måske et dumt spørgsmål
Fra : HAWK

Dato : 19-01-09 15:01

Som nybagt bådejer spekulerer jeg over hvordan man finder ud af hvor høje
bølger ens båd er egnet til at sejle i.

Findes der nogen steder hvor man kan slå det op (det er en gammel båd) eller
en formel man kan beregne det ud fra???

Man kan selvfølgelig bare sejle mod vest nord om Shetlandsøerne indtil
skidtet synker, men det er jo en lidt uhensigstsmæssig metode (især for dem
der er ombord

Fra : SørenH

Dato : 19-01-09 15:23

Tillykke med din båd!
Det er virkelig et "det kommer an på" spørgsmål!!
Sejlbåd/motorbåd, køltype, deplacement, skrogform, fribord, kølprocent,
konstruktion, vedligeholdelse (træbåd!) osv.
Sejleren Svend Billesbølle har sejlet rundt om jorden flere gange i en
18fods sejlbåd, og der er helt sikkert eksempler på store både som er
kæntret i hård vind i indre danske farvande, - såååøøhhee:
Skriv hellere hvad det er for en båd/model/alder/konstruktør, så er der
nok nogen herinde som har erfaringer med din type.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : HAWK

Dato : 19-01-09 16:08

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skriv hellere hvad det er for en båd/model/alder/konstruktør, så er der
> nok nogen herinde som har erfaringer med din type.

Båden er en Skilsø 23 med en 20 HK Volvo Penta Diesel

men tak for foreløbigt svar

Fra : SørenH

Dato : 19-01-09 17:18

På siden:
http://www.udkik.dk/app/showowner.jsp?id=20646
kan du finde den kontaktperson for Skilsø 23 som Udkik har kontakt med
og du er helt givet velkommen til at maile til ham (mailadresse er angivet).

Umiddelbart ud fra beskrivelsen på nettet er det en traditionel
klinkbygget motor-snekke, velegnet til sejlads i indre danske farvande.

Den vil givet rulle en hel del i dårligt vejr, så alene af den grund -
men osse fordi du er ny sejler - bør du nok ikke gå ud hvis vejrudsigten
lover mere end frisk vind!

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 20:20

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> du er helt givet velkommen til at maile til ham (mailadresse er angivet).

har sendt ham en mail

> Umiddelbart ud fra beskrivelsen på nettet er det en traditionel
> klinkbygget motor-snekke, velegnet til sejlads i indre danske farvande.

jeps det er sådan en, men hvis du søger på både til salg vil du se at den
faktisk er solgt en del i Irland!!!! Der er der jo ikke så mangesøer, floder
eller fjorde

> Den vil givet rulle en hel del i dårligt vejr, så alene af den grund - men
> osse fordi du er ny sejler - bør du nok ikke gå ud hvis vejrudsigten lover
> mere end frisk vind!

Nu regner jeg ikke med at den skal uden for limfjorden det første år eller
før jeg har mit duelighedsbevis

Peter

Fra : Henning Petersen

Dato : 19-01-09 16:34

HAWK skrev:
> [...]
> skidtet synker, men det er jo en lidt uhensigstsmæssig metode (især for dem

Du kan finde noget information omkring emnet på denne side fra
søsportens sikkerhedsråd. Se pjecen, værd at vide om vejr og bølger.
http://www.soesport.dk/sw758.asp
Mvh
Henning

Fra : HAWK

Dato : 19-01-09 16:54

"Henning Petersen" <henpet@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan finde noget information omkring emnet på denne side fra søsportens
> sikkerhedsråd. Se pjecen, værd at vide om vejr og bølger.
> http://www.soesport.dk/sw758.asp

nej den side/pjece fortæller intet om det jeg spørger om. Den fortæller en
masse om vejr, og om bølgersopståen og hvor høje de kan blive under givne
forhold.
Der står intet om hvor høje bølger ens båd er egnet til at sejle i.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 17:11

"HAWK" <forget@itpal.ru> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man kan selvfølgelig bare sejle mod vest nord om Shetlandsøerne indtil
> skidtet synker, men det er jo en lidt uhensigstsmæssig metode (især for

Måske et dumt svar: Men bølgehøjde i sig selv har ikke den store betydning
andet end hvis de brækker over og båden bordfyldes. Nu er det en motorbåd du
spørger til, så jeg ville sætte hastigheden efter komforten, så er
hastigheden også sat efter bølgehøjden.

