National Geographic og Bibelen
Fra : Henrik V Blunck

Dato : 20-01-09 09:43

National Geographic og Bibelen

Det er faktisk ganske interessant at se både Discovery og National
Geographic. Sidstnævnte har på det seneste haft indtil flere serier om
både romerne, grækerne, Bibelen og dens samtid m.v. Nok serier som nogle
åbenbart føler udfordrer deres tro. Det siges af flere af eksperterne
gentagne gange, at de har forsket til tider med gode råd fra velmenende
folk som havde frarådet dem at pille ved udfordringerne.

Læs resten her: http://www.blunck.dk/kristendommens_mangler/?p=122

Henrik Blunck - Dianalund
Følger du vores blog? - http://www.blunck.dk/blog
Oversigt over alle blogs - http://xr.com/henrik

Fra : Vidal

Dato : 20-01-09 11:32

Henrik V Blunck skrev:
> [...]
> gentagne gange, at de har forsket til tider med gode råd fra velmenende
> folk som havde frarådet dem at pille ved udfordringerne.

Dit indlæg minder mig om virkelig dum udsendelse,
jeg så på National G. i aftes, som handlede om
udvandringen fra Ægypten.

Man behandlede bl.a. de 10 plager og man så mange
sindrige forklaringer på det røde vand, frøerne,
græshopperne osv.

Der var også en forsker, der havde fundet forklaringen
på den brændede busk. Der havde været en naturgaskilde
lige, hvor der stod en akaciebusk (var det vist), som
var blevet antændt. Han havde stillet en lille busk op
i sin havegrill og demonstrede, hvordan busken bevarede
sin strukturelle integritet, fordi den brændte til kul.

Det er vist lissom, nogen ikke havde fattet pointen. Hvis
den type udsendelser kan rokke nogens tro, står det ilde
til med troen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-01-09 12:14

Vidal skrev i

[ ... ]

> Det er vist lissom, nogen ikke havde fattet pointen. Hvis
> den type udsendelser kan rokke nogens tro, står det ilde
> til med troen.

Den slags udsendelser viser kun hvor forkvaklede ateister er i deres iver
efter at bortforklare hvad der står i Bibelen.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-09 20:12

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dewnull> skrev i meddelelsen
> Vidal skrev i
>
> [ ... ]

> Den slags udsendelser viser kun hvor forkvaklede ateister er
> i deres iver efter at bortforklare hvad der står i Bibelen.

Det kunne jo også være de troendes iver efter at bortforklare
de fund man fra videnskabeligt hold har opdaget fordi de er
for kontroversielle i forhold til de troendes opfattelse af
tingene.

Bibelen rummer mange historier som intet har med jøderne at
gøre, eller de kristne. Især er GT fyldt med historier som er
"opfundet" i fx Mesopotamien og som blot er overført til at
være jødernes egen historie, selvom der ikke er hold i dette.

Det er forbløffende som mange troende er bange for at deres
tro skal lide under nye opdagelser. Til mine elever plejer jeg
at sige, at uanset hvad man finder frem til af videnskabelige
belæg for bibelens mange fejltagelser, så er det ikke
interessant i forhold til troen. De troende kan blot sige, at
det intet ændrer ved deres grundlæggende tro, da det er et
personligt forhold de har til guden. Det er altså ligegyldigt
om man kan finde modsigelser i bibelen, og det kan man bestemt
finde mange af, da det er troen der er fundamentet for de
troendes opfattelse af tingene.

Hvad hjælper det den troende at få at vide at bibelen opererer
med hele to forskellige skabelsesberetninger, at syndefloden
er en gammel historie fra Mesopotamien eller at der er rod i
beretningerne om Jesus' fødsel? Det er ikke så vanvittigt
interessant for at være troende - det er kun interessant for
videnskabeligt interesserede. De troende bliver næppe mindre
troende af at høre at ikke alle beretninger i bibelen er 100
procent sande. Og det er det udgangspunkt jeg -som ateist -
også har: folks tro er personlig - troen begynder måske der
hvor videnskaben holder op.

Fra : Harald Mossige

Dato : 20-01-09 12:23

Vidal skreiv:

> [...]
>
> Det er vist lissom, nogen ikke havde fattet pointen. Hvis
> den type udsendelser kan rokke nogens tro, står det ilde

Ta det med ro Villy. Der vi alltid være tilstrekkelig med
faktaresistente mennesker til å opprettehodelse av religionene.

