Virksomhed med stor bankkonto-aktivitet - ~
Fra : Morten

Dato : 20-01-09 11:53

Hej!

Jeg overvejer noget virksomhed indenfor regning-ydelser - en af ydelserne
skulle være at udenlandske virksomheder kunne benytte os til at fakturere
for dem, hvis de ikke har en bankkonto i Danmark (så kunderne slipper for at
lave udenlandsoverførsler).
Eksempel:

Kunden køber en varer hos en udenlandsk virksomhed.

Jeg sender en regning på varen og får pengene.

Jeg overfører pengene til den udenlandske virksomhed.

Men så tænker jeg - at jeg får jo en bankkonto hvor der løbende går penge
ind, som bliver overført direkte til udlandet, uden at de fremgår af
regnskabet - af regnskabet vil jo kun fremgå et eventuelt abonnement som
kunden betaler for servicen. I teorien ved SKAT jo ikke om det er penge JEG
har tjent jeg overfører for at slippe for at betale skat ...

Selvom det er reelt nok - får jeg så et problem ved at lave denne service?

Fra : Robert Piil

Dato : 20-01-09 12:14

Morten skrev:
> Selvom det er reelt nok - får jeg så et problem ved at lave denne service?

Der findes en hel del Factoringselskaber der allerede gør noget
lignende. Det de reelt gør er at købe fakturaerne af virksomhederne
(ikke nødvendigvis i udlandet) for en eller anden procentdel af deres
pålydende værdi. Så overtager factoringselskabet inddrivelsen af
udeståendet (og dermed også risikoen).

--
Robert Piil

Fra : bosol

Dato : 20-01-09 05:10

On 20 Jan., 13:14, Robert Piil <p...@nospam.dk> wrote:

> [...]
> (ikke nødvendigvis i udlandet) for en eller anden procentdel af deres
> pålydende værdi. Så overtager factoringselskabet inddrivelsen af

Ja Factoringsselskaber, en leverandør behøver ikke at være en
betalingsmodtager !
Hvorimod en lønmodtager som regel altid er betalingsmodtager

Fra : Morten

Dato : 20-01-09 14:23

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> nødvendigvis i udlandet) for en eller anden procentdel af deres pålydende
> værdi. Så overtager factoringselskabet inddrivelsen af udeståendet (og

Jeg kan ikke rigtig se sammenhængen mellem det jeg beskriver og dette -
factoring er jo når man køber en gæld for at inddrive den. Det jeg vil er
bare at sende regningen for dem, og så smide pengene videre ...
(underforstået - pengene har aldrig været mine, og bliver det helle ikke)

Fra : Robert Piil

Dato : 20-01-09 14:53

Morten skrev:

> [...]
> bare at sende regningen for dem, og så smide pengene videre ...
> (underforstået - pengene har aldrig været mine, og bliver det helle ikke)

Den eneste forskel i konstruktionen er at factoringselskaberne tager en
del af risikoen, det gør du ikke. Jeg kender ikke til juaren, men er ret
sikker på at den måde at gøre det på, er lavet netop for at overholde loven.

Jeg tvivler på forretningsmodellen, hvis den eneste fordel for
virksomhederne er at deres kunder slipper for at betale overføringsgebyr
til bankerne. I så fald vil andre betalingsformer (kreditkort) være
meget nemmere at håndtere, og så risikerer de heller ikke at du stikker
af med pengene, uden at de kan dokumentere du overhovedet har haft dem.

--
Robert Piil

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-09 14:11

Morten skrev:

> Men så tænker jeg - at jeg får jo en bankkonto hvor der løbende går penge
> ind, som bliver overført direkte til udlandet, uden at de fremgår af
> regnskabet -

I et lovligt regnskab vil *alle* transaktioner være bogført.

--
Bertel

Fra : Morten

Dato : 20-01-09 14:24

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> I et lovligt regnskab vil *alle* transaktioner være bogført.

Ensbetydende med at det ikke vil være lovligt at have transaktioner der ikke
er bogført .. men hvordan ville du bogføre at jeg modtager nogle penge for
en kunde og fører dem videre?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-09 14:32

Morten skrev:

> Ensbetydende med at det ikke vil være lovligt at have transaktioner der ikke
> er bogført .. men hvordan ville du bogføre at jeg modtager nogle penge for
> en kunde og fører dem videre?

