du kører produktion på
> CS2/10.5/Intel, men det kan godt være du kan starte den og arbejde i
> den, men du kommer til at opleve mærkelige ting hvis du presser den.

'Udmærket' = stabil og hurtig. Jo, jeg kører en del Photoshop pt. fra
både CS1 og CS2 på netop en IntelMac - MacPro, men jeg kunne godt mærke,
at det gik bedre, da jeg gik fra 5gb RAM til 9gb RAM...

Jeg har siger og skriver 3 gange i alt været ude for, at Photoshop har
afsluttet uventet, men det forsvandt, da jeg slettede alle cache og temp
filer og genstartede. Siden da har jeg ikke oplevet noget uventet med PhS.

> CS3 kører fint under 10.5 ... sålænge du har alle updates til CS3 smidt
> på ...

Det samme gælder nu også for CS1 og CS2. Acrobat Pro 6 kørte rimelig
dårligt indtil opd. 6.0.2 kom ud. Men det er så lidt, jeg bruger den, så
det spiller ingen rolle for mig.

Men indrømmet, - det er mest på min MDD, jeg har brugt CS2. - Jeg har
endnu ikke fået den installeret på MacPro'en, - den ligger og
'blomstrer' her ved siden af mig i sin 'flotte' DVD omslag.

CD3 har jeg kun kørt i trialversionen, og det var ikke just en
oplevelse, der er værd at skrive om, - selvom alle opdateringer var
installeret. - Jeg har også en trial af CS4, men tør ikke rigtig
installere den på MacPro'en, da den vil ændre på så meget, at jeg ikke
bare igen kan fjerne den og køre videre med CS1/CS2...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 17:56

> [...]
> filer og genstartede. Siden da har jeg ikke oplevet noget uventet med PhS.

Photoshop != CS3 .... photoshop er nok den minst problematiske ..
Illustrator og InDesign er dem der er "slemme"

> [...]
> installere den på MacPro'en, da den vil ændre på så meget, at jeg ikke
> bare igen kan fjerne den og køre videre med CS1/CS2...

inden jeg skiftede maskine havde jeg CS1 CS2 og CS3 installeret på samme
maskine uden problemer ... de driller faktisk ikke hindanden ..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 18:22

Thomas von Hassel wrote:
> Photoshop != CS3 .... photoshop er nok den minst problematiske ..
> Illustrator og InDesign er dem der er "slemme"

Som skrevet, bruger jeg ikke AI, kun PhS og ID...

> inden jeg skiftede maskine havde jeg CS1 CS2 og CS3 installeret på samme
> maskine uden problemer ... de driller faktisk ikke hindanden ..

Jeg har ikke en fuldgyldig version af CS3 - kun trial. Det samme med
CS4, og det er den, jeg er mest bange for at installere, da jeg véd, den
ændrer på en del småfiler rundt omkring, og kan jeg være sikker på, de
alle forsvinder igen ved en afinstallering, så CS1/CS2 igen vil fungere
uden problem...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-09 11:34

On 2009-01-23 17:56:16 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> inden jeg skiftede maskine havde jeg CS1 CS2 og CS3 installeret på samme
> maskine uden problemer ... de driller faktisk ikke hindanden ..

man skal blot huske at installere dem i den rigtige rækkefølge og
patche dem færdig inden næste version installeres.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-09 17:56

> og køre videre med CS1/CS2...

Er der en særlig romantisk grund til, at du beholder CS1, som da var
skrammel?

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 18:26

Morten Lind wrote:

> Er der en særlig romantisk grund til, at du beholder CS1, som da var
> skrammel?

Nå, nå, Morten, - ikke så hidsig. - Der er den ganske fornuftige
forklaring, at med det brug, jeg har, vil det være penge lige ud i det
blå at smide flere tusind efter nyere pakker. - At jeg så var en af dem,
der fik en billig CS2 upg. gennem peter Kiil, er så en ganske anden sag.
- hvis ikke han havde fået dem til salg, havde jeg end ikke drømt om at
opgradere...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-09 11:30

On 2009-01-23 16:42:44 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Definer "udemærket" .. jeg ved ikke om du kører produktion på
> CS2/10.5/Intel, men det kan godt være du kan starte den og arbejde i
> den, men du kommer til at opleve mærkelige ting hvis du presser den.

Det er ikke nødvendigt at presse noget, oftest er det nok blot at åbne
et dokument og vente på at Illustrator eller Indesign vælter - på en
god dag vælter de først når man forsøger at gemme sit dokument.
OG så er der "småting" som copy/paste af postscript elementer til
illustrator som bare ikke virker.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-09 17:42

> Nu er jeg lidt forvirret... - Både CS1 og CS2 kører ganske udmærket på
> 10.5.x på både en MacPro, en QuickSilver og en MDD. - Derimod kører CS3
> ikke godt på 10.5.x, men udmærket på 10.4.x...

Du skal da ikke være forvirret, Erik - Illustrator og InDesign CS2 kører
/ikke/ udmærket under Mac OS X, 10.5, okay?

Lav nogle tegninger i Illustrator, fyld nogle lag på, tilsæt nogle
effekter og rendér det så i 3D.

Prøv det lige, Erik. Du kan også bare nøjes med at læse Adobes
inkompatibilitetsforklaringer på deres hjemmeside.

Det smadrer Illustrator hos alle og derfor også hos dig, undskyld

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 18:08

Morten Lind wrote:

> [...]
> /ikke/ udmærket under Mac OS X, 10.5, okay?
>
> Lav nogle tegninger i Illustrator, fyld nogle lag på, tilsæt nogle

Hvad Illustrator angår, bliver jeg dig svar skyldig. Jeg har _aldrig_
brugt AI på OS X - kun på Os 9.x, men InDesign kører rigtig godt på min
MDD med 10.5.6...

> Prøv det lige, Erik. Du kan også bare nøjes med at læse Adobes
> inkompatibilitetsforklaringer på deres hjemmeside.
>
> Det smadrer Illustrator hos alle og derfor også hos dig, undskyld

Jeg kan ikke gøre for det, men det gør ID altså ikke. - Og igen, jeg
bruger ikke AI. - Skal jeg endelig lave den slags, går jeg over i Canvas
9.x eller RagTime 6.x. - De er lettere at gå til - bortset fra
printerindstillinger i RagTime, det er noget bøvlet... - Og skal det gå
rigtig stærkt, så drejer jeg håndsvinget på den gamle Beige G3 og fyrer
op under Pagemake 6.52.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-09 18:23

> Hvad Illustrator angår, bliver jeg dig svar skyldig. Jeg har _aldrig_
> brugt AI på OS X - kun på Os 9.x

Det er ligesom et rimeligt vigtigt program i pakken - for mange, ikke
sandt?

> men InDesign kører rigtig godt på min
> MDD med 10.5.6...

Med seks lag, dropshadow, indsatte billeder med effekter,
konverteret/gemt til .EPS......og så videre, og huh hej, hvor det går -
går det fint?

> Jeg kan ikke gøre for det, men det gør ID altså ikke.

OK - måske laver du ikke blade, plakater og den slags DtP

> [...]
> printerindstillinger i RagTime, det er noget bøvlet... - Og skal det gå
> rigtig stærkt, så drejer jeg håndsvinget på den gamle Beige G3 og fyrer

Tjaeh, grundlaget for den oprindelige diskussion er vist forsvundet nu,
ikke sandt?

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 19:23

Morten Lind wrote:

> Det er ligesom et rimeligt vigtigt program i pakken - for mange, ikke
> sandt?

Det har jeg skam ikke benægtet.

> Med seks lag, dropshadow, indsatte billeder med effekter,
> konverteret/gemt til .EPS......og så videre, og huh hej, hvor det går -
> går det fint?

Faktisk er jeg ikke klar over, hvormange lag, der var i de dokumenter,
men de fyldte ret meget - 5-10gb /stk....

> OK - måske laver du ikke blade, plakater og den slags DtP

Plakater har jeg stort set aldrig lavet, blade har jeg lavet førhen, men
gør det ikke mere.

> Tjaeh, grundlaget for den oprindelige diskussion er vist forsvundet nu,
> ikke sandt?