Henning Petersen har alligevel et point med pjesen. Bølgerne afhænger meget
at den vind der er lige nu, men også den vind som har været.
Din båd vil godt kunne klare de fleste normale vejrtyper i DK.

Men en formel - næppe. Sejllads er lidt som kørsel i bil, hvornår ville du
ikke længere køre ud f.eks. snestorm

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 20:10

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev i meddelelsen

> [...]
> Din båd vil godt kunne klare de fleste normale vejrtyper i DK.
>
> Men en formel - næppe. Sejllads er lidt som kørsel i bil, hvornår ville du

tak for et godt svar. især den med snestormen får det til at give mening for
en landkrabbe der som eksportsælger har kørt de Europæiske lande tynde
gennem 20 år

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-01-09 18:14

Ohøj
Det er ikke et dumt spørgsmål. Jeg tror bare ikke der findes en gængs formel
til besvarelse af dit spørgsmål. Enhver form for sejlads er sikker sålænge,
båden er tjekket og vedligeholdt og godt sømandskundskab bruges. Overlevelse
på havet afhænger altid af båden og styrmanden M/K. Men med en 23" motorbåd
ville jeg nok undgå Shetlandsøerne, og sejle i indre danske farvande
(Kattegat kan være barsk). Nu vides det ikke hvorfra du har dit
udgangspunkt. Men er det et sted på den jyske østkyst, har du et hav af
muligheder for gode sejladser. Fra Århus til Flensburg sejler du i rimeligt
fladt vand, på grund af den fremherskende vestenvind. Da du er nybegynder i
denne praktfulde livsstil, kan jeg kun anbefale at tage et duelighedbevis og
sejle mange ture i beskyttet farvand før, du sejler til Shetlandsøerne
Hilsen Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 20:08

"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> nybegynder i denne praktfulde livsstil, kan jeg kun anbefale at tage et
> duelighedbevis og sejle mange ture i beskyttet farvand før, du sejler til

tak for et godt svar der giver mening. Båden ligger i den vestlige del af
limfjorden, så en tur til vesterhavet for at fange lidt fisk var egentlig
det jeg "fiskede efter" jeg havde dog tænkt mig at holde mig inden for
synsvidde af kysten (den jyske altså, og ikke den shetlandske)

Duelighedsbevis kursus ER jeg begyndt på - og har læst alle bøgerne igennem
første gang, men er endnu ikke begyndt på opgaverne

Fra : Harding Larsen

Dato : 19-01-09 19:52

Det er ikke et let spørgsmål at besvare.
Kommer man ud i de uheldige situationer så vil besætningen som
regel opgive langt før båden.

Det er jo en ældre båd som ikke er CE certificeret men her er
nogle retningslinier for CE klasse typebestemmelserne:

DESIGN CATEGORIES

Category A: OCEAN – Designed for extended voyages where
conditions may exceed wind force 8 (Beaufort scale) and
significant wave heights of 4 m and above, and vessels largely
self sufficient
Category B: OFFSHORE – Designed for offshore voyages where
conditions up to, and including, wind force 8 and significant
wave heights up to, and including, 4 m may be experienced.
Category C: INSHORE – Designed for voyages in coastal waters,
large bays, estuaries, lakes and rivers where conditions up to,
and including, wind force 6 and significant wave heights up to,
and including, 2 m may be experienced.
Category D: SHELTERED WATERS – Designed for voyages on small
lakes, rivers, and canals where conditions up to, and including,
wind force 4 and significant wave heights up to, and including,
0.5 m may be experienced.

Category
Height of the Waves
(ft)
Wind Force (Beaufort)
> 4 m (13.0 ft)
> 8
< 4 m (13.0 ft)
< 8
< 2 m (6.5 ft)
< 6
< .5 m (1.6 ft)
< 4

For additional information concerning the standard equipment,
please refer to the manuals enclosed with the boat.

