Lys i begge lygter
Fra : Michael Hovmann

Dato : 27-07-01 17:10

Hej gutter

Jeg har en GSX-R 600 og der er jo kun lys i den ene af lygterne, da den
anden er til det lange lys. Kan man bare skifte pæren, eller skal der
trækkes nye ledninger eller hva'??
Jeg har nemlig set et billed af MC'en, med ''normalt'' lys i begge lygter.

Michel ( der gerne vil se bedre ud i mørke)

Fra : Armand

Dato : 28-07-01 00:47

Michael Hovmann <scania@mail.dk> skrev i en
> [...]
>
> Jeg har en GSX-R 600 og der er jo kun lys i den ene af lygterne, da
> den anden er til det lange lys. Kan man bare skifte pæren, eller skal

Den ene af lygterne er kun en fjernlygte!
Dette indebærer såvel parabol, som glasset (du vil givetvis kunne se en
væsentlig forskel på de to lygters glas!)
Skal der nærlys i dem begge kræver det en decideret (spejlvendt)
forlygte i denne også, og dét er et problem, deri at fabrikker og
importører ikke behøver at have en sådan på lager

DK er et af de få lande der accepterer nærlys i begge lygter (forøvrigt
efter
benarbejde af DMC!), og det batter ikke særligt på verdensmarkedet for
tilbehør
På en FZR600 "U.S.", er der derimod to ens runde lygter; hvor det blot
er at skaffe yderligere én til erstatning af fjernlys-lygten

Er dobbelt-lygten af typen med de grimme kuglerunde
"forstørrelsesglas" -pærer (eller ér det i fjernlyset der er en
sådan???), er prisen forøvrigt i et leje, så du nok dropper sagen!
Forøvrig er Suzuki's reservedelspriser heller ikke til den slags ønsker
(endsige deres servicevilje!)

Bedste alternativ er kraftige pos.-pære, i fald at pos.lys sidder i
parabolerne!

--
Armand.

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 28-07-01 09:45

> Den ene af lygterne er kun en fjernlygte!

Har aldrig forstået at fabrkanterne gjorde dette - hverken på biler eller
MC... Hvis der er to-trådede pærer i begge, kan man jo bytte pærerne når
nærlyset "går". Og ifølge min erfaring, er det altid nærlyset som går
først....

Rasmus

Fra : Armand

Dato : 13-08-01 00:31

Rasmus Rosenquist <rasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en

> Har aldrig forstået at fabrkanterne gjorde dette - hverken på biler
> eller MC... Hvis der er to-trådede pærer i begge, kan man jo bytte
> pærerne når nærlyset "går".

Det er ikke et spørgsmål om Dollars; men om Cents!
I spillet gælder hver en lille besparelse når prislejet i forhold til
konkurrenterne (og i den sidste ende: overskuddet!) skal opnås

Fra : Allan Kristensen

Dato : 19-08-01 22:52

Hvis du tænker på de biler du ser på gaden, og så rally versionerne af de
samme biler, så har rally udg. næsten altid separeret lygteføring.
Det er der een simpel grund til : En lygt konstrueret til kun at lyse i 1
retning, er mere effektiv, end en lygte konstrueret til at lyse i 2
retninger !
En "normal" lygte indholder jo både nær- og fjernlys, så der skal tænkes i
de 2 retninger når parabolen udvikles.
Men man behøver ikke være matematisk geni, for at regne ud at udformningen
af parabolen er nemmere - og langt mere effektiv, hvis den kun skal for,idle
een lyskegle...

Man kan så sige at der er et væsentligt minu, når man tager danske
skatteplagede forbrugere i betragtning ; De 2 lygter er noget dyrere end den
ene... :(

Og ja, det er som regel altid nærlyset der går først, da det jo
(forhåbentligt) altid er tændt.
Og så er der jo endnu en fordel vad at "dele" lygten ; Du kan skifte
nærlyset ud, selvom det lange stadig virker

Mvh. Allan Kristensen
(SUZUKI GSX750ESD `85)

Rasmus Rosenquist <rasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b627bfa$0$3214$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Morten Dahl

Dato : 30-07-01 10:06

> Den ene af lygterne er kun en fjernlygte!
> Dette indebærer såvel parabol, som glasset (du vil givetvis kunne se en
> væsentlig forskel på de to lygters glas!)

Nope glasset er klart, men det er korrekt at der er forskel på de 2
paraboler, dog skal det siges at den canadiske version kører med 2 ens
lygter (og deraf H4 pærer)

> Skal der nærlys i dem begge kræver det en decideret (spejlvendt)
> forlygte i denne også, og dét er et problem, deri at fabrikker og
> importører ikke behøver at have en sådan på lager

Nej og desuden er det nu også rart at have fjernlys på cyklen. Jeg er igang
med at bygge et xenon anlæg til min (da jeg alligevel skal have skiftet
paraboler og meget mere) og har i den forbindelse udersøgt muligheden for
dobbeltlys på cyklen. Det er for omstændigt at bygge blev konklusionen (og 2
stk ballast til xenon fylder også en hel del.) Jeg kunne med xenon godt
undvære det lange lys da der jo er lidt ekstra blus på et sådan anlæg..

> [...]
> sådan???), er prisen forøvrigt i et leje, så du nok dropper sagen!
> Forøvrig er Suzuki's reservedelspriser heller ikke til den slags ønsker

Suxuki´s reservedlspriser er intet mindre en forrykte, en kåbe og tank til
førnævnte cykel koster 38Kkr.

> Bedste alternativ er kraftige pos.-pære, i fald at pos.lys sidder i
> parabolerne!

Den sidder midti og helt ude ved glasset..

-
Morten Dahl
- GSXR600 i amputeret tilstand..

Fra : Allan jørgensen

Dato : 28-07-01 10:31

> [...]
> trækkes nye ledninger eller hva'??
> Jeg har nemlig set et billed af MC'en, med ''normalt'' lys i begge lygter.

hmm, mener jeg kan huske at i england skal begge lygter lyse med nærlys.

Allan(fzr600us)*GRILL* med lys i begge lygter

Fra : Jacob

Dato : 02-08-01 12:52

Hej Michael!

Jeg har selv haft en GSX-R600 og der skiftede jeg forlygten ud med en med 2
H4 pærer/2 ens paraboler, så jeg kunne få lys i begge lygter - det ser klart
bedre ud Jeg købte den af en gut i den Blå avis, som havde haft den
monteret på en GSX-R750'er. Det er jo desværre ikke til meget hjælp, men jeg
tror at de i USA kører med 2 H4 pærer og lys i begge lygte, så måske kan man
bestille en derovre - jeg tror det var det han havde gjort.Det krævede lidt
fiksfakseri med ledninger og et nyt stik til den ene pære for at få den til
af funke, for var ikke trukket ledninger til nærlys i det eksisterende stik,
men det var rimeligt til at gå til...

--Jacob
Eks. GSX-R600 ejer, nu husejer