Vinylplader igen-igen
Fra : Martin Bak

Dato : 19-01-09 12:20

Så er der støtte til Allan Krautwald:

I en større artikel i dag på politiken.dk kan man blandt andet læse:

"Lp'en er i visse miljøer ved at udkonkurrere sin kompakte lillebror. "

"Cd'en har spillet fallit"

"I 2008 udkom omtrent 20 procent af de danske udgivelser fra Sony Music på
vinyl, og hos Playground Music lå tallet på omkring 40 procent."

"Hvis du har hørt en koncert eller bare en guitar live og gerne vil have den
lyd med hjem, så kan du kun opnå det på plade. Lyden er rundere, fordi den
er analog"

http://politiken.dk/kultur/article631808.ece

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 12:34

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> "I 2008 udkom omtrent 20 procent af de danske udgivelser fra Sony Music på
> vinyl, og hos Playground Music lå tallet på omkring 40 procent."

Pjat. Der står jo også, at vinyl-salget sidste år kun udgjorde 3 promille af
det samlede pladesalg sidste år. Der blev altså
solgt een vinylplade hver gang der blev solgt 333 cd-er. Vinylpladen er død
for evigt. Selvfølgelig. Kun enkelte nostalgikere
som ikke vil anerkende udviklingen holder fast i fortiden.
Man skal jo også lige huske at selv om plader udkom både som cd-er og
vinylplader, så betyder det jo ikke at der
blev trykt lige mange af hver. Der for det extremt lave tal, som 3 promille

http://politiken.dk/kultur/article631808.ece

Linket fortæller at vinylsalget er en skandale. Kun 3 promille af
pladesalget var på vinyl.

Hilsen Åge

Fra : Martin Bak

Dato : 19-01-09 12:40

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af det samlede pladesalg sidste år. Der blev altså
> solgt een vinylplade hver gang der blev solgt 333 cd-er.
Du læser ikke så godt, hva? Der står 0,3% af det /samlede/ musiksalg.
Ligepræcis den oplysning er ikke meget værd når det ikke samtidig oplyses
hvordan resten af salget fordeler sig.

> Linket fortæller at vinylsalget er en skandale.

Nej. Linket fortæller at salget af vinylplader er i kraftig fremgang.

> Kun 3 promille af pladesalget var på vinyl.

Nej Åge. Men de nye formater er måske ikke nået til Fur?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 12:43

> Nej Åge. Men de nye formater er måske ikke nået til Fur?

Der kører man stadig cassetter og CD'er

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 13:18

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Der kører man stadig cassetter og CD'er

Det nytter ikke noget. Al det fortidspjat med LPer og hestevogne hippier fra
1968 er forbi. Udviklingen kan man ikke stoppe.

Hilsen Åge

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 12:53

Martin Bak wrote:

> Du læser ikke så godt, hva? Der står 0,3% af det /samlede/ musiksalg.
> Ligepræcis den oplysning er ikke meget værd når det ikke samtidig oplyses
> hvordan resten af salget fordeler sig.

Nej, Åges fortolkning var ikke helt korrekt. Han kan ikke konkludere, at
99,7 % af salget er cd'er, for det dækker også over kasettebånd og
downloads.

Men ikke desto mindre har han jo ganske ret i, at vinylsalget kun udgør
3 promille, hvilket da så absolut ikke er særlig meget.

> Nej Åge. Men de nye formater er måske ikke nået til Fur?

Kan du ikke lade være med den barnlige hetz af Åge.

Fra : Martin Bak

Dato : 19-01-09 13:12

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, Åges fortolkning var ikke helt korrekt. Han kan ikke konkludere, at
> 99,7 % af salget er cd'er, for det dækker også over kasettebånd og
> downloads.

Netop. Og som det også nævnes i artiklen, er salget af CD´er i frit fald,
hvorimod salget af vinylplader er i markant fremgang. Jeg har jo ikke hævdet
at vinylsalget skulle have, eller for den sags skyld nogensinde igen kunne
opnå, hovedparten af omsætningen.

Ifølge denne artikel: http://kpn.dk/popmusik/article1556791.ece
har cd´erne haft en andel på 84% i 2008, men det samlede salg af cd´er faldt
med 20% i forhold til 2007

Samtidig fremgår det at de såkaldte "digitale album" i samme periode havde
en vækst på 32%

Tendensen er altså soleklar. Cd´en er på vej til at blive afløst af nye
formater, men vinylpladerne er ved at få en renæssance. Ikke dermed sagt at
de vil få nogen betydelig markedsandel i forhold til det samlede musiksalg,
men det kan vel ikke helt afvises, at de på sigt bliver næsten det eneste
overlevende fysiske musikmedie der udbydes af selskaberne.