Det véd jeg da ikke... Jeg - og andre - bruger dele af eller hele CS
pakken. - hvad galt er der i at lave noget i fx. Canvas, RagTime,
Freehand og så putte det hele ind i InDesign eller i Pagemaker?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-09 11:26

On 2009-01-23 16:38:59 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Nu er jeg lidt forvirret... - Både CS1 og CS2 kører ganske udmærket på
> 10.5.x på både en MacPro, en QuickSilver og en MDD.

Det udsagn tror jeg at enhver der tjener sin løn dagligligt i Indesign
eller Illustrator vil protestere imod.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-01-09 18:02

Morten Lind skrev:

> [...]
> CS3, gerne CS4.
>
> Derfor vil jeg hellere have Mac OS X, 10.4.
>
> Indtil jeg synes, jeg har råd til en opgradering.

NÃ¥h, men problemet er ikke at du ikke vil have 10.5 - det vil du gerne -
men at du er for nærig til at opgradere det fornødne for at ting fungerer.

Klag til Adobe over de ikke laver ordentligt software.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-09 18:10

> Nåh, men problemet er ikke at du ikke vil have 10.5 - det vil du gerne -
> men at du er for nærig til at opgradere det fornødne for at ting fungerer.

Ikke for nærig - blot ikke formuende nok.

> Klag til Adobe over de ikke laver ordentligt software.

/Har/ jeg gjort.

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-09 11:21

On 2009-01-23 08:50:43 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
> version af Mac OS X. Jeg har ikke hørt om nogen endnu der hellere
> ville have 10.3 eller 10.4 i stedet for 10.5 (med mindre deres maskine

Halo: mig

For os var 10.5 et stort problem, vi kunne ikke installerer(*) 10.4 på
de computere der blev købt i 1. og 2. kvartal af 2008.
Det var et stort problem af flere årsager:

AD: i de første versioner havde vis tore problemer med at binde 10.5
klienter til AD; få klienterne til at logge ind i AD konti når de havde
været på et andet netværk; lange login tider.

Office 2004: især powerpoint og word væltede hele tide ned under 10.5
på intel hardware. Hos os skulle skiftet fra 2003/2004 til 2007/2008
helt forgå nogenlunde samtidig i alle foretninger.

Adobe CS2: kører mildt sagt ringe under 10.5. Vi havde et par bureauer
der endnu ikke var kommet på CS3 i foråret.

Symantec Antivirus 10: Liveupdate fungerede ikke da 10.5 blev frigivet.

+ en lang række små fejl i 10.5, reelt var det først med 10.5.4 at Mac
OS X 10.5 var klar til at rulle ud til vores brugere.

*: Vi kunne godt køre et image 10.4.11 image på Macbooks og Mac Pro'er,
men til eks Macbook'en var der ikke en brugbar driver til
netværkskortet. Jeg kan ikke på stående for huske hvad der ikke virkede
på Mac Pro early 2008 men til den manglede 10.4 også essentielle
drivere.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 25-01-09 15:59

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> + en lang række små fejl i 10.5, reelt var det først med 10.5.4 at Mac
> OS X 10.5 var klar til at rulle ud til vores brugere.

Uf. Kan godt se det er lidt bøvlet.

Iøvrigt så dit indlæg yderst besyndeligt ud med fonte og ombrydning her
i Thunderbird. Andre der har set det samme?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-01-09 16:03

> Uf. Kan godt se det er lidt bøvlet.
>
> Iøvrigt så dit indlæg yderst besyndeligt ud med fonte og ombrydning her
> i Thunderbird. Andre der har set det samme?

nope.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-09 17:57

On 2009-01-25 15:59:18 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Uf. Kan godt se det er lidt bøvlet.

Det er rimeligt bøvlet og noget der hindrer Mac OS X i at opnå seriøs
udbredelse i støre miljøer der tilstræber homogenitet.

> Iøvrigt så dit indlæg yderst besyndeligt ud med fonte og ombrydning her
> i Thunderbird. Andre der har set det samme?

Det er nok Content-Type:   text/plain; charset=UTF-8; format=flowed der driller.

Jeg har ikke hittet ud af hvordan man slår sidstnævnte fra i denne newsreader.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 23-01-09 09:21

> Hvis det var Apple så var der blevet gjort kort process og efter dato x
> ville du ikke kunne købe/licencere flere 10.x licener, bum færdig.

Hadde Apple kommet med en kalkun og så ignorert det faktum at ingen
ville ha den så hadde de også fått bøtter av kjeft.

Det ville også ha gått utover nysalget siden de ikke leverer med
forrige OS-versjon og man kanskje til og men ikke ville klart å
installere gammel versjon selv engang.

Men jeg tror nok de hadde endret på holdningen om dette skjedde, det
hadde jo gått utover aksjekursen og nysalg.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html

Fra : Clas Mehus

Dato : 23-01-09 11:22

On 23 Jan 2009 09:20:42 +0100, Thomas Lundquist <erik@zelow.no> wrote:

>Hadde Apple kommet med en kalkun og så ignorert det faktum at ingen
>ville ha den så hadde de også fått bøtter av kjeft.

Nja. Jeg ser for meg at ganske mange brukere hadde sett på det slik at
Apple vet best, og det er slik jeg bør ha det

--
Clas Mehus
"Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-01-09 13:37

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Adobe CS2: kører mildt sagt ringe under 10.5.

Det gør CS2 stadig her på 10.5.6 og Intel hardware. Specielt InDesign
brager ned hele tiden og så igen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 27-01-09 16:28

> Det gør CS2 stadig her på 10.5.6 og Intel hardware. Specielt InDesign
> brager ned hele tiden og så igen.

Ikke hos Erik, gnæk, gnæk.....

M.

Fra : d.t.antonsen@usit.ui~

Dato : 23-01-09 02:26

On 22 Jan, 23:08, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Reaktionerne mht. Windows 7 har ellers været mest positive ...

På den ene siden - det skal kanskje ikke så mye til.

På den andre siden - Windows 7 gjør mye rett. Men det er fortsatt
Windows vi snakker om.

Jeg tror Win7 vil bli bedre enn både XP og Vista. For Microsoft betyr
også Win7 veldig mye. Ikke helt vinn eller forsvinn, men nesten. Blir
det en tabbe på linje med Vista blir det hardt for Microsoft de neste
årene - de kommer til å blø kraftig. I så måte er det interessant å se
hva som kommer fra andre leverandører som f.eks Apple.

Kanskje det blir som følger:
Win7 kommer høsten 2009 i salg, vl få generelt gode kritikker og vil
selge bra. Men bedrifter vil bruke tid på implementering og overgang
fra XP til Win7. Skal vi tippe 1-2 år? Da snakker vi 2010-2011.
Apple slipper OSX 10.6 aka SnowLeopard sommeren 2009 som legger til
rette for mye de neste årene. Ikke mange nye features, men veldig
mange forbedringer under panseret. Ikke minst mot bedriftsmarkedet.
Apple vil fortsette å ta markedsandeler fra Microsoft, men Win7 vil
demme noe opp for dette. Apple vil uansett antakelig slippe 10.7
vinteren 2011, omtrent samtidig med at Win7 taes i bruk i bedrifter.
Linux vil fortsette der det er, men ikke ta markedsandeler i stor
grad.

De neste 2-3 årene tipper jeg altså at markedsandelen til Mac kommer
til å vokse, i hvert fall 3-4%. Disse vil bli tatt fra Windows. Win7
kommer likevel til å bli en suksess, men ikke i samme grad som XP.
Skal vi tippe at Windows vil gå ned 5% i markedsandel globalt de neste
4 årene og at de fleste Windows-folk i 2012 fortsatt sitter på Win7,
mens vi kjører 10.7?

:)

DT

Fra : Espen Vestre

Dato : 23-01-09 11:05

d.t.antonsen@usit.uio.no writes:

> Linux vil fortsette der det er, men ikke ta markedsandeler i stor
> grad.

Jeg tror ikke det, jeg tror både linux og Mac OS X sakte men sikkert
spiser markedsandeler fra Windows for tiden. Ubuntu har gjort det
enklere å installere linux enn Windows på arbeidsstasjoner, og folk
som angrer bittert på at de kjøpte Vista på en maskin som ikke er
i stand til å kjøre det, finner ut at det er enklere å installere
linux enn XP.