HM

Fra : Lyrik

Dato : 20-01-09 21:37

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> Ta det med ro Villy. Der vi alltid være tilstrekkelig med faktaresistente
> mennesker til å opprettehodelse av religionene.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Her en lille film til en faktaresistent ateist!,-)
www.luen.dk/sinaibjerg.mov

mvh
Jens

Fra : Patruljen

Dato : 20-01-09 11:25

On 20 Jan., 11:31, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Dit indlæg minder mig om virkelig dum udsendelse,
> jeg så på National G. i aftes, som handlede om
> udvandringen fra Ægypten.

Det er da godt, at du endnu kan bringe et par erindringer op til
overfladen, Villy. Og det er fint, at du gerne vil dele dine minder
med andre.

Men kan vi nu være sikre på, at dine minder er reelle eller så du mon
kun en trailer ?
Måske læste du Tv - programmet - who knows. Hvordan kan man være
sikker på, at du ikke vane - lyver ?

> Man behandlede bl.a. de 10 plager og man så mange
> sindrige forklaringer på det røde vand, frøerne,
> græshopperne osv.

Gad vide, hvordan de vil forklare Dannebro, som kom dumpende fra
himlene -

> [...]
> i sin havegrill og demonstrede, hvordan busken bevarede
> sin strukturelle integritet, fordi den brændte til kul.

Der ligger et kloster, der, hvor den busk nedbrændte, sandsynligvis
( hvis det forekom ) af naturgas :)
Hvor meget i G.T. tager du egentlig så bogstavligt, at du ikke rokkes
i din forestilling om, at begivenhederne indtraf helt konkret ?

Spændende sted, du. Jeg tror, det er det mest lydløse landskab jeg har
oplevet.
Man rejser langs Det Røde Hav i uendeligheder. Ørkenen er nogenlunde 7
gange Danmarks størrelse. Den er usædvanlig ufremkommelig, hvis man
absolut vil derind. men at rende rundt der i 40 år uden at kunne finde
ud, igen. Det er bestemt ikke imponerende, selv uden GPS.

Jeg var mere imponeret af en busk, der stod i strandkanten og kunne
vokse i saltvand.

> Det er vist lissom, nogen ikke havde fattet pointen. Hvis
> den type udsendelser kan rokke nogens tro, står det ilde
> til med troen.

Det er ikke sikkert at motivert er at rokke ved nogen tro. Hvorfra
kender du programmets planlæggeres intention eller motiv. Stod der
sådan i Tv programmet: " National G. Vi vil rokke deres tro ? ".

Det skal naturligvis ikke forhindre Villy i at tro, at han kender
Tv.stationens skumle hensigter :)

Er du sikker på, at " de " ikke har fattet pointen ?
Og hvorfra kender du " deres " intentioner ?

4 spørgsmål, Villy. Måske er det et for meget. I givet fald så svar på
det du magter.

> Venlig hilsen,
>
> Villy Dalsgaard

Ditto -

Fra : Vidal

Dato : 20-01-09 23:27

Patruljen skrev:
> On 20 Jan., 11:31, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Måske læste du Tv - programmet - who knows. Hvordan kan man være
> sikker på, at du ikke vane - lyver ?

Hehe, Patruljeven. Det er ikke så nemt for dig, vel?

> Der ligger et kloster, der, hvor den busk nedbrændte, sandsynligvis
> ( hvis det forekom ) af naturgas :)

Der findes ingen historiske vidnesbyrd om Moses, så
det må stå hen i det uvisse, hvor faktuel beretningen
er.

Måske er det en trossag.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-01-09 10:17

Vidal skrev i

[ ... ]
> Der findes ingen historiske vidnesbyrd om Moses, så
> det må stå hen i det uvisse, hvor faktuel beretningen
> er.

Tja, den holdning har man da lov at have. Hvis man altså ser bort fra en del
fakta.

Men nu er det jo så heller ikke specielt interessant hvad semi-jøder og
smovse-malkaer måtte mene.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 21-01-09 16:39

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
4976e841$0$90276$14726298@news.sunsite.dk :
> Vidal skrev i
>
> [ ... ]
>
> Tja, den holdning har man da lov at have. Hvis man altså ser bort fra
> en del fakta.

Hvilke?

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-01-09 16:57

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dewnull> skrev i en meddelelse

> Tja, den holdning har man da lov at have. Hvis man altså ser bort fra
> en del fakta.

Så der er historiske vidnesbyrd om Moses?

> Men nu er det jo så heller ikke specielt interessant hvad semi-jøder
> og smovse-malkaer måtte mene.

Hvad er en "smovs"?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Patruljen

Dato : 21-01-09 03:37

On 20 Jan., 23:26, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Hehe, Patruljeven. Det er ikke så nemt for dig, vel?