> Kan du ikke lade være med den barnlige hetz af Åge.

Det var bare så fristende. Siden han åbenbart fuldstændig overså det
hurtigst voksende musikmedie i øjeblikket.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 13:27

> Netop. Og som det også nævnes i artiklen, er salget af CD´er i frit fald,

Det går nedad ja - men dvd går frem så vidt jeg ved

> hvorimod salget af vinylplader er i markant fremgang.

Fremgang fra punkt nul. det er intet værd - Selv ikke en fremgang på 200
procent er noget som helst

> Ifølge denne artikel: http://kpn.dk/popmusik/article1556791.ece
> har cd´erne haft en andel på 84% i 2008, men det samlede salg af cd´er
> faldt med 20% i forhold til 2007

Ja, men det er fra et enormt højt tal.

Hilsen Åge

Fra : Martin Bak

Dato : 19-01-09 16:25

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, men det er fra et enormt højt tal.

Øh hvad? 20% er sgi da 20% uanset udgangspunktet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 18:34

> Øh hvad? 20% er sgi da 20% uanset udgangspunktet.

Jo men du skal ikke bare læse det procenttal som et højt tal. Du skal læse
på antal solgte cd-er. Hvis noget falder 20% og
udgangspunktet er enormt, så betyder minus 20% ikke så meget.

Hilsen Åge

Fra : Martin Bak

Dato : 19-01-09 18:56

> [...]
> på antal solgte cd-er. Hvis noget falder 20% og
> udgangspunktet er enormt, så betyder minus 20% ikke så meget.

Det er simpelthen noget sludder. Der er en grund til at man regner i
procenter i tilfælde som det her. Det er for at kunne anskueliggøre den
dramatiske udvikling der sker med cd-salget i disse år. Et eller andet
"meget højt tal" ville ikke sige os noget, men det gør 20%. Det er en meget
dramatisk tilbagegang på et enkelt år, uanset hvad den numeriske værdi så
er.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 19:05

Martin Bak wrote:

> [...]
> dramatisk tilbagegang på et enkelt år, uanset hvad den numeriske værdi så

Procenter er både godt og skidt.

Tilsvarende lyder det jo fantastisk, hvis salget af vinyl er steget med
hele 60 %, men kender man ikke til antallet, så siger det jo ikke
alverdens. Blev der forrige år solgt 10 vinylplader, så blev sidste år
solgt 16 vinylplader. Ja, relativt en stor stigning, men i det store og
hele totalt ligegyldigt, når der sælges tusindvis af cd'er på samme tid.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 19:05

> [...]
meget
> dramatisk tilbagegang på et enkelt år, uanset hvad den numeriske værdi så

Hæ hæ ja endnu et eksempel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 20:41

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Det er simpelthen noget sludder.

SV: Hvorfor dog det?

> Et eller andet "meget højt tal" ville ikke sige os noget, men det gør 20%.
> Det er en meget dramatisk tilbagegang på et enkelt år, uanset hvad den
> numeriske værdi så er.

SV: og vinylens fremgang på 60% lyder også enormt. Det betyder bare inet.
Også selv om den var steget med 200% betød det intet.
Hvis der kun blev solgt 20 vinyler sidste år, så betyder den kollosalt
enorme stigning på 200% at der nu bliver solgt 40 stk.
Vinylen er komplet død og borte.

Hilsen Åge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-01-09 15:57

Åge Halldorsson <aa.h@post.tele.dk> wrote in

> [...]
> Hvis der kun blev solgt 20 vinyler sidste år, så betyder den kollosalt
> enorme stigning på 200% at der nu bliver solgt 40 stk.

Det er tendensen der er interessant.

> Vinylen er komplet død og borte.

Det tror jeg ikke. Så ville selskaberne ikke blive ved med at udgive LP'er.
Og endda flere og flere. Jeg tror der er et voksende marked for LP'er,
selvom det fortsat vil være en nørd/entusiast ting.

Det handler ikke kun om musikken, men den oplevelse man får ved at spille
musikken. Nogle mennesker får en større oplevelse ved at vende en LP end
ved at sætte en CD på repeat. Og det er da en god ting.

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 13:46

Martin Bak wrote:

> [...]
>
> Ifølge denne artikel: http://kpn.dk/popmusik/article1556791.ece
> har cd´erne haft en andel på 84% i 2008, men det samlede salg af cd´er faldt

Så hvis cd'erne har en andel på 84 % og vinyl har en andel på 0,3 %, så
skal der stadig langes ganske mange cd'er over disken, førend der langes
en vinylplade over disken.

> [...]
> men det kan vel ikke helt afvises, at de på sigt bliver næsten det eneste
> overlevende fysiske musikmedie der udbydes af selskaberne.