> Skal vi tippe at Windows vil gå ned 5% i markedsandel globalt de neste
> 4 årene og at de fleste Windows-folk i 2012 fortsatt sitter på Win7,
> mens vi kjører 10.7?

4 år? Jeg tipper på minst 10% nedgang.
--
(espen)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 11:14

Espen Vestre <espen@vestre.net> wrote:

> [...]
> som angrer bittert på at de kjøpte Vista på en maskin som ikke er
> i stand til å kjøre det, finner ut at det er enklere å installere

Uanset hvor meget de prøver så er linux stadig ikke gennembagt som
desktop OS for "almindelige" mennesker ... du skal nemlig ikke kradse
meget i overfladen før linux indmaden vælter ud og forvirrerer den
almindelige bruger.

/thomas

Fra : Espen Vestre

Dato : 23-01-09 11:26

> [...]
> desktop OS for "almindelige" mennesker ... du skal nemlig ikke kradse
> meget i overfladen før linux indmaden vælter ud og forvirrerer den

Vel, for et par år siden hadde jeg vært enig med deg. Men har du
forsøkt å installere Ubuntu i løpet av det siste året?
--
(espen)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 11:28

Espen Vestre <espen@vestre.net> wrote:

> Vel, for et par år siden hadde jeg vært enig med deg. Men har du
> forsøkt å installere Ubuntu i løpet av det siste året?

jep. Og det er ikke noget jeg vil udsætte f.eks. mine forældre for ...

Hvis du er poweruser så måske ..

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 23-01-09 20:50

Espen Vestre skrev:

> Vel, for et par år siden hadde jeg vært enig med deg. Men har du
> forsøkt å installere Ubuntu i løpet av det siste året?

Jeg prøvde i fjor sommer, og det tok ikke lange tida med krafsing på
overflata før linuxinnmaten kom veltende ut. ;)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-01-09 13:16

Thomas von Hassel skrev den 23-01-2009 11:13:

> [...]
> desktop OS for "almindelige" mennesker ... du skal nemlig ikke kradse
> meget i overfladen før linux indmaden vælter ud og forvirrerer den

Tjah. Hvor tit hiver vi ikke Terminal.app frem til at afklare et eller
andet teknisk problem?

Jeg prøvede for sjov at boote 64-bit udgaven af Ubuntu på min MacBook -
det klarede den fint, og så nydelig ud.

Spørgsmålet er - hvor kradser du, og hvad vælter ud?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 13:20

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
> det klarede den fint, og så nydelig ud.
>
> Spørgsmålet er - hvor kradser du, og hvad vælter ud?

Du skal ikke installere mange ekstra programmer før du skal rode med
package managers, dependencies og andre sjove ting. Og jo, det er blevet
_meget_ bedre de sidste par år ... men stadig ikke helt klick and
install som på Mac .. eller windows for den sags skyld.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-01-09 20:40

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> _meget_ bedre de sidste par år ... men stadig ikke helt klick and
> install som på Mac .. eller windows for den sags skyld.

Kunne du være lidt mere konkret? Jeg mindes ikke at have installeret
noget via en terminal i årevis...

Fra : Clas Mehus

Dato : 23-01-09 11:27

On Fri, 23 Jan 2009 11:04:31 +0100, Espen Vestre <espen@vestre.net>
wrote:

> [...]
>som angrer bittert på at de kjøpte Vista på en maskin som ikke er
>i stand til å kjøre det, finner ut at det er enklere å installere

Det har lenge vært enkelt å installere Linux. Praktisk bruk, og om alt
egentlig fungerte som det skulle, har vært noe helt annet :-\

Installasjonsdelen av Linux kunne godt vært myyyyyyye vanskeligere om
det ellers hadde vært enklere å få ting til å fungere for "vanlige
brukere" uten "egen it-ansvarlig".

Et lite eksempel for installasjonen av Ubuntu ville jo være at den
sier i fra hvilken grafikkprosessor den har funnet, og videre spørre
om man ville aktivere akselerasjon, slik at videoavspilling flyter
uten at "vanlige brukere" skal inn i konfigurasjonen for å "aktivere
driveren". Og en del vil kanskje tro at etter at man har sett i
oversikten over installerte pakker at man hadde driveren installert,
så skulle den også være startet...

Selv synes jeg kritikken av Vista virker overdreven, og MS har vel for
så vidt også hatt undersøkelser som viser at mange har hatt en
forhåndsdømming av Vista uten å egentlig ha prøvd det noe særlig.
Personlig kunne jeg ikke tenke meg å gå tilbake til Windows XP.

Fra : Espen Vestre

Dato : 23-01-09 11:49

Clas Mehus <Clas.Mehus@PCWorld.no> writes:

> [...]
> driveren". Og en del vil kanskje tro at etter at man har sett i
> oversikten over installerte pakker at man hadde driveren installert,

Vel, det er jo ingenting i forhold til en historie jeg hørte for bare
et par dager siden fra en bruker som forsøkte å installere XP på en
maskin innkjøpt med Vista (og tydeligvis underspesifisert for Vista)
da det var nytt.

> Selv synes jeg kritikken av Vista virker overdreven,

Noe overdreven er den nok, selv har jeg en laptop med Vista som er
helt OK, men den er også ganske godt spesifisert. Jeg tipper billig-
hjemmemaskiner som ikke holder mål maskinvaremessig har vært med på å
gi det dårlige ryktet. Pluss de masete advarslene, selvfølgelig.
--
(espen)

Fra : Terje Kvernes

Dato : 23-01-09 14:29

Espen Vestre <espen@vestre.net> writes:

[ om kritikken av Vista ]

> Noe overdreven er den nok, selv har jeg en laptop med Vista som er
> helt OK, men den er også ganske godt spesifisert.

Det største problemet jeg har med Vista er denne gjennomsyrende
DRM-holdningen som ble introdusert. At jeg finner grensesnittet
irriterende annerledes er nå så. Jeg er lei av å lære meg nye
grensesnitt, spesielt når det er så mye eyecandy at jeg har problemer
med å finne ut hvorfor trådløskortet ikke gjør jobben sin.

Men, men. Jeg bruker Windows til CoD4 og Warhammer Online. Når
boksen først er satt opp handler det meste bare om å lage passende
snarveier på skrivebordet.

> Jeg tipper billig- hjemmemaskiner som ikke holder mål
> maskinvaremessig har vært med på å gi det dårlige ryktet. Pluss de
> masete advarslene, selvfølgelig.

Urk, ja.

--
Terje

Fra : Clas Mehus

Dato : 23-01-09 14:46

On Fri, 23 Jan 2009 11:49:25 +0100, Espen Vestre <espen@vestre.net>
wrote:

> [...]
>hjemmemaskiner som ikke holder mål maskinvaremessig har vært med på å
>gi det dårlige ryktet. Pluss de masete advarslene, selvfølgelig.

Tja. Bare man har nok minne er det ellers ikke de store kravene. 2 GB
har vært vanlig i nye maskiner ganske lenge nå. At noen fortsatt
selger med 1 GB er mer et problem med maskinene enn Vista. Selv
billige maskiner har hatt 2 GB lenge.

Selv brukte jeg nå ganske lenge en 12"-bærbar med Vista og med Core 2
Duo T5250-prosessor, som sett idag er en ganske svak løsning.
Riktignok 3 GB minne i maskinen.

UAC er uansett raskt og lett å slå av. Med vanlig bruk er det heller
ikke så ofte man får det - det er mer når man holder på å installere
ting.

Fra : Espen Vestre

Dato : 23-01-09 15:02

> [...]

> har vært vanlig i nye maskiner ganske lenge nå. At noen fortsatt
> selger med 1 GB er mer et problem med maskinene enn Vista. Selv

For snaue to år siden, da maskiner med preinstallert Vista begynte å
komme, ble det vel til og med solgt maskiner med 512MB fortsatt?
Og Core 2 hadde de billigste garantert ikke.

> UAC er uansett raskt og lett å slå av. Med vanlig bruk er det heller
> ikke så ofte man får det - det er mer når man holder på å installere
> ting.

Øh nei, antivirusprogramvare, f.eks., fører til slike spørsmål med høy
hyppighet, i tillegg til at det kan føre til festlige meldinger a la
(husker ikke helt ordlyden) at et "program prøver å vise en melding
som det ikke får lov til å vise, vil du se den nå?".

