aktiv dødshjælp
Fra : Ralph

Dato : 19-01-09 18:58

Må man transportere sin hjernedøde søster/søn/bror/mand etc. til Holland for
at få udført aktiv dødshjælp, eller sidestilles det med omskæring af
småpiger i Somalia - altså strafbart.

HVIS man må, er det så nok at tage til den Hollandske ambassade?

PS. Lidt for sjov, men må man sælge hash på den Hollandske ambassades
område - det kunne blive en fin biindtægt.

--
Ralph

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-01-09 20:18

Ralph skrev:
> Må man transportere sin hjernedøde søster/søn/bror/mand etc. til Holland for
> at få udført aktiv dødshjælp

Aktiv dødshjælp har ingen effekt på en hjernedød. Personen
er allerede død.

> PS. Lidt for sjov, men må man sælge hash på den Hollandske ambassades
> område - det kunne blive en fin biindtægt.

Spørg ambassaden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Ulvir

Dato : 19-01-09 20:40

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Aktiv dødshjælp har ingen effekt på en hjernedød. Personen er allerede
> død.
..
Mener du så at vedkommende kan bare begraves/kremeres?

En overdosis barbiturater/morfin på en hjernedød har samme virkning som på
en ikke hjernedød- man dør- aldeles- med hjertestop, efterfølgende rigor
mortis og hele tjavsen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-01-09 20:50

"Ulvir" <bonzodoodog@hotmail.com> wrote in

> Mener du så at vedkommende kan bare begraves/kremeres?

Man venter nok lige til hjerte og lunger har opdaget at de er døde før man
sender liget videre i systemet ;)

Iflg. Wikipedia:
Hjernedød er det samme som hjernestammedød og karakteriseres af coma og
manglende vejrtrækning. Begrebet blev brugt første gang i 1959. Hjernedød
er det ene af de to dødskriterier vi opererer med i Danmark efter 1990.
Begrebet blev ikke opfundet for at tilfredsstille behovet for organer;
selvom vi ikke foretog organtransplantationer, ville der alligevel
forekomme hjernedøde patienter på landets intensivafdelinger.

Hjernedød medfører altid hjertedød i løbet af få dage, forudsat at
patienten respiratorbehandles. Hvis patienten ikke respiratorbehandles,
indtræder døden i løbet af få minutter. Ingen har nogensinde overlevet
diagnosen hjernedød.

Diagnosen hjernedød:
- Patienten skal være i coma og være uden egen vejrtrækning - det vil sige
kræve respiratorbehandling.
- Der skal være en årsag som vides at medføre hjernedød. For eksempel
hjerneblødning eller hovedskade.
- Andre årsager til coma og manglende vejtrækning skal udelukkes, for
eksempel forgiftninger, lav kropstemperatur, medikamenter der påvirker
bevidsthed og muskelkraft. Locked-in syndrom.
- To på hinanden følgende neurologiske undersøgelser foretaget af 2
forskellige læger sammen med mindst 1 times interval imellem
undersøgelserne.
- Eventuelt bekræftende undersøgelser i form af EEG, angiografi med mere.
(http://da.wikipedia.org/wiki/Hjerned%C3%B8d)

Så kort sagt, er man hjernedød er man død men kan holdes i live et stykke
tid vha respirator.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-01-09 21:06

Ulvir skrev:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> .
> Mener du så at vedkommende kan bare begraves/kremeres?

Jeg går ud fra, at man skal følge de samme procedurer som
ved alle andre dødsfald. Jeg kender ikke disse nærmere.

> En overdosis barbiturater/morfin på en hjernedød har samme virkning som
> på en ikke hjernedød- man dør- aldeles- med hjertestop, efterfølgende
> rigor mortis og hele tjavsen.