Personligt synes jeg, det lyde så voldsomt at sige, at vinylpladerne er
ved at få en renæssance. At der sidder nogle få, omend flere end
tidligere, fanatikere her og der vil jeg ikke kalde en renæssance.

Selvfølgelig kan det være, jeg tager fejl, men jeg tvivler meget
kraftigt på, at de bare får en ubetydelig andel. Jeg tror ikke, at
salget af vinylplader nogensiden når op på 1 % af det samlede musiksalg.

Ligesom nogle i dag lytter til vinylplader, så forsvinder cd'erne næppe
heller lige med det samme. Der er altid nogle fanatikere rundt omkring -
både blandt forbrugerne og blandt pladeselskaberne.

> Det var bare så fristende. Siden han åbenbart fuldstændig overså det
> hurtigst voksende musikmedie i øjeblikket.

Så kunne du jo bare have oplyst ham i stedet for at svine ham til.

Fra : Martin Bak

Dato : 19-01-09 14:15

> [...]
> på, at de bare får en ubetydelig andel. Jeg tror ikke, at salget af
> vinylplader nogensiden når op på 1 % af det samlede musiksalg.

Det har du måske ret i, men hvis udviklingen fortsætter i det samme tempo
som vi har set de foregående år, så vil de om ikke ret lang tid have en
ganske betydelig andel af markedet hvis man alene ser på de fysiske medier.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 14:22

Martin Bak wrote:

> [...]
> ganske betydelig andel af markedet hvis man alene ser på de fysiske medier.

Ingen tvivl om det. Men er det forventeligt, at udviklingen i salget af
vinylplader vil fortsætte på samme måde i de kommende år. Det finder jeg
absolut ikke sandsynligt.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 15:28

> [...]
>

> Ingen tvivl om det. Men er det forventeligt, at udviklingen i salget af
> vinylplader vil fortsætte på samme måde i de kommende år. Det finder jeg

Hvorfor ikke. Salget er steget år for år, men langt fra så meget som i 2008,
hvor det steg med 63%. Med det øgede salg af pladespillere, med det øgede
antal udgivelser og med det øgede antal butikker der forhandler vinylplader,
hvorfor skulle udviklingen så ikke fortsætte?

Jeg har hæftet mig ved udviklingen gennem flere år.
Men da mange af Stereo Studios afdelinger begyndte at sælge vinyl igen for
et par år og Føtex, Bilka, Fona og andre "pæne" mennesker begyndte at sælge
pladespillere igen, var det for mig et tegn på at vinylen stille og roligt
bevægede over i mainstream igen og ikke kun var noget man købte i
velassorterede specialbutikker.

Det jeg så hæftede mig ved i en tidligere tråd var blot, at en stigning på
63% alene i 2008 var bemærkelsesværdigt for et medie, som pladeselskaberne i
20 år har forsøgt at slå ihjel. Uanset om vinylsalget holder sig på det
nuværende niveau eller fortsætter stigningen, er det bemærkelsesværdigt.
Og uagtet Åges mislykkede forsøg på at være morsom i den anledning, er det
et håndfast faktum.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 15:40

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Og uagtet Åges mislykkede forsøg på at være morsom i den anledning, er det
> et håndfast faktum.

Helt klart. Det er også et håndfast faktum at hestekøretøjer er ved at slå
automobil-køretøjet ud.
Dokumentation.
1: Benny har observeret flere og flere hestekøretøjer i sin nærhed. Han bor
i nærheden af et stutteri.
2: Politiet er begyndt at rykke mere og mere ud på hest. Efter en konstant
nedgang siden 20-erne er der nu tale om en stigning på på mange milliarder
procent, for
vi skal ikke mere end et par år tilbage, da rykkede de aldrig ud på hest.
PS: hestene har dog endnu ikke fået fastmonteret et blinklys på hovedet, men
det kommer.
3: Krutte har en hest stående ude i haven, for at følge med den sidste nye
udvikling indenfor transport. Han kører (øh rider) hver morgen ned til
grillen, på den, når han skal have sion morgenmad.
Pomme frites med remoulade og hele svineriet og en Fanta.

Hilsen Åge

Fra : Martin Bak

Dato : 19-01-09 15:55

> Helt klart. Det er også et håndfast faktum at hestekøretøjer er ved at slå
> automobil-køretøjet ud.

Din sammenligning er ikke helt ved siden af. Ligesom LP´er vil heste heller
aldrig helt forsvinde. Det er Cd´er til gengæld på vej til, ligesom biler, i
den form og med den teknik vi kender i dag, også har en begrænset fremtid.
Cd´ernes deroute går dog noget hurtigere end bilernes. Der går næppe meget
mere end 10 år før en CD som vi kender den i dag, med nyudgivelser udsendt
fra et pladeselskab, vil være et særsyn.
Men både heste og LP´er vil dog selvfølgelig have en ret begrænset andel af
markedet for hhv. transport og musik.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 16:04

Martin Bak wrote:

> [...]
> mere end 10 år før en CD som vi kender den i dag, med nyudgivelser udsendt
> fra et pladeselskab, vil være et særsyn.