Det er jo ikke noen spesielt god løsning å bare slå det helt av
heller - eller påstår du at det er så ubrukelig at det aldri skulle
vært der i det hele tatt?
--
(espen)

Fra : Clas Mehus

Dato : 24-01-09 00:29

On Fri, 23 Jan 2009 15:01:36 +0100, Espen Vestre <espen@vestre.net>
wrote:

>For snaue to år siden, da maskiner med preinstallert Vista begynte å
>komme, ble det vel til og med solgt maskiner med 512MB fortsatt?
>Og Core 2 hadde de billigste garantert ikke.

1 GB var det vanlige, mens 2 GB allerede var det anbefalte. En del
produsenter var raskt på plass med å ha 2 GB som standard. Men
fortsatt er det de som selger 1 GB-modeller...

> [...]
>(husker ikke helt ordlyden) at et "program prøver å vise en melding
>som det ikke får lov til å vise, vil du se den nå?".

Muligens noe avhengig av programmet. Har stort sett opplevd det ved
systemendringer og installasjoner man ikke gjør på daglig basis. Her
ble det en del endringer med SP1.

>Det er jo ikke noen spesielt god løsning å bare slå det helt av
>heller - eller påstår du at det er så ubrukelig at det aldri skulle
>vært der i det hele tatt?

Tja. Hvis det for en del blir "for vanlig" blir det til at man bare
overser meldingen, slutter å tenke og klikker i vei på ok...

Fra : Espen Vestre

Dato : 24-01-09 01:28

Clas Mehus <clas.mehus@idg.no> writes:

> 1 GB var det vanlige, mens 2 GB allerede var det anbefalte.

Jeg sjekket Elkjøp med Wayback machine, de solgte fortsatt laptoper i
februar 2007 med bare 256MB RAM! (av merket Advent, ble vel mye
venting der, høhø). Sikkert ikke med Vista, men likevel...

Forøvrig er "Windows Vista recommended system requirements" IDAG
fortsatt 512MB for Basic og 1GB for alt annet helt opp til Ultimate.

> Tja. Hvis det for en del blir "for vanlig" blir det til at man bare
> overser meldingen, slutter å tenke og klikker i vei på ok...

Nettopp. Altså er det så ubrukelig at det er bedre å ikke bruke det.
Triste greier.
--
(espen)

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 23-01-09 11:59

Clas Mehus skrev:

> Selv synes jeg kritikken av Vista virker overdreven [...]

Kritikken kan kanskje virke overdreven for en dyktig IT-mann som deg.
For folk flest, uten den nødvendige kompetansen, er kritikken mer enn
berettiget. Windows Vista er særdeles lite brukervennlig og er langt mer
maskinvareintensiv enn hva som er nødvendig.

Jeg var igjen borte hos naboen for å hjelpe ham med datterens ett år
gamle Vista-maskin i går. Det skjer ganske ofte. Han hadde sittet oppe
halve natten for å løse et problem med «Tryggere for familien», uten hell.

Selv kjøpte han seg Mac sist sommer. Det siste han sa før jeg gikk var
«nå blir det Mac på henne også».

Din kollega Dag-Rune Z. Vollen har til og med tatt seg bryet med å
utdype dette for oss i siste utgave av PC World.

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Clas Mehus

Dato : 23-01-09 14:47

On Fri, 23 Jan 2009 11:59:27 +0100, Martin Bekkelund
<usenet@bekkelund.net> wrote:

>Din kollega Dag-Rune Z. Vollen har til og med tatt seg bryet med å
>utdype dette for oss i siste utgave av PC World.

??

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 23-01-09 15:03

* Martin Bekkelund:

* Clas Mehus:
> ??

Riktig journalist, feil magasin. Det skal være Computerworld:

http://www.idg.no/computerworld/article118155.ece

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Terje Kvernes

Dato : 23-01-09 11:52

> [...]

> som angrer bittert på at de kjøpte Vista på en maskin som ikke er
> i stand til å kjøre det, finner ut at det er enklere å installere

Den største veksten av linux vil nok være preinstallasjoner ala EEE-pc
eller lignende. Jeg ser ikke for meg at gjennomsnittsbrukeren skal
bruke tid på å installere OS i dette årtusenet.

--
Terje

Fra : Clas Mehus

Dato : 24-01-09 00:33

On Fri, 23 Jan 2009 11:52:11 +0100, Terje Kvernes
<terjekv@math.uio.no> wrote:

>Den største veksten av linux vil nok være preinstallasjoner ala EEE-pc
>eller lignende. Jeg ser ikke for meg at gjennomsnittsbrukeren skal
>bruke tid på å installere OS i dette årtusenet.

Tja. Ikke i vårt marked virker det som. Snakker man med produsentene
er det en del som mener at Linux-maskinene bør være en del dyrere enn
Windows-variantene, pga. den ekstra belastningen i henhold til
brukerstøtte....

Så f.eks. Asus er mer klar for å kjøre Windows. MS har uttalt at de
vil ha en Win7-versjon for mini-pc-er, men har ikke fått med meg om
det er en versjon som mangler funksjonalitet eller om det er en
versjon der de har gått over hva som er nødvendig i henhold til bruk
og gjort det lettere.....

Fra : Terje Kvernes

Dato : 24-01-09 14:43

> [...]

> er det en del som mener at Linux-maskinene bør være en del dyrere
> enn Windows-variantene, pga. den ekstra belastningen i henhold til

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i dette, men det har heller ingen reell
relevans til hva jeg skrev.

> [...]
> det er en versjon som mangler funksjonalitet eller om det er en
> versjon der de har gått over hva som er nødvendig i henhold til bruk

Når organisasjoner er basert på Windows over 10-20 år sier det seg
selv at all endring er vondt. Microsoft vet dette og vet å holde på
de markedene de kan få. Dersom du spør et firma som Linpro om hva
slags EEE-pcer de ville støtte får du ett svar, du får et annet av
Elkjøp.

Problemet med holdningen om at "all smerte er dumt" er at vi aldri
kommer forbi den sumpen vi sitter fast i per i dag. Tidvis er man
nødt til å tenke 3-5 år framover, og godta smerte i dag.

Men igjen, jeg er ikke lenger opptatt av at Linux skal inn på
desktoper. OSS har som sagt gitt oss så mye allerede, inklusive
moderne Windowser og OS X. Det er mer enn godt nok. Det viktige for
meg framover er at vi lærer av feilene vi har gått i (tilgjengelighet,
formater, rettigheter et al), ikke hvilket OS man bruker. Ubuntu
leder ann på disse punktene i dag, men det er ikke viktig nok til at
folk vil velge det. Dermed må vi legge press på de andre
leverandørene av OS til å spille ball -- så får vi se hvor vi er om
10-20 år.

--
Terje

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 24-01-09 19:55

Terje Kvernes <terjekv@math.uio.no> writes:

> Jeg er ikke nødvendigvis uenig i dette, men det har heller ingen reell
> relevans til hva jeg skrev.

Jeg synes det er litt rart men det er vel typisk nordmenn. Om de ikke
tenker over det så virker det, når de får høre at det ikke er Windows
så forstår de plutselig ikkeno.

De dataukyndige jeg kjenner med Aspire One med Linux ser ikke ut til å
ha noe problemer med den. Typisk er holdningen at det ikke er så nøye
at det er Linux eller så har de ikke fått det med seg.

For Asus sin del er jeg rimelig overbevist om at prisingen er grunnet
massiv "støtte" fra et livredd MS.

ez

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 25-01-09 14:55

Thomas Lundquist skrev:

> Jeg synes det er litt rart men det er vel typisk nordmenn. Om de ikke
> tenker over det så virker det, når de får høre at det ikke er Windows
> så forstår de plutselig ikkeno.

Denne historien er ikke ny, men fortsatt like aktuell.

I en større norsk kommune byttet de ut Microsoft Office med OpenOffice.
Som et eksperiment da de skulle avholde kurs for de ansatte, byttet de
ut teksten på ikonene. Writer ble Word, Calc ble Excel og så videre.

Ikke en eneste kursdeltaker merket forskjellen. Hadde de derimot blitt
gjort oppmerksom på at de skulle få opplæring i et nytt program, ville
situasjonen garantert blitt slik du skisserer. Da er alt vondt og vanskelig.