Jo. Det er egentlig ret let. Det er ikke til at vide, om du lyver.

Ditto

Fra : Vidal

Dato : 22-01-09 11:10

Patruljen skrev:

> Jo. Det er egentlig ret let. Det er ikke til at vide, om du lyver.

Jeg kan forstå af dine indlæg, du er sur på mig.

Men du kan jo se, folk dk.politik har samme opfattelse
af dit ideologiske udgangspunkt, som jeg har givet udtryk
for.

Indse nu bare dine indlæg har givet folk et bestemt
indtryk af dig og arbejd på at ændre det istedet
for at skælde ud på mig. Det er jo ikke mig, der har
skrevet dine dumme indlæg.

Hvorfor skriver du bestandigt om Dannebrog og Letland,
som jeg husker det, hvar jeg ikke skrevet noget om det?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : N/A

Dato : 22-01-09 19:56

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-01-09 16:55

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vist lissom, nogen ikke havde fattet pointen. Hvis
> den type udsendelser kan rokke nogens tro, står det ilde
> til med troen.

Men der er tydeligvis "mangler i kristendommen". Vor ven hér finder, at der
ikke er mangler i jødedommen. Dog må han - uvist af hvilke årsager - stedse
beskæftige sig med sin tidligere tros "mangler".

Henrik V Blunck er vist en stakkel i de fleste af livets forhold.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-01-09 09:13

Jens Bruun skrev i

[ ... ]
> Henrik V Blunck er vist en stakkel i de fleste af livets forhold.

Ja, han er jo også kommet i kløerne på smovse-malkaerne.

Fra : Patruljen

Dato : 21-01-09 11:12

On 21 Jan., 16:57, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Så der er historiske vidnesbyrd om Moses?

Ja. Det står i biblens GT. Den er naturligvis - oversat -, det er
klart.

> Hvad er en "smovs"?

Jeg undrede mig også forleden over udtrykket. Det er defineret her:
Jøde-smovs.

, en. skældsord til en jøde (jf. -tamp). Jødesmaus! Jøde, kan Du spise
Flæsk og Fløde. Goldschm.I.21 (jf. ovf. sp. 100952ff.). Ved Siden af
mig bor en Kristen, der tager 200 Percent, ham kalder de ogsaa
Jødesmaus. smst.437. Schand.F.537. http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=j%F8desmovs

" Det var netop i en af Deres Timer, at Kammeraterne sad og drillede
mig . . og en af dem brugte Ordet Jødeschmaus, saa De hørte det. Saa
tog De Fyren ud paa Gulvet og gennembankede ham . . saadan noget
glemmer en lille Jødedreng aldrig. Bergstrøm.L.29 ".

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-01-09 09:12

Patruljen skrev i

[ ... ]
> Jeg undrede mig også forleden over udtrykket. Det er defineret her:
> Jøde-smovs.

Jeg skrev ikke noget om jøde-smovs!

Prøv at læse hvad jeg skrev - og lad være med at forvrænge mine udsagn.

Men den slags er jo nok for meget at forvente fra din side.

Fra : Patruljen

Dato : 22-01-09 03:06

On 22 Jan., 09:11, "Andreas Falck" <dewn...@dewnull.dewnull> wrote:
> Patruljen skrev i
>
> [ ... ]

> Jeg skrev ikke noget om jøde-smovs!

Nej Du skrev smovse - malkaerne

> Prøv at læse hvad jeg skrev - og lad være med at forvrænge mine udsagn.

Og du skrev semi - jøderne

> Men den slags er jo nok for meget at forvente fra din side.

`Hvis du ikke henviser til - jødehad - hvad mener du så ?

Fra : N/A

Dato : 22-01-09 11:10

Fra : N/A

Dato : 22-01-09 11:10

Fra : Patruljen

Dato : 22-01-09 05:40

On 22 Jan., 11:09, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Jeg kan forstå af dine indlæg, du er sur på mig.

Jeg er ikke sur på dig. Som så ofte, viser du at du ikke forstår så
meget. Jeg konstaterer blot at det ikke generer dig at lyve om andre.

Fra : Vidal

Dato : 22-01-09 19:56

Patruljen skrev:

> Jeg konstaterer blot at det ikke generer dig at lyve om andre.

Vil du uddybe det blot en anelse?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-01-09 21:10

Vidal skreiv:

> Vil du uddybe det blot en anelse?

Noen mennesker mangler evnen til å erkjenne egne feil.

Fra : Vidal

Dato : 22-01-09 21:49

Harald Mossige skrev:
> Vidal skreiv:

> Noen mennesker mangler evnen til å erkjenne egne feil.

