Betaling for arbejde jeg ikke har bedt om?
Fra : Henrik 4100

Dato : 18-01-09 22:05

Hej.
Jeg har i forbindelse med noget el arbejde fået vores forsikring til at
dække.

Elektrikkerne var forbi og lavede en masse arbejde.
På et tidspunkt siger en af elektrikkerne til mig at tavlen i kælderen skal
skiftes og der skal et ny jordspyd i jorden.
Jeg undre mig (højlydt) over jordspydet, fordi der er 2 meget synlige i
kælderen, men siger til dem at det skal di køre med forsikringsselskabet, da
det er dem de arbejder for og ikke mig.

Nu kommer der så 2 regninger, et på det meste og en på tavle og jordspyd i
kælderen.

Hvordan står jeg?
Det bliver jo påstand mod påstand.
de siger at jeg har bestilt, hvilket jeg siger jeg ikke har.
Jeg har ikke skrevet under på noget, ej heller godkendt regningen, hvilket
jeg har gjort dem opmærksom på.

mvh
Henrik

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-01-09 23:04

Henrik 4100 wrote:
> [...]
> de siger at jeg har bestilt, hvilket jeg siger jeg ikke har.
> Jeg har ikke skrevet under på noget, ej heller godkendt regningen, hvilket

Er arbejdet rent faktisk blevet udført? eller har de bare sendt en
regning?

Fra : Henrik 4100

Dato : 19-01-09 18:10

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Er arbejdet rent faktisk blevet udført? eller har de bare sendt en
> regning?

Ja, det er det, lige som jeg skrev, så sagde de to elektrikker til mig at
tavlen i kælderen skulle skiftes og at et nyt jordspyd skulle slåes i
jorden.

Jeg undrede mig højlydt over jordspydet, da jeg allerede har 2 i kælderen,
men sagde til dem at det var en sag mellem dem og forsikringen, da jeg ikke
havde bestilt noget arbejde hos dem.

mvh
Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-09 18:21

Henrik 4100 skrev:

> Ja, det er det, lige som jeg skrev, så sagde de to elektrikker til mig at
> tavlen i kælderen skulle skiftes og at et nyt jordspyd skulle slåes i
> jorden.

Blev tavlen skiftet, og blev der banket et nyt jordspyd i?

--
Bertel

Fra : Henrik 4100

Dato : 19-01-09 18:58

> Blev tavlen skiftet, og blev der banket et nyt jordspyd i?

Ja, tavlen er blevet skiftet og jordspydet er banket i.
Men jeg har ikke bedt dem om at gøre det.

mvh
Henrik

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-01-09 22:37

Henrik 4100 wrote:
> [...]
Talte de om at arbejdet blev udført for at de kunne aflevere en
forskriftsmæssig installation?

Altså en installation udover den skade som dit forsikringsselskab skal
betale?

(F

Fra : Henrik 4100

Dato : 21-01-09 20:17

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-01-09 10:18

"Henrik 4100" <Ingen@mail.her> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvorfor jordspydet skulle skiftes. Svaret hvorfor de skulle skiftes var
> noget i retning med at de havde målt på de andre og at der ikke var

Det lyder som om elektrikeren ikke har kunnet lave en lovlig installation
med dine eksisterende jordspyd, hvilket ikke er ualmindeligt. Det kan næppe
være et forsikringsspørgsmål, så derfor skal du selv betale den del.
Noget lignende kunne også være tilfældet med din tavle, men det er svært at
udtale sig om når vi ikke ved hvilken skade det var dit forsikringsselskab
skulle dække.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-09 10:23

Allan Soerensen skrev:

> Det lyder som om elektrikeren ikke har kunnet lave en lovlig installation
> med dine eksisterende jordspyd, hvilket ikke er ualmindeligt.

Hvorfor kunne han ikke bare trække en ny ledning til et
eksisterende spyd - hvis der altså vitterligt var noget galt med
den gamle forbindelse?

Hvis to spyd ved siden af hinanden ikke giver ordentlig
jordforbindelse, hvorfor i alverden skulle det så blive
anderledes med et tredje?

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-01-09 12:28

> Hvorfor kunne han ikke bare trække en ny ledning til et
> eksisterende spyd - hvis der altså vitterligt var noget galt med
> den gamle forbindelse?

Så Bertel nu roder du dig vist ud i noget du ikke har forstand på. Det er
jo ikke ledningen hen til jorspydet, der er problemet
Modstanden til jord overholder ikke kravene i de eksisterende jordspyd. Det
er ganske almindeligt problem.
Selv når der etableres en helt ny jordforbindelse, må der ofte bankes flere
spyd i jorden før modstanden er lille nok.

> Hvis to spyd ved siden af hinanden ikke giver ordentlig
> jordforbindelse, hvorfor i alverden skulle det så blive
> anderledes med et tredje?

Det nye spyd kan være længere eller bankes ned et andet sted.
Desuden giver 3 spyd en lavere modstand end 2 spyd. Hvis vi skal have lidt
jura med, er det *ohms-lov* vi skal have fat i

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-01-09 18:21

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse
> [...]
> med dine eksisterende jordspyd, hvilket ikke er ualmindeligt. Det kan
> næppe være et forsikringsspørgsmål, så derfor skal du selv betale den del.

Det kan være, men det løser ikke spørgsmålet der oprindeligt blev stillet:
Skal man betale for den ydelse der er leveret, når der klart ikke er indgået
en aftale om det?
Husk her på, at det er forsikringsselskabet der har bestilt elektrikeren, og
der ikke foreligger nogen som helst form for leveringsaftale mellem Henrik
og elektrikeren.
Hvis en installatør har ret til at levere ydelser uden aftale, så må den ret
være meget grundigt angivet i en lov, - det er jo i direkte modstrid med
almindelige retsprincipper.

/Per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-01-09 21:15

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis en installatør har ret til at levere ydelser uden aftale, så må den
> ret være meget grundigt angivet i en lov, - det er jo i direkte modstrid

Ja, det er et godt spørgsmål.
Hvem skal betale, hvis elektrikeren er nød til at ændre på den bestående
installation for at kunne lave en lovlig installation på det forsikrede?
Lovkravene til el-installationer ændre sig hele tiden. F.eks. er kravene til
jord ændret, så de gamle jordspyd kan fint have været tilstrækkeligt
tidligere, men lever ikke op til kravene når der lavet en ændring på
installationen.

Fra : Henrik 4100

Dato : 23-01-09 18:26

Fra : Henning

Dato : 20-01-09 23:36

> [...]
>de siger at jeg har bestilt, hvilket jeg siger jeg ikke har.
>Jeg har ikke skrevet under på noget, ej heller godkendt regningen, hvilket

Spørgsmålet vil mere gå på om du så eller burde have set de skiftede
de omtalte dele alligevel, og derfor burde have stoppet dem?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-01-09 23:42

Henning <no.mail@all.invalid> wrote in

> Spørgsmålet vil mere gå på om du så eller burde have set de skiftede
> de omtalte dele alligevel, og derfor burde have stoppet dem?

Han burde vel ikke stoppe dem hvis han har henvist dem til at spørge
forsikringen om det skal laves? I så fald kan han vel roligt gå ud fra at
de har spurgt og fået ok til at lave det?

Fra : Henrik 4100

Dato : 21-01-09 20:53

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsikringen om det skal laves? I så fald kan han vel roligt gå ud fra at
> de har spurgt og fået ok til at lave det?

Jeg så dem ikke skifte tavlen, se mit svar til Frank Leegaard
Bare så jeg ikke skriver det samme 2 gange

mvh
Henrik