Det er rart hvordan vi mennesker klarer å forholde oss så godt til
endringer på alle andre områder enn programvare. Å bytte bil blir for
eksempel forbundet med noe positivt. Å bytte hus blir som regel det
samme. Noen bytter til og med ut ektefellen med en annen, og til og med
det ser ut til å fungere til det bedre. Programvare, derimot...

Når jeg holder foredrag illustrerer jeg alltid endring med det å gå fra
venstrekjøring til høyrekjøring. Litt annerledes i starten, men helt
uproblematisk etter et par dager. I tillegg er det helt nødvendig.

> For Asus sin del er jeg rimelig overbevist om at prisingen er grunnet
> massiv "støtte" fra et livredd MS.

Det gjelder mange maskinvareleverandører. Det er jo rene mafiatilstander.

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 25-01-09 14:48

Clas Mehus skrev:

> Snakker man med produsentene
> er det en del som mener at Linux-maskinene bør være en del dyrere enn
> Windows-variantene, pga. den ekstra belastningen i henhold til
> brukerstøtte....

Jeg er på ingen måte uenig i at endringer medfører økt opplæringsbehov i
en periode. Derimot har jeg aldri hørt påstanden om at
maskinvareleverandørene skal ta mer betalt som følger av potensielt mer
opplæring. Hvem er det som leker med denne ideen?

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Clas Mehus

Dato : 25-01-09 15:44

On Sun, 25 Jan 2009 14:47:59 +0100, Martin Bekkelund
<usenet@bekkelund.net> wrote:

> [...]
>maskinvareleverandørene skal ta mer betalt som følger av potensielt mer
>opplæring. Hvem er det som leker med denne ideen?

At man tar ekstra betalt for et produkt der man forventer mer
supportarbeid er helt vanlig og helt naturlig. Noe annet ville vært
svært dårlig business for mange...

Problemet i noen tilfeller her er kanskje også at produsenten ikke har
helt standard Linux-løsninger, hvilket gir problemer dersom brukeren
ønsker en ny applikasjon som finnes til Linux, men ikke i en direkte
tilrettelagt form for distribusjonen på systemet.

For mange er det å slå opp på Internett, eller legge inn en melding på
et forum, ikke det naturlige når man ikke får til noe. Disse maskinene
har blitt solgt til et bredt spekter av brukere. Det blir da til at de
kontakter brukerstøtten hos produsenten.

Når det gjelder firma/org. blir ikke situasjonen helt sammenlignbar
med sluttbrukere. Man har her hjerne en IT-avdeling som etter opp en
konkret løsning for brukeren, som skal dekke de konkrete
arbeidsoppgavene. Ved problemer er det lokal it-ressurs som ofte
tilkalles.

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 26-01-09 12:52

* Martin Bekkelund:

* Clas Mehus:
> At man tar ekstra betalt for et produkt der man forventer mer
> supportarbeid er helt vanlig og helt naturlig. Noe annet ville vært
> svært dårlig business for mange...

[snip]

Dette forstår jeg også, og derom hersker heller ingen uenighet, selv om
jeg allikevel vil være forsiktig med å proklamere det som et faktum.

Det jeg spør om er hvem som leker med denne ideen.

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 23-01-09 11:15

d.t.antonsen@usit.uio.no writes:

> Linux vil fortsette der det er, men ikke ta markedsandeler i stor
> grad.

Var den der mynta på at jeg skal bite på? :=)

Vel, jeg er rimelig sikker på at du tar feil.

ez

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 23-01-09 11:51

Erik Richard Sørensen skrev:

> http://borsen.dk/it/nyhed/149530/newsfeeds_rss/

Først og fremst er det synd for de som mister jobben.

Hvor er forresten alle de anonyme småtrollene som roper «There's no such
thing as a free lunch!» hver gang en leverandør av fri programvare går
under?

Det er tydeligvis ingenting som en dyr, dårlig lunsj, heller.

http://www.bekkelund.net/blogg/2007/11/15/programvare-og-lonnsomhet/

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-01-09 13:18

Martin Bekkelund skrev den 23-01-2009 11:50:

> [...]
> under?
>
> Det er tydeligvis ingenting som en dyr, dårlig lunsj, heller.

Microsoft har jo stadig masser af penge. De vil bare ikke tjene MINDRE...

Mener at have læst engang at Microsoft har så mange penge i banken at de
kan klare 5 år uden indtægter. Det er en del.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 13:28

> [...]

> Mener at have læst engang at Microsoft har så mange penge i banken at de
> kan klare 5 år uden indtægter. Det er en del.

5 år holder nok ikke ... de har $20 milliarder i "Total cash, cash
equivalents, and short-term investments" ... Apple har $25 milliarder i
samme ...

MSFT brænder 10 millarder pr. kvartal bare at holde åbent.

Apple brænder 1.4 millarder pr. kvartel på samme.

/thomas

Fra : Clas Mehus

Dato : 23-01-09 14:52

On Fri, 23 Jan 2009 11:50:56 +0100, Martin Bekkelund
<usenet@bekkelund.net> wrote:

> [...]
>under?
>
>Det er tydeligvis ingenting som en dyr, dårlig lunsj, heller.

Annen ting man kan spørre om, er om det kanskje ikke er godt for MS å
rydde opp litt i rekkene. På en del områder er det nok litt for mange
kokker.

Det sies jo egentlig lite konrekt om områdene det fjernes folk fra.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-09 15:01

Clas Mehus <Clas.Mehus@PCWorld.no> wrote:

> [...]
> kokker.
>
> Det sies jo egentlig lite konrekt om områdene det fjernes folk fra.

Kun at det er i stort set alle afdelinger, HR, R&D, IT, sales osv.

/thomas

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 23-01-09 15:05

Clas Mehus skrev:

> Annen ting man kan spørre om, er om det kanskje ikke er godt for MS å
> rydde opp litt i rekkene. På en del områder er det nok litt for mange
> kokker.

I et større perspektiv kan vi si at finanskrisen er godt for mange, ikke
bare Microsoft.

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-09 16:09

Martin Bekkelund wrote:

> Først og fremst er det synd for de som mister jobben.

Det er det!

> Hvor er forresten alle de anonyme småtrollene som roper «There's no such
> thing as a free lunch!» hver gang en leverandør av fri programvare går
> under?

They are hiding somewhere in the wilderness, waiting for the bear,
waiting for the bear...

> Det er tydeligvis ingenting som en dyr, dårlig lunsj, heller.
>
> http://www.bekkelund.net/blogg/2007/11/15/programvare-og-lonnsomhet/

Ikke så tosset...!

mvh. Erik Richard

Fra : d.t.antonsen@usit.ui~

Dato : 23-01-09 03:55

On 23 Jan, 11:15, Thomas Lundquist <e...@zelow.no> wrote:

> Var den der mynta på at jeg skal bite på? :=)

Overhodet ikke.

> Vel, jeg er rimelig sikker på at du tar feil.

Ja, og i så fall synes jeg det bare er flott. Linux har utviklet seg
veldig og jeg mener vi kan takke Linux/Open Source-miljøet for veldig
mye. Men samtidig har ikke Linux slått veldig an som desktop-OS. Jeg
har dessuten hørt argumenter om Linux som desktop-OS siden jeg begynte
å jobbe med IT i 1998. Fortsatt venter man på gjennombruddet.

Dessuten vil Windows7, slik det ser an nå, få en massiv oppslutning. I
tillegg kommer altså MacOSX 10.6 som seiler i medvind det også. Skal
vi være realistiske vil Linux helt sikkert overleve og fortsette å
gjøre bra ting, men at det skal få - f.eks - en økning i markedsandel
på 5% de neste 4 årene er fullstendig uten rot i virkeligheten etter
min mening. Jeg *håper* på 1% økning for Linux, men er ikke sikker på
at jeg tror på det.

Når det gjelder Apple/Mac har de klart å øke markedsandelen fra ca
3-4% til 7-8% på 6 år (men i hovedsak etter 2005). Jeg tipper de
klarer å øke 3-4% til, men på 4 år. Hvis dette skjer vil jeg anse det
som *meget* bra. Jeg har lenge sagt Apple *bør* klare å få en
markedsandel på 10% utfra sitt potensiale og det ser absolutt ut som
de skal klare det nå.