Den konstruktion du har i tankerne, er ikke mulig/lovlig. Man kan
ikke være anonym pengeoverfører.

Du må optræde som mellemmand mellem kunde og primær sælger, og så
vil alle dine transaktioner også fremgå af dine regnskaber.

I hvilket omfanf du overtager en risiko fra sælger, er et
spørgsmål om indbyrdes aftale, men jeg har svært ved at tro at
nogen sælger vil lade dig håndtere et beløb uden at du skal bære
nogen risiko derved.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-01-09 15:49

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ensbetydende med at det ikke vil være lovligt at have transaktioner der
> ikke er bogført .. men hvordan ville du bogføre at jeg modtager nogle

Det er da ikke anderledes end, hvis du selv sælger varer og køber hos en
leverandør.

Du bogfører alle indbetalinger fra kunderne, som om det var dine egne kunder
der betaler en faktura. Du bogfører alle udbetalinger til de udenlandske
udbetalinger, fuldstændig lige som når betaler en leverandør.
Forskellen mellem ind- og udbetalingerne er din avance, som du naturligvis
skal betale skat af.

Jeg kan ikke lige få øje på problemet i dit spørgsmål.

Fra : Morten

Dato : 20-01-09 22:36

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke lige få øje på problemet i dit spørgsmål.

Problemet er, at hvis jeg gør det på den måde vil SKAT komme og spørge, hvad
jeg har købt for alle de penge jeg har overført til udlandet - og jeg har jo
ikke købt noget at de virksomheder de bliver overført til...
Altså - SKAT ved ikke om jeg har tjent en masse penge og direkte overført
dem til et skattely i udlandet ...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-01-09 22:44

> [...]
> har jo ikke købt noget at de virksomheder de bliver overført til...
> Altså - SKAT ved ikke om jeg har tjent en masse penge og direkte overført

Jo, for de er bogført og revisor kontrollere det.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-01-09 23:38

Morten skrev den 20-01-2009 22:36:
> [...]
> ikke købt noget at de virksomheder de bliver overført til...
> Altså - SKAT ved ikke om jeg har tjent en masse penge og direkte overført

I dit regnskab har du naturligvis opgjort årsagen til alle de overførsler.
Det er ligesom meningen med et regnskab.

Og når dit regnskab er i orden, så har du dit på det tørre.
Husk at regnskabet skal afspejle de faktiske hændelser i virksomheden.

Der er vist nogen grundlæggende regnskabs-kundskaber du skal have
tilegnet dig før du giver dig i kast med selvstændig virksomhed.

Ovenstående er naturligvis min private holdning, som alt andet her på
usenet.
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-01-09 23:44

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvad jeg har købt for alle de penge jeg har overført til udlandet - og jeg
> har jo ikke købt noget at de virksomheder de bliver overført til...

Du behøver ikke at købe noget. Du sælger en service.

> Altså - SKAT ved ikke om jeg har tjent en masse penge og direkte overført
> dem til et skattely i udlandet ...

Vrøvl. Det er jo netop derfor du skal bogfører alle ind- og ud-betalinger på
din bankkonto. Så kan Skat til enhver tid kontrollere hvorfra pengene
stammer.

Fra : Knut

Dato : 20-01-09 16:53

Du vil med stor sandsynlighed komme i konflikt med banklovene, hvor der er
en række sikkerhedsregler mv. du skal overholde.

Knut

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-01-09 19:37

> [...]
> for dem, hvis de ikke har en bankkonto i Danmark (så kunderne slipper for

Som koster 20 kr. Hvor vil du tjene dine penge henne?

Mvh Maria

Fra : Ralph

Dato : 20-01-09 20:14

> Som koster 20 kr. Hvor vil du tjene dine penge henne?

30!!! Men good point.

Jeg er begyndt at tillægge kr. 30 i fakturabeløbet når vi snakker
udenlandske kunder, men det selvf. den anden vej, og udlændinge er vel ikke
så kloge som os

--
Ralph

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-01-09 22:28

> Som koster 20 kr. Hvor vil du tjene dine penge henne?

Du glemmer at både afsender og modtager banken opkræver gebyr, så det koster
både sælger og køber penge at lave en overførsel til en udenlandsk bank.
Det vil være en god service over for de danske kunder, at de kan betale
gebyrfrit til en dansk bank. Er der tale om mange små enkelt jkøb kan Morten
også samle indbetalingerne og lave f.eks. en samlet udenland overførsel
f.eks. en gang om måneden.

