Johannes V. Jensen - film ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 19-01-09 14:54

Er der nogensinde lavet en film om Johannes V. Jensen? Eller er nogle af
hans bøger filmatiseret?

v.h.
Jakob

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 15:01

Jakob Munck wrote:

> Er der nogensinde lavet en film om Johannes V. Jensen? Eller er nogle af
> hans bøger filmatiseret?

http://www.imdb.com/name/nm0421521/

For øvrigt så jeg for et stykke tid siden, at "De nåede færgen" var
brugt som billedsiden til en musikvideo. Nogen der ved hvilken?

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 15:38

Holst wrote:

> For øvrigt så jeg for et stykke tid siden, at "De nåede færgen" var
> brugt som billedsiden til en musikvideo. Nogen der ved hvilken?

Fandt selv ud af det. Det var med Phonovectra. Videoen kan ses her:

http://www.youtube.com/watch?v=fsGqTlSBDUE

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-01-09 15:22

In news:497485e9$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Jakob Munck <jm2_FjernDette@webspeed.dk> typed:
> Er der nogensinde lavet en film om Johannes V. Jensen? Eller er nogle
> af hans bøger filmatiseret?
>

> v.h.
> Jakob

Jeg tror ikke at der er lavet film om Johs. V. Jensen, og heller ikke over
nogen af hans romaner.

Jeg husker dog en enkelt meget kort film, der blev lavet for "Rådet for
større færdselssikkerhed". Den varede 12 minutter, og gjorde et meget stærkt
indtryk på mig da jeg så den som barn i skolebio. Den var inspireret af en
novelle af J.V.J, og hed "De nåede færgen". Det gjorde de 2 unge mennesker
også............. men i kister. Den kortfilm ville dog næppe gøre det samme
indtryk på børn idag.

http://dnfx.dfi.dk/pls/dnf/pwt.page_setup?p_pagename=dnffuldvis&p_parmlist=filmid=6558

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 15:39

Tove Krieger wrote:

> [...]
> også............. men i kister. Den kortfilm ville dog næppe gøre det samme

Næppe. En nedklippet version kan ses her som billedsiden til
Phonovectras musikvideo til Too Young To Die

http://www.youtube.com/watch?v=fsGqTlSBDUE

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-01-09 15:42

Tove Krieger skrev:

> Jeg tror ikke at der er lavet film om Johs. V. Jensen,
> og heller ikke over nogen af hans romaner.

Der er vist en dokumentarfilm: Fra Brandes til Rifbjerg:
http://dnfx.dfi.dk/pls/dnf/pwt.page_setup?p_pagename=dnffuldvis&p_parmlist=filmid=10223

--
Herluf :·)
- som ignorerer alle indlæg over 4-5 kilobyte

Fra : Per Vadmand

Dato : 19-01-09 15:32

Jakob Munck wrote:
> Er der nogensinde lavet en film om Johannes V. Jensen? Eller er nogle
> af hans bøger filmatiseret?
>

> v.h.
> Jakob

Hans sidste romasn - der falder lidt uden for hans øvrige forfatterskab -
"Gudrun" er filmatiseret.

Per V
--
"This is not the end. It is not even the beginning of the end - but it
might be the end of the beginning" W.S.Churchill efter El Alamein

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 19-01-09 17:36

On Mon, 19 Jan 2009 14:53:42 +0100, "Jakob Munck"
<jm2_FjernDette@webspeed.dk> wrote:

>Er der nogensinde lavet en film om Johannes V. Jensen? Eller er nogle af
>hans bøger filmatiseret?

jeg mener bestemt der er en der købt retighederne til en konges fald
med det sære formål at den netop ikke skulle filmatiseres :) ???

--
MvH Bo M Mogensen
Some wish beer was rain , but it aint (stephen king)

Fra : Per Vadmand

Dato : 19-01-09 18:05

Bo M. Mogensen wrote:

> jeg mener bestemt der er en der købt retighederne til en konges fald
> med det sære formål at den netop ikke skulle filmatiseres :) ???

Her er et link til filmen "Gudrun". http://www.danskefilm.dk/index2.html

Jeg har ikke læst bogen, og hvis filmen følger den, har jeg heller ikke
særligt lyst!

Per V

Fra : kapp33@gmail.com

Dato : 23-01-09 12:24

On 19 Jan., 14:53, "Jakob Munck" <jm2_FjernDe...@webspeed.dk> wrote:
> Er der nogensinde lavet en film om Johannes V. Jensen? Eller er nogle af
> hans bøger filmatiseret?
>
> v.h.
> Jakob

Hej Jakob

Jeg søgte dels i DFI's database og fandt ingenting. Så kiggede jeg i
gamle Bjørn Rasmussens Filmens Hvem Hvad hvor,og her fandt jeg noget
om Johannes V. Jensen.
Mailede derefter til DFI og meddelte disse oplysninger, og straks gik
de i gang med at lede i deres gamle arkivskuffer,
og nu ligger der lidte mere i deres filmbase.

prøv dette link:

http://dnfx.dfi.dk/pls/dnf/dfi_soeg.DoSearch?pSoegType1=1&pAndOr=AND&pSoegType2=1&pSoegText2=&pKat=999&pUKat=&pLand=&pFraAar=&pTilAar=&pSprogKode=1&pSubmit=s%F8g&pSoegText1=Johannes+V.+Jensen

Venlig hilsen Jørgen