Inspiration vedr kyst/kant sikring søges
Fra : Per Krabbe / scanboa~

Dato : 21-01-09 21:07

Vi bor relativt tæt ved vandet og har en kant pt af kampesten hvor jorden
skylles ud. På den måde nedbrydes kanten og jorden forsvinder med tiden.
Vandet står alm.vis 30 - 50 cm op på kanten hele tiden.

Den umiddelbare løsning er at genopbygge kanten i sten / beton og noget
tyvek bag mellem sten og jord for at undgå udvaskning - hvis der er steder
hvor vandet alligevel kan trænge i gennem.

For nu ikke at påbegynde noget der kunne hvad været gjort anerledes - måske
endda bedre så lad mig høre om der er nogen af jer har forslag til
alternativ løsning og meget gerne nogle gode link til pågældende.

på forhånd tak

Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-01-09 03:06

On Jan 21, 9:07 pm, "Per Krabbe / scanboat.com"
<kont...@migforatfaaden.dk> wrote:
> [...]
> endda bedre så lad mig høre om der er nogen af jer har forslag til
> alternativ løsning og meget gerne nogle gode link til pågældende.

Hvad med at læsse en masse store, rigtigt store sten ud i vandkanten,
hvis I må det.
Det vil vel bryde bølgerne og så vil de vel ikke vaske så meget ud ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Armand

Dato : 22-01-09 12:31

Christian B. Andresen skrev:

> Hvad med at læsse en masse store, rigtigt store sten ud i vandkanten,
> hvis I må det.
> Det vil vel bryde bølgerne og så vil de vel ikke vaske så meget ud ?

Uden at have en pind erfaring omkring emnet, har jeg bemærket at netop
sådanne "sø-vægge" ikke er den endelige løsning som de umiddelbart ser
ud til: Vanddybden lige udenfor vægge forøges relativt hurtigt p.g.a.
brænding og bortvaskning af materiale (læs: havbund!) og så står selv
den grundigste kampestens-opbygning eller opstøbte mur for at skride i
havet p.g.a. decideret underminering.

Noget andet er at kystsikring er et offentligt hverv, som private ikke
må træde ind i, og ikke mindst at, som jég ser situationen med at
kantsikre, forlænge sin grund (á plæne?) helt til vandkanten på
bekostning af eksisterende strandareal er helt ude i hampen :-|

--
Armand.

Fra : Per Krabbe / scanboa~

Dato : 25-01-09 21:05

> [...]
> kantsikre, forlænge sin grund (á plæne?) helt til vandkanten på bekostning
> af eksisterende strandareal er helt ude i hampen :-|

Det er nu ikke lige opgaven i det her tilfælde. Mener jeg heller ikke
fremgår hvis du læser oplægget - kort citat >>Vandet står alm.vis 30 - 50 cm
op på kanten hele tiden<<

Håber der kommer et par konstruktive indlæg gerne med henvisning til
websider på nettet

per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-01-09 07:10

On Jan 22, 12:30 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> brænding og bortvaskning af materiale (læs: havbund!) og så står selv
> den grundigste kampestens-opbygning eller opstøbte mur for at skride i

Det troro jeg ikke vil ske hvis stenene ligger langt nok ude, men som
du selv skriver nedeunder er det nok ikke så smart alligevel.

Det er rigtigt.