DT

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 23-01-09 12:06

> [...]

> har dessuten hørt argumenter om Linux som desktop-OS siden jeg begynte
> å jobbe med IT i 1998. Fortsatt venter man på gjennombruddet.

Det er ikkeno. Hvert årsskifte skrev datablekkene om hva som skulle ta
av i det nye året og "UNIX" sto hvert år fra jeg begynte å lese slikt
i 1983 til jeg slutta med å kjøpe datablekker i 1993.

At vi begynte å få tro på Linux som desktop-OS for den gjevne bruker i
1998 vil jeg nok anta men det gikk enda noen år før noen prøvde å
påstå noe.

Og selv da var det ikke mange.

> [...]
> gjøre bra ting, men at det skal få - f.eks - en økning i markedsandel
> på 5% de neste 4 årene er fullstendig uten rot i virkeligheten etter

Bare "NetBooks", "U-land" og skoler vil kunne være nok til at
det blir nærmere 5 enn din håpefulle 1%.

Eller regner du ikke små bærbare som desktopmaskiner?

> Når det gjelder Apple/Mac har de klart å øke markedsandelen fra ca
> 3-4% til 7-8% på 6 år (men i hovedsak etter 2005). Jeg tipper de
> klarer å øke 3-4% til, men på 4 år.

altså til 10-12%? Det kan hende men det tror jeg vil kreve et større
utvalg av maskiner og i tillegg en mye bedre tilrettelegging for
bedrifter.

for en IT-avdeling md kunnskap(en) er Linux fremdeles det enkleste å
drifte.

> Hvis dette skjer vil jeg anse det
> som *meget* bra. Jeg har lenge sagt Apple *bør* klare å få en
> markedsandel på 10% utfra sitt potensiale og det ser absolutt ut som
> de skal klare det nå.

Jeg er usikker men håper de vil klare det. MS under 80% er en god
ting.

ez

Fra : d.t.antonsen@usit.ui~

Dato : 23-01-09 05:49

On 23 Jan, 12:06, Thomas Lundquist <e...@zelow.no> wrote:

> Bare "NetBooks", "U-land" og skoler vil kunne være nok til at
> det blir nærmere 5 enn din håpefulle 1%.

Som jeg sier - i så fall er det jo bare flott. Og dette gjenstår jo å
se.

Og bare så det er sagt - den dagen jeg mener Linux presenterer noe som
gir meg store fordeler i forhold til osx, så er jeg slett ikke fremmed
for å bytte. Jeg ser bare ikke dette pr i dag. Det jeg synes Linux
mangler er fokus, en del programvarepakker (spesielt iLIfe), og ikke
minst synes det fortsatt er for mye plunder og heft.

Motsatt vei kan man også si at en del av de som switcher til Linux som
desktop-OS vil finne alt det Linux tilbyr dem pluss litt mer i
MacOSX.

> Eller regner du ikke små bærbare som desktopmaskiner?

Joda. Jeg snakker om Windows, Linux og MacOSX i tradisjonell forstand,
ikke brødristere, kjøleskap, minibanker, butikkterminaler o.l som
kjører "en variant av".. Men kanskje man snart også må begynne å
snakke om en del ny hardware (eks smart-telefoner o.l). iPhone kjører
jo en versjon av OSX og brukes jo som små datamaskiner.

I det hele tatt er markedsandel nokså vanskelig. De 95% som Windows
har mistenker jeg er for høy hvis man ser hva maskiner faktisk blir
brukt til, levetid på maskiner og når man ser at mange maskiner ikke
er med i en slik telling.

> altså til 10-12%? Det kan hende men det tror jeg vil kreve et større
> utvalg av maskiner og i tillegg en mye bedre tilrettelegging for
> bedrifter.

Og som jeg sier - det kommer en del grep i 10.6 og jeg tipper også
senere i 10.7.

Forøvrig har Apple sagt at de er en nisje-aktør. De ønsker pr dags
dato ikke å være alt for alle (one size fits all). Det betyr f.eks at
dersom de ser at marginene er små i et marked, så lar de være å gå inn
i det markedet. Ett eksempel kan kanskje være netbooks. Men igjen -
med Apple vet man ingenting. De går sjelden ut offentlig med lange
strategier. Selv "vi" som jobber tett mot Apple og er registrete
utviklere får egentlig ingen informasjon om strategier.

> for en IT-avdeling md kunnskap(en) er Linux fremdeles det enkleste å
> drifte.

I en ideell verden, kanskje.

Men snakker du her om drift som i "en boks som skal virke?" Min IT
hverdag innebærer mye mer enn dette, bl.a :

1) Maskinvare, både for "drift" og til sluttbrukere.
2) Programvare, både for drift og sluttbrukere
3) Sluttbrukeres kompetanse og mulighet for å bruke verktøyet sitt
mest mulig effektivt.
4) Trivsel
5) Nedetid
6) Paranoia/sikkerhet - virus etc
7) Hva som faktisk skal produseres (av sluttbrukere - ikke IT-drift).
8) Support/IT-kunnskap. Hvis det er en IT-orgaisasjon bak er det
viktig at de behersker verktøyene og at de kan drive med support i
flere ledd.

Rett og slett det som på norsk heter "total cost of ownership".

Jeg er veldig for at man skal få velge det verktøy som utfra en
totalvurdering er best. Det kan koste mer eller mindre i innkjøp, det
kan hete Windows, Linux, eller Mac, men en generell konklusjon på at
*ett* verktøy *alltid* er bedre enn det andre kan jeg ikke ta. Men med
kunnskap er selvsagt alt lett.

Jeg jobber i NRK og der standardiserer vi for tiden på Mac for all TV-
produksjon. Hvorfor det, tror du?

> Jeg er usikker men håper de vil klare det. MS under 80% er en god
> ting.

Jeg tror økt konkurranse gir flere fordeler, både sikkerhetsmessig,
prismessig, konkurransemessig og produksjonsmessig. Økt fokus på
standarder og interoperabilitet mellom maskiner tror jeg også er sunt.
Jeg er ikke av prinsipp mot alt Microsoft gjør, men jeg mener de
leverer varer som er for dyre, for dårlige i dagens IT-hverdag og at
markedsandelen deres er ugunstig høy (da tenker jeg på Windows og
Office).

Spesielt for organisasjoner er det risky å legge alle eggene i en
kurv. Hvis man ser f.eks kun på produktivitet som eneste kriterie, så
sier det seg selv.

DT

Fra : Terje Kvernes

Dato : 23-01-09 14:54

> [...]

> Linux mangler er fokus, en del programvarepakker (spesielt iLIfe),
> og ikke minst synes det fortsatt er for mye plunder og heft.

Det jeg primært er enig i, for en hjemmebruker, er at iLife med venner
mangler på Linux. Dersom man hadde shippet en ekstremt skrellet
versjon av Linux med et (standard) pakkerepository som omtrent ikke
hadde alternativer så ville gamle travere skrike, men det ville gjort
Linux til et håp for hjemmebrukeren.

Epostklient? Du trenger å tilby to, toppers. Thunderbird og
Evolution. Ingenting mer, og bare en er installert som standard.
Kalenderprogramvare? Kun en. Og den er satt opp med sync-muligheter,
men *bare* for den kalenderen. Det samme gjelder addressebøker et al.

Valgfrihet er flott -- når man er vant til valgene og kjenner de. Det
er derimot en jungel når man ikke er vant til det. Og selv om alt i
denne jungelen var flott (noe det ikke er i dag) så er det fortsatt
poengløst. Brukere bryr seg ikke om programmet heter gcalender,
kcalender, evolution-calender, mycalender, googlecal-for-linux. De
bryr seg om at programmet er stabilt, passer inn i miljøet oglar seg
synce med hva nå enn de bruker et al.

> Motsatt vei kan man også si at en del av de som switcher til Linux
> som desktop-OS vil finne alt det Linux tilbyr dem pluss litt mer i
> MacOSX.

Omtrent alle moderne OS tilbyr det *aller* meste en tradisjonell
desktop-bruker trenger i dag. Forskjellen er i konsistens, designvalg
og plan for det de gjør.