Maximum recommended number of persons on board by design
category:

Category
Maximum Number of Persons

8

10

12

12

Du kan også læse lidt mere om certificering her:

http://www.nmma.org/certification/programs/ce/

Som du vil se går det bl.a. ud på lasteevnen/antal personer
ombord.

Ud over alle beregninger m.m. så er det væsentligt at føreren af
båden har den fornødne baggrund både teoretisk og i praksis. Her
kan du begynde med at tage et Duelighedsbevis og begynde med at
lære båden at kende, først på stille vand og efterhånden med
tiltagende sø og vind.
Desuden bør besætningen have kundskaber på området, alm.
sømandsmæssig viden på fritidsplan.
Det er ikke klogt at sejle med "passagerer" i dårligt vejr.

Endelig bør du tilsikre dig at båden er i god stand og der er
det fornødne sikkerheds- og redningsudstyr ombord og husk at du
skal instruere i anvendelsen og der SKAL være en redningsvest
ombord til hver person ombord.
Sejler man i Frankrig så SKAL de bæres af alle ombord når de er
i cockpittet eller på dæk.

God fornøjelse med sejleriet, man kan blive helt bidt af det og
dertil tage flere kurser i navigation m.m.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 20:15

"Harding Larsen (slet 9Y3NK)" <harding@9Y3NKlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:12323915570.698281769443977@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> i cockpittet eller på dæk.
>
> God fornøjelse med sejleriet, man kan blive helt bidt af det og
> dertil tage flere kurser i navigation m.m.

Osse tak til dig for et godt svar. som jeg læser dit indlæg skal jeg
betragte båden som en kategori C men skulle jeg af en eller anden grund
blive fanget i noget vejr der er til både i Kategori B skulle jeg have en
fair chance hvis ellers jeg er en god sømand (hvad jeg så må arbejde på at
blive)

ja jeg frygter også at jeg kan blive frygteligt bidt. Litteraturen til
duelighedsbeviset er i hvert tilfælde vældig interessant

Fra : Harding Larsen

Dato : 19-01-09 21:13

Hej Peter,

Du skal kun tage størrelserne som meget generelle retningslinier.
EU har jo prøvet at lave noget "Fælles".

I vores egne farvande kan der være mange overraskelser. Du vil
komme til at lære det i Livø bredning og i Nissum Bredning.

I nogle områder langs kysterne vil der i kraftig vind dannes
bølger der er næsten med lodrette sider. De er som firkantkurver.
Når man sejler på langs af disse bølger skal man hele tiden
dreje op i søen og derved ride over bølgen (så godt det nu kan
lade sig gøre,
Alternativet er at en sø kan brække over båden samtidigt med at
du "falder" ned i en bølgedal.
Det kan være så slemt at båden bliver fuldstændig begravet i
vandmasserne.
Er den tæt skalket til kahytten kommer der kun vanf i cockpittet.
Det burde båden kunne klare, og vandet skal automatisk kunne
lænses ud.
Det ligger i konstruktionsreglerne for en båd, i.f.t.
sejladsområdet som den er konstrueret til.
Kan båden ikke klare en sådan prøve bliver den nedklasset.

M.h.t. erhvervelse af Duelighedsbeviset og måske efterfølgende
Yachtskipperprøverne, ja der er meget nyttigt at lære og med den
rigtige underviser vil der komme mange sideinformationer man kan
lære af.
Tag kurserne i en sejlklub eller på aftenskole. De hurtige
weekendkurser er ikke meget bevendt.
Indlæringstiden svarer til glemselstiden på disse kortvarende
kurser.

