Dilemma: Service indikator
Fra : tp

Dato : 21-01-09 20:48

Min Fabia Greenline siger nu at den vil til service om 2000km. Den har kun
kørt 17.000km og den er virkeligt blevet kørt pænt. Serviceinterval er
30.000km

Jeg snakkede med Skoda, og de sagde at den nok fejlagtigt var sat til
15.000km service, og at den selv ved hård kørsel ikke ville sige til før
25.000km, så jeg kunne bare køre vidre.

Hvad synes I?

Mvh TP

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 20:56

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg snakkede med Skoda, og de sagde at den nok fejlagtigt var sat til
> 15.000km service, og at den selv ved hård kørsel ikke ville sige til før

Vi synes, du bør få skiftet olien nu det er første
gang siden den var helt ny, og så få nulstillet
denne 'mekanisme'.

Fra : Mogens

Dato : 21-01-09 21:51

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvad synes I?

I manualen står sikkert oplyst, hvad der skal til, for at
garantibestemmelserne opfyldes. I min står eksempelvis nævnt, at der kun må
køres 1.500 km over km-antallet (ind for hver 15.000 km). Hvad står der i
din manual?

Fra : Carsten

Dato : 21-01-09 21:55

> [...]
> Min Fabia Greenline siger nu at den vil til service om 2000km. Den har
> kun kørt 17.000km og den er virkeligt blevet kørt pænt. Serviceinterval er

hvor gammel er den ? det nytter jo ikke at den har 30 tkm intervaller hvis
den samtidig har tidsinterval på eet år.

Carsten

Fra : Mogens

Dato : 21-01-09 22:01

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse

> hvor gammel er den ?

August 2008

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-09 22:59

tp skriver:

> Hvad synes I?

At du skal køre til forhandleren og få aflæst om den står til 15.000
eller "op til 30.000".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Janner

Dato : 22-01-09 07:39

> tp skriver:

> At du skal køre til forhandleren og få aflæst om den står til 15.000
> eller "op til 30.000".

Netop ...... Det tager ikke mere end 30 sek !

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 22-01-09 12:01

Og så kan du se dem i øjnene, når du spørger om de tager ansvaret for du
kører videre!

Stef

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 22-01-09 04:48

On 22 Jan., 12:00, "Stefan Jacobsen" <stefw...@email.dk> wrote:

> Og så kan du se dem i øjnene, når du spørger om de tager ansvaret for du
> kører videre!

Hvad er der i vejen med 30kkms eftersynsfrekvens?

Klaus

Fra : Brian

Dato : 22-01-09 20:25

Klaus D. Mikkelsen (google groups) wrote:

> Hvad er der i vejen med 30kkms eftersynsfrekvens?

Hvor stor er sumpen på en Golf som din ?

/Brian

Fra : Klaus G.

Dato : 22-01-09 20:48

> Hvor stor er sumpen på en Golf som din ?
Jeg gætter på en 4liter +/- 0.3liter.

Men olien er jo godkendt til at holde viskositeten i lang tid, så der er
ingen problemer i at køre langt mellem olieskift.

Firmabilen en MB Sprinter af den nye slags har godt 11liter motorolie til en
2.1liter motor. Den render 45.000km mellem olieskift, med variable interval.
Eller, første olieskift kom først ved 47.000km ca.. Men den køre også 99.7%
sunde km. Det er svjv bare noget "alm" god fuld syntetisk olie, derfor de
mange liter.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Brian

Dato : 22-01-09 21:08

Klaus G. wrote:
> Jeg gætter på en 4liter +/- 0.3liter.
>
> Men olien er jo godkendt til at holde viskositeten i lang tid, så der
> er ingen problemer i at køre langt mellem olieskift.

Min Saab har 6 liter sump til 2,0 benzin motor, med samme service
intervaller. Her havde man netop forøget oliekapaciteten, for at trække
serviceintervallet.

> [...]
> interval. Eller, første olieskift kom først ved 47.000km ca.. Men den
> køre også 99.7% sunde km. Det er svjv bare noget "alm" god fuld

Mon ikke den olie de hælder på Sprinteren, også skal overholde en MB norm
ala VAG's ? Jeg synes ihvertfald ofte at man ser på oliedunke, at de
opfylder en helvedes masse normer, fra forskellige fabrikanter.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-01-09 22:01

Brian skriver:

> Min Saab har 6 liter sump til 2,0 benzin motor, med samme service
> intervaller. Her havde man netop forøget oliekapaciteten, for at trække
> serviceintervallet.

Det du siger er at SAAB laver ringere motorer?

