OnCables kabelmodem - dur det til mac?
Fra : Spritt Schapiro

Dato : 27-07-01 14:47

Jeg vil have kabel-internet, og der sælger de et kabelmodem med.
Ved nogen om der er en driver til mac til det?

De ved ikke en bjælde, andet end at nogen godt kan få det til at spille
med mac, men at de ikke kan supportere det fordi de ikke selv ved noget.

Spritt

--
Kultur: http://www.manifestfetishclub.dk * http://www.trekkies.dk

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 27-07-01 17:58

Spritt Schapiro <spritt@startrekmail.com> wrote:

> Jeg vil have kabel-internet, og der sælger de et kabelmodem med.

jeg antager, at du har K2 i tankerne -- og ikke den gamle K1. Jeg har
selv kig på K2, dog foreløbig kun på det teoretiske plan, da det endnu
ikke er rullet ud til mit område.

> Ved nogen om der er en driver til mac til det?

Så vidt jeg forstår det, er der ikke behov for en driver. K2s grænsesnit
til computeren er et 10 BaseT ethernet-stik (læs herom på
http://www.oncable.dk/?UniversID=69). Og modemet er ikke noget som man
som kunde selv skal rode med. Det bliver sat op og installeret af
Oncable. Oncable tilbyder en udvidet installation, hvor de også
installeret ethernetkort i din computer, og dén kan kun lade sig gøre
for Windows o.l. -- men det har du vel heller ikke brug for.

> De ved ikke en bjælde, andet end at nogen godt kan få det til at spille
> med mac, men at de ikke kan supportere det fordi de ikke selv ved noget.

Jeg synes nu nok, at deres web-site indeholder rimelig fornuftig
information -- selvom den ikke er mac-specifik.

/hc

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-07-01 20:08

Hans Christian Hansen <h.sletmig@post.tele.dk> wrote:

> Jeg synes nu nok, at deres web-site indeholder rimelig fornuftig
> information -- selvom den ikke er mac-specifik.

der står intet om hvilken protokol der bruges, temmeligt vigtigt for
ikke Windowsbrugere

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Spritt Schapiro

Dato : 30-07-01 13:06

> Jeg synes nu nok, at deres web-site indeholder rimelig fornuftig
> information -- selvom den ikke er mac-specifik.

Jeg skriver som jeg gør fordi det er det de siger til mig hos OnCable...
At de intet ved om mac og ikke kan supportere det, at hvis man kan få
det til at fungere, fint (og at det har de erfaring for at man kan), men
man skal ikke ringe og spørge dem om hjælp...
Det er ikke min fordom.

So sorry, men det er altså den besked jeg venligt har fået af en sød fyr
i telefonen...

Jeg kan på websiten umiddelbart ikke læse at jeg kan bruge den på min
mac uden bøvl, de skriver at det sikkert fungerer. Men da jeg ikke ved
hvad det kabelmodem er (en slags hub eller omformer i virkeligheden?
Eller hvad?) aner jeg ikke om det vil du. Min bror har aldrig nogen
sinde fået sit alm. GVC 56k modem til at fungere omtimalt, grundet
manglende driver, og jeg frygter noget lign. Jeg stoler ikke bare uden
videre på dem, når nu de ikke vil supporte...

Spritt

--
Kultur: http://www.manifestfetishclub.dk * http://www.trekkies.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-07-01 19:58

Spritt Schapiro <spritt@startrekmail.com> wrote:

> Jeg vil have kabel-internet, og der sælger de et kabelmodem med.
> Ved nogen om der er en driver til mac til det?

Det ser ud til at de har både en USB og en ethernet løsning, USB'en
kræver selvfølgelig en driver.

Ethernet er ethernet så det skulle ikke være et problem. de nævner selv
mac på <http://www.oncable.dk/?UniversID=73>, men desværre ikke hvilken
protokol der bruges med ethernet-løsningen.

Det "værste" jeg kan forstille mig er at du skal logge på via telnet
(eller alternativt via et sig-on program ala stofa-net) det er
selvfølgelig besværligt, men du skulle nok kunne klare det når du har
oplysningerne (som TD er lidt sparsomme med)
Hvis de bruger PPPoE som er almindeligt hos udenlandske udbydere af både
kabel og dsl er der såvidt jeg ved ikke indbyget understøttelse i mac os
9.x, der er dog tredieparts produkter der kan tilføje PPPoE. PPPoE er
indbygget i Mac OS X

> De ved ikke en bjælde, andet end at nogen godt kan få det til at spille
> med mac, men at de ikke kan supportere det fordi de ikke selv ved noget.

ikke noget nyt fra TDC's "kunde-service" på den front

Hvorfor overveje en besværlig kabel-løsning, når ADSL er lige så
billigt. ADSL løsningerne koster endda ikke noget i oprettelse og
hardware. Du skal selv ud og købe TD's kabel-modem, hvis du vælger
on-cable 2 (on-cable 1 er vist kun envejs, dvs at du skal bruge dit
DNST/ISDN modem til at sende med)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-07-01 20:08

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Ethernet er ethernet så det skulle ikke være et problem. de nævner selv
> mac på <http://www.oncable.dk/?UniversID=73>,

jeg glemet helt: fyr dog den webdesigner!!!!!!!!!!!! IE5 har alvorlige
problemer, men det er vel TD i en nødeskal?