Mvh/Harding

Fra : Lars Clement

Dato : 20-01-09 09:07

> [...]
>
> Man kan selvfølgelig bare sejle mod vest nord om Shetlandsøerne indtil
> skidtet synker, men det er jo en lidt uhensigstsmæssig metode (især for

Min egen erfaring:

Gå ud med din båd i forskelligt vejr og prøv dig frem. Det har jeg gjort med
begge mine både. Så ved du hvordan båden reagerer i forskellige situationer,
og ikke mindst finder du ud af hvor dine egne grænser går. På den måde er du
også tryg, den dag du havner i en uheldig situation.
--
Venligst

Lars Clement
mitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : HH

Dato : 20-01-09 04:15

@ Harding!
Du synes velbevandret i CE-mærkningens indretning, har du nogen
fornemmelse af hvorledes vores gamle både ville kunne indklasses hvis
man ville forsøge?. Selvfølgelig den båd der er nævnt her i tråden,
men også som vore egne 25 år gamle sejlbåde (B31, Beason 31, Ballad,
Grinde............).

Eller relevante analogier til nyere og klassede men tilsvarende både?

Hans-Henrik

Fra : Harding Larsen

Dato : 20-01-09 13:39

Hej Hans-Henrik,

Ja jeg har den tvivlsomme ære at være certificeret til at kunne
udføre CE-mærkning.

De omtalte både vil nok blive klasset som "A".
At CE mærke dem, det vil nok en anden sag da det skal gøres
individuelt.
Prøv at se på:

http://imci.org/index.php?nav=115&pageId=86

Priserne for 2009 er:

Price List 2009
# Description Fees
[Euro]
1 Module Aa, Stability & Buoyancy Certificate Fee for Craft
under 6 m Lh EUR 715
2 Module Aa, Stability & Buoyancy Certificate Fee for Craft over
6 m Lh EUR 925
3 Module B, Type-Examination Certificate Fee for all Craft EUR
1.275
4 Module G, Unit -Examination Certificate Fee for all Craft EUR
1.275
5 Module PCA, Post Construction Assessment Certificate Fee for
all Craft EUR 1.275
6 Module F, Certificate of Conformity Fee per Craft EUR 200
7 Change from Module Aa to Module B EUR 375
8 Annual Certificate Update Fee (Design Category A, B, Module Aa
or Module B Craft) EUR 200
9 Annual Certificate Update Fee (Design Category C, D, Module Aa
Craft) EUR 115
10 Exemption from CE-Certification Statement EUR 715
11 Hull Plate EUR 340
12 Noise Certificate EUR 715
13 Noise Certificate Annual Update EUR 200
14 Yard Certificate Fee EUR 915
15 Annual Update for Yard Certificate EUR 200
16 Engine Exhaust Certificate EUR 990
17 Annual Update of Engine Exhaust Certificate EUR 245
18 Module B, Type-Examination Certificate Fee per Component (-
family) EUR 110
19 Annual Certificate Update Fee for Components (max., comes
with quantity discount) EUR 80
20 Expert Certificate Fee EUR 1.275
21 Annual Certificate Update Fee for Experts EUR 200
22 ISO 17025 Assessment of Test Laboratories EUR 200
23 Reprints or changes of each certificate ( up to 5 # ) EUR 65
24 Reprints or changes of each certificate ( more than 5 # ) EUR
30
25 True copy of certificate ( up to 5 # ) EUR 65
26 True copy of certificate ( more than 5 # ) EUR 30
27 Processing and shipping (min. 36,- EUR for EU, min. 49,- EUR
for Non-EU, max. 143,- EUR) EUR 5 %

Arbejdet med CE-mærkning vil være aktuel hvis en båd uden for EU
skal ind i EU.

Mvh/Harding

Fra : HAWK

Dato : 20-01-09 15:33

"Harding Larsen (slet 65I9O)" <harding@65I9Olarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12324555760.0469866399472707@dtext.news.tele.dk...
> Hej Hans-Henrik,
>
> Ja jeg har den tvivlsomme ære at være certificeret til at kunne
> udføre CE-mærkning.
>
> De omtalte både vil nok blive klasset som "A".

"den omtalte båd er det Skilsøen eller den anden??

Fra : Harding Larsen

Dato : 20-01-09 17:25

Med de omtalte både mente jeg dem i parantes: (B31, Beason 31,
Ballad,
Grinde............).