Fra : Brian

Dato : 22-01-09 22:27

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian skriver:

> Det du siger er at SAAB laver ringere motorer?

Tjaa... eller at de forøger sikkerhedsmargin.

Mén, der er selvfølgelig den finte at sådan en dyrlægevogn IKKE skal
efterfyldes mellem service (har ikke været nødvendig med min) som mange
VAG´'er

Der kan måske også være forskel på hvorledes en diesel og benzin forurener
olien ?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-01-09 22:00

Brian skriver:

> Hvor stor er sumpen på en Golf som din ?

Stor nok til at kunne indeholde olie nok.
Ved service påstår de at de hælder 4 liter på.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-01-09 06:56

On Jan 22, 12:48 pm, "Klaus D. Mikkelsen (google groups)"
<moppem...@gmail.com> wrote:

> Hvad er der i vejen med 30kkms eftersynsfrekvens?

Vel intet, men sker der noget efter 20.000 km og den stod til 15.000
km så kan de måske undslå sig at dække.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Klaus G.

Dato : 22-01-09 15:24

> Jeg snakkede med Skoda, og de sagde at den nok fejlagtigt var sat til
> 15.000km service, og at den selv ved hård kørsel ikke ville sige til før
> 25.000km, så jeg kunne bare køre vidre.
>
> Hvad synes I?
Hvis der er VW507.00 olie på, så kan den rulle 30.000km, da det er longlife
olie. Så det kan du jo spørge efter.

Men jeg er meget overbevist om at alle skoda'er køre med longlife(variabel
interval) olie fra fabrikken af. Min fabia jeg købte sprit ny i 2005 havde
longlife olie på. Den Skoda Octavia jeg har nu, har altid kørt longlife
ifølge servicebogen.

Ellers er det at få en VagCom-tester smidt på, der kan man se hvad den er
sat til nemlig.

Fra : peter

Dato : 22-01-09 20:20

Hvis det er lige som ved VW med longlife så kan den bede om service efter
min 15000 km og op til max 30000
Det har at gøre med den stand din olie er i
der sidder en føler i bundkaret og så regner bilen også ud efter antal
starter længde på køretur temp og andet
så jo en longlife kan godt tænde allerede ved 15000 km

Fra : Klaus G.

Dato : 22-01-09 20:46

> [...]
> starter længde på køretur temp og andet
> så jo en longlife kan godt tænde allerede ved 15000 km
Men som trådstarter nævner, så ses det aldrig nede ved 15kkm, men derimod
ved 25kkm og opad.

Min Fabia 1.2benziner kørte utrolig mange koldstarter, fruen brugte den på
arbejde, som ikke lå ret langt væk. Fik dog kørt 5500km på en sommerferie,
som var noget nær de eneste sunde km den bil kørte. Den nåede ikke at tigge
om service skift og den rundede 24kkm inden salg.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-01-09 22:02

peter skriver:

> så jo en longlife kan godt tænde allerede ved 15000 km

Nope.

Til trods for at vores slæde mest kører småture, går den troligt de ca
30kkm mellem service.

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 22-01-09 07:27

On 22 Jan., 14:56, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Vel intet, men sker der noget efter 20.000 km og den stod til 15.000
> km så kan de måske undslå sig at dække.

Ikke, hvis de ændrer den til 30.

Klaus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-01-09 07:38

On Jan 22, 3:27 pm, "Klaus D. Mikkelsen (google groups)"
<moppem...@gmail.com> wrote:

> Ikke, hvis de ændrer den til 30.

Nej, men det forudsætter jo også at han ikke bare accepterer at den
enten kan være 15k eller 30k men kører forbi dem.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-01-09 16:48

"Christian B. Andresen" skriver:

> Nej, men det forudsætter jo også at han ikke bare accepterer at den
> enten kan være 15k eller 30k men kører forbi dem.

Du læste godt mit første indlæg i denne tråd - gjorde du ikke?

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 22-01-09 22:27

tp wrote:
> [...]
>
> Jeg snakkede med Skoda, og de sagde at den nok fejlagtigt var sat til
> 15.000km service, og at den selv ved hård kørsel ikke ville sige til før

At rigelig god motorolie er den bedste mekaniker.

Hellere skifte en gang for meget end spare. Specielt så længe motoren er
forholdsvis ny og især hvis der ikke blev skiftet olie da den havde kørt
de første par tusinde km.

Derefter kan du køre 30.000 km hvis det er det der foreskrives.
Er der turbolader på motoren kan det være en fordel at skifte olie lidt
oftere så den får frisk olie hele tiden og så meget koster det heller
ikke ekstra hvis du ar afhængig af at pendle.

/Lars