[ ... ]

> [...]
> har mistenker jeg er for høy hvis man ser hva maskiner faktisk blir
> brukt til, levetid på maskiner og når man ser at mange maskiner ikke

Windows brukes steder du ikke vil tenke på at kjører Windows. Hvor
mange betalingsterminaler verden over kjører Windows tror du? Ta
kjeder som Fridays etc, hva bruker de? Windows. Men, jeg tror dette
er steder hvor ting vil endre seg, og jeg kjenner til to kjeder som i
dag analyserer løsninger basert på Linux.

Er dette dog relevant for hjemmebrukeren? Nei. Er således
"markedsandeler" relevant? Egentlig ikke. Det som er relevant er at
brukere har tilgang til gode, fungerende OS. Og det har de i monn i
dag. =)

[ snip ting man er veldig enig i ]

--
Terje

Fra : Espen Vestre

Dato : 23-01-09 15:05

Terje Kvernes <terjekv@math.uio.no> writes:

> Det jeg primært er enig i, for en hjemmebruker, er at iLife med venner
> mangler på Linux.

Synes nå digitalkameraet mitt ble godt mottatt på Ubuntu. Bildene skled
rett inn, Pentax sitt RAW-format ble forstått, og opp kom en browser.
Svært lett for en njubi.

> Valgfrihet er flott -- når man er vant til valgene og kjenner de.

Men Ubuntu er jo omtrent slik du beskriver, du blir jo geleidet lett
inn i deres valg for standardprogramvare, og behøver ikke gjøre noen
vanskelige valg dersom du ikke har lyst til å gjøre dem.

--
(espen)

Fra : Terje Kvernes

Dato : 23-01-09 15:36

> [...]

> inn i deres valg for standardprogramvare, og behøver ikke gjøre noen
> vanskelige valg dersom du ikke har lyst til å gjøre dem.

Jopp, Ubuntu er *bra*. Men, det er ikke OS X. Det er ikke så sømløst
som OS X, på godt og vondt. Det Ubuntu gjør ekstremt bra er at all
sømløshet er basert på åpenhet. HAL er et fantastisk eksempel på
hvordan man kan designe en plattform som andre kan bruke til flotte
ting (kameraet ditt for eksempel). Men, problemet er at de aller
fleste slike geniale trekk i Linux skjer langt under grensesnittet.

Linux trenger fortsatt noen slike geniale delte abstraksjoner direkte
under hva brukeren ser. KDE og Gnome har delt ting etterhvert, men
hva med et felles kalenderformat som *alle* bruker? Hva med en
adressebok? Det er slike små detaljer som er sexy. IMAP er genialt
fordi det brått ble trivielt å hoppe mellom forskjellige epostklienter
og webmail-løsninger uten at man tenkte over hva man gjorde hvor.

Det positive er dog et slike framskritt gjøres primært i
OpenSource-verdenen. IMAP, HAL, TCP/IP, dm-laget under linux og alt
slikt er ikke standarder i konvensjonell forstand, det er grunnstammer
som teknologi bygger på. OSS-tilhengere har god grunn til å være
glade, ikke på grunn av markedsandelene til Linux, men i det at man
har skapt fundamentet for internett, OS X, Windows NT og utover,
NetApp -- det aller meste vi ser rundt oss i dataverden i dag stammer
fra OSS i en eller annen form.

Og grunnen er OSS sin natur, og det skal vi ta til oss. =)

--
Terje

Fra : Espen Vestre

Dato : 23-01-09 15:48

Terje Kvernes <terjekv@math.uio.no> writes:

> Jopp, Ubuntu er *bra*. Men, det er ikke OS X. Det er ikke så sømløst
> som OS X, på godt og vondt.

Nei, jeg er ikke uenig med deg der.

> [...]
> for internett, OS X, Windows NT og utover, NetApp -- det aller meste
> vi ser rundt oss i dataverden i dag stammer fra OSS i en eller annen

Godt sagt
--
(espen)

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 24-01-09 00:19

> [...]

> mangler er fokus, en del programvarepakker (spesielt iLIfe), og ikke
> minst synes det fortsatt er for mye plunder og heft.

Jeg vil egentlig konkludere på en enkelt måte hva jeg mener om saken;
"Lite heltelig".

Måten å oppnå helhet på foreløbig er å fjerne for mye.

> Motsatt vei kan man også si at en del av de som switcher til Linux som
> desktop-OS vil finne alt det Linux tilbyr dem pluss litt mer i
> MacOSX.

Nope, ikke riktig. Jeg vet, jeg prøvde.

OSX har mye igjen før den kan ta igjen på en god del områder.

Pakkehåndtering med sentrale repositories og fungerende Spaces
vil være en start.

For andre brukere vil dårlig formatstøtte være like mye hinder på OSX
som drivermangel i Linux.

> [...]
> snakke om en del ny hardware (eks smart-telefoner o.l). iPhone kjører
> jo en versjon av OSX og brukes jo som små datamaskiner.

Og på Smartfonmarkedet er Linux digre, sannsynligvis størst nå.

> I en ideell verden, kanskje.
>
> Men snakker du her om drift som i "en boks som skal virke?"

Jeg brukte "å drifte" med fullt overlegg ja. Du drar inn TCO men det
er umulig å regne ut kan det se ut til. De undersøkelsene som finnes
er aldri enige.

Man kan jo gjette hvorfor..

> Jeg jobber i NRK og der standardiserer vi for tiden på Mac for all TV-
> produksjon. Hvorfor det, tror du?

Mest sannsynlig programvaren som brukes. Det er ikke fordi det er
enkelt for en drifter å holde igang.

Det er også preferanser og kjennskap inne i bildet, om det er det for
deres del vet jeg såklart ikke.

ez

Fra : d.t.antonsen@usit.ui~

Dato : 23-01-09 06:39

On Jan 23, 11:27 am, Clas Mehus <Clas.Me...@PCWorld.no> wrote:

> [...]
> forhåndsdømming av Vista uten å egentlig ha prøvd det noe særlig.
> Personlig kunne jeg ikke tenke meg å gå tilbake til Windows XP.

Godt mulig vi kan anlysere dette, men når 80% av alle Windows-brukere
velger å *ikke* oppgradere til et nytt OS som har vært under massiv
utvikling i 5 år, som har vært på markedet i flere år, slik at
tilpasninger og bugs nå er fjernet, og som det er brukt milliarder av
dollars på å lage og markedsføre, så er det lov å kalle det en flopp.
Enkelt og greit.

DT

Fra : d.t.antonsen@usit.ui~

Dato : 23-01-09 17:41

On 24 Jan, 00:19, Thomas Lundquist <e...@zelow.no> wrote:

> Nope, ikke riktig. Jeg vet, jeg prøvde.

Jo, riktig. Ikke for deg kanskje, men for mange.

> OSX har mye igjen før den kan ta igjen på en god del områder.

Alle OS har styrker og svakheter. Mitt poeng er nettopp at man må få
lov å velge det verktøyet som passer best til det man skal gjøre.

<klipp>

> For andre brukere vil dårlig formatstøtte være like mye hinder på OSX
> som drivermangel i Linux.

???

> Og på Smartfonmarkedet er Linux digre, sannsynligvis størst nå.

Nettopp. Markedsandel er vanskelig og kommer an på mange faktorer. Det
er nesten umulig å måle. Solgte enheter gir kanskje en indikasjon,
hits på websider en annen. Men hvor lenge varer en "boks" og hva blir
den brukt til? Og hva om en Windows-boks blir reinstallert med Linux -
plukkes det opp? Jeg har lastet ned Linux flere ganger, testet det og
valgt å ikke bruke det. Registreres det?

> Jeg brukte "å drifte" med fullt overlegg ja. Du drar inn TCO men det
> er umulig å regne ut kan det se ut til. De undersøkelsene som finnes
> er aldri enige.
>
> Man kan jo gjette hvorfor..

Ja, TCO er vanskelig. Men viktig å ha i bakhodet. Alt for mange ser
seg blind på innkjøpspris av selve datamaskinen, eller drift.
Problemet er at innkjøpspris og drift ikke betyr noe som helst hvis
det man kjøper inn ikke brukes til noe. Det er noen menneskelige
verdier i regnestykket også. Produktivitet og trivsel betyr faktisk
noe, ikke bare hvor billig man kan drifte noe.