Ja, ligesom vinylpladen omkring 1990 ...

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 16:13

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, ligesom vinylpladen omkring 1990 ...

Det er så ikke korrekt. Der er hele tiden kommet nyugivelser på vinyl også i
de "trængte" år slutningen af 90'erne.

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 16:35

Allan Krautwald wrote:

> Det er så ikke korrekt. Der er hele tiden kommet nyugivelser på vinyl også i
> de "trængte" år slutningen af 90'erne.

Mon ikke også der vil komme nyudgivelser på cd.

Vinylpladen har været væk fra butikkerne for de fleste almindelige
dødelige i nok noget nær 15 år.

Fra : Martin Bak

Dato : 19-01-09 16:49

> Mon ikke også der vil komme nyudgivelser på cd.

Jeg tvivler. Om det lige er om 10 år kan jo være svært at sige, men det
giver ikke rigtig mening at udgive cd´erne. Udviklingen har jo gjort, at
man kan hente musikken i en tilsvarende kvalitet så nemt som ingenting. Nye
apparater til at afspille filer gør også cd´en uinteressant, for du kan have
samme kvalitet uden den fysiske skive, der jo fylder og er sårbar. Og nye
kommer såmænd også hele tiden til, så man kan have enorme mængder musik på
forskellige hukommelseskort og usb-sticks og hvad ved jeg. Næste generation
vil selvfølgelig være endnu mere overlegen. Så den digitale musik har langt
bedre formidlere end cd´en, og cd´en vil derfor dø fuldstændig.
Musikbrugernes adfærd omkring cd´er og kopiering osv har fuldstændig
afmonteret et eventuelt argument om, at man gerne vil have den "ægte" skive,
med booklet og hele svineriet, for brugerne har vænnet sig til at musikken
er fuldstændig den samme om man har brændt det fra en biblioteksplade eller
betalt den fulde pris.
Til forskel herfra har LP´en nogle kvaliteter som ikke kan erstattes af
noget andet medie. Derfor er den langtidsholdbar, ligesom hesten. Og derfor
overlever LP´en mens cd´en bare bliver en af mange paranteser i
musikmediernes udvikling.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 18:41

> Udviklingen har jo gjort, at man kan hente musikken i en tilsvarende
> kvalitet så nemt som ingenting.

Johh, men der vil altrid være marked for en færdigret. Den køber man
fordi den lige står der og ser indbydende ud. Akkurat lige som når man ikke
lige gider at varme kartofler og lave sovs og stege en bøf. Så nupser man
lige en færdigret. Sån noget uddør ikke. Selv om man sagtens selv kunne have
lavet maden.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 18:36

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> Vinylpladen har været væk fra butikkerne for de fleste almindelige
> dødelige i nok noget nær 15 år.

Helt klart. Den er et stort set et ukendt fænimen i Danmark idag. Arhhhh
Allan tager jo sommetider sin hestevogn ned til nostalgibutikken
og ser på det sidste nye. Lp-er er meget udbredt i Krutte og omegn

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 16:16

> [...]
> fra et pladeselskab, vil være et særsyn.
> Men både heste og LP´er vil dog selvfølgelig have en ret begrænset andel

Præcist. Men tro ikke at Åge stopper sit vrøvl alligevel. Han kører rundt i
samme rille (pladerille) med hestevogne og remoulade og alt mulig andet
pjank.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 18:43

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

Han kører rundt i
> samme rille (pladerille) med hestevogne og remoulade og alt mulig andet
> pjank.

Kører rundt med remoulade og en en hestevogn i pladerillen. Arhhh godt nok
var lp-er holdbare mennnnn......

Hilsen Åge

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 15:49

Allan Krautwald wrote:

> Det jeg så hæftede mig ved i en tidligere tråd var blot, at en stigning på
> 63% alene i 2008 var bemærkelsesværdigt for et medie, som pladeselskaberne i
> 20 år har forsøgt at slå ihjel.

Har pladeselskaberne forsøgt at slå det ihjel? Tværtimod har de vel blot
ikke gidet producere pladerne, fordi der ikke var noget salg i dem. For
små tyve år siden gad næsten ingen jo købe vinylplader

> Uanset om vinylsalget holder sig på det
> nuværende niveau eller fortsætter stigningen, er det bemærkelsesværdigt.