En hollandsk besigtigelses ingeniør, der har besigtiget flere
end 800 bådtyper, har givet ejeren denne beskrivelse af hans B-
31:

Construction: Very strong and Very Seaworthy

Better and more solid then most European Yachts, A competitor
for construction only be found by boats from the Najad, Hallberg
Rassy or the latest Contest designs.

Sådan var kvaliteten og sødygtigheden på de ovenfor nævnte
bådtyper som helhed og derfor ville de blive klasset i "A" om
det havde være en båd der i dag blev produceret til EU markedet.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 20-01-09 11:39

@ Harding!

Tak for det detaljerede svar, det er jo rart at vide at den
generations både er nogenlunde velbyggede. Men i samme generation var
der jo også både der med vilje var bygget meget spinkelt for at kunne
sejle stærkt....
Og nej, jeg har ingen planer om at få klasset damperen, listen over
omkostninger er jo afskrækkende i sig selv, og der er sikkert flere
detaljer som slet ikke kan godkendes. Min gamle motor vil sikkert
dumpe med et brag overfor emissionskravene, og sådan kan der jo være
flere omkostningstunge detaljer hvis man virkeligt ville.

Hans-Henrik

Fra : blueocean

Dato : 20-01-09 16:07

On 20 Jan., 19:39, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
> [...]
> dumpe med et brag overfor emissionskravene, og sådan kan der jo være
> flere omkostningstunge detaljer hvis man virkeligt ville.

Jeg ville da tro at min Kaskelot ligger i den tunge ende, og ok
overgår B31, men det kunne nu være interssant at se den hollanske
ingeniør bedømme den.

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 09:03

Hej Harding

Er det er offenlig tilgængelig base du har kikket i ?

M-V-H

Carlo Gabelgaard
Mie - Granada 31 - Holstebro

Fra : Harding Larsen

Dato : 21-01-09 11:09

Hej Gert, Hans-Henrik og Carlo,

Et af B-31 klubbens medlemmer fik lavet en undersøgelse hos den
hollandske ingeniør af den båd som han efterfølgende købte.
Oplysningerne fra rapporten videresendte han til mig som formand
for B-31 Klubben med tilladelse til at vi måtte opsætte
informationen på vores hjemmeside.
Der er ikke en offentlig base fra denne ingeniør.

Det vil nok ikke tjene noget formål at få sin 70ser båd EU-
mærket og det tjener nok heller ikke nogens interesse.
Vi ved jo at bådene kan opfylde ejernes behov på de store vande.

M.h.t. flyvepapbådene ja så konstrueres der stadig og
vedblivende lette og spinkle både med det formål at teste nye
materialer og konstruktionsprincipper, og så er det godt legetøj
tillige.
De ældre flyvepapbåde skal selvfølgelig have en EU-certificering.
Se iøvrigt:

http://www.dma.dk/sw17183.asp

Mvh/Harding

Fra : Harding Larsen

Dato : 21-01-09 12:56

I overstående indlæg indsneg der sig en fejl, ordet "ikke"
mangler.

Der skal stå:

De ældre flyvepapbåde skal selvfølgelig ikke have en EU-
certificering.

Mvh/Harding

Harding Larsen <harding@W2AC4larsen.tdcadsl.dk> (slet W2AC4)

Fra : Heikki

Dato : 21-01-09 20:01

slet 5T4GU wrote:

> De ældre flyvepapbåde skal selvfølgelig ikke have en EU-
> certificering.

If I remember right, there some exceptions for the EU (EC?) certification
rules:
- Dedicated racing boats
- Home-built boats (which can not be sold within the first 5 (?) years)
- old boats

Have I forgotten some?

- Heikki

Fra : Harding Larsen

Dato : 21-01-09 21:58

Yes as mentioned in:

RECREATIONAL CRAFT DIRECTIVE AND
COMMENTS TO THE DIRECTIVE COMBINED
A guide to the application of Directive 94/25/EC of 16 June 1994
on the approximation of the laws, regulations and administrative
provisions
of the Member States relating to recreational craft
Second edition – November 2003

Link:

http://www.dma.dk/graphics/Synkron-
Library/Sofartsstyrelsen/til_download/ccpaper_2nd_edition_en_nov_
03.pdf

Rgds/Harding

Fra : Heikki

Dato : 21-01-09 22:29

slet EU440 wrote:

> [...]
> provisions
> of the Member States relating to recreational craft

Thanks. As often before, I got more than I asked for. More than 100 pages of
highly bureaucratic text. But it clearly lists and explains the exceptions
I was asking for.