Fra : Spritt Schapiro

Dato : 30-07-01 13:06

> Det "værste" jeg kan forstille mig er [snip]

Arrrgh! Nej, det er lige netop den slags jeg _ikke_ gider! Enten
fungerer det som det skal uden en støøre teknisk eksamen, eller også
gider jeg ikke købe det...
Jeg vil såmænd bare vide om det virker.

> [...]
> hardware. Du skal selv ud og købe TD's kabel-modem, hvis du vælger
> on-cable 2 (on-cable 1 er vist kun envejs, dvs at du skal bruge dit

Kabel er nemt, hvis det virker på mac, og der er ingen begrænsning på
mængden af up/download, det tror jeg der er på ADSL?
Mit kæreste havde kabelnet i Østrig, og det var problemfrit, billigt og
godt.

Spritt

--
Kultur: http://www.manifestfetishclub.dk * http://www.trekkies.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-07-01 13:15

Spritt Schapiro <spritt@startrekmail.com> wrote:

> Kabel er nemt, hvis det virker på mac, og der er ingen begrænsning på
> mængden af up/download, det tror jeg der er på ADSL?

Alle de gængse xDSL udbydere i dk er også flatrate - dvs. der er heller
ingen trafik-begrænsning eller merudgifter - tværtimod er oprettelse
oftest gratis og modem stilles til rådighed af udbyderen.

Alle xDSL løsninger minus (mobilx's USB, de har dog også til ethernet)
fungerer med garanti uden "pilleri" - ethernet og DHCP i TCP/IP og du er
på.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

jeg har fået et sted at bo, men leder stadig efter en lejlighed

Fra : N/A

Dato : 30-07-01 15:01

Fra : Michael Petersen

Dato : 30-07-01 15:01

Det nemmeste, billigste og hurtigste vil nok være at flytte til et område
hvor du kan få Stofa-net... maks 200,- om måneden for 24/h online,
600-700 Kbit/s når det kører godt og så endda Mac-venligt!

- Michael

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 30-07-01 18:38

Michael Petersen <michael@cybersites.dk> wrote:

> Det nemmeste, billigste og hurtigste vil nok være at flytte til et område
> hvor du kan få Stofa-net... maks 200,- om måneden for 24/h online,
> 600-700 Kbit/s når det kører godt og så endda Mac-venligt!

Hvornår har de fjernet trafik grænsen?

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Jesper

Dato : 30-07-01 19:01

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Hvornår har de fjernet trafik grænsen?

Mig bekendt er den der stadigvæk: 3 GB/md
--
Jesper.

Fra : N/A

Dato : 30-07-01 22:51

Fra : Michael Petersen

Dato : 30-07-01 22:51

> Mig bekendt er den der stadigvæk: 3 GB/md

I har ret. Der er en grænse på 4 GB/md - men for os dødelige er den også
næsten det samme som ubegrænset - men okay...

- Michael

Fra : walther

Dato : 27-07-01 23:15

> Jeg vil have kabel-internet, og der sælger de et kabelmodem med.
> Ved nogen om der er en driver til mac til det?

USB løsningen virker ikke til mac (eksisterer ikke nogen driver). Men
ethernet forbindelsen virker fint.

Du sætter din TCP/IP til at køre over ethernet, og vælger DHCP.
Så nemt er det...

> De ved ikke en bjælde, andet end at nogen godt kan få det til at spille
> med mac, men at de ikke kan supportere det fordi de ikke selv ved noget.

Man skal jo kende sine begrænsninger :)
[derfor undrer det mig at TeleDK stadig er tele leverandør]

mvh,
walther, århus, K2

Fra : Spritt Schapiro

Dato : 30-07-01 13:06

> Du sætter din TCP/IP til at køre over ethernet, og vælger DHCP.
> Så nemt er det...

TAK.

S.

--
Kultur: http://www.manifestfetishclub.dk * http://www.trekkies.dk

Fra : John Lauritzen

Dato : 31-07-01 06:26

triton@titancity.com,Ny-Internet writes:

>Mig bekendt er den der stadigvæk: 3 GB/md
4000 MB
Venlig hilsen John