Ja, ingen tvivl om det. Og det kan også meget vel stige mere, men nogen
stor andel får det næppe.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 16:14

> Har pladeselskaberne forsøgt at slå det ihjel? Tværtimod har de vel blot
> ikke gidet producere pladerne, fordi der ikke var noget salg i dem.

Det er historisk ukorrekt.

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 16:36

Allan Krautwald wrote:

> Det er historisk ukorrekt.

Det kan du vel så dokumentere.

En af mine bekendte arbejde i en pladebutik i starten af 90'erne. Ifølge
ham gad ingen købe vinylplader mere.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 18:49

> En af mine bekendte arbejde i en pladebutik i starten af 90'erne. Ifølge
> ham gad ingen købe vinylplader mere.

Det er jo heller ikke så sært. de sælges jo stort set ingen betydende
steder. Jeg kender ingen steder i hele Nordvestjylland (Thy Mors Salling)
hvor de kan købes. I hvert fald
ingen steder hvor folk normalt kommer og handler ind.

Hilsen Åge

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 19:00

Åge Halldorsson wrote:

> [...]
> hvor de kan købes. I hvert fald ingen steder hvor folk normalt kommer og handler ind.

Der er vist desværre heller ingen steder på Thy, Salling og Mors, hvor
der ligger en ordentlig pladepusher. Når man tænker på, at Skives bedste
pladepushere er Føtex, Kvickly og vist en Fredgård i gågaden, så skal
man jo ikke forvente det store.

Lå der en Stereo Studio eller lignende, havde sagen måske været en anden.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 20:47

> Der er vist desværre heller ingen steder på Thy, Salling og Mors, hvor der
> ligger en ordentlig pladepusher.

SV: Næhhh

> Når man tænker på, at Skives bedste pladepushere er Føtex, Kvickly og vist
> en Fredgård i gågaden, så skal man jo ikke forvente det store.

SV: Der er ingen Fredgård i gågaden. Der var en Fona, men den er lukket for
år tilbage

> Lå der en Stereo Studio eller lignende, havde sagen måske været en anden.

SV: Men det gørt der jo så ikke. Så uanset begrundelsen, så er den
nordvestlige del af Jylland uden mulighed for at købe
Lp-er. Hvordan kan det så passe med den enorme udbredelse, når en hel
landsdel ikke kan købe lp-er.
Hvordan med Himmerland, Djursland og Vensyssel. Der kan man sikkert
heller ikke købe dem. Når lp-en stormer
sådan frem, så er det da mærkeligt at den ikke kan købes overalt.

Jojo. Lp-er har en helt enorm udbredelse. Det skal jeg sandelig love for.

Hilsen Åge

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 21:12

Åge Halldorsson wrote:

> SV: Der er ingen Fredgård i gågaden. Der var en Fona, men den er lukket for
> år tilbage

Fredgård, Fona eller noget andet, men indtil for rimelig nylig har der
da ligger en sådan butik nær Rema 1000 i gågaden. Jeg skal dog ikke
afvise, at den kan være lukket.

> [...]
> nordvestlige del af Jylland uden mulighed for at købe
> Lp-er. Hvordan kan det så passe med den enorme udbredelse, når en hel

Hvis du udover at have læst artiklen også havde forstået den, ville du
vide, at udbredelsen af vinylplader slet ikke er så stort, omend det er
stigende.

Men jeg må jo ærligt erkende, at nogen ligesom nærmest foregiver, at
vinylplader stort set fås overalt. Jeg kommer rimelig ofte forbi Stereo
Studio- og TP-butikker, og jeg har endnu aldrig bemærket en vinylplade.
Jeg skal dog ikke afvise, at der står en stak af dem i et eller andet
hjørne, jeg ikke lige har bemærket.

Men så sent som i onsdags var jeg i både TP og Stereo Studio i Århus, og
jeg bemærkede ingen vinylplader. Men næste gang tror jeg, at jeg vil se
efter vinylplader, når jeg er i butikkerne.

Jeg er stødt på et par stykker, som inden for det seneste par år (måske
de seneste par år) har købt pladespillere. Men i begge tilfælde har det
været for at høre de gamle vinylplader derhjemme, der ikke har været
spillet i 10+ år siden den gamle pladespiller røg ud.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 22:30

> Fredgård, Fona eller noget andet, men indtil for rimelig nylig har der da
> ligger en sådan butik nær Rema 1000 i gågaden. Jeg skal dog ikke afvise,
> at den kan være lukket.

FONA lå et par huse efter REMA1000. Har aldrig hørt om en "Fredgård" dette
sted eller i nærheden ?

> Hvis du udover at have læst artiklen også havde forstået den, ville du
> vide, at udbredelsen af vinylplader slet ikke er så stort, omend det er
> stigende.