-H

Fra : Harding Larsen

Dato : 22-01-09 14:07

Much good may it do you.
Yes to eat more than 100 textpages demand time for liquid
admixture.

Rgds/Harding

Fra : Kika

Dato : 31-01-09 14:50

Jeg synes nu også, at emnet er ret interessant.
En vinkel kunne også en lidt anden end tidligere beskrevet.

Krapsø kan vælte ned over båden, så det man kan sejle i afhænger vel af
bådens styrke til at modstå det vandpres. En lille båd kan jo sagtens være
stærk.
Jo større bølger, jo lettere er det at sejle op og ned af bølgerne.
Men møder man en mur af vand, så er det måske også et stabiliseringsproblem,
udover et styrkeproblem.
Se f.eks.: http://www.lotus40.dk/home/optim/stabil.htm nederst på siden.

venligst
Allan

Fra : Harding Larsen

Dato : 31-01-09 15:42

Hej Allan,

Ja det er et interessant emne og det viste tabelværk er nok ikke
et entydigt bevis, det gør skribenten også opmærksom på:

"Observera att detta inte är ett mått på en båts totala
sjövärdighet. Sjövärdigheten hos en båt bestäms av massor med
faktorer".

Det er tillige vigtigt ikke blot at overlade sikkerheden til søs
til bådens konstruktør; men udvise fornødent sømandskab hvor end
man sejler.

Mvh/Harding

Fra : Kika

Dato : 31-01-09 17:59

Jamen, det er vi helt enige om.

Og i bogen Heavy Weather Sailing angives der mange parametre for den
"bedste" båd i stormvejr med høje bølger.
Her tages både konstruktion, rig, kølform, høj contra lavt fribord og
besætningens dygtighed m.m. med i betragtning.

Så selv med bistand af al ekspertviden kommer vi tilbage til godt sømandskab
:)

mvh/ Allan

"Harding Larsen (slet OM9HM)" <harding@OM9HMlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12334133390.926947462957806@dtext.news.tele.dk...

Fra : claus b.p.

Dato : 31-01-09 22:20

"Kika" <allan@guffer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> besætningens dygtighed m.m. med i betragtning.
>
> Så selv med bistand af al ekspertviden kommer vi tilbage til godt

Og jeg er sikker på at det netop var det spørgeren ville udvise, ved at
spørge sig for, inden han evt. tøffede ud i høje bølger. Jeg ved, det er et
svært spørgsmål, og jeg ved, at min grænse ikke er blevet udfordret mere,
end da jeg på vej hjem over Østersøen i påsken 2007, og besluttede at vende
tilbage til Femern, da kraftig nordvestenvind 10-15m/s og 2-3 meter høje
bølger gjorde, at de 36 fod kom op at ride, så propellerne spandt i fri
luft. Det var som en anden skrev i tråden mandskabet (mig) der gav op før
båden, men det har ikke givet mig nogen ide om, hvorvidt det var grænsen,
eller om det bare var for ubehageligt i den situation. Med til historien
hører at vandet og luften var kold, så det ville have været forbundet med
betydelig risiko at skulle fra borde i tilfælde af uheld, samt at
brændstofforbruget i sådan en situation var ukendt, da det var første tur på
båden. Hvis der er nogen der kalder mig kylling kan jeg godt leve med det.
Iøvrigt var vejret intet mindre end pragtfuldt weekenden efter, da jeg
tøffede over mod Lolland.

Mvh. Claus

Fra : Harding Larsen

Dato : 01-02-09 14:43

Heldigvis giver både sidst op ellers havde dette link set
anderledes ud:

http://www.frv.dk/service/redning/redning.htm

Det er bedst at sejlerne bruger omtanken; den evne besidder
båden ikke.

Mvh/Harding