Når man er hjernedød, er man pr. definition død. Som Henrik
Stidsen skriver, kan man holde nogle af organerne i live i
et stykke tid, efter man er erklæret hjernedød - hvilket kan
være gavnligt (min kusine vil sikkert gerne takke for de
lunger, hun fik for 10 dage siden).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 19-01-09 21:57

On Mon, 19 Jan 2009 20:18:10 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Aktiv dødshjælp har ingen effekt på en hjernedød. Personen
>er allerede død.

>Spørg ambassaden.

ha ha nu har jeg lige set Pulp fiction så ... man kan ikke bare sådan
sælge Hash i Holland ... der er nogen steder de må og andre de ikke
må - hash barre klubber osv for tilladelse - men jeg tviler på at
ambasaden siger ok - endvider så tror jeg man kan få en bøde for at
smulge hash fra DK til Holland og den grund som en ambasade ligger på
betragtes jo som national jord for det land ambasaden ligger på ..

--
MvH Bo M Mogensen
Some wish beer was rain , but it aint (stephen king)

Fra : Per

Dato : 19-01-09 20:47

Ralph wrote:
> Må man transportere sin hjernedøde søster/søn/bror/mand etc. til
> Holland for at få udført aktiv dødshjælp, eller sidestilles det med
> omskæring af småpiger i Somalia - altså strafbart.

Hvis man er hjernedød er man pr. definition død - ligesom ved hjertedød (ved
ikke om der er noget der hedder det)

Organerne VIL holde op med at fungere efter et stykke tid, når man er
hjernedød.

Nej du må ikke transportere en død person rundt - det vil være usømmelig
omgang med lig.

*/ Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-01-09 22:37

Per skrev den 19-01-2009 20:47:

> [...]
> hjernedød.
>
> Nej du må ikke transportere en død person rundt - det vil være usømmelig

definer lige usømmelig?

sålænge det bliver gjort med en vis form for værdighed, så er der vist
ingen som brokker sig.

Fx ved døden af for tidlig fødte bliver afdøde kørt væk fra
sørge-sammenkomsten i en stationcar, hvilket jf. præsten var helt
normalt, at man ikke brugte rustvogne til så små kister.
(oplevet ved et tvillinge dødsfald i sommeren 2006).

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : bosol

Dato : 20-01-09 05:18

On 19 Jan., 23:37, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Med venlig hilsen
> Carsten Riiswww.de3faktorer.dk
> Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Jeg har et billede af en rød Fiat Fiesta holdende udenfor en
grønlandsk café i København, hvor halvdelen af en hvid kiste stikker
ud af bagklappen der ikke er lukket - det er usømmeligt - kisten
skulle have været pakket ind i en papkasse eller sort plastic, så det
lignede f.eks. et køleskab

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-09 14:09

bosol skrev:

> [...]
> ud af bagklappen der ikke er lukket - det er usømmeligt - kisten
> skulle have været pakket ind i en papkasse eller sort plastic, så det

Der er vist ikke specifikke regler for omgang med trækasser.

Hvis der derimod havde været et lig i kisten, så ville det være
usømmelig omgang med lig at drikke kaffe mens det lå i en
parkeret bil - med eller uden indpakning.

--
Bertel

Fra : bosol

Dato : 20-01-09 06:47

On 20 Jan., 15:09, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> usømmelig omgang med lig at drikke kaffe mens det lå i en
> parkeret bil - med eller uden indpakning.

Hvad med dette på en gaffeltruck ?

En kiste bliver hver dag fløjet ud af Københavns Lufthavn, og hver
anden dag modtager lufthavnen en kiste. Men hvis de pårørende tager
med bedemanden ud i lufthavnen, er deres første eller sidste syn af
kisten ikke så behageligt. For kisten bliver fragtet til og fra
bedemandens bil på en gaffeltruck. Anderledes er det i Billund
Lufthavn, hvor kisten står i et lille ceremonirum med stearinlys,
bibler og stole til de pårørende.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/287897:--Vi-kan-ikke-trylle-et-rum-frem-til-kister

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-09 15:35