Nå okay. Det vil altså sige "stadig stort set ingen udbredelse", trods den
enorme procentvise stigning.

> Jeg skal dog ikke afvise, at der står en stak af dem i et eller andet
> hjørne, jeg ikke lige har bemærket.

Jeg tror det kan være noget krutte har drømt.

> Men så sent som i onsdags var jeg i både TP og Stereo Studio i Århus, og
> jeg bemærkede ingen vinylplader. Men næste gang tror jeg, at jeg vil se
> efter vinylplader, når jeg er i butikkerne.

De gemmer dem nok lidt væk, fordi det er et niche-produkt for nostalgigere

> [...]
> for at høre de gamle vinylplader derhjemme, der ikke har været spillet i
> 10+ år siden den gamle pladespiller røg ud.

Jeg har et familiemedlem som lige har købt en pladespiller, men det var også
udelukkende for at kunne spille sine gamle plader.
Han har aldrig talt om at købe nogle. Han køber kun cd-er
Så vi kan nok konkludere: Vinylplader er uddøde for 20 år siden. Det er et
afsluttet kapitel.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 22:36

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Vinylplader er uddøde for 20 år siden. Det er et afsluttet kapitel.

Gid du var en vinylplade Åge

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-01-09 22:37

Alex Linaa skrev:

>Gid du var en vinylplade Åge

hmmm, den samme rille, gået i hak......

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 22:50

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> hmmm, den samme rille, gået i hak.....

Desværre. Jeg er ked af at måtte give Klatkage 10 point for den kommentar.
heh

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 22:49

"Alex Linaa" <www.migogmolly.dk> skrev i meddelelsen

> Gid du var en vinylplade Åge

Så kunne jeg stikke folk en plade.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 23:11

> Så kunne jeg stikke folk en plade.

Nej, så var du uddød efter din egen mening :)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 23:39

> Nej, så var du uddød efter din egen mening :)

Der er nok nogen der er sur ovber tidens elektroniske udvikling. hehe -
Tilbage til horn-højtaleren og telegrafen.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 23:46

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Der er nok nogen der er sur ovber tidens elektroniske udvikling. hehe -
> Tilbage til horn-højtaleren og telegrafen.

Næh, jeg er da ikke sur over udviklingen. Jeg har masser af CD'er og
MP3'ere, som opfylder nemhedsbehovet.
Jeg er bare glad for at vinylen er på vej tilbage, for når jeg skal høre
rigtig vellyd, er der ikke andre muligheder med de teknologier vi har til
rådighed i dag.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 22:58

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-01-09 21:14

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Nej for pokker da... Tænk hvis han kunne fås i en ekvilibrist udgave...

Uhm.... Gad vide hvad det er for en.... En uden omslag ))

Nå nej, endnu bedre, en uden indslag

M.V.H....Benny..

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 22:40

Åge Halldorsson wrote:

> Jeg har et familiemedlem som lige har købt en pladespiller, men det var også
> udelukkende for at kunne spille sine gamle plader.

Hvem ved! Når han har haft pladespilleren i et års tid, får han måske
pludselig lyst til at købe nye vinylplader.

> Så vi kan nok konkludere: Vinylplader er uddøde for 20 år siden. Det er et
> afsluttet kapitel.

Uddøde er nok så meget sagt, men de havde deres storhedstid dengang.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 22:54

> Uddøde er nok så meget sagt, men de havde deres storhedstid dengang.

Man kan så sige at kassettebåndoptageren og videobåndoptageren er heller
ikke uddøde. De laves også endnu.
Men teknologierne storhedstid er også for deres vedkommende forbi.
Pladespiller, videobåndoptager og
kassettebåndoptager. Deres teknologi er noget fortidigt og vil vedblive at
være det.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-01-09 21:11

> [...]
> Han har aldrig talt om at købe nogle. Han køber kun cd-er
> Så vi kan nok konkludere: Vinylplader er uddøde for 20 år siden. Det er et

Hej Åge

Tja, nu kan Allan jo så kun fortælle, hvordan tingene er i København...

Det var også kun på det lokale marked her, man kunne købe Vinyler.... ( Alle
brugte )

Her står det mindst lige så skidt til, for CD'en, men dog med et sparsomt
supermarkedsudvalg.

Sagt på Dansk, har jeg mødt tank stationer med bedre udvald, end vores
lokale HiFi bix.

Men det ændrer jo ikke på de fakta, at CD salget er faldet 20% på bare det
ene år.
Og for at irettesætte dig.... Jo for pokker... Det er en katastrofe.
Fra et salg på ca 500.000 cd'er ned til ca 360.000 på et enkelt år.