Jeg lyver ikke om andre.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-01-09 23:11

Vidal skreiv:

Fra : N/A

Dato : 23-01-09 21:31

Fra : N/A

Dato : 23-01-09 21:31

Fra : N/A

Dato : 23-01-09 15:25

Fra : N/A

Dato : 23-01-09 15:25

Fra : Patruljen

Dato : 23-01-09 06:45

On 22 Jan., 23:11, Harald Mossige <hara...@hkabel.net> wrote:
> Vidal skreiv:

> Noen mennesker mangler evnen til å erkjenne egne feil.

Jeg tror sgu virkelig, at Norge`s Mossige har ret der :)

Det er trist for jer nordmænd, at i er blevet lokket ud i at løsrive
jer fra det danske kongerige. Det er en alvorlig fejl som i må erkende
deroppe. Og gerne gøre om med tilbagevirkende kraft.
Det havde været bedre for begge lande at være forenet - om håndbold,
forbold mv. Nu er Danmark jo pisket til at vinde over jer -

Med den splittelse kan Sverige gøre sig gældende også i håndbold -
sammenhænge. Og det er nok det værste ved hele misseren - det var
aldrig sket med et samlet dansk kongerige.

Fra : Vidal

Dato : 23-01-09 15:25

Patruljen skrev:

> Jeg tror sgu virkelig, at Norge`s Mossige har ret der :)

Det er det, jeg før har antydet, Patruljen og
Harald er det perfekte par.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 23-01-09 08:02

On 23 Jan., 15:25, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Det er det, jeg før har antydet, Patruljen og
> Harald er det perfekte par.

Nja - Var det ikke mere over i et kristendoms - bekæmpelsessyndikat i
konspiratorisk sammensværgelse inc. du fik øje på ?

Fra : Vidal

Dato : 23-01-09 21:31

Patruljen skrev:

> Nja - Var det ikke mere over i et kristendoms - bekæmpelsessyndikat i
> konspiratorisk sammensværgelse inc. du fik øje på ?

Slet ikke. Jeg glæder mig faktisk lidt over det.
Eller det morer mig lidt.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 20-01-09 14:31

Den 20.01.2009 kl. 11:31 skrev Vidal <vidal@webspeed.dk>:
> Dit indlæg minder mig om virkelig dum udsendelse,
> jeg så på National G. i aftes, som handlede om
> udvandringen fra Ægypten.

En af dem jeg har optaget, faktisk.

Med dejlige børn og en kær hustru var det ikke tidspunktet for at se
programmet, men det er på lager, og skal ses.

Når dette er sagt, så er artiklen skrevet fordi flere af de andre
programmer netop indeholdt interviews hvor alt fra arkæologer til
historikere blev advaret af folk som mente det var "farligt" at grave
bagom "sandheden" i forskellige ting der omgiver Bibelen.

[...]
> Det er vist lissom, nogen ikke havde fattet pointen. Hvis
> den type udsendelser kan rokke nogens tro, står det ilde
> til med troen.

Du burde ellers for længst have opdaget hvem og hvor fråden står folk mest
om munden når nogen formaster sig til at udfordre det som nogle påstår
måtte være fakta længe før det er blevet påvist, ikke sandt?

Så den ene udsendelse er kun ét - blandt mange - indicier der peger i
retning af hvorfor livssyn og videnskab er to meget forskellige
størrelser. Med hver sin berettigelse hvis blot man vil undgå at blande
kartoflerne og gulerødderne (henholdsvis livssyn og videnskab).

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 22-01-09 22:57

Den 22.01.2009 kl. 21:09 skrev Harald Mossige <haraldm@hkabel.net>:
> Vidal skreiv:
> Noen mennesker mangler evnen til å erkjenne egne feil.

Det er så sandt, så sandt...

En af de væsentligste grunde til at kommunikationen sjældent lykkes er,
alt for ofte, at vi ikke lytter.
Når vi så lytter (og har forstået problemet), og kommer med tilpas klare
udmeldinger om problemet, så gentages processen hvor den der stiller
spørgsmålet *igen* ikke lytter.

At benægte, at det kræver begge parter gør sig blot en smule umage er som
at sende en pakke smør frossent gennem en vulkan i udbrud.

Denne enkle sandhed lyder banal for mange, men er alligevel en af de
vigtigste *årsager* til vi ikke forstår hinanden.

I sådanne tilfælde er Google gruppesøgning det eneste værktøj der duer -
især hvis enkelte bevidst ikke vil huske hvad de *har* skrevet.