Desuden kunne et argument for Mortens forretning være at det er væsentligt
hurtigere at lave en overførsel mellem 2 danske banker. Hvis den
leverandøren stoler på Morten, kan han afsende varen så snart pengene står
på Mortens konto efter blot en bankdag, hvor en udenlandsk overførsel godt
kan tage op mod en uge.

Fra : Morten

Dato : 20-01-09 22:37

> Som koster 20 kr. Hvor vil du tjene dine penge henne?

Helt urelevant for tråden - men den del har jeg naturligvis helt styr på ...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-01-09 22:43

> Helt urelevant for tråden - men den del har jeg naturligvis helt styr på

Når du ikke ved at alle beløb skal bogføres, så er det ikke indlysende at du
ved hvor lidt det koster at overføre penge for firmaer.

Mvh Maria

Fra : Morten

Dato : 22-01-09 15:43

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Når du ikke ved at alle beløb skal bogføres, så er det ikke indlysende at
> du ved hvor lidt det koster at overføre penge for firmaer.

Helt ligegyldigt for mig - igen - den del har jeg helt styr på ....

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-01-09 21:45

Morten skrev den 20-01-2009 11:52:
> [...]
>
> Jeg sender en regning på varen og får pengene.
>
> Jeg overfører pengene til den udenlandske virksomhed.

Hvorfor skulle den udenlandske virksomhed hhv. den danske kunde eller
vice versa dog benytte en sådan service?

Hvad kan din ydelse som kunden/leverandøren ikke kan?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Morten

Dato : 20-01-09 22:39

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad kan din ydelse som kunden/leverandøren ikke kan?

Igen - slet ikke relevant for det jeg spørger om, så jeg vil undlade at
svare så vi ikke får kørt tråden over på en masse ligegyldigt ... alt dette
har jeg helt styr på ...

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-01-09 23:32

Morten skrev den 20-01-2009 22:38:
> [...]
> svare så vi ikke får kørt tråden over på en masse ligegyldigt ... alt dette

Det var nu af ren nysgerrighed.

For sådan som du præsenterer dine ydelser, så kan kunden/leverandøren
gøre præcis det samme ved at oplyse SWIFT og IBAN-numre.
Eller såfremt den udenlandske virksomhed vitterligt har så meget
aktivitet i DAnmark på både leverandør- og kundesiden, at det er er for
dyrt med alle de internationale overførsler, så vil virksomheden nok
bare oprette en konto selv i en dansk bank.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-01-09 23:41

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote in

> [...]
> dyrt med alle de internationale overførsler, så vil virksomheden nok
> bare oprette en konto selv i en dansk bank.

Sådan som f.eks. PayPal har gjort det.

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-01-09 23:45

Henrik Stidsen skrev den 20-01-2009 23:40:
> Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote in

> Sådan som f.eks. PayPal har gjort det.

Paypal håndterer "mikrobetalinger", hvor kunden indbetaler en større sum
penge til Paypal og så kan diverse sælgere så "hæve" fra den konto
efterhånden som kunden køber hos tilknyttede paypal-sælgere.

Det er - jf. det som vi har fået fortalt - ikke det marked som Morten
vil bevæge sig ind på.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-01-09 17:42

> Det er - jf. det som vi har fået fortalt - ikke det marked som Morten
> vil bevæge sig ind på.

Hvilket heller ikke var det jeg skrev. Jeg forholdt mig udelukkende til at
et udenlandsk firma har oprettet en konto i en dansk bank sådan som du
foreslog et udenlandsk firma kunne gøre.

Fra : bosol

Dato : 21-01-09 01:26

On 20 Jan., 12:52, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:
> [...]
> har tjent jeg overfører for at slippe for at betale skat ...
>
> Selvom det er reelt nok - får jeg så et problem ved at lave denne service?

Jeg synes lige jeg vil fortælle om en sag:

Et stort firma drev ved siden et interesse indkøbsafdeling for
medarbejderne. dvs. der købtes hos grossister både i udlandet/
indlandet når den enkelte medarbejder bestilte en ordre, det blev
udvidet til alle i omgangskredsen, snart købte alle i byen varer hos
bekendte ansatte. Alle de fakturarer blev holdt uden om firmaets
normale regnskab, fordi varerne solgtes til engros-priser videre dvs.
uden fortjeneste. Der gik ikke mange måneder før SKAT gik ind og
lukkede for og gav firmaet en kæmpe bøde for unddragelserne....