En fremgang på 60%, tror jeg alle vil hoppe højt for.... Det har været et
flot år, selvom salgstallet næppe får nogen til at gå bagover.... Men de har
trods alt næsten præsteret en fordobling i løbet af 2 år. Det er da et smukt
resultat, i en tid hvor alt andet, går tilbage.

Præcist som herude.... Der kan komme en bil mere eller mindre.... Det ville
jeg næppe bemærke. Men hvis der var en hestevogn der blev væk, eller en ny
der kom.... Det ville jeg helt sikkert bemærke.

M.V.H....Benny..

M.V.H....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-09 21:23

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.inv> skrev i en meddelelse

> Tja, nu kan Allan jo så kun fortælle, hvordan tingene er i København...

Næeh det kan jeg nu ikke, kommer der ikke så tæt. Men kan da fortælle,
hvordan tingene er i Svendborg

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-01-09 21:36

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Næeh det kan jeg nu ikke, kommer der ikke så tæt. Men kan da fortælle,
> hvordan tingene er i Svendborg

.............i Svendborg Grill-snask som har taget jukeboksen og
pladespilleren til sig og hvor Allan er blevet stamgæst, til morgen
pomfriter m. hele
svineriet og en god vinyl-hit på pladespillen.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-01-09 21:44

Åge Halldorsson skrev:

>i Svendborg Grill-snask som har taget jukeboksen og pladespilleren til sig
>og hvor Allan er blevet stamgæst, til morgen pomfriter m. hele
>svineriet og en god vinyl-hit på pladespillen.

det lyder hygligt, bortset lige fra fritterne altså, det kunne være jeg
skulle tage et smut derhen næste gang jeg kommer derover, sidst jeg hørte
vinyl i Svendborg var i "Beirut" og det var nemlig også hyglidt.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-09 21:51

sidst jeg hørte
> vinyl i Svendborg var i "Beirut" og det var nemlig også hyglidt.
>
> --
Ja det tror jeg gerne

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-01-09 21:39

> ............i Svendborg Grill-snask som har taget jukeboksen og
> pladespilleren til sig og hvor Allan er blevet stamgæst, til morgen
> pomfriter m. hele
> svineriet og en god vinyl-hit på pladespillen.

Tja men så kan man jo få noget Grill-Rock.

Det er slet ikke så tosset endda....

M.V.H....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-01-09 21:36

> [...]
>
> "Benny Mortensen" <ingen@brugbar.inv> skrev i en meddelelse

> Næeh det kan jeg nu ikke, kommer der ikke så tæt. Men kan da fortælle,

Hva'Faen er den af... Sidst jeg camperede derovre, var pladsen sgu ejet af
en Fla' Frederikshavner

M.V.H....Benny..

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 24-01-09 22:36

On Mon, 19 Jan 2009 16:35:49 +0100, Holst <newsfeb08@shelter.dk> wrote:

>Det kan du vel så dokumentere.

Åbenbart ikke.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 18:47

> [...]

> ikke gidet producere pladerne, fordi der ikke var noget salg i dem. For
> små tyve år siden gad næsten ingen jo købe vinylplader

Ingén har købt Lp-er i 20 år og de begynder heller ikke på det igen. Det er
alt for utidssvarende at bakse rundt på sån en kæmpeting gammeldags ting som
en lp og
skulle løfte pickuppen og sætte den ned i rillen og jeg ved snart ikke hvad.
Og pudse pladen og skifte nålen og Fanden og hans pumpestok. Ingen
normale mennesker gider sån noget bøv-værk idag. Højst nogele 60-er hippier
der ikke kan forlige sig med tidens udvikling.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 13:23

Jepsen

Jeg synes da den er rigtigt meget værd

> Nej, Åges fortolkning var ikke helt korrekt. Han kan ikke konkludere, at
> 99,7 % af salget er cd'er, for det dækker også over kasettebånd og
> downloads.

Kassettebånd er også færdig. Indspillede kassettebånd kan vi vel give en
halv promille. Det er intet.
Og det med downloads sker jo for en stor dels vedkommende også på cd-er
eller dvd-er. Altså
digitale skiver. Hvis ikke det da kun er på harddisk.

> Men ikke desto mindre har han jo ganske ret i, at vinylsalget kun udgør 3
> promille, hvilket da så absolut ikke er særlig meget.

Ja, Det er stort set nul - Kun nostalgikere kan ikke se det

> Kan du ikke lade være med den barnlige hetz af Åge.
Man bliver nødt til at erkende at fortidens medier ikke længere har sin gang
på jord.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 13:16

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> "Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej Åge.

Hvad er det så lige der står her, på den side du gav et link til ???

CITAT START
a.. Lp'en står for 0,3 pct. af det samlede musiksalg, viser tal fra
pladeselskabernes brancheorganisation, IFPI.
CITAT SLUT

0,3 procent er det samme som 3 promille.