> Mest sannsynlig programvaren som brukes. Det er ikke fordi det er
> enkelt for en drifter å holde igang.

Som sagt: Alt har sine styrker og svakheter. Det har både Linux og
MacOSX. Og det er klart programvaren Final Cut Pro har mye å si hos
oss. Men betyr det at man skal utelate operativsystemet og hardware
fullstendig fra de valgene vi tar? Nei, selvsagt ikke. Jeg tipper
dessuten jeg vet en del om Macene til NRK og stordrift av disse, siden
jeg er en av de som gjør det. Det går faktisk veldig bra og vi klarer
oss fint. Mer og mer TV-produksjon går nå på Mac. Da jeg begynte i NRK
i januar 2008 var det 550 Macer der, mens det nå er det 750. Det
vokser fortsatt. Dette hadde ikke vært mulig uten skikkelig "drift" og
støtte i alle ledd av IT-organisasjonen. Men ingen er perfekt. Vi
forbedrer oss derfor stadig.

Jeg har også erfaring fra UiO med drift av Linux og Mac og jeg holder
fortsatt på det jeg sier: alle ting har styrker og svakheter. Hvis
sluttbrukeren f.eks produserer dobbelt så mye på en Mac som en Linux-
burk, så hjelper det ikke at Linux-burken er noe enklere å drifte (jeg
tror uansett dette går på kunnskap, ikke pris). Alt i alt må man altså
se på den totale pakken.

En IT-organisasjon som ignorerer dette, tror jeg skyter seg selv i
foten. Ved å ikke være åpen for andre verktøy innenfor IT blir man
teknologisk akterutseilt og man utnytter ikke verktøyene sine 100%.

> Det er også preferanser og kjennskap inne i bildet, om det er det for
> deres del vet jeg såklart ikke.

For ca 10 år siden ble det bestemt at NRK skulle standardisere på
Windows. Det ble likevel en kjerne med Macer igjen og nå har de
heldigvis snudd. Nå bruker man både Windows og Mac (og litt Linux)
avhengig av hvilke oppgaver man skal gjøre. Mac er standard
redigeringsverktøy for TV-produksjon. Skulle det dukke opp et reelt
alternativ som gjør Linux til f.eks redigeringsplattform (f.eks "Linux
Cut Pro") kan det godt hende at det blir testet, vurdert og funnet
såpass bra at NRK velger å også støtte dette. Det er ikke verre enn
som så. Men pr i dag er Mac det som gir mest for pengene og som er
enklest/best å bruke.

DT

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 24-01-09 10:19

d.t.antonsen@usit.uio.no writes:

> Alle OS har styrker og svakheter. Mitt poeng er nettopp at man må få
> lov å velge det verktøyet som passer best til det man skal gjøre.

Cue: formatdiskusjonen og låsing.

> ???

Ja, det er enklere å få installert riktig nVidiadriveri Ubuntu enn å
lete opp og finne plugins til QT eller VLC.

Men hva er det som påstås er så vanskelig?

> [...]
> dessuten jeg vet en del om Macene til NRK og stordrift av disse, siden
> jeg er en av de som gjør det. Det går faktisk veldig bra og vi klarer

Jeg har ikke sagt det er umulig men konsensus ser ut til å være at det
er vanskeligere enn det burde være men at det bedrer seg hele tiden.

Men når man skal velge noe er det såklart totalpakka som må vurderes.

ez

Fra : Terje Kvernes

Dato : 24-01-09 14:36

> [...]

> skikkelig "drift" og støtte i alle ledd av IT-organisasjonen. Men
> ingen er perfekt. Vi forbedrer oss derfor stadig.

Hvordan behandler dere sentral installasjon av programvare og sentrale
hjemmeområder? Jeg har fortsatt ikke funnet noe som tilsvarer hva
Linux og Windows kan tilby på denne fronten per i dag, ikke uten å
basere dette på OS X-servere (noe som ikke er et alternativ på UiO som
du vet). :-/

--
Terje

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 24-01-09 19:51

> [...]

> hjemmeområder? Jeg har fortsatt ikke funnet noe som tilsvarer hva
> Linux og Windows kan tilby på denne fronten per i dag, ikke uten å

Så mye for å følge åpne standarder?

ez

Fra : Terje Kvernes

Dato : 24-01-09 20:16

Thomas Lundquist <erik@zelow.no> writes:

> Så mye for å følge åpne standarder?

OS X "støtter" NFS, men det er ikke helt trivielt å sette det opp som
$HOME. Man støtter CIFS, men det har også sine ulemper. Det finnes
egentlig ingen *gode* løsninger for $HOME på tvers av plattformer i
dag, men det er mye som "fungerer", dermed var jeg nysgjerrig på hva
NRK gjorde.

For programvare er verden like vond. rdist skalerer dårlig, STORE er
noe bleh. Tivoli er... ouch. Snufse.

--
Terje

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 24-01-09 21:23

> [...]

> $HOME. Man støtter CIFS, men det har også sine ulemper. Det finnes
> egentlig ingen *gode* løsninger for $HOME på tvers av plattformer i

Men hva gjør at dette funker på OSX Server? AFP?

ez

Fra : d.t.antonsen@usit.ui~

Dato : 24-01-09 16:27

On 24 Jan, 14:36, Terje Kvernes <terj...@math.uio.no> wrote:

> [...]
> Linux og Windows kan tilby på denne fronten per i dag, ikke uten å
> basere dette på OS X-servere (noe som ikke er et alternativ på UiO som

Kjapt forklart:

* Installasjon: Vi bruker pr i dag "instadmg" for å bygge OS-image som
man f.eks kan legge inn på en Netrestore-server (slik vi gjør).
InstaDmg er en metodikk for å lage OS-imager basert på pakker
(egentlig bare et shellscript som snekrer ting sammen). Vi har et
custom image som installerer OS, setter opp noen av "våre" kontoer,
aktiviserer Active Directory og filewave som vi bruker til
programvaredist. Fungerer veldig bra og vi reinstallerer maskiner på
10 minutter. Men i og med at Netrestore er EOL, så ser vi nok i
fremtiden på DeployStudio.
* Programvare: Litt (kan) legges inn i OS-imaget, men primært bruker
vi filewave pr i dag. Filewave er ikke perfekt, men veldig god på
visse ting. Bl.a kan det "trekke tilbake" programvare. Vi har 100%
kontroll på programvaren hver maskin har og de får programvare utfra
hvilke grupper de er meldt inn i på filewave-serveren. Det finnes
flere måter å pakke programvare på i filewave - f.eks pkg, pakke hver
lille fil for full kontroll eller lage script. Vi har også andre
alternativer vai kan benytte oss av, bl.a kan vi bruke ssh og Lanrev
(som tar mer og mer over). Lanrev kan bruker Active Directory og smart
groups til å feks patche maskiner. Vi har også enablet Apple Remote
Desktop på alle maskiner og benytter oss av dette i visse tilfeller.
* Hjemmeområder. Vi bruker, som på UiO, primært Active Directory for
autentisering. Vi benytter oss av lokale hjemmeområder, men med
hjemmeområdet mountet via smb. Maskinene brukes selvsagt mye til video
og lyd og det er begrenset plass på hjemmeområde-serverne, samt at vi
er en del ute i felten. Vi får dog se etter hvert om vi skal gjøre
noen tilpasninger her.
* Råmateriale og redigering foregår ofte mot lokal disk, firewiredisk
eller lokalt XSAN koblet opp via fiber. Litt av poenget med Mac er
dessuten at de er tilkoblet et "Omneon Mediagrid" der alt av materiale
produsert, evt i produksjon, ligger. Jobben med digitalisering av alt
er ikke ferdig ennå, men som et eksempel er alt som blir produsert og
spilt av for NRK3/NRK Super her. Man kan altså hente inn deler av et
program (gammelt eller nytt), redigere det eller bruke deler av det,
sende det ut igjen til griden igjen hvor det så ligger klart til
avspilling på TV eller lagring i arkivet.

DT

Fra : Terje Kvernes

Dato : 26-01-09 15:49

> [...]

> sende det ut igjen til griden igjen hvor det så ligger klart til
> avspilling på TV eller lagring i arkivet.

Takk for innspill, det er alltid interessant å se hvilke behov andre
har og hvordan de løser disse. =)

--
Terje