Hvis du er så vild med snyd, så rejs til et land hvor det er
tilladt

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-01-09 13:19

"bosol" <bosolengo@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> uden fortjeneste. Der gik ikke mange måneder før SKAT gik ind og
> lukkede for og gav firmaet en kæmpe bøde for unddragelserne....

Problemet der er jo netop "fakturarer blev holdt uden om firmaets normale
regnskab". Det er indlysende at det må man ikke.

> Hvis du er så vild med snyd, så rejs til et land hvor det er
> tilladt

Der er intet i Mortens spørgsmål, der indikeret at vil snyde, tværtimod
ønsker har at være sikker på at han ikke gør noget forkert.

Fra : alexbo

Dato : 21-01-09 13:48

"bosol" skrev

>Der gik ikke mange måneder før SKAT gik ind og
>lukkede for og gav firmaet en kæmpe bøde for unddragelserne..

Der er hverken undraget moms eller skat på den måde,
der er intet ulovligt i at sælge uden fortjeneste, det ville være ulovligt
ifølge regnskabsloven ikke at bogføre aktiviteterne, men det vil også være
mere end mærkeligt hvis et stort firma skulle smide bilag væk, bare fordi de
har indkøbt og videresolgt til personalet.
De ville ikke kunne få deres kassekladde til at stemme, beløb går ind og ud
af firmakontoen uden bilag, indkøbene til personalet kan ikke foretages
samtidig med andre indkøb for man kan ikke smide et halvt bilag væk,
momsangivelsen på importerede varer vil være meget vanskelig når nogle bilag
ikke bogføres, jeg tror ganske enkelt ikke på det.
Det er en ren vandrehistorie.

Et firma kan finde på at sælge sort til medarbejdere og til andre for den
sags skyld, men det er noget helt andet.
Det kan sælge med tab til medarbejdere, man kan give medarbejdere lov til at
købe på firmaets konto i stedet for overarbejde, der er mange måder at snyde
SKAT på, men den skitserede snyder ikke nogen, og er både vanskelig og
meningsløs..

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 21-01-09 14:39

"Morten" skrev

> [...]
> JEG har tjent jeg overfører for at slippe for at betale skat ...
> Selvom det er reelt nok - får jeg så et problem ved at lave denne service?

Dit største problem er nok din manglende kendskab til regnskab og skat.

Men hvis du nu skulle komme i gang vil jeg gerne advare dig om et
svindelnumer du kan blive udsat for.

Et udenlandsk "firma" ønsker at bruge din tjeneste som financiel konsulent i
DK, de ønsker at du står som modtager af penge som "firmaets" kunder
indbetaler på din konto og dem skal du videresende til "firmaet",måske med
Western Union, den foretrukne anonyme måde, for den service tilbyder de
15%. plus forsendelses omkostninger.

"firmaet" lokker bankoplysninger fra godtroende danskere overflytter beløb
til din konto, du er lidt mistænksom og spørger din bank om pengene nu også
er sikre at de ikke kan trækkes tilbage, svaret er at det er en
bankoverførsel fra en dansk bank, og den er helt i orden.
Du sender penge til "firmaet", på et eller andet tidspunkt ringer politiet
på din dør, en af de godtroende har opdaget at noget er galt.

Et tilbud om at flytte penge over landegrænser vil virke meget tillokkende
for alle svindlere.

Det behøver såmænd ikke være en udenlandsk platugle det kan være naboen,
bare han kan få en eller anden til at modtage pengene og sende dem videre.
At få indbetalt på din konto er ikke svært, et FI kort udfyldt med en andens
kontonummer.
Det svære er at holde sig selv i baggrunden og lade en anden tage balladen
når det bliver opdaget.
Pas på det ikke bliver dig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hm

Dato : 23-01-09 19:03

> Pas på det ikke bliver dig.
>
> mvh
> Alex Christensen

Da jeg hørte dette i radioen i onsdags, tænkte jeg også - gad vide om det er
dette Morten er ved at komme ud i. !!!!!!!!!

Hanne