Hilsen Åge

Fra : Martin Bak

Dato : 19-01-09 13:23

> [...]
> pladeselskabernes brancheorganisation, IFPI.
> CITAT SLUT
>
> 0,3 procent er det samme som 3 promille.

Det har du ret i, men det samlede musiksalg er ikke det samme som det
samlede pladesalg.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 13:32

> Det har du ret i, men det samlede musiksalg er ikke det samme som det
> samlede pladesalg.

Haha

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 12:36

> [...]
den
> lyd med hjem, så kan du kun opnå det på plade. Lyden er rundere, fordi den

Tak for linket
Tjah for os med fingeren på pulsen kommer det ikke som nogen overraskelse.
At folk der ikke følger med benægter og latterliggør fakta, siger mest om
dem.
Men nu kan du sikker vente en ny byge af protester fra Åge og andre
faktaresistente folk

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 12:38

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> Men nu kan du sikker vente en ny byge af protester fra Åge og andre
> faktaresistente folk

Nå Åge kom mig i forkøbet med endnu en af sine latterlige faktaresistente
protester

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 13:30

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Men nu kan du sikker vente en ny byge af protester fra Åge og andre
> faktaresistente folk

Nej nej nej nej. Hestevogne og gammeldags kaffekander. Det er den moderne
fremtid. det nytter ikke noget at man ikke anerkender
den tekniske udvikling. At holde fast i fortiden, beviser bare at man ikke
evner at følge med. Ligesådan med computeren. Den bliver
heller ikke slået ud af en gammeldags regnemaskine
Hilsen Åge

Fra : Hauge

Dato : 19-01-09 16:20

Martin Bak wrote:
> Så er der støtte til Allan Krautwald:

Har vi Åge nummer 2? Hvor der skal startes tråde op om samme emne kort tid
efter hinanden, når det kunne klares i en enkelt tråd...

Nåeh, nu er det jo ikke Åge 1 der skriver, så må man..

/Hauge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 18:52

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> Så er der støtte til Allan Krautwald:

men bortset fra det så er der jpo ingen grund til at startye en ny tråd om
samme emne. Det plejer vi ikke at være så glade for her i nyhedsgruppen.

Og nu er der lige kommet en mereigen. Så er der TRE vinyl-tråde

Det er der ingen grund til. Vi har jo lagt mærke til at LP-en er meget
udbredt i Krutte og omegn.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-01-09 21:16

> [...]
>
> Og nu er der lige kommet en mereigen. Så er der TRE vinyl-tråde
>
> Det er der ingen grund til. Vi har jo lagt mærke til at LP-en er meget

Den er i hvert fald meget udbredt på mine gange

M.V.H....Benny..

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-01-09 16:45

> [...]
>
> I en større artikel i dag på politiken.dk kan man blandt andet læse:
>
> "Lp'en er i visse miljøer ved at udkonkurrere sin kompakte lillebror. "

Dette kan du i hvert fald ikke gøre med en CD:
http://fpn.dk/bolig/trend_interior/article1563273.ece

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin Bak

Dato : 20-01-09 17:04

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Dette kan du i hvert fald ikke gøre med en CD:
> http://fpn.dk/bolig/trend_interior/article1563273.ece

Haha Fin artikel. Især afskedssalutten:

"Men det gør vi aldrig - og slet ikke de store stakke af middelmådige tyske
slagerplader og tvivlsomme disco-parader, som min brugtvognsforhandler-far
byttede sig til i startfirserne som led i nogle temmelig avancerede
bilhandler, hvor der indgik alt fra byggegrunde og kassettebånd til ruller
med pigtråd samt disse enorme mængder vinylplader, hvoraf de fleste sagtens
kan tåle at blive smeltet om til en frugtskål eller en lysholder.

For eksempel gør Grace Jones' look-alike, Adeva, eller Nana Mouskouris tyske
plade "Weiße Rosen aus Athen" sig væsentlig bedre i en ovn, end de
nogensinde har gjort sig på en pladespiller."

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 24-01-09 22:36

On Mon, 19 Jan 2009 12:19:59 +0100, "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>
>"I 2008 udkom omtrent 20 procent af de danske udgivelser fra Sony Music på
>vinyl, og hos Playground Music lå tallet på omkring 40 procent."

I 2008 udkom omtrent 100 procent af de danske udgivelser fra Sony Music på
vinyl, og hos Playground Music lå tallet på omkring 100 procent.

>"Hvis du har hørt en koncert eller bare en guitar live og gerne vil have den
>lyd med hjem, så kan du kun opnå det på plade. Lyden er rundere, fordi den
>er analog"

Det er en forvrøvlet argumentation.